- 1 Mors, który uratował psa oddał nagrodę (75 opinii)
- 2 100-letnia willa coraz bardziej niszczeje (23 opinie)
- 3 Uciekał przez pół miasta, bo nie miał licencji (123 opinie)
- 4 Gdynianin nagrał wieloryba w Bałtyku (74 opinie)
- 5 Nie będzie kary za baner z papieżem (87 opinii)
- 6 Skąd pochodzą mieszkańcy Gdyni? (252 opinie)
Tramwaj Ring wrócił do Gdańska
Tramwaj dotarł do Gdańska z Krakowa na specjalnej lawecie i został rozładowany na terenie zajezdni Wrzeszcz.
Po trzech dekadach do Gdańska powrócił tramwaj Ring. W czwartek, dokładnie o godz. 8:44 tramwaj ponownie dotknął gdańskich szyn na terenie zajezdni Wrzeszcz . Już w marcu odbędzie się jego oficjalna prezentacja dla mieszkańców.

- To niezwykłe wiekowe cacko, które ze względu na swoją konstrukcję przypomina jeszcze czasy pierwszych tramwajów elektrycznych. Tramwaj nie tylko jeździł w Gdańsku, ale również w Gdańsku został wyprodukowany - w Gdańskiej Fabryce Wagonów, na terenie, gdzie dzisiaj działa Stocznia Północna - zwraca uwagę Mariusz Uziębło, kierownik zajezdni Wrzeszcz.
Ringi w kolejnych latach eksploatacji stopniowo kasowano lub przerabiano na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły w latach 80. do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie Muzeum Komunikacji Miejskiej. Ostatecznie udało się uruchomić jedynie wystawę krakowskich tramwajów, a pozostałe eksponaty stały nieruszone przez kolejne lata.
Dzięki staraniom Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeden tramwaj udało się uratować od zapomnienia i za kwotę ok. 920 tys. zł całkowicie odrestaurować. Prace zlecono krakowskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu, który ma w tego typu pracach duże doświadczenie.
Pojazd pierwotnie miał trafić do Gdańska jeszcze w ubiegłym roku. Ostatecznie zdecydowano się go przetestować na torach w Krakowie w ramach akcji "Gdańsk Zaprasza".
Od 30 stycznia do 14 lutego wykonywał on bezpłatne kursy, podczas których pasażerowie otrzymywali pamiątkowe przypinki i materiały informacyjne, zachęcające do odwiedzin Gdańska. Niestety, tramwaj co najmniej dwukrotnie musiał zjeżdżać awaryjnie do zajezdni. Pierwsza usterka wystąpiła już 30 stycznia, kolejna następnego dnia.
- Tramwaj gotowy był do końca grudnia. Ponieważ jest to chyba jedyna szansa w historii, by gdański tramwaj pomalowany w przedwojennej stylistyce kursował po Krakowie, uznaliśmy, że warto, by pozostał tam nieco dłużej. Pozwoliło to jednocześnie przetestować go w jeździe liniowej, a nie tylko w ramach testów po zajezdni i tym samym ujawnić ewentualne usterki. Liczymy, że teraz będzie kursował już bez awarii przez dłuższy czas - mówi Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk.
Wagon jest dwukierunkowy, budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne.
Ring dołączy do szynowego historycznego taboru ZKM Gdańsk, wśród którego są: tramwaj konny z 1873 r., Bergmann z 1927 r., Konstal N z 1952, Konstal 102Na z 1970 r. oraz Konstal 105N z 1977 r.
Drugi historyczny Ring pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie także doczeka się renowacji. Zajmie się tym we własnym zakresie i bez angażowania środków finansowych Gdańska MPK Kraków.
Wraz z dostawą tramwaju Ring, do Gdańska dotarły także dwa pantografy. Pierwszy tymczasowo, na czas transportu, został zdjęty ze starego-nowego nabytku ZKM Gdańsk i wkrótce ponownie zostanie na nim zamontowany. Drugi został wykonany z myślą o Bergmannie, który obecnie posiada odbierak prądu o niehistorycznym kształcie.
W planach ZKM-u jest odrestaurowanie kolejnych tramwajów historycznych. Na razie władze spółki nie chcą jednak podawać konkretnych informacji.
ZKM zwraca się także z apelem do wszystkich mieszkańców o przekazywanie (do wglądu) starych zdjęć wszystkich historycznych pojazdów. Szczególnie cenne i poszukiwane są fotografie wnętrz. Materiały te pozwolą wiernie remontować istniejące i kolejne tramwaje oraz autobusy.
W przypadku tramwaju Ring zdjęcia wnętrz pozwoliłyby zrekonstruować przedwojenne napisy skierowane do pasażerów np. o zakazie palenia. Obecnie nie wiadomo, jak one wyglądały oraz gdzie konkretnie były umieszczone.
Tramwaj Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.
Miejsca
Opinie (110) 1 zablokowana
-
2016-03-15 16:39
Niemiecki tramwaj
Take stare truchło na szynach tylko po to żeby się przymilić do niemieckich turystòw i stworzyć precedens . Głupota !
- 0 2
-
2016-02-18 12:17
I co z tego skoro (12)
zabytkowe tramwaje i autobusy puszczają w Gdańsku tylko od wielkiego dzwonu (Mikołajki, Walentynki, WOŚP itp.). Mało kto zauważy to cacko, a jeszcze mniej się przejedzie. Co innego w Gdyni - od 2012 roku w każdą niedzielę od 1 maja do 31 października kursuje jedyna w Polsce historyczna linia trolejbusowa nr 326 obsługiwana przez zabytkowe pojazdy, które dawniej woziły mieszkańców na co dzień, m.in. czeską Skodę z 1975 roku, a od 2016 roku jeździł będzie również radziecki ZIU sprowadzony w końcu 2015 roku specjalnie z Ukrainy. W Gdańsku też powinni pomyśleć o stworzeniu zabytkowych linii autobusowej i tramwajowej kursujących przynajmniej w wakacyjne weekendy, a nie tylko o gromadzeniu muzealnego taboru.
- 49 22
-
2016-02-18 15:05
No i jak tu porównać (3)
"zabytkową" Skodę z 1975 roku z Bergmanem z 1927 roku?
- 9 1
-
2016-03-15 15:46
jakie miasto taki zabytek
przecież śledziowa nie było na mapie przed 26 rokiem, tylko jakaś mała wioska, gdzie łowili pomuchle.Tam wszystko co ma więcej niż 77 lat jest zabytkiem ;))))
- 0 0
-
2016-02-19 07:22
Skodą (1)
można się przejechać, a o Bergmanie tylko poczytać i popatrzeć na starych zdjęciach, jak kiedyś się jeździło Długą i Łąkową albo przez Targ Drzewny i Szeroką.
- 0 3
-
2016-02-19 17:06
Bergmanem też można się przejechać.
Wystarczy poczytać o tym na stronie ZKM
Ale gimbus z Gdyni nie potrafi?- 2 2
-
2016-02-18 12:25
(6)
Drogi śledziu! Zapraszamy do Gdańska gdzie, podobnie jak w Gdyni czyli latem, jest tramwajowa linia turystyczna obsługiwana taborem historycznym
- 25 4
-
2016-02-18 12:38
Jakoś nigdzie (5)
nie pisze o tej regularnej zabytkowej linii tramwajowej, ani na przystankach, ani na rozkładzie ZTM w necie. To chyba linia dla wtajemniczonych - gdzie kursuje, na jakiej trasie, jakie dni i godziny odjazdów ? Jedyne info, jakie było do tej pory to kursujący w wakacyjne soboty i niedziele (po dwa kursy dziennie) przez jeden sezon w 2014 roku z Dworca Głównego w Gdańsku do zabytkowej latarni w Nowym Porcie jelcz-ogórek (we wcześniejszych latach obwoził turystów po terenie stoczni). A i tą linię zlikwidowano, chociaż autobus jeździł pełen.
- 9 15
-
2016-02-18 13:15
(4)
Bo sezon zaczyna się w maju..... to po co w lutym rozkład na wakacje?
- 9 2
-
2016-02-18 13:53
Przez cały rok (3)
czy w maju czy w lutym i tak nie ma rozkładu. Po prostu nie ma takiej linii tramwajowej i się nie czarujmy! A Gdynia przez cały rok ma rozkłady zabytkowego trolejbusu i wszyscy którzy chcą skorzystać z tej atrakcji (w tym dużo turystów) mają informacje niezależnie od pory roku - w necie albo na przystankach.
- 5 10
-
2016-02-18 15:02
Gdynia ma rozkłady (2)
a w Gdańsku czynna jest każdego lata turystyczna linia tramwajowa. Latem 2015 roku też jeździły zabytkowe tramwaje do Nowego Portu.
- 8 1
-
2016-02-19 07:09
Tramwaje-widmo (1)
to może jeździły. Nikt nie będzie czekał cały dzień na przystanku, na którym nie ma informacji! Więc daruj sobie taką atrakcję. Zresztą w ogóle w Gdańsku z rozkładami jazdy na przystankach jest jeden wielki bałagan, nie to co w Gdyni. Czy ZTM w Gdańsku ma facebook? Bo nie zauważyłem.
- 0 5
-
2016-02-19 17:00
ZTM w Gdańsku nie chodzi już do gimnazjum,
Nie musi być obecny na pejsbuku.
- 3 0
-
2016-02-19 03:09
Zdziwiony?
Rozejrzy się obecnej nacji trzeba zmienić w dowodach osobistych narodowość na
Galerjanie...- 3 0
-
2016-02-19 19:59
Barwy...
Ah gdyby tak wszystkie gdańskie tramwaje miały taką kolorystykę :)
Jeden z nowoczesnych jest pomalowany na kremowy kolor i wygląda fantastycznie :)- 0 0
-
2016-02-19 16:46
Niech miasto
da też pieniądze na pensje motorniczych, gdyż klepią biedę i nie mają czasu na wypoczynek, a nie tylko na siedzibę Bolka
- 5 1
-
2016-02-19 16:15
Czy byś woził samochodem 35letnim
codziennie dziecko do szkoły, lub swoją matkę do lekarza, w dodatku samochodem który jeździ po 20h na dobę, gdzie używa się do naprawy najtańszych zmieników, gdyż o częściach do tramwaju decyduje w przetargu cena? Obecnie tak wygląda cały tabor zajezdni Nowy Port, dlaczego miasto nie dba o mieszkańców i nowy tabor?
- 2 1
-
2016-02-19 15:01
Tylko jeden? (1)
To żadna wiadomość. Nie ma co porównywać do dziesiątek Dortmundów, które także "promują" Gdańsk.
- 0 0
-
2016-02-19 16:10
Miasto nie daje pieniędzy
na nowy tabor i pieniądze na bardzo nędzne pensje motorniczych, za to mamy ESC siedzibę tajnego współpracownika SB Bolka, a ludzie niech sobie jeżdżą przeładowanymi tramwajami które mają po 30-40lat i się rozpadają podczas jazdy
- 3 0
-
2016-02-18 12:06
Ok, tylko wycfajcie wreszcie te hałaśliwe 105-tki z trasy na Stogi!!!! Jest 21 wiek, a tu jeżdżą jeszcze złomy. Wstyd przed (10)
- 55 62
-
2016-02-19 16:03
Nie ma pieniędzy na lepsze
tramwaje, gdyż Bolek wszystko z miejskich pieniędzy przeżera w ESC
- 1 0
-
2016-02-19 15:08
Tylko one się tam nadają
Na ten syf szkoda co innego puszczać.
- 0 4
-
2016-02-18 13:49
(2)
Jak wam do końca wyremontują po X latach most Siennicki to dopiero będzie można myśleć o nowych tramwajach. Pesy są cięższe i mogłyby zerwać most.
- 12 6
-
2016-02-19 08:13
Przeciez jezdza na 9 przez siennicki...
- 3 0
-
2016-02-18 14:09
Podaj Ciezary Pesy i stozlomka skladu dwuwagonowego..
- 5 1
-
2016-02-18 20:49
Stogi nie są jedyne do Brzeźna też jeżdżą 105-tki zarówno jako trójka i piątka czyli też jako wszystkie możliwe linie, choć fakt faktem, że tu przynajmniej Swingi jeżdżą jako piątka
- 1 1
-
2016-02-18 12:23
(1)
Będziemy bornic 105 jak niepodległości!!!
- 32 8
-
2016-02-18 12:36
stare złomki 105 zastąpić nowymi, bo nie zagłosuję na Adamkiewicza !! hahaha
- 6 16
-
2016-02-18 12:17
Niestety nowe też hałasują
Pesa swing jak hamuje na przystanku to łupie gorzej niż 105-tka.
- 28 6
-
2016-02-18 12:11
przed kim?
Wstyd to krasc.
- 31 6
-
2016-02-18 13:04
(3)
Proponuję nazwać go Bolkiem.
- 22 8
-
2016-02-18 13:11
A ten drugi Balbiną (2)
- 5 5
-
2016-02-19 13:09
Przecież w Gdańsku jest tylko jeden.
Danusia zostanie w Krakowie. Zresztą jest w kiepsklim stanie.
- 1 0
-
2016-02-18 15:02
Raczej Danusia
- 2 1
-
2016-02-18 19:43
Cos jest tu niejasne (1)
Drugi zabytkowy tramwaj pozostanie w Krakowie na zawsze? To jakas darowizna?
- 1 4
-
2016-02-19 11:14
własność Krakowa.
- 1 0
-
2016-02-19 10:52
Produkowaliśmy statki, tramwaje, piwo, meble, wyroby jubilerskie itd. Mieliśmy swój Bank,Pocztę, Emitowliśmy Pieniądze i
a wszystko było klasy światowej.
Trzeba wrócić do produkcji, usług i handlu na szerszą skalę i z kapitałem Polskim, przynajmniej w 51%.
Gdańsk ma potencjał na miarę Luksemburga, trzeba go tylko wyzwolić.- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.