• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wzdłuż Nowej Łódzkiej na półmetku

Krzysztof Koprowski
21 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na ponad pół roku przed zakończeniem budowy ul. Nowej Łódzkiej i tramwaju na Orunię prace drogowe są wykonane w 76 procentach, a tramwajowe w 52.



Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej. Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej.
Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi". Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi".
Ulica, a właściwie szeroka arteria, która ma przynieść ulgę kierowcom południowych dzielnic jest już prawie gotowa.

- Właściwie to my już ją całą przejechaliśmy z żoną na rowerach - śmieje się pan Michał, mieszkaniec jednego z okolicznych osiedli, którego spotkaliśmy na placu budowy. Nie tylko on testował już powstającą ulicę, w czasie weekendu, gdy na placu budowy nie ma robotników, spacerują tędy nawet rodzice z dziećmi w wózkach.

Bo jest już po czym jeździć i spacerować. Na skrzyżowaniu z tzw. ulicą Nową Warszawską zobacz na mapie Gdańska trwają już nawet prace wykończeniowe i sadzona jest roślinności. Tu trzeba już tylko wylać ostatnie nawierzchnie asfaltowe. Kiedyś może powstanie tu rozjazd w nową linię tramwajową, która pobiegnie w stronę ul. Jabłoniową, jednak w przeciwieństwie do przebudowanego właśnie skrzyżowania ul. Łostowickiej/Nowolipie zobacz na mapie Gdańska na razie nie wmontowano tu torów.

W bliskim sąsiedztwie tego skrzyżowania wykonano już także przejazd pod jezdniami Nowej Łódzkiej. Mieszkańcy nie będą mogli jednak z niego - oficjalnie - skorzystać.

- To będzie przejazd techniczny. W tym miejscu biegną instalacje kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Być może w przyszłości, gdy wykonane zostaną schody, korzystać z niego będą piesi. Na razie byłoby to bardzo niewygodne - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej za budowę ul. Nowej Łódzkiej.

Dla pieszych przygotowano natomiast przejście pod torami na wysokości kościoła na Chełmie. - W tym miejscu pieszy, by dostać się do kościoła najpierw przejdzie przez jezdnię poprzez tradycyjnie przejście, a następnie tunelem pod torowiskiem tramwajowym - dodaje Bartosiewicz.

Czy system przesiadek z samochodu na tramwaj (Park & Ride) sprawdzi się w Gdańsku?

Zwieńczeniem (jeśli spojrzymy od strony Chełmu) nowej drogi i trasy tramwajowej będzie pętla u zbiegu ul. Nowej Łódzkiej z ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Tu prace torowe są najmniej zaawansowane, bo wynoszą ok. 10 proc.

- Na nowej pętli będzie można pozostawić samochód lub rower, a następnie przesiąść się na tramwaj. Powstanie tutaj 180 miejsc dla aut oraz 250 dla rowerów. Tu też będzie się odbywać przesiadka z autobusów na tramwaj - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę linii tramwajowej.

Tymczasem od strony będącej dziś zakończeniem linii ze Śródmieścia, pętli przy ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, wykonano już 80 proc. prac. Wzdłuż niemal całej przebudowanej ulicy układane są nowe torowiska, z czego na odcinku Cieszyńskiego - Milskiego oraz Wilanowska - Dąbrówki są one wyregulowane i odpowiednio zamocowane.

Ulica Nowa Łódzka wymusza zmiany organizacji ruchu na "starej" istniejącej Łódzkiej. Droga ta nie będzie obecnie remontowana, a posłuży wyłącznie jako dojazd do istniejących osiedli. Nie będzie można nią także dojechać do ul. Świętokrzyskiej.

Całkowite zakończenie wszystkich prac zaplanowano na maj przyszłego roku. Wykonawcy i inwestorzy nie chcą składać deklaracji co do wcześniejszego zakończenia inwestycji, choć jeżeli zima okaże się łaskawa dla budowlańców, istnieje znaczna szansa na przyśpieszenie harmonogramu prac.

Koszt budowy całej trasy to ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami są MTM oraz Trakcja Polska.

Miejsca

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • a tramwaj na Stogi wcale nie potrzebuje torowiska, w połowie lata między torami i dziurami. Niedługo będzie w pół lecący między (6)

    mostem a martwą wisłą...

    • 144 23

    • nowa technologia ZKM (2)

      tramwaje na poduszkach magnetycznych

      • 18 1

      • Przeróbka i Stogi mają najmłodsze tory ze starych (komunistycznych). (1)

        Kapitalny był 1988-1989, powstał wtedy nowy most Siennicki. Remont wymusiły głownie pracownice Pasanilu które spóźniały się do pracy przez wieczne remonty i liczne wykolejenia (moja matka miała okazję jechać bokiem koło Sezamu - aktualnie KOYDO). Panie protestowały, a chyba nawet zablokowały drogę Jaruzelskiemu jadącemu wówczas na rocznicę II wojny światowej dokładnie nie pamiętam mały byłem :) Wiem również, że na starym moście było sporo wyrw i dziur, zadrżały się liczne napady w tym miejscu. Obecny most był całkiem spoko, ale TIRy jadące do portu i na nabrzeże przemysłowe mocno go nadwyrężyły, sytuację poprawił fakt wybudowania nowego wantowego, ale było to niestety 5 lat za późno...

        • 18 1

        • urzekła mnie ta historia

          mieszkam tak blisko a myślałem że ten most to Niemcy zbombardowali i zabrakło kasy na remont

          • 2 0

    • (1)

      Czyli nie remontują - źle. Remontują - źle. Budują nowy - źle. Nie budują - źle. Cokolwiek się dzieje, znajdzie się gromada wiecznie niezadowolonych zrzęd.

      • 29 8

      • PO zle, PId źle, SLD źle

        to jest Polskaa Europa zazdrości...

        • 2 6

    • Jezdźę i widzę.

      Torowiska przez Przeróbkę i Stogi to jedne z już ostatnich, wciśniętych w jezdnię i stąd cała bieda. Dziś tramwaje są za ciężkie i tor się zapada.Próbują różnych technologii i albo jest za wielki hałas albo znowu trzeba spawać co noc.Trzeba by co nieco wyburzyć i zbudować nowe linie jak na Łódzkiej.

      • 5 5

  • Podobno puszczą tą trasą także tramwaj wodny (2)

    • 100 19

    • na serio z Targu Rybnego na Stogi będzie pływał wodny tramwaj przystankowy (nie F4)

      • 3 0

    • ...i autobus

      szynowy

      • 2 1

  • stara lodzka nie bedzie drugim pasem? (8)

    to po co to budowali? co za bezsens!

    • 11 111

    • tam powstały dwa nowe, szerokie pasy (2)

      w trójmieście już 2 lata temu pisali, że stara łódzka pozostanie z boku i będzie służyć jako tor do rolek ;D

      • 22 2

      • na starej łódzkiej to ja będę psa wyprowadzał

        a rolkarze będą co najwyżej rozjezdżać jego brązowe bobki

        • 18 18

      • Rolkarze by się tam zabili na tych dziurach ;) Wg jednej koncepcji miał tamtedy być poprowadzony tramwaj, ale ostatecznie stara jednia Łódzkiej pozostanie jako droga serwisowa - dojazd do osiedli i firm przy skrzyżowaniu.

        • 2 1

    • (2)

      No ale o co ciebie chodzi

      • 7 0

      • (1)

        chodzi o to że mieszka na jagiellonki i że nie udało się jej uwolnić :-D

        • 4 0

        • :D hehehe

          • 0 0

    • to będzie dojazd do domków firmy MTM (1)

      MTM w niejasnych okolicznościach został właścicielem lasu przy ul. Łódzkiej.Dlatego Łódzka nie będzie dochodzić do Świętokrzyskiej, a do domów, które budowane będą przez MTM dla MTM i jeszcze kilku osób z Urzędu Miasta.

      • 0 0

      • Ktoś tu chyba głowę gdzieś indziej zostawił

        Proponuje najpierw spojrzeć na mapę i nie wypisywać głupot. Łódzka obecnie biegnie wzdłuż osiedla Ujeścisko, oraz lasu o którym mówisz, a na samym końcu znajduje się firma, na której ta droga się skończy. Toteż nie będzie musiała nigdzie dochodzić. Po drugie drogi nie wykorzystali bo wzdłuż niej rosną stare drzewa i remont drogi w celu doprowadzenia jej do stanu obecnej nowej Łódzkiej byłby nie możliwy bez ścięcia tych drzew. Dlatego bardzo dobrze, że drogę poprowadzili obok. A dzięki temu mieszkańcy nie będą zwalniali ruchu co 10m, bo muszą skręcić w swoją uliczkę. Teraz będą mieli dwa wjazdy na nowa łódzką i tyle. 1. będzie na skrzyżowaniu z wilanowską, a 2 na rondzie z nową Warszawaską. A pokaż mi jakiś dokument o tych nie jasnych okolicznościach, że niby na terenie tego coś się wybuduje.

        • 2 0

  • SUPER! Oby tak dalej szła robudowa. (7)

    Ale jedna prośba - SZYBCIEJ planować ! Dzielnice południowe powinny to mieć 10 lat temu (przynajmniej)

    • 83 12

    • a Morena (3)

      to już z 50 pewnie...

      • 13 3

      • Piecki - Migowo (2)

        a nie Morena - ale to szczegół.

        • 9 11

        • (1)

          Czy minusy dało czterech piecewiaków i czterech migowiaków, czy proporcje były zgoła inne?

          • 1 2

          • zaiste.

            • 1 1

    • (1)

      Ida wybory. Takich artkulikow na trojmiasto.pl mozemy sie spodziewac wiecej. Trojmiasto.pl jest przeciez "obiektywne" buahaha. I to nie prawda ze wspolpracuje z rowniez bezstronna szechter zaitung. a juz w ogole nieprawda jest ze artykuliki na trojmiasto.pl wypisuje sam syn tzw."plemiela"

      • 10 17

      • kogo to...

        • 1 1

    • Z tymi 10 latami nie przesadzajmy

      10 lat temu to poza samą Orunią Górną tu nic nie było. Ale 5 lat to się zgodzę.

      • 5 0

  • To jest dramat normalnie!!! (30)

    Kupił se człowiek mieszkanko w cichej dzielnicy daleko od miasto to mu pod oknami budowę zrobili od 6.00 a potem będa te stare rzęchy się tarabanić od 5.00- dziękuję Ci miasto:(

    • 27 275

    • przyznam szczerze: nie wiem

      czy ty ironizujesz czy to głupota przemawia ;)

      • 67 3

    • Powiem ci, że masz rację. Kliknąłem na tak. (3)

      reszta to debile

      • 5 47

      • trzeba było obejrzeć plany zagospodarowania przestrzennego okolicy (2)

        ZANIM kupieś mieszkanie. ale jak się nie myśli, to się później wyzywa innych od debili.

        • 58 8

        • Najpierw sprawdź kiedy w tych planach pojawiła się linia tramwajowa do Świętokrzyskiej (1)

          • 12 19

          • W latach 70. Jak upadła koncepcja z lat 60 by budować gwiazdę SKM do Starogardu i Kartuz. Czyżbyś już kupił mieszkanie w latach 50?

            • 26 2

    • Kupił se człowiek mieszkanko w cichej dzielnicy urząd skarbowy orznal go na podatkach z kazdej strony, bank na łupie na (1)

      odsetkach, policja każe mandaty płacić a jak nie to komornik ciągle telefonuje to jeszcze na to wszystko tramwaj rozwalony bedzie pod oknem tarabanił.

      • 5 33

      • i jeszcze żona zdradza i pies leje w kapcie...

        • 65 0

    • Wyprowadź się za Kolbudy (4)

      Tu jest miasto.

      • 32 6

      • a ty za czersk sie wyprowadź (3)

        • 7 11

        • a ty za Przywidz - tam psy pupami szczekaja

          • 9 3

        • dom w czersku (1)

          6 pokoi garaz pralnia osobno za 150 tys nie ma chętnych

          • 3 0

          • daj link

            • 3 0

    • (3)

      Plany zagospodarowania przecież od lat zawierają tę drogę, więc o co chodzi?

      • 27 1

      • (2)

        A konkretnie, to od ilu lat? W 2002 ich nie było (gdy kupowałem mieszkanie na os. Południe)

        • 6 18

        • trzeba było posmarować to by Ci pokazali aktualne..... ot frajer,po to deweloper smaruje w mieście żeby Tobie pokazali nie aktualne... trudno uwieżyć w taką głupotę :-D

          • 13 2

        • o jesoo człowieku, a jakie ty plany oglądałeś?? ta droga jest na planach jakieś 40 lat, a może tobie pokazali plany kolbud faktycznie??

          • 4 1

    • hahahheh (2)

      hahah polaki cebulaczki se pokoupowaly 40m po 300 000 zl do splaty kredyt przez 40 lat hahah i tramwaje bede napierdzielac 24/7 hahah Polska w budowie sami sobie winni :;p

      • 8 21

      • I bardzo dobrze, w 15-20 minut rano w centrum, a Ty się kiś w starym polo czy golfie ;)

        • 18 1

      • a ty zazdrosny jesteś o to, że ktoś ma mieszkanie ??ja kupiłam 50 m. za 100 tysięcy w gotówce, i jakoś nie narzekam, teraz to dopiero żółć ci zaleje oczy, co??poza tym u nas nie jeżdżą tramwaje całą dobę, a zresztą z kim ja dyskutuję, przecież widać, że mózgu nie masz, to i tak nie zrozumiesz...

        • 1 2

    • ja jak w 1949 przyjechałem z Barłoża, to chociaż konie na szosie były, prund w wiadrach na Ujeścisko dowozili a teraz???? Wersalu wam się zachciało

      • 20 1

    • łolaboga!!!

      wiedział co kupował? i gdzie? to czego jęczy !

      • 5 0

    • Nie stare rzęchy tylko nowe Pesy:)))

      • 9 1

    • Dramat - to zabudowa tej cichej dzielnicy!

      Kiedyś krytykowano tzw. Komunę za blokowiska. Teraz deweloperzy budują bardzo podobnie z tym, że odległości pomiędzy budynkami są klaustrofobiczne.

      • 16 2

    • Wyprowadź się na wieś !

      • 4 1

    • ale ty głupi jesteś:)

      • 2 1

    • To trzeba było se kupić mieszkanko na cichej ulicy w mieście. W takim miejscu, gdzie na pewno nie zmieści się kolejne "osiedle" ani 4-pasmowa droga.

      • 3 1

    • daleko od miasto ??

      Daleko od miasto to jest w kartuzach.... sie przeprowadź:-p heheheh....

      • 2 1

    • wiedziałem, że będziecie tęsknić za lisami i wiejskim zapachem

      • 5 1

    • Ja też mam ten problem

      Myślałam,że to jedno z bardziej spokojnych miejsc,a tu proszę...tramwaj prawie pod oknem. :-(

      • 1 1

    • stare rzęchy?

      z tego co wiem na tej trasie będą jeździć tylko nowe tramwaje...

      • 0 0

  • tunel tunel tunel (5)

    a gdzie jest tunel dla pieszych

    • 22 48

    • walnij łbem o beton (4)

      zobaczysz tunel

      • 14 3

      • (2)

        a cóż wy soba reprezentujecie magistrackie trolle. Ledwie parę dni temu był tam na skrzyzowaniu wypadek ze skutkiem smiertelnym

        • 4 7

        • sprawdź w wikipedii znaczenie troll, i już tak do końca życia się podpisuj

          • 6 2

        • i co z tego? Patrz ile ludzi ginie podczas wypadków może zabronić jazdy samochodem? A ile osób ginie przez ich skretynienie na pasach/przystankach/ulicach? Kierowców trzeba wychowywać mandatami za to jak przestrzegają przepisów - stara polska zasada masy u nas wciąż działa jestem w aucie ***j z pieszymi i rowerzystami bo jak nie to spotkanie a asfaltem. Nie ważne czy to zielona strzałka czy zielone jadę ale przed tirem i autobusem uciekam bo oni mają jeszcze większa masę :-) Żeby nie było nasi piesi też nie są bez winy - emerytki wchodzące przed maskę "bo ja mam 70 lat stój ja się trzepocze" (wcześniej 100 m sprint do tramwaju :D

          • 4 2

      • hahahah

        hahahahhaahahaha żem siem usmiał :)))))))))0

        • 5 1

  • Rowery

    Ale będą rowery ginąć na P+R, zresztą samochody pewnie też.

    • 10 34

  • Jak to na półmetku jak ja już tam mandat dostałem....

    • 22 19

  • korki jak były tak będą (13)

    ... a jak się komuś wydaję inaczej to zobaczy za pół roku armii krajowej stojącą w stronę centrum od łostowickiej..., czemu nie zbudowano wiaduktu na skrzyżowaniu łostowickiej i kartuskiej a także łostowickiej i armii krajowej??Bez skrzyżowań bezkolizyjnych to my daleko nie zajedziemy...

    • 114 27

    • parterowe kolizyjne rozwiązania komunikacyjne (5)

      te jednopoziomowe skrzyżowania są rangą wielkości miasta. Decydenci nie dorośli do rozwiązywania problemów komunikacyjnych miasta. Brakuje również sensownego bezkolizyjnego tranzytu Elbląska-Armii Krajowej. Bez tego w tym mieście zawsze będą korki coraz większe.

      • 14 9

      • (4)

        Elbląska - Armii Krajowej nie będzie miała tranzytu..od tego jest obw. płd gd...tiry won z miasta a nie przez centrum im dogodny przejazd robić...

        • 24 3

        • (1)

          Myślisz, że nikt nie będzie jeździł w tej relacji jak otworzą obwodnicę południową? Rych napewno będzie mniejszy, ale korek na WZ zostanie.To skrzyżowanie (Okopowa/Podwale) jest znane w branży - wycieczki przyjeżdżają je oglądać...

          • 10 3

          • Heh tamto skrzyżowanie było budowane, gdy o WZ jeszcze nikt nie myślał, a główny ruch odbywał się z Okopowej w Elbląską. Heh pewnie młody jesteś i nie pamiętasz jak kiedyś Gdańsk wyglądał.

            • 3 2

        • tiry... (1)

          Jak tirom wprowadzą myto za przejazd obwodnicą południową, to i tak wiele z nich wybierze darmowy przejazd przez miasto...

          • 6 0

          • To postawią zakaz wjazdu dla tranzytu tirowego przez miasto.

            • 1 2

    • (2)

      "armii krajowej stojącą w stronę centrum od łostowickiej..." "czemu nie zbudowano wiaduktu na skrzyżowaniu (...) łostowickiej i armii krajowej??" - nie wiedziałem, że wiaduktu rozładowują korki ZA NIMI.

      • 3 5

      • (1)

        kurde, literówka.... "wiadukty".

        • 0 1

        • w stronę centrum oczywiście nie, ale to co się dzieje w godz. 16-19 na tym skrzyżowaniu w stronę obwodnicy to jakaś masakra... a obwodnica południowa i dotychczasowa ok, ale najpierw muszą porządek z via tollem zrobić

          • 4 0

    • w USA się likwiduje estakady żeby odzyskać przestrzeń zawłaszczaną bezproduktywnie przez

      parkujące w centrum miasta samochody.

      • 1 1

    • (2)

      Kolego Łukaszu,wiadukty dobra sprawa, ale jak nie ma odpowiedniej przepustowości na dole Armii Krajowej, to taki wiadukt tylko spowoduje szybszy napływ samochodów z dzielnic południowych i paradoksalnie jeszcze większy korek na dole...

      • 1 1

      • zgadzam sie w strone centrum wiadukt narazie jest zbędny (1)

        ale w strone obwodnicy jest bardzo potrzebny szczególnie otworzą karczemki + całą WZke

        • 4 1

        • Lepiej nie, bo jakby tak zrobili to tranzyt dalej będzie jeździł tendy a nie POG.

          Trzeba liczyć, że POG zmniejszy ruch o 30%, do tego ukończenie Łostowickiej spowoduje, że część mieszkańców pojedzie Kartuską lub na AK wjedzie Łostowicką. Otwarcie przejazdu Witosa-Wilanowska spowoduje, też odebranie około 20% ruchu. Jeżeli chodzi o korkowanie się w stronę centrum to 30% zabierze także POG, Dwukierunkowy zjazd Wilanowska-Witosa około 15%, a Nowa Łódzka zabierze tak z 20%. Bo teraz sporo ludzi z osiedli na południu jeździ skrótem do Jabłoniowej i wciska się na AK, bo itak szybciej niż Świętokrzyską.

          • 1 1

  • krzywe tory (5)

    spacerując niedaleko nowe petli, oczom nie chce sie wieżyć jak krzywe moga być tory, krzywe w góre i w bok , moim zdaniem jeśli tego nie poprawią bedzie duze ryzyko wykolejenie albo przyśpieszonego remontu

    • 8 100

    • to Cie uspokoję. Na koniec przyjedzie taka maszynka co wszystko ubije i wyprostuje.

      • 55 2

    • ekspert

      proszę wypowiedział się ekspert...spacerując okiem rzucił okiem i już wie że będzie katastrofa...stary co Ty możesz wiedzieć o torach skoro ortografii nie znasz??!! wierzyć się powinno pisać "ekspercie" od wszystkiego

      • 30 3

    • Dobre :-) Dawno się tak nie uśmiałem.

      • 23 1

    • krzywe w góre to nie krzywe

      tylko wniosłe..

      • 17 1

    • krzywe tory

      człowieku nie panikuj takie tory jakie sa to nie bd takie beda prosciutkie.pojedzie taka maszynka która prostuje znam sie na tym bo przy tym pracuje..nie siej paniki

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane