- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (302 opinie)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (165 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (157 opinii)
- 4 Budują nowy ruch miejski (56 opinii)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (292 opinie)
- 6 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (159 opinii)
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.
Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki Polskiej.
Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo).
Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza
Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKM oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.
Kolejne pętle, czyli Oliwa i Jelitkowo jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.
- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta
Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.
Czytaj też:
Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa
[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu
Opinie wybrane
-
2022-05-24 12:15
połączenia tramwajowe w poprzek torów SKM (4)
Tego brakuje w GD, bo mamy w zasadzie dwie równoległe linie: przez centrum i przez Zaspę Przymorze. Pomiędzy nimi nie ma połączeń, co powoduje szereg uciążliwości, za długie trasy tramwajów, kłopoty z zajezdniami itp. oraz bardzo podraża koszty..
Czyżby jaskółka rozsądku w UM, wśród rydwanów i polityki?- 63 9
-
2022-05-24 22:16
Za 1000 może lat
- 0 3
-
2022-05-24 15:50
SKM to taka rzeka i brakuje na niej mostów.
Co kilometr powinien być tunel pod torami.
- 6 0
-
2022-05-24 12:49
zdecydowanie nie (1)
tylko pretekst do budowy wieżowca i obniżenia jego kosztów.
- 9 5
-
2022-05-24 15:43
plus SKMka, która idzie równolegle do tych lini, a PKM jeździ tak rzadko, że nie kwalifikuje się na nazywanie jej komunikacją miejską
- 7 2
-
2022-05-24 11:48
problemem komunikacji w naszym mieście to jest kolizyjność
znacie jakieś miejsce gdzie coś przebudowano by można było bezkolizyjnie przejechać komunikacją? Bo samochodem to można w 3 miejscach. Przy Okopowej na podwale Przedmiejskie i przy Klinicznej do N. Portu. Jeszcze coś na Armii Krajowej. Ale to wszystko chyba jeszcze komuna wymyślała.
- 20 8
-
2022-05-24 13:53
Jeśli to będzie zbudowane tak jak pokazuje to pierwsze zdjęcie (3)
to trup będzie słał się gęsto. Ludzie przechodzący gdziekolwiek przez tory. Naprawdę ktoś chce budować specjalną 250 metrową odnogę tramwaju?
- 21 21
-
2022-05-25 11:56
pojedź sobie gdzieś na Zachód czy choćby do Lwowa (1)
Linie tramwajowe towarzyszące ciągom pieszym to norma i jakoś trup nie ściele się gęsto. Ale tu trzeba trochę otworzyć głowę, a to już pewnie problem.
- 12 2
-
2022-05-29 13:25
do polskiego miasta?
- 0 0
-
2022-05-24 13:55
Najgorsze, że durnia nie przekonasz
że jest głupi, a jego pomysł to patologia.
- 6 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.