• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Pesa Jazz Duo pojedzie na Morenę?

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo. Tramwaj z bydgoskiej PESY - Jazz Duo.

Tylko jedna firma, bydgoska PESA, złożyła ofertę w przetargu na dostawę pięciu dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Jeden pojazd Jazz Duo kosztuje ok. 7 mln zł.



Który parametr w tramwaju jest najważniejszy?

W gdańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej otwarto w poniedziałek tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na dostawę pięciu sztuk dwukierunkowych tramwajów, które mają obsługiwać planowaną linię łączącą Siedlce z Moreną. Propozycja należała do spółki PESA z Bydgoszczy. Chce ona za dostawę pojazdów typu Jazz Duo 54,1 mln zł brutto.

Zamawiający inwestycję wycenił na kwotę 48 mln zł, ale... netto. Zatem nie powinno zabraknąć pieniędzy na pokrycie kosztów zamówienia.

Komisja przetargowa w ZKM sprawdzi teraz ofertę.

- Na ewentualne rozstrzygnięcie przedsięwzięcia będzie trzeba poczekać od kilku do kilkunastu dni. Koszt zakupu wyłącznie jednego tramwaju to ok. 6,9 mln zł - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy gdańskiego ZKM.

Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu stanowiła: w 60 proc. cena tramwaju, w 35 proc. występowanie zasobnika energii, a także w 5 proc. średnica koła - im większa, tym lepsza, ale nie powinna przekroczyć 660 mm.

Przypomnijmy, że ZKM oczekuje od dostawcy nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy tramwajów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna, by tramwaje mogły korzystać z trasy, na której nie będzie pętli, a zawracanie odbędzie się na zasadzie tzw. trójkątowania (metoda przypominająca zawracanie samochodem na tzw. kopertę - ul. Bulońska) oraz jazdy w przeciwnym kierunku (ul. Rakoczego).

Nowe tramwaje muszą być wyposażone w monitoring oraz klimatyzację. Długość pojazdu nie może być większa niż 32,5 m, ma on umożliwiać podróż 250 osobom jednocześnie, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., czyli tyle ile potrzeba, by wjechać na górny taras Gdańska.

Miejsca

Opinie (133)

  • (10)

    pięć wystarczy aby obsłużyc całą linie?
    Coś mało

    • 20 19

    • taką krótką linię - wystarczy (8)

      • 2 1

      • (7)

        jedynka powinna mieć trasę Morena - Stogi
        dziesiątka Morena - Nowy Port

        Czyli linie dosyć spore, ale oczywiście aż tyle nowych tramwajów nie trzeba, bo po "starych" liniach one jeżdżą. Ale aby ten zamysł zrealizować, trzeba wyremontować linię tramwajową na Stogi.

        • 1 3

        • Ja inaczej proponuję: (6)

          1: ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA - Brama Wyżynna - Jana z Kolna - Hallera - BRZEŹNO PLAŻA
          2: OLIWA - Zaspa - Opera - 3 maja - ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA
          3: MIGOWO - Bulońska - Nowolipie - Siedlce - Przeróbka - STOGI PASANIL
          4: (trasa bez zmian)
          5: (trasa bez zmian)
          6: (trasa bez zmian)
          7: ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA - Brama Wyżynna - Jana z Kolna - Letnica - Brzeźno - AL. HALLERA
          8: (trasa bez zmian)
          9: SIEDLCE - 3 maja - Opera - Hallera - BRZEŹNO PLAŻA
          10: BRĘTOWO PKM - Potokowa - Siedlce - Jana z Kolna - Letnica - NOWY PORT GÓRECKIEGO
          11: (trasa bez zmian)
          12: MIGOWO - Bulońska - Siedlce - Hucisko - Opera - Wrzeszcz - OLIWA
          13: BRZEŹNO - Hallera - Zaspa - Oliwa - Wrzeszcz - Opera - 3 maja - PRZERÓBKA
          14: (trasa bez zmian)
          15: NOWY PORT OLIWSKA - Brzeźno - Hallera - Jana z Kolna - Hucisko - Centrum - BRAMA WYŻYNNA
          16: KLINICZNA - Letnica - Brzeźno - Hallera - Politechnika - Wrzeszcz - Oliwa - ZASPA
          17: STOGI PLAŻA - Przeróbka - Dworzec Główny - Opera - Hallera - BRZEŹNO PLAŻA
          18: KLINICZNA - Opera - 3 maja - Hucisko - Kartuska - Potokowa - BRĘTOWO PKM
          19: CHEŁM WITOSA - 3 maja - Opera - Wrzeszcz - Oliwa - Zaspa - Hallera - Brzeźno - Letnica - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - STOGI PASANIL
          (wybrane kursy ze Stogów skrócone do Zaspy!)
          20: STOGI PLAŻA - Przeróbka - Centrum - Witosa - Havla - ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA.
          Ewentualne poprawki proszę pisać w odpowiedziach.

          • 4 1

          • (2)

            A po co jechać z plaży na Stogach na plażę w Brzeźnie?

            • 2 3

            • (1)

              To byłby ich łącznik, który by kursował całorocznie. Ta linia zastąpiłaby trójkę.

              • 1 1

              • To może na skróty tunelem pod Wisłą?

                • 0 0

          • 21 - 22 (1)

            21: SOPOT Reja - Niepodległości - droga zielona - Gospody - Chłopska - Obr. Wybrzeża - Czarny Dwór - Hallera - Brzeźno Plaża
            22: KLINICZNA - Hallera - Nowa Kościuszki - Galeria Bandycka - Grunwaldzka - Wojska Polskiego - Wita Stwosza - STRZYŻA

            • 2 0

            • Takie linie i trasy nie istnieją. Masz na myśli proponowane trasy? PS Masz błąd: zamiast "Galeria Bandycka" powinno być: Galeria Bałtycka.

              • 1 0

          • moje 3 grosze

            43: MONOPOLOWY - jelitkowo plaza - Moja Chata a Zimom Aqua ppark sopot zamjast jelitkowo

            • 8 1

    • Gdańsk posiada też 45 dwukierunkowych i częściowo niskopodłogowych tramwajów dortmundów (N8C). 5 sztuk a nie więcej gdyż inny tabor może obsługiwać tą linię a brakuje miejsca w zajezdni (kasy też).

      • 6 0

  • O nie! (8)

    Tylko nie pesa, to najgorszy tramwaj z możliwych

    • 44 135

    • (3)

      Pesa jest super!

      • 14 9

      • Bombardier (1)

        Lepsze są Bombardiery

        • 2 3

        • Bombki górą !!!

          Zgadzam się, w bombardierze czuje się solidność, a w pesie średnio, na dodatek w bombardierach jest więcej miejsc siedzących w lepszym układzie a nie jak w pesie pod skosem.

          • 0 0

      • Super do d*py!

        • 2 2

    • Jasne lepsze niemickie graty, których chcą się pozbyć za kase (3)

      a w Berlinie są już polskiej produkcji nowe tramwaje

      • 19 5

      • ????

        Jakie polskie sa w Brelinie??

        • 4 0

      • (1)

        Bombardiery od 5 lat miały tylko 5 awarii .... a PESA ? hmm któż to by zliczył ... powoli zaczynają doganać HELMUTY :)

        • 13 14

        • Poczekajmy do końca umowy serwisowej. wtedy dopiero nie będzie czym jeździć. W N8C są właściwie tylko 2 typy usterek :)

          • 6 1

  • Zdecydujcie się, PESA czy tramwaj?

    PESA nie zrobiła nic dobrego a jedyne co w Gdańsku można pełnoprawnie nazwać tramwajami to Konstal 105Na, 114Na, Duewag N8CnF i Alstom NgD99. Bombardiery i Pesy to ścierwo

    • 0 2

  • Poziom hałasu

    Ciekawe jaki hałas będą generowały,nikt na temat nie wypowiada się, a jest to bardzo istotne zwłaszcza dla bezpośrednich mieszkańców przy kolei.

    • 1 0

  • (3)

    dla kogo ta linia ? do wrzeszcza przez siedlce 30 minut ? wyrzucanie kasy w kisiel

    • 27 39

    • no na pewno nie dla ciebie "gen juszu"

      • 0 0

    • a koleją metropolitalną?

      • 0 0

    • Póki nie będzie Nowej Politechnicznej

      to rzeczywiście połączenie z Wrzeszczem jest słabe.

      • 0 0

  • Nowoczesny wygląd (9)

    to może się podobać:) oby tylko siedzenia nie były pod kątem i lepiej być nie może

    • 143 4

    • (1)

      Te pesy to jedne wielkie G*WNO! Siedziec nie ma jak, bo depczą po tobie stojący walający się pasażerowie, dzięki "genialnemu" ustawieniu siedzeń, a stać też nie ma jak, bo depcze się po nogach siedzącym pasażerom, którzy nie mają jak i gdzie schować nóg! Do tego przesadnie i nieumiejętnie ustawiana klima, która w upalne dni jest chyba nastawiana na 20' w dół od temp rzeczywistej! Jedna wielka porażka! Jak by nie mogli czegoś w stylu dortmundów znaleźć... Tam i siedzieć i stać wygodnie da radę...

      • 6 6

      • tylko nie niemieckie dortmundy. Pesa jest ok polska i dobra, tylko kolory bym zmieniła.

        • 2 2

    • Skoda 15 T jest o wiele ładniejsza :) (3)

      Kto był w Pradze ,ten wie.

      • 5 19

      • Ma jedną poważną wadę

        nie jest polska. A powinniśmy stawiać na swój rozwój a nie pomagać sąsiadom. Zwłaszcza w kryzysie trzeba o tym pamiętać

        • 21 2

      • Widać ilu w Pradze nie było bo Skoda i tak ładniejsza

        • 2 2

      • PESA super dla Gdańska!!

        • 15 4

    • bombardier zdecydowanie lepszy, ale niestety mniejszy (1)

      darował bym te siedzenia gdyby pesa przy każdym zatrzymaniu nie przechylała się na prawą stronę.
      Porażka!!! przednie hamulce (zwłaszcza prawy)
      są wyraźnie bardziej skuteczne.
      Wszyscy wiemy co się dzieje kiedy jadąc rowerem naciśniemy tylko przedni hamulec

      • 3 12

      • człowieku

        tramwaj to nie rower, prsa hamuje elekromagnetycznie.
        poza tym chyba nie wiesz, że wszystkie samochody przodem hamują - wynika to z praw fizyki...

        • 7 1

    • A może napiszą o dzisiejszej -KOLEJNEJ - AWARII ZTM w Gdańsku!!!!Znowu awaria torowiska !!!! Obyście wyborcy zdechli budynia zdechli w męczarniach!!! zresztą o d*pokracji jest taka opinia-złodzieje i krętacze głosują na takich jak oni sami.OBYŚCIE ZDECHLI JAK NAJSZYBCIEJ !!

      • 5 25

  • a kiedy wymienią te stare zardzywiałe tramwaje (3)

    chodzi mi o te co pamiętają jeszcze czasy PRL i śmierdzi w nich spalonymi kablami

    • 3 4

    • 105na

      Nie chcę żeby wycofywali prl-owskie tramwaje typu 105na bo bardzo lubięten tramwaj ma fakną duszę, fakny kształt w tym tramwaju jest dużo miejsca i jeżdżą w całej polsce.

      • 0 0

    • chcesz wysyłac nowe tramwaje na Stogi? (1)

      zobacz w jakim stanie jest torowisko na Przeróbce

      • 1 0

      • Dobra, dobra! Puszczą Pesę na Stogi i już nie wróci.

        • 4 0

  • Bombardier

    Ja wolałbym że by zakupiono tramwaje Bombardiera

    • 1 0

  • Do lamusa

    Bombki do lamusa

    • 0 1

  • fakty

    Jak cholera szarpie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane