• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • ostro!!

    bardzo dobrze ,że ktoś poruszył problem...
    Rozwiązania proste, sprawdzone, a u nas niedasizm:-)

    • 7 0

  • (2)

    Cała struktura instytucji odpowiedzialnych za transport miejski, przede wszystkim szynowy, począwszy od dyrektorów, planistów, służby remontowe i eksploatacyjne na sprzątani kończąc, to żałosna, niewydolna organizacja. Jeździmy zdezelowanymi, zaświnionymi tramwajami, którym zdarza się już przed 6-tą rano zjeżdżać awaryjnie do zajezdni. Niech panowie dyrektorzy razem z miejskimi pożal się Boże urzędnikami odwiedzą inne miasta, gdzie tramwaje funkcjonują jak być powinno. Choćby Kraków, Warszawę, czy Wrocław - to nie jest kosmiczna technika, tylko sprawne i odpowiedzialne zarządzanie.

    • 10 1

    • wszedzie dobrze gdzie nas nie ma! (1)

      w poprzedni weekend (nieszczytowe godziny) jezdziłem tramwajem w Wawie i była to rozpacz, nie mówiac o wieku tramwajów.

      • 2 1

      • no niestety

        tramwaje w warszawie to nie jest zaden cud, ok zgodze sie ze zaradzanie ztm nie jest zle, ale tabor z wyjatkiem kilku tramwajow nr 9, a szczegolnie te w wiekszosci na linii 28 to jest syf i mogila, juz nie mowiac o podrozujacych co jakis czas kloszardach, ktorzy sprawiaja ze w godzinach szczytu jeden wagon wypada z gry, bo wszyscy pasazerowie przesiadaja sie do pozostalych wagonow;P

        • 0 0

  • Wolę stać w korku (2)

    Wolę stać w korku w moim starym autku niż w jechać w starym(i niesprawnym) syfiastym, dusznym i śmierdzącym tramwaju. Jak wprowadzą nowy tabor i bilety sieciowe w logicznej cenie na całe trójmiasto (i SKM) to może coś się zmieni.

    • 5 14

    • (1)

      tak długo postoisz, aż ci zakaz wjazdu do centrum wprowadzą. Wtedy to już nie będziesz miał wyboru.

      • 1 0

      • w centrum nic nie ma

        po co tam jeździć? przez centrum przechodzą drogi do dzielnic gdzie się pracuje :P

        • 0 0

  • Biuro Rozwoj Miasta Gdańska - blokuje inwestycje tramwajowe (1)

    • 14 0

    • ROZWIĄZAC TEN CHORY TWÓR

      • 0 0

  • A czy istnieje dla Gdańska

    jakaś logiczna koncepcja uporządkowania komunikacji? Bo odnosi się wrażenie, że działania doraźne i prowizorka są przewodnią myślą kolejnych urzędasów zajmujących się od niechcenia tym tematem.

    • 8 0

  • w końcu jakiś dobry artykuł ! Absolutnie się zgadzam

    • 8 0

  • Nowe linie.... (1)

    a ileż dobrego zrobiłoby pociągnięcie farbą białej linii wzdłuż torów od Wyspiańskiego do Grunwaldzkiej... To by było rzeczywiste uprzywilejowanie tramwajów, a nie tylko medialne!

    • 6 0

    • nie uwierzysz, ale wg BRG tak sie nie da. Nie bedzie tramwaj jezdzil szybciej niz blachosmrod!!!

      • 1 0

  • tramwaj na Stare Miasto! (1)

    powinno poprowadzić się również linię tramwajową od Huciska wzdłuż Podwala Staromiejskiego do Targu Rybnego nastę pnie aż do połączenia z planowaną linią wzdłuż Nowej Wałowej. Ożywiło by to znakomicie okolice Motławy, które obecnie, paradoksalnie, są jedną z najgorzej skomunikowaną częścią Gdańska. A jak wspaniale komponuje się tramwaj z zabytkowymi dzielnicami widać w wielu europejskich miastach i a w naszym Wrocławiu.
    Gratulacje za artykuł!

    • 21 4

    • popieram!!! precz z autami na Glownym i Starym Miescie!! Pochrzanione wizje BRG i UM budowania parkingow podziemnych i uprzywilejowania ruchu blaszakow to kierunek rozwoju z czasow Gierka!! my chcemy nowoczesnej, czzystej metropolii!!!

      • 11 0

  • ZMIENILI ROZKŁAD JAZDY (2)

    W dniu dzisisjeszym został zmieniony rozkład jazdy, żeby udogodnić dojazdy. No tak pozmieniali ten rozkład, że jak wczesniej pasowała mi przesiadka, to teraz teraz tramwaj odjeżdza mi 2 minuty wczesniej a a na nastepny musze czekać 8 min. Zeby to było lato, to może i by uszło ale idzie zima i mamy marznąć jak ciołki? Kochani ludzie zmieniający rpzkład jazdy MYŚLCIE TROCHĘ O PODRÓZNYCH!!!!

    • 5 6

    • (1)

      DEBIL?. to wsądz jeden wczesniej tramwaj który pewnie masz minuty wczesniej to dąrzysz na t swoja przesiadke. a nie psioczysz od rzeczy

      • 3 3

      • Popieram!.
        I to świństwo, że kilka kroczków do przystanku trzeba dojść!.
        A nie mogli torów pod klatkę podciągnąć?!.

        • 2 0

  • "Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła"

    "Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa(...)"

    To jest Polska właśnie....

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane