• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • transport miejski w Trójmieście to koszmar!!!

    nie rozumiem dlaczego np. brak połączeń autobusowych z Gdańska do Gdyni? Co z tego że jest SKM jeśli z nowych osiedli dojazd i dojście do dojazdu to prawdziwa wyprawa? Dlaczego nie jeżdzą szybkie linie autobusowe po obwodnicy między trzema miastami? Gorszych rozwiązań komunikacji miejskiej nie spotkałam w żadnym innym mieście. Tutaj skazani jesteśmy na wąłsne samochody i stanie w korkach!!!

    • 0 0

  • Czy tramwaj ma silnik? (1)

    bo nie wiem

    • 0 1

    • tak elektryczny

      • 0 0

  • Taki Poznań, to widać że w nim życie pulsuje, tramwaje docierają wszędzie, siatka jest dobrze rozplanowana i miasto tętni życiem. A tu w Gdańsku, to jak chcę iść ze znajomymi na starówkę to słyszę tylko "Co ty bedziemy się wlec taki kawał z tramwaju?? Znajdź coś na Wrzeszczu" I teraz wiecie dlaczego Wrzeszcz sie rozwija a Głowne Miasto zwija...

    • 0 0

  • Wolę stać w korku (2)

    Wolę stać w korku w moim starym autku niż w jechać w starym(i niesprawnym) syfiastym, dusznym i śmierdzącym tramwaju. Jak wprowadzą nowy tabor i bilety sieciowe w logicznej cenie na całe trójmiasto (i SKM) to może coś się zmieni.

    • 5 14

    • (1)

      tak długo postoisz, aż ci zakaz wjazdu do centrum wprowadzą. Wtedy to już nie będziesz miał wyboru.

      • 1 0

      • w centrum nic nie ma

        po co tam jeździć? przez centrum przechodzą drogi do dzielnic gdzie się pracuje :P

        • 0 0

  • TRAMWAJ NA MORENE!!! (3)

    Poprowadzcie tramwaj na Morene!!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 1

    • tramwaj na morenę (2)

      jestem za . tramwajowa linia mogłaby iść ul. smoluchowskiego ( obok nowego centrum klinicznego) i dalej do ul. sobieskiego i od ronda w lewo na morene

      • 0 0

      • lepiej buspas do centrum

        bus-pas bardziej realny w dzisiejszych czasach...

        • 0 0

      • tramwaj na morenę

        pomyłka od ronda w prawo bo w lewo to na suchanino

        • 0 0

  • Tramwaje to przeżytek (2)

    Hm, autor artykułu wykazuje się jedynie szczątkową wiedzą na temat transportu miejskiego. Tramwaje generalnie to przeżytek, może i fajnie wyglądają (o ile są nowe i nie zdezelowane), jednak ich utrzymanie wraz z liniami pochłaniają straszne kwoty z budżetu gminy. Nowy tramwaj kosztuje kilkukrotnie więcej niż autobus. Znacznie lepiej - i takie są tendencje światowe (nie licząc łapówkarskiej socjalistycznej Francji) - w krajach gdzie racjonalnie podchodzi się do tematu - w miejscu torowisk buduje się wydzielone - ODDZIELONE - Bus-pasy (ale uwaga - nie kosztem dotychczasowych jezdni jak to ma miejsce a Wawie). Autobus taki kilkukrotnie tańszy - zachowuje atut tramwaju (unikanie korków), a w miejscach niezakorkowanych, gdzie nie ma bus pasów lub nie ma na nie miejsca, może się poruszać po zwykłych jedniach - unika się wówczas zbędnych przesiadek. Całe rozwiązanie - solidnie tańsze. Przykład: http://i90.photobucket.com/albums/k253/kos7yk/curit.jpg
    Budowa linii tramwajów w dzisiejszych czasach to efekt głównie francuskiego lobby (pseudo-państwowej firmy Alstom) posiadającej w wielu miejscach na świecie swoje udziały - a starającej się budować dla siebie rynek na swoje drogie rozwiązania...

    • 1 3

    • (1)

      Autobusy zatruwają środowisko dwutlenkiem węgla, czego tramwaj nie robi. ja osobiście mam dość tego, że w powietrzu jest więcej smrodu z samochodów i autobusów niż samego powietrza

      • 2 0

      • Stare autobusy tak, ale...

        Stare autobusy - zgoda, ale... naukowe analizy wykazują, że wyprodukowanie prądu niezbędnego do energochłonnych tramwajów zatruwa środowisko dużo bardziej. Poza tym za cenę jednego tramwaju można kupić 10 autobusów. Kupmy 5 na CNG, czy inne paliwo, jest mnóstwo ekologicznych rozwiązań - w efekcie dużo tańszych...

        • 1 1

  • Tramwaj... (1)

    Koniecznie musi być linia tramwajowa na Orunię Górną Wyjechac z tamtąd to koszmar , a Adamowicz w końcu powinien zainteresować się tym ,o co mieszkańcy proszą . Adamowicz zachowuje sie jak władca imperium ,obchodzi go tylko czubek własnego nosa. I tak przez 10 lat jego kadencji. Ale myślę, że mieszkańcy już dosyć mają nieudacznika , który lekceważy sobie społeczenstwo,
    tak jak cała jego partia Platformusów !!!!

    • 3 0

    • Gdańszczanin, a jak myślisz dlaczego Adamowicz tak długo siedzi na stołku? Bo go mieszkańcy wybierają a potem narzekają. Ludzie, bierzcie odpowiedzialność za swoje czyny - głosujecie na Adamowicza to zwiększacie jego szanse, nie idziecie głosować, też zwiększacie jego szanse.

      • 0 0

  • Płakać mi się chce

    Serio, płakać mi się chce z powodu umysłowego ograniczenia naszych urzędników, braku kreatywności i ogólnie ich "matołowatości". Dlaczego Gdańsk jest tak bardzo w tyle za Wrocławiem? Adamowicza powinno się postawić przed sądem za spowodowanie cywilizacyjnego opóźnienia Gdańska. Zresztą Sopot i Gdynia pod tym względem nie pozostają w tyle. Już dawno trzeba było przewidzieć niemal geometryczny przyrost aut. To już nie są żarty. Ludzie chętnie przesiedliby się do tramwajów, tyle że albo ich nie ma tam gdzie powinny być, albo trzeba dojechać autobusem, który stoi oczywiście w korku.

    • 0 1

  • Po co nam tramwaje?

    http://www.skyscrapercity.com/archive/index.php/t-718138.html

    • 0 0

  • hehe

    fukcjonalny obiazd. Pod warunkiem ze trawaj zepsuje sie dokladnie w tym miejscu

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane