- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (160 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (253 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (724 opinie)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (143 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (64 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (105 opinii)
Tramwaj Ring wrócił do Gdańska
Tramwaj dotarł do Gdańska z Krakowa na specjalnej lawecie i został rozładowany na terenie zajezdni Wrzeszcz.
Po trzech dekadach do Gdańska powrócił tramwaj Ring. W czwartek, dokładnie o godz. 8:44 tramwaj ponownie dotknął gdańskich szyn na terenie zajezdni Wrzeszcz . Już w marcu odbędzie się jego oficjalna prezentacja dla mieszkańców.
- To niezwykłe wiekowe cacko, które ze względu na swoją konstrukcję przypomina jeszcze czasy pierwszych tramwajów elektrycznych. Tramwaj nie tylko jeździł w Gdańsku, ale również w Gdańsku został wyprodukowany - w Gdańskiej Fabryce Wagonów, na terenie, gdzie dzisiaj działa Stocznia Północna - zwraca uwagę Mariusz Uziębło, kierownik zajezdni Wrzeszcz.
Ringi w kolejnych latach eksploatacji stopniowo kasowano lub przerabiano na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły w latach 80. do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie Muzeum Komunikacji Miejskiej. Ostatecznie udało się uruchomić jedynie wystawę krakowskich tramwajów, a pozostałe eksponaty stały nieruszone przez kolejne lata.
Dzięki staraniom Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeden tramwaj udało się uratować od zapomnienia i za kwotę ok. 920 tys. zł całkowicie odrestaurować. Prace zlecono krakowskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu, który ma w tego typu pracach duże doświadczenie.
Pojazd pierwotnie miał trafić do Gdańska jeszcze w ubiegłym roku. Ostatecznie zdecydowano się go przetestować na torach w Krakowie w ramach akcji "Gdańsk Zaprasza".
Od 30 stycznia do 14 lutego wykonywał on bezpłatne kursy, podczas których pasażerowie otrzymywali pamiątkowe przypinki i materiały informacyjne, zachęcające do odwiedzin Gdańska. Niestety, tramwaj co najmniej dwukrotnie musiał zjeżdżać awaryjnie do zajezdni. Pierwsza usterka wystąpiła już 30 stycznia, kolejna następnego dnia.
- Tramwaj gotowy był do końca grudnia. Ponieważ jest to chyba jedyna szansa w historii, by gdański tramwaj pomalowany w przedwojennej stylistyce kursował po Krakowie, uznaliśmy, że warto, by pozostał tam nieco dłużej. Pozwoliło to jednocześnie przetestować go w jeździe liniowej, a nie tylko w ramach testów po zajezdni i tym samym ujawnić ewentualne usterki. Liczymy, że teraz będzie kursował już bez awarii przez dłuższy czas - mówi Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk.
Wagon jest dwukierunkowy, budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne.
Ring dołączy do szynowego historycznego taboru ZKM Gdańsk, wśród którego są: tramwaj konny z 1873 r., Bergmann z 1927 r., Konstal N z 1952, Konstal 102Na z 1970 r. oraz Konstal 105N z 1977 r.
Drugi historyczny Ring pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie także doczeka się renowacji. Zajmie się tym we własnym zakresie i bez angażowania środków finansowych Gdańska MPK Kraków.
Wraz z dostawą tramwaju Ring, do Gdańska dotarły także dwa pantografy. Pierwszy tymczasowo, na czas transportu, został zdjęty ze starego-nowego nabytku ZKM Gdańsk i wkrótce ponownie zostanie na nim zamontowany. Drugi został wykonany z myślą o Bergmannie, który obecnie posiada odbierak prądu o niehistorycznym kształcie.
W planach ZKM-u jest odrestaurowanie kolejnych tramwajów historycznych. Na razie władze spółki nie chcą jednak podawać konkretnych informacji.
ZKM zwraca się także z apelem do wszystkich mieszkańców o przekazywanie (do wglądu) starych zdjęć wszystkich historycznych pojazdów. Szczególnie cenne i poszukiwane są fotografie wnętrz. Materiały te pozwolą wiernie remontować istniejące i kolejne tramwaje oraz autobusy.
W przypadku tramwaju Ring zdjęcia wnętrz pozwoliłyby zrekonstruować przedwojenne napisy skierowane do pasażerów np. o zakazie palenia. Obecnie nie wiadomo, jak one wyglądały oraz gdzie konkretnie były umieszczone.
Tramwaj Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.
Miejsca
Opinie (110) 1 zablokowana
-
2016-02-18 12:44
Cieszmy się i radujmy !!! (1)
A ktoś w końcu powie mi, kiedy będzie przetarg na nowe tramwaje, szumnie omawiany pod koniec ubiegłego roku. ( Przypomnę miał być do końca stycznia 2016 ogłoszony) Bo jak na razie fascynujemy się Ringami, a na najdłuższych trasach dolnego tarasu Gdańska Szalejemy 40 letnimi 105 kami !!!
- 11 11
-
2016-02-18 15:30
Zastawiają się, które niemieckie szroty uznać za "nowe".
- 4 1
-
2016-02-18 12:46
? (3)
gdzie można zwiedzić wszystkie te tramwaje bo w zajezdni domagają się pisemnej zgody
- 11 0
-
2016-02-18 13:57
Na (2)
trasie zabytkowej linii, której ciągle jeszcze nie ma w Gdańsku! W Gdyni jest od 2012 roku (trolejbusy - linia nr 326) w każdą niedzielę od 1 maja do 31 października.
- 1 8
-
2016-02-18 14:38
(1)
Gdynia powiadasz?? To ta osada rybacka koło Rewy?? Zabytkowe wozy drabiniaste??
- 6 2
-
2016-02-19 07:59
Twoja ironia faktów nie zmieni
- 0 2
-
2016-02-18 12:55
(6)
Po co odgrzebywać tą paskudną historię. Lepiej zezłomować i po kłopocie. WM i tak nie powróci.
- 4 31
-
2016-02-18 13:02
A właśnie, że nie! (4)
Klimat Wolnego Miasta (nie piszę tutaj o polityce) należy odrestaurowywać na ile się da, zarówno w aspekcie architektonicznym, jak i komunikacyjnym.
- 19 4
-
2016-02-18 14:17
Śmieszy mnie tęsknota z WMG, tylko z nazwy był wolny, a dominacja szkopów i cierpienie Polaków!!!! (3)
- 5 12
-
2016-02-18 14:25
głąb (1)
- 7 2
-
2016-02-18 15:33
Za powiedzenie prawdy wyzywasz od głąbów,
a co powiesz za kłamstwo?
- 2 4
-
2016-02-18 14:26
Zrozum, że
nikomu tu nie chodzi o nazistowskie porządki jaki panowały w WMG, tylko o reprezentacyjną zabudowę, stare kamienice, malownicze uliczki, starodawne tramwaje itd. Słowem - retro klimat.
- 16 1
-
2016-02-19 10:40
ale prowokacja z tym Pisiorem
.. POmieszales....
- 0 0
-
2016-02-18 13:04
(3)
Proponuję nazwać go Bolkiem.
- 22 8
-
2016-02-18 13:11
A ten drugi Balbiną (2)
- 5 5
-
2016-02-18 15:02
Raczej Danusia
- 2 1
-
2016-02-19 13:09
Przecież w Gdańsku jest tylko jeden.
Danusia zostanie w Krakowie. Zresztą jest w kiepsklim stanie.
- 1 0
-
2016-02-18 13:15
Nowy ratusz
Nie każdy wie gdzie był nowy ratusz(podpis pod zdjęciem), za to chyba każdy wie, gdzie był STARY ŻAK.
- 9 2
-
2016-02-18 13:59
Klub starego Taboru
Jak przestaną jeździć na stogi 105-ki to dopiero będziecie narzekać na awaryjność dortmundów i pes
- 14 3
-
2016-02-18 14:07
(1)
Gdańsk nie ma zabytkowej linii tramwajowej to dla kogo te eksponaty?
- 4 7
-
2016-02-18 14:16
wice dyrektor
kolekcjonuje
- 1 6
-
2016-02-18 14:11
Dwukierunkowy (2)
Skierować go na morele .... ciekawe czy pojedzie ?
- 9 1
-
2016-02-18 14:42
trele morele? (1)
- 5 0
-
2016-02-18 14:49
Morenę i Chełm ...
o to chyba Ci chodziło ...
- 2 0
-
2016-02-18 14:15
TYmi złomkami wstyd przed turystami na plażę jadącymi!!!!!!!!!!
- 3 10
-
2016-02-18 14:18
Bytom. Tam jest najkrotsza w Polsce linia tramwajowa wlasnie z tym tramwajem.
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.