• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • Manifest tendencyjny (3)

    Mimo kilku trafnych wskazań ten tekst jest skrajnie nieobiektywny, bo właśnie wystarczy pojeździć po Polsce, żeby zobaczyć jak dużo zrobiono w ciągu ostatnich lat. Pomijając remont większości torowisk (może mniej spektakularne niż tramwaj po plaży, ale za to praca u podstaw), budowa linii na Chełm WŁAŚNIE teraz się udała, a "niedałosię" przez pozostałe ćwierćwiecze! Pozostałe "łosiągnięcia" konkurentów są po prostu śmieszne, bo rozjazd dla rozkraczonego raz na miesiąc (i przez 0,5 h) wozu to raczej przykład przewagi Gdańska (to samo Wrocław - oddzielne torowiska to ewidentny plus i warto się tego trzymać). Bardzo wyraźnie wymienia się tabor (choć wolałbym tyle Bombardierów co Dortmundów), poprawia system informacji, dobry patent to pętle przesiadkowe itd. Cała reszta to mniej lub bardziej wymuszone kompromisy. Ja sprzedałem auto i po przerwie znów jeżdżę tramwajami - może dlatego różnic na lepsze widzę wiele i WCALE nie czuję dyskryminowany. Oczywiście, chciałbym więcej!:) Na Morenę, na lotnisko, wzdłuż Wuzetki... PS. Jeszcze jedno - tanieją sieciówki, to też ogromny plus, choć wciąż za drogo

    • 2 4

    • Pętle przesiadkowe nie mogą być receptą na wszystko.

      Bez sensu jest wypychanie na siłę autobusów z Centrum miasta, jak to zrobiono np. z linią na Westerplatte - i nie tylko. Jeśli już opiera się system komunikacji na przesiadkach, to muszą być parkingi. Skoro wiadomo - nie da się perfekcyjnie zgrać połączeń, to dużo zależy od ludzi. Tramwaj nie może ruszać na widok wjeżdżającego autobusu, ani odwrotnie - a tak bywa. Tym bardziej nie może być tak, że tramwaj rusza z przystanku na pętli i stoi następnie pod światłami pół minuty, bo musi wjechać na konkretny kawałek toru, żeby zadziałało urządzenie przestawiające te światła. Nikt tu nie chce tramwaju na plaży, ale spora część tras nadal jest w kiepskim stanie technicznym. A kompromisy zawsze będą, ale te dzisiejsze są często wymuszone wyrzucaniem pieniędzy w błoto, np. na stadion na 2 tygodnie fety, do którego potem cały czas Miasto - czyli my - będzie dokładać.

      • 1 0

    • a ja odwrotmie - wracam do samochodu (1)

      Jazda na mojej krótkiej trasie od Klinicznej do Śródmieścia tramwajem to koszmar. Najgorszy kawałek to oczywiście do opery. Torowisko wiecznie zablokowane samochodami, tramwaj wlecze się niemiłosiernie. Później Al. Zwycięstwa - światła, światła, światła. No i śródmieście. Tu jest oczywiście Hucisko. Tramwaje na zielonym świetle nie mogą przejechać, bo torowisko zastawione samochodami. Ja mam dosyć takiej jazdy - wracam do samochodu.

      • 0 0

      • to wsiądź w ósemkę?

        • 2 1

  • BRAWO PANIE KRZYSZTOFIE - ZA PRAWDĘ W ARTYKULE!!! (7)

    Pozdro,

    • 14 2

    • dobrze ze mieszkasz w gdyni (6)

      tylko nie pisz ze wrzeszczanin, wstyd mi troche, popodniecaj sie domem towarowym na chyloni i halą ziemianką

      • 0 2

      • A ja też mieszkam w Gdyni (5)

        ale w Sea Towers

        • 0 1

        • (4)

          Chwalisz się czy skarżysz?

          • 0 0

          • (3)

            Jestem szczęśliwy gdyż mam apartament w Sea Towers. Mam piękną żonę i ładny widok z okna. Więc się nie skarżę. Kosztowało mnie to dużo, ale warto było. Zjęcie moje i mojej żony oraz mojego apartamentu jest na banerze przy północnym wejściu do ST.

            • 1 0

            • (2)

              poczekaj, aż weźmie z Tobą rozwód... skończą się tłuste lata ;D jeszcze w międzyczasie pewnie jakiegoś bękarta urodzi i będziesz na niego musiał łożyć później. : )

              • 0 0

              • D (1)

                Ale wtedy poślubię inną piękną długonogą kobietę. Pamiętaj rynek ureguluje wszystko. Za pieniądze możesz kupic wszystko: mieszkanie w Sea Towers, Hummera, piękną żonę, zdrowie itd.

                • 0 0

              • ta, ale połowa zgarnie ex-luba. ;p

                • 0 0

  • inka (1)

    popieram w przyszlym roku tramwaj na Orunie Gorna,tam tez mieszkaja ludzie chciaz nie mieszka zaden radny!W Poznaniu nie dosc ze jest fajny system szybkich tramwajow to jeszcze chodza regularnie co 10 minut ,a wewnatrz niewiele ludzi ale tam dbaja o pasazerow,u nas to kaza na rower sie przesiasc bo sie nie oplaca!!! czy urzedasy nie sa dla ludzi i co ma sie oplacac za nasze pieniadze!!!

    • 3 1

    • Jak wszyscy przesiada sie na rowery, to Gdansk bedzie wygladal jak Pekin 20 lat temu

      • 1 0

  • na remonty nie było ale dla renomy miliony się znalazły:)

    i tak właśnie kasa ucieka do złodziei :)

    • 3 0

  • Pytania do prezydetna i jego wice (12)

    Może skumają, że jak marzą o wyborach, to powinni ruszyć dupy i ZROBIĆ coś DLA LUDZI.

    Dlaczego w Gdańsku nie stawia się na transport szynowy?

    Pytania dla Budynia:
    - dlaczego NIE_DA_SIĘ zrobić łącznika między AK a Kartuską (jest miejsce),
    - dlaczego nie może być połączony nadmorski pas tramwajowy z tym centralnym,
    - dlaczego NIE_DA_SIĘ reaktywować pętli na Łąkowej
    - dlaczego nie przewidziano miejsca na tramwaj na Trasie Sucharskiego,
    - dlaczego nie jest planowany tramwaj z pętli Chełm w dół na przedłużeniu drogi koło Tesco do Oruni,
    - dlaczego tramwaje w Gdańsku, nawet te nowe, nie są poprawnie serwisowane (w Dortmundach druga kabina jest traktowana jako magazyn części zamiennych dla tej pierwszej).
    - dlaczego nie ma priorytetu świateł dla tramwajów? Na trasie na Chełm tramwaje stoją dłużej na światłach niż samochody,
    - kiedy ruszy budowa linii tramwajowych na Morenę i Orunię.

    • 22 3

    • tramwaj na trasie Sucharskiego? buhaah moze na wyspę Sobieszewską (2)

      jak sci fiction to sci fiction.
      Chce metra pod dom dlaczego nie da sie???

      • 1 3

      • a ja sie pytam, kiedy bedzie tramwaj do Otomina. Latem duzo ludzi tam jezdzi nad jezioro no i ogolnie ladnie jest. No pytam sie...

        • 0 0

      • a co, mieszkancy wyspy sobieszewskiej gorsi wg. Ciebie?

        • 0 0

    • (5)

      - dlaczego NIE_DA_SIĘ zrobić łącznika między AK a Kartuską (jest miejsce),

      Po co? Dla jakiej linii? Siedlce - Stogi? Ile osób by tamtędy jeździło? % na tramwaj?

      - dlaczego nie może być połączony nadmorski pas tramwajowy z tym centralnym,
      - dlaczego NIE_DA_SIĘ reaktywować pętli na Łąkowej

      Po co? Aby wszystkie wyjeżdżające stamtąd po 20-tej tramwaje kierować do kapitalnego remontu?

      - dlaczego nie przewidziano miejsca na tramwaj na Trasie Sucharskiego,

      Po co? Ilu ludzi mieszka w promieniu kilometra? 500?

      - dlaczego nie jest planowany tramwaj z pętli Chełm w dół na przedłużeniu drogi koło Tesco do Oruni,

      zapytaj w BRG.

      - dlaczego tramwaje w Gdańsku, nawet te nowe, nie są poprawnie serwisowane (w Dortmundach druga kabina jest traktowana jako magazyn części zamiennych dla tej pierwszej).

      zapytaj w ZKM

      - dlaczego nie ma priorytetu świateł dla tramwajów? Na trasie na Chełm tramwaje stoją dłużej na światłach niż samochody,

      zapytaj w ZDiZ.

      - kiedy ruszy budowa linii tramwajowych na Morenę i Orunię.

      Wkrótce. W przyszłym roku lub za 2. Na 2012 mają być gotowe.

      • 2 3

      • Haha, anonimie - jesteś z UMGdańsk? (3)

        1. Łącznik po to, aby nie obciążać węzła Hucisko / UE - kto wie, czy w przyszłości nie będzie potrzeba puszczenia ruchu z Moreny na Stogi? ABY SKRÓCIĆ CZAS PRZEJAZDU. Krótki czas przejazdów = więcej ludzi korzysta z komunikacji = mniej samochodów.

        2. Bzdura, niby dlaczego miałyby być do remontu? Lepsza komunikacja=więcej nowych domów=zmiana struktury społecznej.

        3. A nie pomyślałeś o skróceniu trasy Brzeźno-Nowy Port-Jelitkowo / Stogi-Dolne Miasto-Orunia Dolna?

        Odnośnie "zapytaj w" to pytam Prezydenta tego miasta gdyż to on jest zwierzchnikiem wszystkich tych instytucji. W owych firmach przecież doskonale wiedzą, że mają burdel i nic z tym nie robią.

        Co do rozbudowy na Orunię i Morenę, to NA PEWNO nie zdążą zrobić tego przed 2012 - tyle rzeczy miało być na ten rok i jakoś z niczym zdążyć nie mogą.

        Naprawdę taki tępy jesteś czy tylko udajesz? Czy pracujesz w urzędzie?

        • 4 1

        • (2)

          za insynuację tępoty to butem się należy.

          "Lepsza komunikacja=więcej nowych domów=zmiana struktury społecznej.

          Jakoś w Nowym Porcie tych zmian nie widzę. A tramwaje mają w najwazniejsze punkty miasta.

          ". A nie pomyślałeś o skróceniu trasy Brzeźno-Nowy Port-Jelitkowo / Stogi-Dolne Miasto-Orunia Dolna? "

          Od tego to będzie tramwaj na Nowej Wałowej.

          "Co do rozbudowy na Orunię i Morenę, to NA PEWNO nie zdążą zrobić tego przed 2012 - tyle rzeczy miało być na ten rok i jakoś z niczym zdążyć nie mogą."

          Na pewno to jesteś bucem, skoro twoim argumentem jest atak personalny.

          • 0 0

          • Za to Twoje odpowiedzi są najwyższych lotów.... (1)

            skoro powielasz tumiwisizm oraz niedasię. Dziwne, że społeczeństwo zamiast popierać rozwój komunikacji miejskiej w postaci tramwajów woli popierać debilizm urzędników.

            A nie może być tramwaju i na Nowej Wałowej i na Sucharskiego? Nie może być na AK i pozwolić ludziom z Jasienia, Kiełpinka, Karczemek dotrzeć do centrum szybko? KM pozwoli dojechać szybko do Wrzeszcza, a tramwaj na Chełm i Śródmieście. Zrobić linię, choćby jedną na godzinę, z Moreny przez łącznik na AK i na Chełm?

            A gdzie Twoja riposta o linii na Orunię? Ta projektowana kończy się koło fermy lisów W POLU. Dla kogo będzie budowana? Bo raczej nie dla mieszkańców Oruni. Na przyszłość? To skoro robimy linię na przyszłość, to dlaczego nie zrobimy na AK?

            Ludzie, im więcej linii tramwajowych, nawet tych dublujących się, tym lepiej dla mieszkańców. Ale dopóki jedyną odpowiedzią społeczeństwa będzie NIE_TRZEBA to nic się nie zmieni.

            Za to Twoje argumenty są wielce rzeczowe: zapytaj tu, zapytaj tam, będzie w 2012 - to niezła mantra, ta linia niepotrzebna - A SKĄD TO DEBILU WIESZ?. Bo ja wiem, że im lepsza siatka połączeń, tym lepiej dla miasta i mieszkańców.

            Nie widzę ŻADNEJ logiki w działaniach miasta na rzecz rozwoju KM - w jednych miejscach forsuje się budowę linii w polu, w drugim polu tej linii nie robimy, choć byłaby bardziej pomocna.

            • 2 0

            • Panowie.... a teraz podajcie sobie znak pokoju...

              • 0 0

      • Coś zrobić jest trudno , dobrze zrobić przez władze Gdańska .....

        Niemożliwe. Obiecywać i planować idze nie żle. Wykonać żle możliwe.Zepsuć możliwości rozwoju infrastruktury komunikacyjnej -DOKONANE !!!!
        TYLE JEST WARTA PRACA MAGISTRATU!!!!!!!!!!!!!!

        • 1 0

    • Bo w Gdańsku nie myśli się o komunikacji tylko o WIEŻOWCACH (1)

      WIEŻOWCE to główny temat analiz ostatnimi czasy, ich istnienie wydaje się niezbędne dla niektórych jednostek z Urzędu i tzw. Biura Rozwoju Gdańska, bo przecież wieżowce to splendor, z lotu ptaka pięknie widać owieżowcowne miasto a nie miasto z tramwajami

      • 6 1

      • Za to jest kasa kasa kasa kasa kasa kasa.......

        • 0 0

    • dodam

      Dlaczego nie przewidziano łącznika po Nowej Kościuszki/Słowackiego?

      • 4 0

  • Nie ciekawie...

    Jestem za nowymi liniami, trasami które usprawniły by komunikacje w Gdańsku. Przybywa osiedli a z komunikacją nic się nie zmienia.
    W szczytach godzin mamy zapełnione autobusy i istniejące tramwaje. Jazda jest nie komfortowa i czasochłonna. Do tego dochodzi tragiczny stan techniczny taboru co wpływa na częste awarie i wydłużenie się czasu podroży. Jeśli na Chłopskiej dojdzie do awarii to wszystko jedzie na około prze Polanki. Absurd...

    Samochodów przybywa, a autobusy stoją w korkach bo nie ma pasów tylko dla BUSÓW.

    Beznadzieja która nie zmieni się przez wiele lat. Tak jak zbudują hale na granicy Sopotu i Gdańska. I nie wyobrażam sobie by szybko powstały drogi dojazdowe. Będzie narzekanie na korki, na zanieczyszczanie środowiska, itd. Tak jak powstał hipermarket AUCHAN. I nie zmienił sie układ drogowy. A przez powstawały kilkunastometrowe masakryczne korki..

    • 1 1

  • piękne tezy, ale... (5)

    Plac Komorowskiego z Grunwaldzką? Piękna idea, tylko którędy? Zapachną Wyspiańskiego? Szybki tramwaj wzdłuż ostatniego odcinka trasy W-Z? Dla kogo - chyba dla dzików i saren. Tramwaj pod halę widowiskowo-sportową? Mieszkańcy ledwo zgodzili się na drogę pod domami, gdyby jeszcze dołożyć im tramwaj - skończyłoby się linczem!

    • 4 3

    • da się, tylko odwagi trzeba.... (4)

      zlikwidować jeden pas ruchu na wyspiańskiego i miszewskiego-wprowadzić ruch w jedną stronę a na uzyskanym miejscu zbudować torowisko, kosztem nawet szerokiego chodnika po jednej stronie ulicy

      • 3 1

      • Rozwiazaniem bylo by wyburzenie kilku kamienic po lewej stronie Wyspianskiego, patrzac od placu Komorowskiego. Nie ma tam za duzo budynkow, a przy akademikach jest juz park. Trzeba by bylo poszerzyc wiadukt kolejowy.
        Dalej tramwaj mogl by isc na Morene (ulica Do Studzienki i tzw Nowa Politechniczna). Takie tez byly plany przed wojna, aby wybudowac tramwaj na Suchanino. Wykonano juz nawet roboty ziemne.
        Polaczenie Zaspy przez Wrzeszcz z Morena bylo by doskonalym usprawnieniem komunikacji pomiedzy tymi dzielnicami. Teraz trzeba jechac do Wrzeszcza i tam sie przesiadac na autobusy, ktore "przepychaja" sie przez zatloczona Jaskowa Doline lub Do Studzienki.

        • 1 0

      • terefere (2)

        no no, ruch w jedną stronę. ciekawe w którą?

        idź, powiedz to kierowcom. i mieszkańcom. pokaż ile masz odwagi i daj się zlinczować :)

        • 0 0

        • na świecie znane są rozwiązania pasów sterowanych

          ramo wszyscy jadą nim do centrum, a po południu światła się zmieniają i jadą w drugą stronę, z centrum.

          • 1 0

        • wuj

          Obojętnie co powiesz kierowcom to zlinczują. Polscy kierowcy to by chcieli, żeby Polska była jednym wielkim parkingiem, po którym dałoby się jeździć w te i we wte. Takie myślenie

          • 3 0

  • za rok budowa nowej linii z oruni do babich dolow.

    • 1 0

  • (9)

    ja tam jestem za postawieniem nowych lini tranwajowych i za rozbudowa trasy wz bo wiem ile sie stoi w korku na kartuskiej jak jade do domu

    • 173 8

    • a kogo obchodzi co ty wiesz (3)

      • 0 14

      • i tramwaje i samochody (2)

        i tramwaje i samochody a nie jedno zamiast drugiego... w warszawie jakoś udało się pogodzić, podobnie w większości europejskich miast które stanęły przed tą kwestią, dlaczego więc my mamy wybierać albo-albo??

        linie tramwajowe są tak samo potrzebne jak dwupasmówki - choć oczywiście inne jest przeznaczenie jednego inne drugiego...

        a wogole - http://www.freepublictransport.org/

        • 5 3

        • W Warszawie...

          już nie będą rozwijać tramwajów, za dużo z nimi problemu, jest nawet plan likwidacji części torowisk, słupy z trakcją za bardzo przeszkadzają w budowie mostów, tunelów, czy zwykłego przejazdu autokaru piętrowego.

          • 0 0

        • litosci... korki w warszawie sa doslownie monstrualne. autobus widoczny z przystanku (jakies 15-20 metrow) jedzie do niego 15 minut.

          • 2 1

    • Jestem za budową lini tramwajowej na Słowackiego. (2)

      Od razu znikną korki.

      • 7 0

      • M (1)

        Nie znikną, bo ludzie chcą jeździć samochodami.

        • 1 1

        • wiec trzeba im to obrzydzic! :D

          • 2 0

    • (1)

      Tylko kogo obchodzi Twoje zdanie???

      • 1 31

      • na pewno wiecej osob niz twoje;P

        • 14 0

  • tramwaje gdanskie

    Warto budować linie tramwajowe .tramwaj moze być uzupełnieniem SKM-ki
    może pokusić sie o budowę linii tramwajowej od Pruszcza aż do Wejherowa
    linii biegnącej górnym tarasem np Pruszcz - Rotmanka-Straszyn-Jankowo-Kowale-
    Otomin-Karczemki-Kokoszki-Firoga-Barniewice-Chwaszczyno-Dabrówka-Zielenisz-
    Chwarzno-Pustki Cisowskie-Rumia-Reda-Wejherowo.wiem ,ze to daleka trasa ale co z tego tu warto przypomnieć , ze w 1914 roku uruchomiono linie tramawajową
    z Bratysławy do Wiednia ( ok. 69 km) i to działało więc dlaczego u nas nie maiłoby.pozdrawiam

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane