• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 mln zł

Krzysztof Koprowski
6 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej. Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej.

Nieco ponad 116 mln zł kosztować będzie budowa trasy tramwajowej z Siedlec na osiedle Morena - to o 33 mln zł mniej, niż zakładano. Najniższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew.



W przetargu na budowę nowej trasy między pętlą Siedlce zobacz na mapie Gdańska (wraz z jej przebudową) a powstającym już przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska, wystartowało osiem konsorcjów. Najniższą cenę za wybudowanie trasy zaproponowało konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które zażądało 116 mln 315 tys. zł.

To oznacza oszczędności dla miasta, które na tę inwestycję zarezerwowało w budżecie 149,4 mln zł.

Otwarcie ofert w przetargu na budowę nowej trasy przekładano dwukrotnie. Pierwotnie wykonawcę mieliśmy poznać jeszcze pod koniec sierpnia, ale zainteresowane firmy zasypały Gdańskie Inwestycje Komunalne ponad 260 pytaniami. Dodatkowo pojawiły się odwołania trzech firm, które wskazywały, ich zdaniem, nieprawidłowe zapisy w procedurze przetargowej. Jednak Krajowa Izba Odwoławcza uznała te skargi za niezasadne.

Projekt budowy tramwaju zakłada przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Następnie tramwaje pojadą wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Czy nowa trasa tramwajowa na os. Morena wpłynie na twoje codzienne podróże?

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pasażerom pomiędzy tymi środkami transportu.

Taki sposób zawracania, choć niewymagający budowy kosztownej pętli, szczególnie przy PKM Brętowo, gdzie istnieje znaczna stromizna wzgórza, wymaga jednak wykorzystania taboru dwukierunkowego. Oprócz 46 tzw. Dortumundów, do końca przyszłego roku w Gdańsku będzie pięć zupełnie nowych dwukierunkowych pojazdów Pesa Jazz Duo, za które ZKM Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł.

Jeszcze jesienią ogłoszony zostanie przetarg na budowę odcinka tramwajowego od skrzyżowania ul. Rakoczego i Bulońskiej do ul. Myśliwskiej. To krótki, kilkusetmetrowy odcinek z dwoma przystankami. Na jego końcu powstaną tory odstawcze, takie jak przy przystanku PKM Brętowo, a nie jak wcześniej zapowiadano, tory do trójkątowania.

GIK chciałoby, aby obie inwestycje zakończyły się w tym samym terminie, czyli do 30 września 2015 r.

Docelowo, tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony do tzw. ul. Nowej Warszawskiej, gdzie ponownie zaplanowano wielką "tradycyjną" pętlę tramwajową połączoną z możliwością przesiadek na linie autobusowe.

Złożone oferty na realizację trasy tramwajowej z Siedlec do PKM Brętowo z fragmentem torowiska w ciągu ul. Bulońskiej

1. Intercore: 135 435 654,76
2. Balzola Polska i Construcciones y Promociones Bazola: 154 451 491,69
3. MTM Gdynia i Rajbud Tczew: 116 315 256,08
4. Rubau Polska Warszawa: 136 264 020,96
5. Budimex Warszawa: 119 096 224,40
6. Aldesa Constructiones: 117 689 709,55
7. Strabag Polska: 184 356 790,77
8. WPRD Gravel, Tor-Kar-Sson i ZUE: 119 678 129,72

Opinie (207) 4 zablokowane

  • Tramwaje w całym Trójmieście

    Niepotrzebnie zamówili pięć zupełnie nowych dwukierunkowych pojazdów Pesa Jazz Duo - Gdańsk ma 46 Dortumndów, na razie one by starczyły na Morenę, a na trasy tradycyjne trzeba było dokupić tramwaje jednokierunkowe-tradycyjne. Przecież te linie będą wydłużane do tradycyjnej pętli.

    Jedynka z Moreny na plażę Stogi.
    Dziesiątka do Nowego Portu.

    • 1 3

  • ciekawe ile i kto w łape dostał

    • 5 1

  • dostaną popalić od asów GIK'u :) (1)

    • 5 2

    • Rajbud super firma nie trzeba nadzoru

      • 1 3

  • to się sąsiad ucieszył że może przedłużyć wynajem mieszkania

    i jego 2 samochody firmowe MTM jednak nie znikną ze wspólnego parkingu

    • 8 0

  • RAJBUD

    Rajbud przebudowywał pętlę w Brzeźnie. Syf, fuszerka, babranina w nieskończoność, budowlańcy z łapanki

    • 12 1

  • a na ile późniejsze naprawy gwarancyjne i po gwarancyjne zostały wycenione? (1)

    prostowanie szyn, obniżanie peronów przystanków itp....

    • 84 17

    • A co wyegzewkwujesz od spółki z kapitałem zakładowym 150 tyś (RAJBUD)?

      • 16 1

  • Wygra Budimex.Ciągnie swój do swego!

    • 1 2

  • No to jadymy...

    ...niech zrobia do tego podgrzewanie zimnych rurek w tramwajach

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane