• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Ring wrócił do Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tramwaj dotarł do Gdańska z Krakowa na specjalnej lawecie i został rozładowany na terenie zajezdni Wrzeszcz.


Po trzech dekadach do Gdańska powrócił tramwaj Ring. W czwartek, dokładnie o godz. 8:44 tramwaj ponownie dotknął gdańskich szyn na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska. Już w marcu odbędzie się jego oficjalna prezentacja dla mieszkańców.



Czy lubisz podróżować historycznymi pojazdami komunikacji miejskiej?

Tramwaj Ring wyprodukowany został w 1930 r. w Gdańskiej Fabryce Wagonów z myślą o obsłudze trasy przez al. Legionów do ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska (ówczesnej Ringstrasse - stąd nazwa tramwaju). Wyprodukowano tylko sześć pojazdów tego typu, które na gdańskich torach spotkać było można jeszcze w latach 50.

- To niezwykłe wiekowe cacko, które ze względu na swoją konstrukcję przypomina jeszcze czasy pierwszych tramwajów elektrycznych. Tramwaj nie tylko jeździł w Gdańsku, ale również w Gdańsku został wyprodukowany - w Gdańskiej Fabryce Wagonów, na terenie, gdzie dzisiaj działa Stocznia Północna - zwraca uwagę Mariusz Uziębło, kierownik zajezdni Wrzeszcz.
Ringi w kolejnych latach eksploatacji stopniowo kasowano lub przerabiano na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły w latach 80. do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie Muzeum Komunikacji Miejskiej. Ostatecznie udało się uruchomić jedynie wystawę krakowskich tramwajów, a pozostałe eksponaty stały nieruszone przez kolejne lata.

Dzięki staraniom Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeden tramwaj udało się uratować od zapomnienia i za kwotę ok. 920 tys. zł całkowicie odrestaurować. Prace zlecono krakowskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu, który ma w tego typu pracach duże doświadczenie.

Pojazd pierwotnie miał trafić do Gdańska jeszcze w ubiegłym roku. Ostatecznie zdecydowano się go przetestować na torach w Krakowie w ramach akcji "Gdańsk Zaprasza".

Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza. Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza.
Od 30 stycznia do 14 lutego wykonywał on bezpłatne kursy, podczas których pasażerowie otrzymywali pamiątkowe przypinki i materiały informacyjne, zachęcające do odwiedzin Gdańska. Niestety, tramwaj co najmniej dwukrotnie musiał zjeżdżać awaryjnie do zajezdni. Pierwsza usterka wystąpiła już 30 stycznia, kolejna następnego dnia.

- Tramwaj gotowy był do końca grudnia. Ponieważ jest to chyba jedyna szansa w historii, by gdański tramwaj pomalowany w przedwojennej stylistyce kursował po Krakowie, uznaliśmy, że warto, by pozostał tam nieco dłużej. Pozwoliło to jednocześnie przetestować go w jeździe liniowej, a nie tylko w ramach testów po zajezdni i tym samym ujawnić ewentualne usterki. Liczymy, że teraz będzie kursował już bez awarii przez dłuższy czas - mówi Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk.
Wagon jest dwukierunkowy, budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne.

Ring dołączy do szynowego historycznego taboru ZKM Gdańsk, wśród którego są: tramwaj konny z 1873 r., Bergmann z 1927 r., Konstal N z 1952, Konstal 102Na z 1970 r. oraz Konstal 105N z 1977 r.

Drugi historyczny Ring pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie także doczeka się renowacji. Zajmie się tym we własnym zakresie i bez angażowania środków finansowych Gdańska MPK Kraków.

Pantografy przywiezione wraz z tramwajem na lawecie. Pantografy przywiezione wraz z tramwajem na lawecie.
Wraz z dostawą tramwaju Ring, do Gdańska dotarły także dwa pantografy. Pierwszy tymczasowo, na czas transportu, został zdjęty ze starego-nowego nabytku ZKM Gdańsk i wkrótce ponownie zostanie na nim zamontowany. Drugi został wykonany z myślą o Bergmannie, który obecnie posiada odbierak prądu o niehistorycznym kształcie.

W planach ZKM-u jest odrestaurowanie kolejnych tramwajów historycznych. Na razie władze spółki nie chcą jednak podawać konkretnych informacji.

ZKM zwraca się także z apelem do wszystkich mieszkańców o przekazywanie (do wglądu) starych zdjęć wszystkich historycznych pojazdów. Szczególnie cenne i poszukiwane są fotografie wnętrz. Materiały te pozwolą wiernie remontować istniejące i kolejne tramwaje oraz autobusy.

W przypadku tramwaju Ring zdjęcia wnętrz pozwoliłyby zrekonstruować przedwojenne napisy skierowane do pasażerów np. o zakazie palenia. Obecnie nie wiadomo, jak one wyglądały oraz gdzie konkretnie były umieszczone.

Tramwaj Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.

Miejsca

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdański tramwaj z 1930 roku

    Niemiecki tramwaj

    Take stare truchło na szynach tylko po to żeby się przymilić do niemieckich turystòw i stworzyć precedens . Głupota !

    • 0 2

  • I co z tego skoro (12)

    zabytkowe tramwaje i autobusy puszczają w Gdańsku tylko od wielkiego dzwonu (Mikołajki, Walentynki, WOŚP itp.). Mało kto zauważy to cacko, a jeszcze mniej się przejedzie. Co innego w Gdyni - od 2012 roku w każdą niedzielę od 1 maja do 31 października kursuje jedyna w Polsce historyczna linia trolejbusowa nr 326 obsługiwana przez zabytkowe pojazdy, które dawniej woziły mieszkańców na co dzień, m.in. czeską Skodę z 1975 roku, a od 2016 roku jeździł będzie również radziecki ZIU sprowadzony w końcu 2015 roku specjalnie z Ukrainy. W Gdańsku też powinni pomyśleć o stworzeniu zabytkowych linii autobusowej i tramwajowej kursujących przynajmniej w wakacyjne weekendy, a nie tylko o gromadzeniu muzealnego taboru.

    • 49 22

    • No i jak tu porównać (3)

      "zabytkową" Skodę z 1975 roku z Bergmanem z 1927 roku?

      • 9 1

      • jakie miasto taki zabytek

        przecież śledziowa nie było na mapie przed 26 rokiem, tylko jakaś mała wioska, gdzie łowili pomuchle.Tam wszystko co ma więcej niż 77 lat jest zabytkiem ;))))

        • 0 1

      • Skodą (1)

        można się przejechać, a o Bergmanie tylko poczytać i popatrzeć na starych zdjęciach, jak kiedyś się jeździło Długą i Łąkową albo przez Targ Drzewny i Szeroką.

        • 0 3

        • Bergmanem też można się przejechać.

          Wystarczy poczytać o tym na stronie ZKM
          Ale gimbus z Gdyni nie potrafi?

          • 2 2

    • (6)

      Drogi śledziu! Zapraszamy do Gdańska gdzie, podobnie jak w Gdyni czyli latem, jest tramwajowa linia turystyczna obsługiwana taborem historycznym

      • 25 4

      • Jakoś nigdzie (5)

        nie pisze o tej regularnej zabytkowej linii tramwajowej, ani na przystankach, ani na rozkładzie ZTM w necie. To chyba linia dla wtajemniczonych - gdzie kursuje, na jakiej trasie, jakie dni i godziny odjazdów ? Jedyne info, jakie było do tej pory to kursujący w wakacyjne soboty i niedziele (po dwa kursy dziennie) przez jeden sezon w 2014 roku z Dworca Głównego w Gdańsku do zabytkowej latarni w Nowym Porcie jelcz-ogórek (we wcześniejszych latach obwoził turystów po terenie stoczni). A i tą linię zlikwidowano, chociaż autobus jeździł pełen.

        • 9 15

        • (4)

          Bo sezon zaczyna się w maju..... to po co w lutym rozkład na wakacje?

          • 9 2

          • Przez cały rok (3)

            czy w maju czy w lutym i tak nie ma rozkładu. Po prostu nie ma takiej linii tramwajowej i się nie czarujmy! A Gdynia przez cały rok ma rozkłady zabytkowego trolejbusu i wszyscy którzy chcą skorzystać z tej atrakcji (w tym dużo turystów) mają informacje niezależnie od pory roku - w necie albo na przystankach.

            • 5 10

            • Gdynia ma rozkłady (2)

              a w Gdańsku czynna jest każdego lata turystyczna linia tramwajowa. Latem 2015 roku też jeździły zabytkowe tramwaje do Nowego Portu.

              • 8 1

              • Tramwaje-widmo (1)

                to może jeździły. Nikt nie będzie czekał cały dzień na przystanku, na którym nie ma informacji! Więc daruj sobie taką atrakcję. Zresztą w ogóle w Gdańsku z rozkładami jazdy na przystankach jest jeden wielki bałagan, nie to co w Gdyni. Czy ZTM w Gdańsku ma facebook? Bo nie zauważyłem.

                • 0 5

              • ZTM w Gdańsku nie chodzi już do gimnazjum,

                Nie musi być obecny na pejsbuku.

                • 3 0

    • Zdziwiony?

      Rozejrzy się obecnej nacji trzeba zmienić w dowodach osobistych narodowość na
      Galerjanie...

      • 3 0

  • Barwy...

    Ah gdyby tak wszystkie gdańskie tramwaje miały taką kolorystykę :)
    Jeden z nowoczesnych jest pomalowany na kremowy kolor i wygląda fantastycznie :)

    • 0 0

  • Niech miasto

    da też pieniądze na pensje motorniczych, gdyż klepią biedę i nie mają czasu na wypoczynek, a nie tylko na siedzibę Bolka

    • 5 1

  • Czy byś woził samochodem 35letnim

    codziennie dziecko do szkoły, lub swoją matkę do lekarza, w dodatku samochodem który jeździ po 20h na dobę, gdzie używa się do naprawy najtańszych zmieników, gdyż o częściach do tramwaju decyduje w przetargu cena? Obecnie tak wygląda cały tabor zajezdni Nowy Port, dlaczego miasto nie dba o mieszkańców i nowy tabor?

    • 2 1

  • Tylko jeden? (1)

    To żadna wiadomość. Nie ma co porównywać do dziesiątek Dortmundów, które także "promują" Gdańsk.

    • 0 0

    • Miasto nie daje pieniędzy

      na nowy tabor i pieniądze na bardzo nędzne pensje motorniczych, za to mamy ESC siedzibę tajnego współpracownika SB Bolka, a ludzie niech sobie jeżdżą przeładowanymi tramwajami które mają po 30-40lat i się rozpadają podczas jazdy

      • 3 0

  • Ok, tylko wycfajcie wreszcie te hałaśliwe 105-tki z trasy na Stogi!!!! Jest 21 wiek, a tu jeżdżą jeszcze złomy. Wstyd przed (10)

    • 55 62

    • Nie ma pieniędzy na lepsze

      tramwaje, gdyż Bolek wszystko z miejskich pieniędzy przeżera w ESC

      • 1 0

    • Tylko one się tam nadają

      Na ten syf szkoda co innego puszczać.

      • 0 4

    • (2)

      Jak wam do końca wyremontują po X latach most Siennicki to dopiero będzie można myśleć o nowych tramwajach. Pesy są cięższe i mogłyby zerwać most.

      • 12 6

      • Przeciez jezdza na 9 przez siennicki...

        • 3 0

      • Podaj Ciezary Pesy i stozlomka skladu dwuwagonowego..

        • 5 1

    • Stogi nie są jedyne do Brzeźna też jeżdżą 105-tki zarówno jako trójka i piątka czyli też jako wszystkie możliwe linie, choć fakt faktem, że tu przynajmniej Swingi jeżdżą jako piątka

      • 1 1

    • (1)

      Będziemy bornic 105 jak niepodległości!!!

      • 32 8

      • stare złomki 105 zastąpić nowymi, bo nie zagłosuję na Adamkiewicza !! hahaha

        • 6 16

    • Niestety nowe też hałasują

      Pesa swing jak hamuje na przystanku to łupie gorzej niż 105-tka.

      • 28 6

    • przed kim?

      Wstyd to krasc.

      • 31 6

  • (3)

    Proponuję nazwać go Bolkiem.

    • 22 8

    • A ten drugi Balbiną (2)

      • 5 5

      • Przecież w Gdańsku jest tylko jeden.

        Danusia zostanie w Krakowie. Zresztą jest w kiepsklim stanie.

        • 1 0

      • Raczej Danusia

        • 2 1

  • Cos jest tu niejasne (1)

    Drugi zabytkowy tramwaj pozostanie w Krakowie na zawsze? To jakas darowizna?

    • 1 4

    • własność Krakowa.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdański tramwaj z 1930 roku

    Produkowaliśmy statki, tramwaje, piwo, meble, wyroby jubilerskie itd. Mieliśmy swój Bank,Pocztę, Emitowliśmy Pieniądze i

    a wszystko było klasy światowej.
    Trzeba wrócić do produkcji, usług i handlu na szerszą skalę i z kapitałem Polskim, przynajmniej w 51%.

    Gdańsk ma potencjał na miarę Luksemburga, trzeba go tylko wyzwolić.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane