- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (97 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (15 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Projekt najkrótszej trasy tramwajowej wciąż drogi
Miasto zwiększyło budżet na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Jednak oferty nadal znacznie go przekraczają.
Trasa ma mieć zaledwie 250 metrów długości.
Torowisko ma być wpuszczone w nawierzchnię z zachowaniem możliwości przekraczania go przez pieszych w dowolnym miejscu.
Po co budować 250-metrowe torowisko?
Ktoś może zapytać, po co budować krótki odcinek torów właściwie donikąd?
Po pierwsze: tramwaje będą mogły kończyć tam bieg, zamiast dojeżdżać do pętli na Strzyży lub w Oliwie. To szczególnie ważne w kontekście uruchomienia dodatkowych kursów, które będą zjeżdżały z Moreny do Wrzeszcza Nową Politechniczną. Według analiz z odcinka za Galerią Bałtycką korzysta już znacznie mniej pasażerów.
Po drugie: w przyszłości ten niewielki fragment pozwoli pociągnąć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.
Niestety, po raz kolejny oferty okazały się wyższe niż budżet przeznaczony na zaprojektowanie tej trasy.
- Highway z Gdańska - 1 938 480 zł
- Green Cities Infrastructure z Gdańska - 2 312 400 zł
Budżet większy o 450 tys., ale wciąż brakuje ponad 700 tys. zł
Budżet DRMG wzrósł z niecałych 750 tys. zł do 1,2 mln zł. Wciąż jednak brakuje ponad 700 tys. zł do najniższej oferty.
Warto dodać, że obie firmy złożyły też swoje propozycje w pierwszym przetargu, który odbył się wiosną. Oferta pierwszej firmy jest teraz o 490 tys. zł niższa, a drugiej o 344 tys. zł wyższa.
Tym razem zleceniodawca dał 64 tygodnie na wykonanie projektu i zdobycie niezbędnych pozwoleń. Poprzednio były to 72 tygodnie.
Nie wiadomo, czy zamawiający zdecyduje się zwiększyć kwotę zamówienia i rozstrzygnąć przetarg.
Opinie wybrane
-
2023-07-12 20:14
odpuśćmy sobie tę inwestycję (19)
przynajmniej na razie, skoro nie ma pieniędzy nawet na projekt nie mówiąc pewnie o wybudowaniu najlepiej od razu z dalsza częścią do Rzeczpospolitej. Budowa tylko tych 250 metrów nie ma sensu, tyle to każdy sobie dojdzie do dworca od przystanku na Grunwaldzkiej. A i pomysł z możliwością przekraczania torowiska przez pieszych i rowerzystów w dowolnym miejscu jest kontrowersyjny - oby nie dochodziło do wypadków!
- 282 99
-
2023-07-13 15:23
W katowicach
W centrum dali radę połączyć tramwaje,ulice,ruch pieszy...mało tego jest to centrum miasta i działa elegancko.trzeba się ruszyć trochę dalej niż pomorskie i podpatrzyć sasiadow
- 1 2
-
2023-07-13 11:25
Dobrym przykładem na twoje ostatnie zdanie
jest Oslo, a dokładnie wielki plac dla pieszych w centrum przed charakterystycznym architektonicznie ratuszem. Przez jego środek od dawna prowadzi nieogrodzona linia tramwajowa.
I gdyby mieli tam z jej powodu wypadki to albo zostałaby ogrodzona lub wręcz zlikwidowana.
I nie tylko w Oslo przebiegają przez podobne miejsca linie tramwajowe.- 6 2
-
2023-07-13 09:43
Mowy nie ma! Właśnie takie inwestycje są prawdziwymi inwestycjami których potrzebujemy. (1)
Alternatywą jest poszerzanie dróg i betonowanie trawników pod parkingi, a to nie dość że zwyczajnie paskudny pomysł to jeszcze wyjdzie znacznie drożej. Każda złotówka wydana na przemyślany zbiorkom to złotówka dobrze wydana.
- 10 4
-
2023-07-13 22:07
Ale ten nie jest przemyślany.
- 2 0
-
2023-07-13 06:49
Za miliard biliardów i odstępienie mi Oliwy jako prywatnej siedziby zrobię to ze szwagrem w trymiga, czyli za pięć, może dziesięć lat.
- 2 1
-
2023-07-12 21:45
Jakie to kontrowersyjne? (2)
Multum miast korzysta z takiego rozwiązania w tym także te w Polsce i jakoś ludzie żyją
- 21 12
-
2023-07-13 15:30
..jakie to kontrowersyjne...
....multum miast a w nim ludzi żyje z szankrami w kroczu (w tym zapewne ty) w tym także w Polsce i jakoś ludzie żyją ;P
- 1 0
-
2023-07-12 23:49
masz rację
jakoś...
- 11 2
-
2023-07-12 21:08
W Europie w wielu mistach tak jest i niema problemu. (4)
A no tak tu Słoiki mogą się potłuc :)
- 23 16
-
2023-07-13 09:38
(3)
ostatnio sporo osób ginie pod kołami tramwajów a tutaj zamiast zwiększyć bezpieczeństwo pozwala się spacerować ludziom po torowisku?
- 4 6
-
2023-07-13 12:31
Głównie giną pod kołami samochodów
- 1 1
-
2023-07-13 09:40
No no, ładne łgarstwo. (1)
Ile to jest te twoje "sporo" i jak się ono ma do ilości zgonów od wypadków samochodowych w tym samym okresie?
- 2 6
-
2023-07-13 13:21
A ile zginęło na COVID? Co ma tramwaj jeżdżący po chodniku do wypadków samochodowych. Nie pluj jadem na około.
- 5 0
-
2023-07-12 20:34
kontrowersyjne... (5)
Jedyne 100 km stąd mamy pierwszy taki przykład (Grudziądz) i jakoś nie ma tam masowego grobu ofiar tramwajów ;)
- 38 23
-
2023-07-13 09:36
(1)
to może inny przykład? Na Reja jest przejście przez tory kolejowe i też nie ma wypadków - czemu wiec uparcie robi się tunele i kładki po to by dostać się na SKM? W Oliwie też mamy dworzec - czemu nie pociągną tam torów tramwajowych? Pętle można było zrobić w okolicach Wojska Polskiego - jest tam sporo miejsca.
- 4 2
-
2023-07-13 11:17
człowieku, właśnie po co znowu do Strzyży/Oliwy, tam macie multum tramwajów i pętli?
- 1 0
-
2023-07-12 21:05
Nie kontrowersyjny a wrecz głupi i koszmarnie kosztowny jak widac (2)
- 29 19
-
2023-07-12 21:51
Piszesz o sobie?
- 4 6
-
2023-07-12 21:40
2 mln za projekt to koszmarnie drogi?
- 12 18
-
2023-07-13 11:00
Może zrobić coś dla obecnych mieszkańców a nie ich prawnuków. (1)
Z Moreny puszczono tramwaj do Wrzeszcza przez Śródmieście Gdańska i w to miejsce zlikwidowano autobus 129 jeżdżący do dworca we Wrzeszczu . Obecnie najprostrzym rozwiązaniem dla obecnych mieszkańców byłby autobus 127 przejeżdżający koło dworca we Wrzeszczu. Może to za mało "ambitny" projekt?
- 39 1
-
2023-07-13 23:33
"Na tę okoliczność" zlikwidowano również 142
Usuwa się dobrze funkcjonujące linie, inne zamienia na "turystyczne".
W odróżnieniu od mieszania gorzkiej herbaty to mieszanie widocznie powoduje osłodzenie...Czegoś albo komuś.
Wszystko po to, aby ludzie poprosili o akceptację urzędniczych fantasmagorii typu prezentowanego wybryku intelektualnego i inżynierskiej aberracji...- 1 0
-
2023-07-12 23:36
Tramwaj mógłby zawracać przy wysepce (9)
przed Bałtycką. Przy dworcu PKP też nie będzie pełnego koła. widać, że to mydlenie oczu by przed dworcem oddać teren deweloperom
- 97 25
-
2023-07-14 14:51
Zamysł projektu
Inwestycja ta ma przede wszystkim służyć skróceniu trasy przejazdów tramwajów, które do Strzyży/Oliwy jeżdżą puste. Oszczędność na wozokilometrach. Dodatkowo fajna obsługa SKM/tramwaj. Ale prawda, że nie będzie to tanie.
- 1 0
-
2023-07-14 10:04
Bocznica do zawracania zmieści się na wysepce
więc argument, że muszą ciągnąć do dworca PKP to ściema
- 2 1
-
2023-07-13 22:38
przypominam jedynie, że kiedyś była pętla przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego, mniej więcej w tym miejscu gdzie jest pomnik Piłsudskiego i tramwaj nie musiał tak daleko zawracać jak przy zajezdni czy w Oliwie.
- 1 0
-
2023-07-13 12:07
Tramwaj nie musi zawracać - jest dwukierunkowy
- 6 0
-
2023-07-13 09:37
Tramwaje nie potrzebują pętli do zawracania.
Na Lawendowym Wzgórzu linia się po prostu kończy i tramwaje zwyczajnie się tam zatrzymują i robią przerwę (nie wiem czy z wymianą kierowcy czy tak po prostu), po czym zwyczajnie rusza w drugą stronę.
Więc dzięki temu ludzie z okolic Hallera będą mieli dostęp do sieci tramwajowej a i w przyszłości zostanie to pociągnięte dalej. Całkiem dobry plan.- 5 0
-
2023-07-13 08:39
(2)
Tramwaj nie potrzebuje "pełnego koła", żeby zawrócić, a w zasadzie zmienić kierunek jazdy - w Gdańsku mamy tramwaje dwukierunkowe ;).
- 10 1
-
2023-07-14 20:03
W latach 60-70 z Jelitkowa do Oliwy jedził tramwaj,1 wagon.Motorniczy przechodził w Oliwie na tył pojazdu i wracał z powrotem.Takie były pomysłowe wagony,z przodu i z tyłu można było kierować.
- 0 0
-
2023-07-13 09:56
To tym bardziej ;)
- 7 0
-
2023-07-13 06:46
Jedyny trafny komentarz
- 9 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.