• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wzdłuż Nowej Łódzkiej na półmetku

Krzysztof Koprowski
21 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na ponad pół roku przed zakończeniem budowy ul. Nowej Łódzkiej i tramwaju na Orunię prace drogowe są wykonane w 76 procentach, a tramwajowe w 52.



Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej. Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej.
Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi". Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi".
Ulica, a właściwie szeroka arteria, która ma przynieść ulgę kierowcom południowych dzielnic jest już prawie gotowa.

- Właściwie to my już ją całą przejechaliśmy z żoną na rowerach - śmieje się pan Michał, mieszkaniec jednego z okolicznych osiedli, którego spotkaliśmy na placu budowy. Nie tylko on testował już powstającą ulicę, w czasie weekendu, gdy na placu budowy nie ma robotników, spacerują tędy nawet rodzice z dziećmi w wózkach.

Bo jest już po czym jeździć i spacerować. Na skrzyżowaniu z tzw. ulicą Nową Warszawską zobacz na mapie Gdańska trwają już nawet prace wykończeniowe i sadzona jest roślinności. Tu trzeba już tylko wylać ostatnie nawierzchnie asfaltowe. Kiedyś może powstanie tu rozjazd w nową linię tramwajową, która pobiegnie w stronę ul. Jabłoniową, jednak w przeciwieństwie do przebudowanego właśnie skrzyżowania ul. Łostowickiej/Nowolipie zobacz na mapie Gdańska na razie nie wmontowano tu torów.

W bliskim sąsiedztwie tego skrzyżowania wykonano już także przejazd pod jezdniami Nowej Łódzkiej. Mieszkańcy nie będą mogli jednak z niego - oficjalnie - skorzystać.

- To będzie przejazd techniczny. W tym miejscu biegną instalacje kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Być może w przyszłości, gdy wykonane zostaną schody, korzystać z niego będą piesi. Na razie byłoby to bardzo niewygodne - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej za budowę ul. Nowej Łódzkiej.

Dla pieszych przygotowano natomiast przejście pod torami na wysokości kościoła na Chełmie. - W tym miejscu pieszy, by dostać się do kościoła najpierw przejdzie przez jezdnię poprzez tradycyjnie przejście, a następnie tunelem pod torowiskiem tramwajowym - dodaje Bartosiewicz.

Czy system przesiadek z samochodu na tramwaj (Park & Ride) sprawdzi się w Gdańsku?

Zwieńczeniem (jeśli spojrzymy od strony Chełmu) nowej drogi i trasy tramwajowej będzie pętla u zbiegu ul. Nowej Łódzkiej z ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Tu prace torowe są najmniej zaawansowane, bo wynoszą ok. 10 proc.

- Na nowej pętli będzie można pozostawić samochód lub rower, a następnie przesiąść się na tramwaj. Powstanie tutaj 180 miejsc dla aut oraz 250 dla rowerów. Tu też będzie się odbywać przesiadka z autobusów na tramwaj - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę linii tramwajowej.

Tymczasem od strony będącej dziś zakończeniem linii ze Śródmieścia, pętli przy ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, wykonano już 80 proc. prac. Wzdłuż niemal całej przebudowanej ulicy układane są nowe torowiska, z czego na odcinku Cieszyńskiego - Milskiego oraz Wilanowska - Dąbrówki są one wyregulowane i odpowiednio zamocowane.

Ulica Nowa Łódzka wymusza zmiany organizacji ruchu na "starej" istniejącej Łódzkiej. Droga ta nie będzie obecnie remontowana, a posłuży wyłącznie jako dojazd do istniejących osiedli. Nie będzie można nią także dojechać do ul. Świętokrzyskiej.

Całkowite zakończenie wszystkich prac zaplanowano na maj przyszłego roku. Wykonawcy i inwestorzy nie chcą składać deklaracji co do wcześniejszego zakończenia inwestycji, choć jeżeli zima okaże się łaskawa dla budowlańców, istnieje znaczna szansa na przyśpieszenie harmonogramu prac.

Koszt budowy całej trasy to ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami są MTM oraz Trakcja Polska.

Miejsca

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • Stara ŁÓdzka (3)

    Powinna być wyremontowana i być alternatywna drogą co by zwiększyło przepustowość tego odcinka.

    • 4 6

    • Zastanów się - ta "alternatywna droga" musiała by się gdzieś kończyć, to oznacza dodatkowy cykl świateł na skrzyżowaniu, czyli zabójstwo przepustowości!

      • 0 0

    • Stara łódzka (1)

      Stara Łódzka powinna byc wyremontowana, ponieważ zniszczyły ją samochody podczas budowej nowej łódzkiej. Poza tym dojazd do osiedli też musi byc dobry, przecież tam są same dziury!!! Nie zgadzam się, zeby to miała być alternatywna droga!

      • 1 1

      • Odcinki dla dojazdów zostaną wyremontowane pewnie, po drugie w projekcie jest nowa warszawska o kompletnie zmienionym przebiegu. A to, że w większości będzie ona wyremontowana to widać na skrzyżowaniu nowa Łódzka warszawska, gdzie ją już zmieniono trochę. Co do tezy alternatywnej drogi to proponuje pomyśleć i bzdur nie pisać. A skżyżowanie tych dróg to jak może jakiś wielki węzeł ze świętokrzyską, aby tam ludzie się gubili i wypadki powodowali.

        • 1 0

  • Ludzie przestańcie się gryźć!! Jesteśmy prawie jednym miastem! (1)

    Trzeba myśleć o scaleniu 3miasta w jeden organizm a nie bawić się w partykularyzmy. Możemy jako całość pod każdym względem być stolicą całej Polski północnej, więc po co te idiotyczne lokalne wojenki/ Tylko jako calość wygramy rywalizację z Krakowem, Wrocławiem i Poznaniem, inaczej będziemy miastami (nie uwłaczając) klasy Bydgoszczy!

    • 11 0

    • Bydgoszcz ma super drogi, no, może poza wyjazdem na Poznań.

      • 0 0

  • Pętla za ul. Świętokrzyską (1)

    Nadal twierdzę, że nowa pętla tramwajowa budowana jest w złym miejscu. Przejazd tramwaju na jednym poziomie z jezdnią będzie wielkim utrudnieniem dla ruchu i stworzy wiele niebezpiecznych sytuacji. Niepotrzebnie, bo było dosyć miejsca na pętlę po lewej stronie Świętokrzyskiej patrząc w stronę Oruni.

    • 6 5

    • Tramwaj ba być docelowo przedłużany w kierunku Łostowic. Dzięki temu, że pętla jest po tej stronie, nie będzie trzeba zamykać wtedy skrzyżowania.

      • 0 0

  • (2)

    Ta droga niewiele zmieni. Korek będzie stał na dwóch pasach zamiast na jednym. Linia tramwajowa może by coś zmieniła, o ile komunikacja miejska w Gdańsku trzymałaby jakiś poziom. Dopóki opiera się głównie na autobusach, które jeżdżą skandalicznie nieregularnie i rzadko mało będzie chętnych na jazdy z przesiadkami, które mogą trwać 5 minut lub 50 na liniach o częstotliwości 4/godzinę...

    • 7 6

    • to potwierdza - nie jesteś z gdańska na 100% i znasz go jedynie z opowieści kolegów, którzy tu czasem bywają.u nas kolego tramwaj właśnie będzie jeździł wzdłuż tej nowej trasy, a autobusy w godzinach szczytu jeżdżą co 5-10 minut max. nieregularnie? 50 minut na przesiadkę? to nie trasa kościerzyna - brusy, na serio...

      • 2 0

    • Po południu z 213 jadącego na Cztery Poru Roku duża większość pasażerów wysiada przy rondzie na Oruni. Można sądzić, że spora ich część przesiądzie się na tramwaj.

      • 1 0

  • .. a skrzyzowanie Łostowickiej z Kartuską czy po 2-latach ma już 10%??? (1)

    .. a skrzyzowanie Łostowickiej z Kartuską czy po 2-latach ma już 10%???

    • 2 0

    • Przed remontem samego skrzyżowania wydawać się mogło, że ma już 90%, obecnie jak tamtędy przejeżdżam to roboty wyglądają, że ukończenie w tym roku jest raczej nie realne, może grudzień ale 2012. Chyba, że się mylę i nagle zaczną przyspieszać. Nic trzeba poczekać jeszcze z miesiąc i będzie widać, czy dadzą radę w tym roku, ale coraz mniejsze szanse widzę.

      • 0 1

  • korki jak były tak będą (13)

    ... a jak się komuś wydaję inaczej to zobaczy za pół roku armii krajowej stojącą w stronę centrum od łostowickiej..., czemu nie zbudowano wiaduktu na skrzyżowaniu łostowickiej i kartuskiej a także łostowickiej i armii krajowej??Bez skrzyżowań bezkolizyjnych to my daleko nie zajedziemy...

    • 114 27

    • (2)

      Kolego Łukaszu,wiadukty dobra sprawa, ale jak nie ma odpowiedniej przepustowości na dole Armii Krajowej, to taki wiadukt tylko spowoduje szybszy napływ samochodów z dzielnic południowych i paradoksalnie jeszcze większy korek na dole...

      • 1 1

      • zgadzam sie w strone centrum wiadukt narazie jest zbędny (1)

        ale w strone obwodnicy jest bardzo potrzebny szczególnie otworzą karczemki + całą WZke

        • 4 1

        • Lepiej nie, bo jakby tak zrobili to tranzyt dalej będzie jeździł tendy a nie POG.

          Trzeba liczyć, że POG zmniejszy ruch o 30%, do tego ukończenie Łostowickiej spowoduje, że część mieszkańców pojedzie Kartuską lub na AK wjedzie Łostowicką. Otwarcie przejazdu Witosa-Wilanowska spowoduje, też odebranie około 20% ruchu. Jeżeli chodzi o korkowanie się w stronę centrum to 30% zabierze także POG, Dwukierunkowy zjazd Wilanowska-Witosa około 15%, a Nowa Łódzka zabierze tak z 20%. Bo teraz sporo ludzi z osiedli na południu jeździ skrótem do Jabłoniowej i wciska się na AK, bo itak szybciej niż Świętokrzyską.

          • 1 1

    • parterowe kolizyjne rozwiązania komunikacyjne (5)

      te jednopoziomowe skrzyżowania są rangą wielkości miasta. Decydenci nie dorośli do rozwiązywania problemów komunikacyjnych miasta. Brakuje również sensownego bezkolizyjnego tranzytu Elbląska-Armii Krajowej. Bez tego w tym mieście zawsze będą korki coraz większe.

      • 14 9

      • (4)

        Elbląska - Armii Krajowej nie będzie miała tranzytu..od tego jest obw. płd gd...tiry won z miasta a nie przez centrum im dogodny przejazd robić...

        • 24 3

        • tiry... (1)

          Jak tirom wprowadzą myto za przejazd obwodnicą południową, to i tak wiele z nich wybierze darmowy przejazd przez miasto...

          • 6 0

          • To postawią zakaz wjazdu dla tranzytu tirowego przez miasto.

            • 1 2

        • (1)

          Myślisz, że nikt nie będzie jeździł w tej relacji jak otworzą obwodnicę południową? Rych napewno będzie mniejszy, ale korek na WZ zostanie.To skrzyżowanie (Okopowa/Podwale) jest znane w branży - wycieczki przyjeżdżają je oglądać...

          • 10 3

          • Heh tamto skrzyżowanie było budowane, gdy o WZ jeszcze nikt nie myślał, a główny ruch odbywał się z Okopowej w Elbląską. Heh pewnie młody jesteś i nie pamiętasz jak kiedyś Gdańsk wyglądał.

            • 3 2

    • w USA się likwiduje estakady żeby odzyskać przestrzeń zawłaszczaną bezproduktywnie przez

      parkujące w centrum miasta samochody.

      • 1 1

    • (2)

      "armii krajowej stojącą w stronę centrum od łostowickiej..." "czemu nie zbudowano wiaduktu na skrzyżowaniu (...) łostowickiej i armii krajowej??" - nie wiedziałem, że wiaduktu rozładowują korki ZA NIMI.

      • 3 5

      • (1)

        kurde, literówka.... "wiadukty".

        • 0 1

        • w stronę centrum oczywiście nie, ale to co się dzieje w godz. 16-19 na tym skrzyżowaniu w stronę obwodnicy to jakaś masakra... a obwodnica południowa i dotychczasowa ok, ale najpierw muszą porządek z via tollem zrobić

          • 4 0

  • gratulacje p.Prezydencie sukces pana to sukces dla Gdańska (2)

    Gdańsk i cała Polska w budowie - będzie pięknie dzięki p.Premierze - zagłosuję na PO

    • 5 5

    • Brawo! (1)

      zacytujmy: 9 października wrzuć Donalda do śmietnika

      • 1 3

      • głupota totalna

        Na złość mamie odmrożę sobie uszy.

        • 0 0

  • parkingi (1)

    znając władze parkingi będą płatne...

    • 1 0

    • i słusznie

      jeżeli nie są płatne, miasto się dusi

      • 0 1

  • tunel tunel tunel (5)

    a gdzie jest tunel dla pieszych

    • 22 48

    • walnij łbem o beton (4)

      zobaczysz tunel

      • 14 3

      • (2)

        a cóż wy soba reprezentujecie magistrackie trolle. Ledwie parę dni temu był tam na skrzyzowaniu wypadek ze skutkiem smiertelnym

        • 4 7

        • i co z tego? Patrz ile ludzi ginie podczas wypadków może zabronić jazdy samochodem? A ile osób ginie przez ich skretynienie na pasach/przystankach/ulicach? Kierowców trzeba wychowywać mandatami za to jak przestrzegają przepisów - stara polska zasada masy u nas wciąż działa jestem w aucie ***j z pieszymi i rowerzystami bo jak nie to spotkanie a asfaltem. Nie ważne czy to zielona strzałka czy zielone jadę ale przed tirem i autobusem uciekam bo oni mają jeszcze większa masę :-) Żeby nie było nasi piesi też nie są bez winy - emerytki wchodzące przed maskę "bo ja mam 70 lat stój ja się trzepocze" (wcześniej 100 m sprint do tramwaju :D

          • 4 2

        • sprawdź w wikipedii znaczenie troll, i już tak do końca życia się podpisuj

          • 6 2

      • hahahah

        hahahahhaahahaha żem siem usmiał :)))))))))0

        • 5 1

  • więcej autobusów na Łostowice-Południe (2)

    tam sa i buduja nowe osiedla.Jest lub rodzi się (wyż demograficzny) dużo dzieci ,Panie Prezydencie! 4 wózki w autobusie to norma,bo następny za 1lub 1/2 godziny.Jak można tak lekceważyć mlode rodziny-podobno "jest" państwo prorodzinne.Kto może niech ucieka,bo nie da sie tu żyć!

    • 5 2

    • Pani zbulwersowana nikt tu nikogo nie lekceważy (1)

      Jak Pani wie jest obecnie budowana Nowa Łódzka i przez to autobusy zasuwają objazdami i mniej kursują. Jak wybuduje się pętla przy świętokrzyskiej pewnie zlikwidują część linii Chełm i puszczą tylko do tej pętli dzięki temu autobusy będą miał krótsze trasy, a co za tym idzie będą częściej i dalej jeździły. Inną sprawą jest, że najpierw się myśli a potem kupuje mieszkania. Czemu Pani nie sprawdziła, że koło Pani mieszkania nie ma lini lub są one rzadkie. Ja też się sprowadziłem na Południe, ale wybierałem takie osiedle co ma blisko autobus i jest on często. A inna sprawa to ta, że my wcale nie mamy Państwa pro rodzinnego.

      • 3 0

      • zgadzam się, my kupowaliśmy mieszkanie w zeszłym roku. pomimo, że oboje jeździmy samochodem to priorytetem była linia autobusowa zlokalizowana blisko osiedla, na której autobusy kursują częściej niż jeden na godzinę. dzięki temu jak była jakaś "awaria" z samochodem nie było problemu z dojazdem do pracy i przedszkola.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane