- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (93 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (127 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (405 opinii)
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.
Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.
- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).
Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).
Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.
Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.
Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.
Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.
W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.
Opinie (167) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-15 12:10
A po co zawracać? (2)
Rakoczego w dół , Potokową i Słowackiego do wrzeszcza ,,, Efekt ? szybciej tramwajem niz PKM który bedzie krazył przez strzyże
- 61 5
-
2011-11-15 12:31
Albo po nasypie tej METROPOLITALNEJ (1)
Z nasypu w okolicach zajezdni zjazd na Wita Stwosza.
- 3 2
-
2011-11-15 12:45
A potem wyskok
i lądujemy telemarkiem w okolicach mola
- 28 0
-
2011-11-15 12:43
Wymyslili !!!!
30-40 lat temu zrezygnowano z rozwiązań jazdy tramwajem w obu kierunkach no ale Gdańsk zawsze w czołówce . Będą jeżdzić do przodu , do tyłu i do przodu...tfu ! TRÓJKĄTOWAĆ !!! Potrzeba jeszcze dwóch ludzi do zatrzymania ruchu na drogach przez które te tramwaje będa "trójkątowały" !Co za BZDURA ?
- 29 2
-
2011-11-15 12:41
Czy ktoś to czyta przed wstawieniem w sieć. Pełno błedów w odmianach i końcówkach.
- 2 2
-
2011-11-15 11:53
Ciekawe jaki sens miało budowanie pętli na Chełmie? (3)
Już wiele lat temu był pomysł przeciągnięcia linii w stronę Południa, a tak będą dwie pętle obok siebie, oczywiście pomijam już koszty, ale to po prostu strata cennego terenu!
- 92 19
-
2011-11-15 12:36
będzie budyniek
zobaczycie..
- 2 4
-
2011-11-15 12:00
W mieście.... (1)
...gdzie 10 czy 20 procent ŚCISŁEGO CENTRUM MIASTA i "STARÓWKI" (tak, wiem, w Gdańsku nie ma starówki....) leży OD DZIESIĘCIOLECI odłogiem zawalonym gruzami, bagnami pełnymi żab i zdezelowanymi płotkami - pętla w tą, pętla w tamtą, pana oberderechtora Budynia nie robi.
- 22 8
-
2011-11-15 12:14
Nie było kasy na budowę dłuższej linii. Nawet nie było odpowiedniego taboru. Każdy pamięta jak funkcjonowała linia nr 1. Zaledwie do centrum Gdańska gdzie potem trzeba było się przesiadać.Po za tym nie wiedziano czy będzie możliwość przedłużenia linii. Nawet nad tym czy przy modernizacji skrzyżowania Łostowicka/Kartuska/Nowolipie wstawić od razu tory długo się zastanawiano. Bowiem takich rzeczy nie można zaplanować. Dodatkowo wspomnę, że pętla Stogi Pasanil leży bliżej pętli Stogi Plaża, niż Chełm Witosa a Łostowice.
- 25 1
-
2011-11-15 12:22
TYLKO TO RONDO PROSIŁBYM 2 pasy w lewo 2 w prawo z której str bym nie jechał
dlatego że nie wiem,,,ale rysunki pokazuja inaczej chyba. prosiłbym o jakieś szczegóły
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.