• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 mln zł

Krzysztof Koprowski
6 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej. Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej.

Nieco ponad 116 mln zł kosztować będzie budowa trasy tramwajowej z Siedlec na osiedle Morena - to o 33 mln zł mniej, niż zakładano. Najniższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew.



W przetargu na budowę nowej trasy między pętlą Siedlce zobacz na mapie Gdańska (wraz z jej przebudową) a powstającym już przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska, wystartowało osiem konsorcjów. Najniższą cenę za wybudowanie trasy zaproponowało konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które zażądało 116 mln 315 tys. zł.

To oznacza oszczędności dla miasta, które na tę inwestycję zarezerwowało w budżecie 149,4 mln zł.

Otwarcie ofert w przetargu na budowę nowej trasy przekładano dwukrotnie. Pierwotnie wykonawcę mieliśmy poznać jeszcze pod koniec sierpnia, ale zainteresowane firmy zasypały Gdańskie Inwestycje Komunalne ponad 260 pytaniami. Dodatkowo pojawiły się odwołania trzech firm, które wskazywały, ich zdaniem, nieprawidłowe zapisy w procedurze przetargowej. Jednak Krajowa Izba Odwoławcza uznała te skargi za niezasadne.

Projekt budowy tramwaju zakłada przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Następnie tramwaje pojadą wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Czy nowa trasa tramwajowa na os. Morena wpłynie na twoje codzienne podróże?

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pasażerom pomiędzy tymi środkami transportu.

Taki sposób zawracania, choć niewymagający budowy kosztownej pętli, szczególnie przy PKM Brętowo, gdzie istnieje znaczna stromizna wzgórza, wymaga jednak wykorzystania taboru dwukierunkowego. Oprócz 46 tzw. Dortumundów, do końca przyszłego roku w Gdańsku będzie pięć zupełnie nowych dwukierunkowych pojazdów Pesa Jazz Duo, za które ZKM Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł.

Jeszcze jesienią ogłoszony zostanie przetarg na budowę odcinka tramwajowego od skrzyżowania ul. Rakoczego i Bulońskiej do ul. Myśliwskiej. To krótki, kilkusetmetrowy odcinek z dwoma przystankami. Na jego końcu powstaną tory odstawcze, takie jak przy przystanku PKM Brętowo, a nie jak wcześniej zapowiadano, tory do trójkątowania.

GIK chciałoby, aby obie inwestycje zakończyły się w tym samym terminie, czyli do 30 września 2015 r.

Docelowo, tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony do tzw. ul. Nowej Warszawskiej, gdzie ponownie zaplanowano wielką "tradycyjną" pętlę tramwajową połączoną z możliwością przesiadek na linie autobusowe.

Złożone oferty na realizację trasy tramwajowej z Siedlec do PKM Brętowo z fragmentem torowiska w ciągu ul. Bulońskiej

1. Intercore: 135 435 654,76
2. Balzola Polska i Construcciones y Promociones Bazola: 154 451 491,69
3. MTM Gdynia i Rajbud Tczew: 116 315 256,08
4. Rubau Polska Warszawa: 136 264 020,96
5. Budimex Warszawa: 119 096 224,40
6. Aldesa Constructiones: 117 689 709,55
7. Strabag Polska: 184 356 790,77
8. WPRD Gravel, Tor-Kar-Sson i ZUE: 119 678 129,72

Opinie (207) 4 zablokowane

  • A kiedy wreszcie (1)

    będzie tramwaj do Osowej ?

    • 2 0

    • Tam nawet drug nie ma, a gdzie tramwaj ;)

      • 0 0

  • Stogi i przeróbka dyskryminowane (1)

    Kiedy wreszcie zaczną remont torów .Czy doczekamy się pesy na stogi.Stogi i przeróbka skazane na stare ,zdewastowane tramwaje.

    • 1 3

    • No przeciez ostatnio byl artykul ze beda robic

      • 0 0

  • Na szczęście o wyborze wykonawcy (12)

    zadecydowała tylko cena, więc jakość będzie na pewno bardzo wysoka. Czy ta żenada umysłowa urzędasów się kiedyś skończy?! Ciekawe, jak szybko będzie trzeba postawić ograniczenie do 5 km/h z powodu powyginanych torów.

    • 58 34

    • poczytaj ustawe

      wg polskiego prawa, przetarg publiczny wygrywa firma która przedstawi najniższą cenę (niby zabiezpieczenie przed korupcją) więc zamiast pieprzyć bez sensu moglbys sie zainteresować dlaczego taki wybór a nie inny

      • 2 0

    • hmm... (4)

      A co złego jest w najniższej cenie.
      Zrobić dobry projekt, dobre specyfikacje i mieć dobry nadzór.
      I niech budują za najniższą cenę

      • 23 4

      • (3)

        na zachodzie najnizsza i najwyzsza sie odrzuca, a tak naprawde to ze wszystkich ofert powinno sie obliczac mediane i ta oferta ktora jest najblizej powinna wygrac

        • 4 7

        • Na zachodzie to nikt nie próbuje oszukać, bo są za to za duże kary. (2)

          U nas odrzucanie nic by nie dało. Najważniejsze jest to, żeby firma która wygrywa wywiązywała się z kontraktu.

          Na zachodzie nie ma z tym problemu, bo każdemu zależy na renomie firmy i utrzymania pozytywnego wizerunku.
          U nas każdy ma to głęboko, więc dopóki mentalność firm się nie zmieni, to żaden sposób wyboru ofert tego nie zmieni.

          Bo powiedz mi jaka różnica czy wygrałaby oferta :
          3. MTM Gdynia i Rajbud Tczew: 116 315 256,08
          czy 6. Aldesa Constructiones: 117 689 709,55

          Skąd możesz przypuszczać, że ta druga też nie przytnie na ofercie. W Polsce różnica była by taka, że startowałaby zawsze firma jeleń, która dawałaby cenę niższą i specjalnie przegrywała.

          • 4 1

          • Dzisiejszy system wybierania firm nie bierze pod uwagę "renomy" (1)

            Więc po co o nią dbać? Model biznesowy słabych firm się domyka, więc po co zmieniać?

            Smutne i prawdziwe. Najgorsze jest to, że niezbyt da się to budować przejrzyście, tanio i uczciwie. Takie sytuacje tylko w prywatnych przedsięwzięciach

            • 3 2

            • Po co renoma?

              Przetarg ma być tak rozpisany żeby wykonawca nie miał możliwości żadnych kombinacji. Potem trzeba wyznaczyć inspektorów, którzy będą pilnowali jakości i wtedy wystarczy podać jako kryterium tylko cenę. Jeśli wykonawca zrobi zamówienie publiczne słabej jakości to nie on jest winien ale urzędnicy bo rozpisali zły przetarg lub nie dopilnowali jakości wykonania i podpisali odbiór bez dokładnego sprawdzenia inwestycji.

              • 2 0

    • ok geniuszu (4)

      powiedz w takim razie jakie powinny być wymagania w przetargu? W ustawie o zamówieniach publicznych wcale nie jest napisane że jak się robi przetarg to cena ma być najniższym kryterium. Mogą być też inne kryteria. Napisz nam tylko geniuszu przykładowe inne i od razu zaznaczam że "solidne wykonanie" nie jest kryterium. Kryterium musi być jasno zdefiniowane jeśli rozumiesz w ogóle co to oznacza.

      • 7 2

      • Jeśli cena jest nierealistyczna, to oferta powinna zostać zdyskwalifikowana

        • 0 0

      • (2)

        doświadczenie przy podobnych inwestycjach, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii i materiałów, okres gwarancji, serwis gwarancyjny, wpływ sposobu wykonania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonywania zamówienia

        naprawdę jest w czym wybierać

        • 1 1

        • masz rację geniuszem nie jesteś

          nawet widzę z przeciętnością słabo, chociaż pomyślałeś, więc w dzisiejszych czasach bezmózgów to i tak na plus jest.

          • 1 2

        • Widzę trochę brak znajomości

          - parametry techniczne określasz SIWZ
          - jakie technologie mają być zastosowane także SIWZ, bo określenie najlepszych dostępnych jest nie miarodajne.
          - jakie materiały także określasz w SIWZ.
          - min gwarancję też - jednakże tu rzeczywiście można dodać do kryterium przy daniu dłuższej.
          - serwis też się określa w SIWZ, a raczej jego dostępność.
          - wpływu na rynek pracy nie komentuje, bo to rzecz nie mierzalna.

          Przy dobrze napisanym SIWZ i dobrze określonych wymogach, cena może być spokojnie rzeczą miarodajną.

          Co do określania rzeczy dodatkowych to zazwyczaj szybko można określić kto ma wygrać z góry.

          • 6 1

    • tak samo byś śpiewał gdyby wybrali najdroższą ofertę

      • 6 3

  • Taniocha. Ale to dobrze.... (6)

    niech miasto się rozwija. A ja będę miał tramwaj do Kartuskiej ;)

    • 86 3

    • Brawo, brawo, ale pan Zomkowski nadal (4)

      nie wypowiedział się, kiedy dokładnie powstanie plac techniczno-postojowy dla kierowców autobusów w Śródmieściu. My też jesteśmy ludźmi, a nie zwierzętami.

      • 11 3

      • A co na to np. (3)

        Związek zawodowy pracowników komunikacji miejskiej w gdańsku (krs: 0000167796, regon: 190130991)?
        pytaliście czy coś robią w tej sprawie? Może trzeba wywalić pierdzistołków.

        • 11 1

        • A co do tego mają związki zawodowe? (2)

          To one sa od organizacji kursów i petli?

          • 2 13

          • A kto ma walczyć w imieniu pracowników o ich prawa? (1)

            Krasnoludki? Spaślaki ze związków nie widzą problemu, że ludzie którzy łożą na nich składki zostali pozbawieni choćby prawa do umycia rąk po skorzystaniu z toalety, nie mówiąc o innych kwestiach socjalnych kilkunastogodzinnego niekiedy dnia pracy? Do d..... z takimi związkowcami!

            • 16 1

            • Kto utrzymuje związkowców?

              W 90% zakład, więc kogo związki będą bronić? No na pewno nie pracowników. Dlatego związki w obecnej formie w Polsce są całkowicie pozbawione sensu.

              • 1 0

    • Polsie realia są takie...

      Nie będziesz miał, bo po pierwszym przejeździe pójdzie do remontu xD

      • 2 0

  • Szkoda pieniędzy na budowe jakiejś peryferyjnej lini na wygwizdowo gdzie mieszka 5 ludzi na krzyż i malo kto będzie korzystal (19)

    • 44 343

    • (10)

      Linia tramwajowa na Stogi i Przeróbkę to porażka .Zamiast coś zrobić w tym kierunku to miasto wyrzuca w błoto kasę na jakąś linię , która będzie dublowała się z masą autobusów .Chyba ktoś ważny mieszka na tych osiedlach .

      • 4 25

      • projekt......... (2)

        ..........remontu Przeróbki i dalej już jest .

        • 1 0

        • (1)

          A co z tego wynika, to nie będę się wyrażał.

          • 0 0

          • To, że remont ma wystartować w najbliżeszej perspektywie budżetowej.

            Walczą o dofinansowanie, na to dostali, na tamto jeszcze je. Obiekcje więc zgłaszaj do Warszawy/Brukseli bo to tam decydują o kolejności dofinansowania.

            • 0 0

      • (4)

        Przestańcie rzucać kamieniami w tramwaje na Stogach to może kiedyś dołączycie do cywilizacji

        • 21 6

        • a wy przestancie strzelac z wiatrowek do autobusow byly o tym artykuly

          Na wyspie mieszka ok 40 tys ludzi stogi,gorki,krakowiec,przerobka.... lwia czesc z pkb gdanska pochodzi wlasnie z wyspy... przykad port, port przeladunkowy kontenerowy,3 stocznie duze, fosfory, pasanil, rafinerii itd wiele malych przedsiebiorstw.... dlatego uwazam iz ludzia mieszkajacym tutaj nalezy sie nowe torowisko, zadbany teren poniewaz kasa z tad plynie .....

          • 1 0

        • (2)

          Odezwał się "mądry", który nigdy Stogów na oczy nie widział.

          • 6 6

          • (1)

            Misiu kolorowy, nie chce mi się szukać ale nawet na trojmiasto.pl znajdziesz archiwalne artykuły na ten temat

            • 6 4

            • Lepiej sam sie rzuc takim kamieniem. Gadasz glupoty czerpiac wiedze z internetu, ktory nie jest najlepszym zrodlem informacji.

              • 1 2

      • to część z tych autobusów usuną jak było z linią na Chełm. Zlikwidują może 183 lub 283

        • 1 1

      • linia tramwajowa

        Kto wyliczył rzetelnie i uczciwie że te tramwaje i torowiska tyle kosztują gdzie jest kosztorys podpisany imiennie.już za komuny 1 było założenie że na Morene będzie tramwaj.a komuna2 to wykonuje.

        • 1 3

    • idioci wszedzie

      chyba nigdy nie byłeś na morenie

      • 0 0

    • , chyba nie masz pojęcia ile ludzi mieszka na obrzeżach gdańska a ty gdzie mieszkasz ? W hotelu nad motławą?

      • 1 0

    • na morenie mieszka ponad 30 tysiecy people matole ! tylko na BASEN CZEKAMY ! i bedzie so cool ! (2)

      ale z tego co wiem nie doczekamy sie za adamowicza ha ha

      • 7 6

      • basen masz w podstawówce dwójce. Jak chodziłem tam do szkoły to kiedyś jakaś typiara zrobiła klocka do basenu i zamknięty był kilka miesięcy

        • 2 0

      • łoś jesteś jak dajesz się robić na takie prowokacje

        proponuję wyłączyć TV, zamknąć internet i wyjść trochę z tego blokowiska i trochę poruszać mózgownicą.

        • 3 2

    • Cymbał

      • 43 3

    • do psiedśkola

      • 47 3

    • słaba prowokacja

      wracaj do foremek

      • 84 3

  • (1)

    A kiedy remont torów na Przeróbkę i Stogi? Czy miasto liczy, że zamkną linię i odetną od świata kilkanaście tysięcy ludzi?

    • 1 0

    • Jaki remont? Kogo z urzędasów obchodzą Stogi i Przeróbka?

      • 0 0

  • w koncu! (1)

    doczekac sie nie moge aż będę mogła jezdzi.c tramwajem na morene zamiast tłuc sie autobusem co z kartuskiej jezdzi co pol godziny jak pks na wsi

    • 3 1

    • Jakie co pół godziny? Co to za bzdury? Codziennie korzystam z komunikacji miejskiej na tej trasie i zapewniam, że autobusy kursują znacznie częściej.

      • 0 0

  • 33 miliony (1)

    Zaoszczędzona kwota w sam raz na remont linii na Stogi. Ciekawe, czy słynny gdański roller coaster zakończy swój żywot? :)

    • 1 0

    • W duchy wierzysz? Ja się w ogóle dziwię, że jeszcze na Stogi bydlęcych wagonów nie wysyłają. Byłoby to zgodne z obecną linią postępowania władz miasta z mieszkańcami Przeróbki i Stogów.

      • 0 0

  • "o wyborze oferty decydowała wyłącznie cena" (28)

    Czy oni się nigdy nie nauczą??

    • 342 32

    • morena

      kawal roboty,wedlug mnie prace powinny sie dawno rozpoczac...czy zdaza do 2015 roku?

      • 0 0

    • Niestety (9)

      kasa najważniejsza.

      • 23 4

      • i co dał byś zarobić bańkę więcej Hiszpanom bo z automau odrzucamy najtańszych?? Aldesa wszystko robi podwykonwacami ... (4)

        i co dał byś zarobić bańkę więcej Hiszpanom bo z automatu odrzucamy najtańszych?? Aldesa wszystko robi podwykonawcami bo swoje to ma pieniądze i 4 kierowników budowy na kontrakcie.
        A MTM i Rajbud to firmy polskie z własnym potencjałem wykonawczym a nie jakieś firmy teczki.

        • 14 14

        • tylko czemu firmy które nie widziały tramwaju na oczy będą to robić ? (3)

          • 17 8

          • Akurat MTM był w konsorcjum, które budowało Havla (2)

            A Rajbud - masz tu listę referencyjną i nie pieprz głupot

            • 9 2

            • Akurat MTM był................

              No i tak pobudowali że torowisko się poprzesuwało !!!! Czyli powtórka z rozrywki ;)

              • 2 0

            • I za Havla MTM powinien dosta kopa w tyek na starcie

              • 14 3

      • w tym przypadku... (3)

        ...były 4 oferty z 8 w przedziale 116-120 MLN PLN więc cena nie jest zaniżona.

        • 15 2

        • (2)

          wzglednie (odnoszac sie do innych ofert) nie jest zanizona ale byc moze wszystkie oferty sa ponizej oplacalnosci. wiec skoro sie nie oplaca to dlaczego startuja do przetargu?

          bo wiedza ze beda aneksy i z 33mln "oszczednosci" w ogolnym rozrachunku miasto pewnie dolozy do wszystkiego z 33 mln

          • 3 6

          • Czyli co należałoby pewnie te 4 odrzucić (1)

            Czy zaniżano cenę tego nie wiadomo, bo każdy liczy w zależności od tego co sam posiada, a co musi podnająć specjalnie na tą robotę.
            Do tego każdy może mieć inne dostępne ceny materiałów.

            A nie ukrywajmy wycena Urzędu jest tylko szacunkowa i bardziej skierowana pod warunki budżetowe, a nie prawdziwe koszty.

            • 2 2

            • nie chodzi o to aby odrzucać...

              ...tylko aby specyfikację przetargową tak ułożyć, aby najniższa cena nie łączyła się z najgorszym wykonaniem, a właściwie aby inspektor nadzoru rygorystycznie wymagał wykonawstwa na wysokim poziomie zgodnie ze specyfikacjami wykonania robót, które to najpierw powinny być skrupulatnie sprawdzone przez inspektorów, czy same specyfikacje nie zaniżają standardów... Problem w tym, że urzędnikom nie chce się, lub nie mają dostatecznej wiedzy, aby wykonać solidnie robotę przedprzetargową a następnie konsekwentnie wymagać od wykonawcy solidnej roboty.

              • 10 1

    • (4)

      "o wyborze oferty decydowała wyłącznie cena, czy oni się nigdy nie nauczą??" -
      Polecam poczytać sobie treść ustawy o zamówieniach publicznych i się nieco dokształcić, a nie wypisywać co ślina przyniesie na język. Pozdrawiam

      • 10 4

      • Kryterium najnizszej ceny to przyznanie sie do wlasnej niekompetencji

        Tymczasem sprawa jest prosta: okresla sie zakres prac, robi ich wycene, a potem urzadza sie przetarg pt. "Co mi zaproponujesz za cene, ktora ustalilem". Potem wystarczy wybrac firme, ktora zaoferuje najwiecej w zakresie na jakim miastu najbardziej zalezy: moze termin wykonania, moze okres gwarancji, a moze cos jeszcze innego? Tylko ze do tego trzeba minimum rozeznania w temacie... A wskazac palcem oferte z najnizsza cena poczatkowa potrafi kazdy, nawet najglupszy zatrudniony po znajomosci urzednik...

        • 0 0

      • Fakt, to wina ustawy (2)

        To ustawa każe wybierać najtańsze, a że potem jest płacz to już nikogo nie obchodzi.

        • 4 6

        • nie każe (1)

          ludzie ludziom tak robia

          • 4 2

          • To nie kwestia ceny, a ...

            Mentalności firm oraz słabego przykładania się do odbiorów. Bo nawet jak zadecydujemy innymi kryteriami to nie powiedziane, że ktokolwiek będzie się ich trzymał.

            Każde kryterium da się ominąć zakładając, że zgodnie z naszą mentalność żadna kara Ciebie nie spotka.

            • 4 1

    • Ciekawe czy ktos sprawdza ...

      czy w takiej cenie powstanie ,,cos'' czego nie trzeba non stop porawiac/naprawiac/dorabiac/...

      • 0 0

    • a póżniej zrobimy aneks do umowy! (1)

      • 2 1

      • Oby był odbiór, a potem to niech się nawet zawali. Wiem, bo pracowałem w firmie budowlanej.

        • 0 1

    • Fakt faktem, że niestety wielokrotnie się na takich kryteriach przejchano (1)

      Z drugiej jednak strony, MTM to nie jakaś firma "krzak", która pojawia się znikąd by zgarnąć kasę i się ulotnić, tylko firma, która od lat działa w okolicy.
      (I może dlatego była w stanie zaproponować taką cenę? Wszystko mają praktycznie na miejscu, więc odpada sporo logistyki). Chyba w tym przypadku nie ma sensu martwić się na zapas?

      • 18 3

      • Oby tylko wliczyli spora ilosc dylatacji torowych bo znowu beda tramwaje jezdzic zygzakiem jak pierwszego lata na havla.
        Niby torowisko mocowane plywajaco ale nie mialo jak sie kompensowac. Kto to odebral? Gosc ktory tory pierwszy raz na oczy widzial?

        • 1 3

    • tbc (4)

      Bardzo dobrze. Zawsze powinna decydować cena i to z automatu. Jeżeli urzędnik ma decydować, to takiego urzędnika można kupić.

      • 19 14

      • nie rozumiesz chłopcze (3)

        nie musi wcale decydować tylko cena, można by chociażby zrobić tak że odrzucać automatycznie najtańszą ofertę tak jak jest u naszych zachodnich sąsiadów.

        • 19 11

        • po co? (2)

          wystarczy dobra specyfikacja i dobry nadzór.

          i kryterium ceny jest najlepsze:)

          • 19 12

          • chyba jedyne co zbudowałeś to karmnik pod nadzorem dziadka

            • 1 5

          • Ale nie tłumacz im oni tego nie zrozumieją

            U nas główny problem to specyfikacja i nie dokładne odbiory.
            Skreślanie 1 i ostatniej nie pomoże.
            Można spokojnie przygotować dobrą specyfikację i się niej trzymać i sprawdzać.

            U nas te problemy nie wynikają z najniższej ceny, a z tego, że firmy oszukują na budowach, bo wiedzą, że żadna większa kara ich za to nie spotka.

            • 17 4

    • jakby wybrali najdroższą to by było że kolesiostwo (1)

      mam wrażenie że ty i tobie podobni piszą takie komentarze by się potem onanizować przy widoku dużej liczby like'ów

      • 14 14

      • nie udawaj, ze nie wiesz o czym mowi.

        nikt nie każe wybierać najdroższej

        • 4 4

  • A co z drogami?

    Mam nadzieje ze w zwiazku z budowa lini tramwajowej zrobia remonnt bulonskiej i rakoczego bo drogi na morenie to dramat chyba w tej chwili najwiekszy w gdansku!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane