• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 mln zł

Krzysztof Koprowski
6 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej. Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej.

Nieco ponad 116 mln zł kosztować będzie budowa trasy tramwajowej z Siedlec na osiedle Morena - to o 33 mln zł mniej, niż zakładano. Najniższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew.



W przetargu na budowę nowej trasy między pętlą Siedlce zobacz na mapie Gdańska (wraz z jej przebudową) a powstającym już przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska, wystartowało osiem konsorcjów. Najniższą cenę za wybudowanie trasy zaproponowało konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które zażądało 116 mln 315 tys. zł.

To oznacza oszczędności dla miasta, które na tę inwestycję zarezerwowało w budżecie 149,4 mln zł.

Otwarcie ofert w przetargu na budowę nowej trasy przekładano dwukrotnie. Pierwotnie wykonawcę mieliśmy poznać jeszcze pod koniec sierpnia, ale zainteresowane firmy zasypały Gdańskie Inwestycje Komunalne ponad 260 pytaniami. Dodatkowo pojawiły się odwołania trzech firm, które wskazywały, ich zdaniem, nieprawidłowe zapisy w procedurze przetargowej. Jednak Krajowa Izba Odwoławcza uznała te skargi za niezasadne.

Projekt budowy tramwaju zakłada przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Następnie tramwaje pojadą wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Czy nowa trasa tramwajowa na os. Morena wpłynie na twoje codzienne podróże?

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pasażerom pomiędzy tymi środkami transportu.

Taki sposób zawracania, choć niewymagający budowy kosztownej pętli, szczególnie przy PKM Brętowo, gdzie istnieje znaczna stromizna wzgórza, wymaga jednak wykorzystania taboru dwukierunkowego. Oprócz 46 tzw. Dortumundów, do końca przyszłego roku w Gdańsku będzie pięć zupełnie nowych dwukierunkowych pojazdów Pesa Jazz Duo, za które ZKM Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł.

Jeszcze jesienią ogłoszony zostanie przetarg na budowę odcinka tramwajowego od skrzyżowania ul. Rakoczego i Bulońskiej do ul. Myśliwskiej. To krótki, kilkusetmetrowy odcinek z dwoma przystankami. Na jego końcu powstaną tory odstawcze, takie jak przy przystanku PKM Brętowo, a nie jak wcześniej zapowiadano, tory do trójkątowania.

GIK chciałoby, aby obie inwestycje zakończyły się w tym samym terminie, czyli do 30 września 2015 r.

Docelowo, tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony do tzw. ul. Nowej Warszawskiej, gdzie ponownie zaplanowano wielką "tradycyjną" pętlę tramwajową połączoną z możliwością przesiadek na linie autobusowe.

Złożone oferty na realizację trasy tramwajowej z Siedlec do PKM Brętowo z fragmentem torowiska w ciągu ul. Bulońskiej

1. Intercore: 135 435 654,76
2. Balzola Polska i Construcciones y Promociones Bazola: 154 451 491,69
3. MTM Gdynia i Rajbud Tczew: 116 315 256,08
4. Rubau Polska Warszawa: 136 264 020,96
5. Budimex Warszawa: 119 096 224,40
6. Aldesa Constructiones: 117 689 709,55
7. Strabag Polska: 184 356 790,77
8. WPRD Gravel, Tor-Kar-Sson i ZUE: 119 678 129,72

Opinie (207) 4 zablokowane

  • No to jadymy...

    ...niech zrobia do tego podgrzewanie zimnych rurek w tramwajach

    • 2 0

  • dostaną popalić od asów GIK'u :) (1)

    • 5 2

    • Rajbud super firma nie trzeba nadzoru

      • 1 3

  • A Jaworski i `kartofle` twierdza ze w Gdansku nic sie nie buduje! (5)

    • 13 19

    • Kolejny konkret z Gdańska (4)

      oby tak dalej.
      Palacze opon muszą zmienić miasto bo tu nigdy nie wygrają

      • 8 7

      • A torowisko na Łostowice już naprawione czy dalej 5km/h się jedzie (3)

        jak w XIX wieku.

        • 7 4

        • A naprawiono jak najbardziej (2)

          Ale skoro nie korzystasz to nie wiesz.

          • 3 5

          • pisowatym rozsyłają smsy co mają pisać (1)

            i mówić jak nie dostaną to generalnie mają gadać że to wina Tuska i to robią he he

            • 4 4

            • Mówisz, że Młodzi De...le tak mają :-)

              To widać po wpisach. PO mogłaby dać pampersom tochę więcej swobody.

              • 2 0

  • morena (4)

    Co to za tramwaj na morene przez siedlce? Myslalem ze do wrzeszcza bedzie zrobiona wzdluz jaskowej

    • 13 7

    • w sumie

      gdyby zrobić tramwaj zamiast jezdni dla aut, to by było spoko.

      • 8 0

    • Jaśkową jak ???

      Gdzie ty tam tramwaj chcesz zmieścić.

      • 5 0

    • tam też będzie

      • 0 1

    • Myślenie

      nie jest Twoja najlepszą strona

      • 0 0

  • I ciekawe jaka nowa linia powstanie... (2)

    Stawiam na Morena - Zaspa zamiast obecnej 10

    • 2 2

    • Przez Gd.Główny - na około, nie opłaca się (1)

      Już lepiej w autobus wsiąść.

      • 0 0

      • A Chełm Zaspa przez Oliwę się opłaca? To nie jest samolot by pokonywał trasę z punktu A do punktu B tylko pojazd lądowy, który zatrzymuje się na przystankach pośrednich. Być może mało kto by jeździł z Piecków Migowa na Zaspę ale byli by chętni na przejazd z Belgradzkiej na Mickiewicza.

        • 1 0

  • Wygra Budimex.Ciągnie swój do swego!

    • 1 2

  • Te grafiki rozwalają (3)

    Na przystankach sami biznesmeni i modelki opierające sie nogą o wiatę. Gdzie wy żyjecie:)
    ile osób w garniturze jeździ tramwajem? maturzyści w maju i to byłoby na tyle

    • 31 3

    • Mnie zastanawia na tych grafikach to, (2)

      że przystanek Warneńska wygląda jakby położony był na polu. Gdzie jest ul. Rakoczego? Ten brązowy pasek to ulica czy trawa?
      Zresztą, pomysł aby autobusy jeździły po torach to porażka...

      • 0 5

      • We Wrocławiu autobusy jeżdżą po torach i uważam to za super rozwiązanie, nie trzeba wydzielać buspasow.

        • 1 1

      • We Wrocławiu od wielu lat te rozwiazanie jest stosowane

        Dlatego mozliwe jest tworzenie wezlow przystankowych autobus-tramwaj.

        • 0 0

  • 100% siana na komunikację zbiorowa (2)

    a nie drogi dla samochodów, w których siedzą pojedyncze osoby i płaczą, że muszą stać w korkach.

    • 18 7

    • przez siano...

      ...mam na myśli pieniądze, rzecz jasna, żeby mi tu nikt nie trololololo ;)

      • 2 2

    • Byle na rozsądną komunikację miejską do dzielnic tego potrzebujących,

      a nie na debilne objazdówki pustych autobusów pętlami wymyślonymi chyba przez nocnego stróża w ZTM.

      • 7 0

  • RAJBUD

    Rajbud przebudowywał pętlę w Brzeźnie. Syf, fuszerka, babranina w nieskończoność, budowlańcy z łapanki

    • 12 1

  • oszczędny projekt (4)

    Bardzo mała liczba przystanków - brak przystanku przy ul. Kolumba/Wyrobka (jest autobusowy), a przecież zaleta tramwajów to gęsta siec przestanków.

    • 1 4

    • a czytać umie??

      • 1 0

    • Czytać nie musi umieć, wystarczy nie być ślepym

      • 0 0

    • a mi sie zawsze wydawało, że zaletą tramwajów jest niegęsta sieć (1)

      kolejka podmiejska/metro - "szkielet" komunikacji; obsługuje ruch w makroskali;
      tramwaj - skrótowo można określić mianem "małej kolei" - rozprowadza ruch kolei;
      autobusy - mikroskala - uzupełnienie tramwajów; krótkie trasy.
      wydaje mi się, że taka jest podstawa teoretyczna o układach komunikacyjnych.

      • 3 0

      • Nie do końca. Szkieletem jest metro/SKM. Tramwaje jeżdżą w centrum oraz na nieodlegle dzielnice, generujące jeszcze wystarczający ruch natomiast autobusy kursują na peryferia oraz do dzielnic przemysłowych pod warunkiem, że nie ma tam tak dużego ruchu by potrzebny był transport szynowy.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane