• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego. Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego.

Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.



Czy na ul. Nowej Świętokrzyskiej powinna powstać trasa tramwajowa?

Brak tramwaju na ul. Nowej Świętokrzyskiej to kolejne cięcia w programie transportowym Południa. Wcześniej z komunikacji szynowej zrezygnowano w ramach ul. Nowej Jabłoniowej oraz - na poziomie studium - na ulicach Nowej Małomiejskiej - Podmiejskiej.

Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.

Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.

- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami zobacz na mapie Gdańska.

Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska podzieli Południe na dwie części.

Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej. Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej zobacz na mapie Gdańska (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla zobacz na mapie Gdańska.

Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej zobacz na mapie Gdańska i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.

W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej zobacz na mapie Gdańska, która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej zobacz na mapie Gdańska.

Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.

Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.

- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.

Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Zazdrościsz bo ludzie, zyją tam na lepszym stardardzie od Ciebie dolniaku-oruniaku. Ciasna obskurna zabudowa zawsze bedzie zazdroscic mlodym osiedlom z perspektywami. U Was nie trzeba mieszkać na wysypisku, żeby śmierdzialo zgnilymi jajami bo wystarczy, ze otworzysz drzwi na klatke. Biedny czlowiek

    • 0 8

  • na początek to trzeba zwiększyć ilość tramwajów w centrum

    na początek to trzeba zwiększyć ilość tramwajów w centrum, bo jeżdżą załadowane tak, że nawet wsiąść się nie da (zwiększyła się tu ilość pasażerów - studenci nowo pobudowanych Wydziałów Biologii i Chemii oraz pracownicy nowych biurowców, a lada chwila oddadzą nowe do użytku, rozbudowuje się też Garnizon duże osiedle mieszkaniowo-biurowe)

    • 2 0

  • co to za pomysl, rodem z centralnej Azji?

    moze najlepiej gdzies tramwaje za miastem puscic? Wtedy na pewno nie beda ograniczac plynnosci ruchu samochodow. Decydenci to niestety sierotki po PRL, dziadzie dla ktorych samochod jest wcia oznaka statusu, a nie czyms co nalezy ograniczac w miastach

    • 6 0

  • to już sam nie wiem

    Według planów ulica będzie przechodziła chyba pod ziemią bo póki co stawiają tam bloki

    • 3 1

  • Ta nowa Świętokrzyska trochę bez sensu skoro ma dochodzić do obecnej drogi w Kowalach (4)

    Myślałem, że dojdzie do samej obwodnicy a nie 500m przed.
    Tam już teraz jest przez kumulację świateł i bocznych odnóg+zjazd z obwodnicy jest nieciekawie. Nowa trasa na którą pójdą niemałe środki w zasadzie niewiele zmieni w istniejącym układzie.

    • 109 18

    • Problemem sa Kowale (3)

      Tam sa niezłe jaja - co rusz słychać jak skuteczni blokują inwestycje - ostatnio zablokowali (jakieś 10 osób wstrzymało ruch na przejściu) przebudowę głównej drogi przy obwodnicy - ZDW miał tam w końcu zrobić porządek (przebudowa skrzyżowań sygnalizacji-rozbudowa pasów)- oni chcą być wąskim gardłem trójmiasta :D:D Takie zawężenie przełyku żebyś za każdym razem stojąc w korku przed samą już obwodnicą wiedział ze przez Kowale tak łatwo nie przejdziesz:D Ogólnie za 15 lat będzie z Kowal niezła beka jak sie spojrzy na mapę heheh - wszystkie dwupasmówki będą kończyć się na działce Kowal :D

      • 23 9

      • problemem był projekt GDKiA (2)

        Projekt zakładał zbudowanie od granicy z Gdańskiem do zjazdu na obwodnicę czyli ok 1500m drogi dwupasmowej w obu kierunkach. Czyli jadąc z Gdańska spokojnie byś wyjechał. Jednakże w projekcie ktoś rewelacyjnie wymyślił by nie było lewoskrętów na skrzyżowaniach, więc jadąc z Gdańska nie wjedziesz na os. Olimp, a np. wracając z Fasion House trzeba by pojechać w kierunku Kolbud i tam dopiero na rondzie zawrócić by pojechać do Gdańska. Dlatego był ten protest i cel ostał osiągnięty, bo ma być ten problem zupełnie inaczej rozwiązany, bo poprzez budowę pasów zbierająco - rozprowadzających wzdłuż obwodnicy po obu jej stronach.

        • 25 3

        • To wazne aby rozmawiac i osiagac kompromisy

          Inwestycje nie powinny być blokowane i odkładane bo kasa nagle znajdzie innej ujście - projekt można zmodyfikować chyba nikt problemu ni zrobi ze ktoś chce zjechać do siebie na osiedle bez potrzeby robienia nie wiadomo jakiej pętli - strach tylko przed ludźmi dla których KAŻDA zmiana nawet na lepsze rodzi panikę - później emocje opadną i zostaje zal i smutek..

          • 0 1

        • na świecie tego typu rozwiązania bez lewoskretów to normalka. Są takie wynalazki jak ronda i to ronda dwupasmowe.

          • 1 2

  • SKANDAL (6)

    Ludzie kupują mieszkania za grubą kasę, a nawet obiecanej komunikacji nie chcą zrobić. Elita nie jeździ tramwajami i autobusami przecież... WSTYD dla Gdańska za taki pseudo rozwój!!!!!!

    • 31 9

    • a podatki "obserwatorka" płaci w Gdańsku? (4)

      tak z ciekawości pytam

      • 11 4

      • Z tego co widzę, to inwestycja w całości ma miejsce na terenie Gdańska

        Więc o co chodzi?

        • 0 0

      • A gdzie będą płacić podatki mieszkańcy apartamentów na wyspie spichrzów i innych nowych lokalizacjach w centrum (dla których mają zrobić tunel pod wodą)?

        • 4 0

      • (1)

        Co za głupie pytanie. Sam płacisz ciekawski typie?

        • 1 7

        • tak, od zawsze

          nie odpowiedziałaś na pytanie

          • 8 0

    • Rozumiem że wstydzisz się za elitę z Warszawy, która blokuje finansowanie tramwajów.

      • 0 0

  • Żenada (1)

    Na morene walą kolejną linie gdzie pełno tam autobusow, i tramwaj a na południe jeden wielki korek na okrągło i 1 droga dziurawa jak na jakiejś wsi....

    • 33 3

    • Zapraszamy na Morenę

      :)

      • 1 0

  • (1)

    Cała kasa ładowana ma być w tunel pod Pacholkiem, bo kilku decydentów mieszka w Osowej i okolicach, a potem brakuje środków na Południe.

    • 53 4

    • re

      ile Budyń ma mieszkań na Osowej?

      • 1 1

  • niech budują jak najszybciej Nową Bulońską i Nową Warszawską!!! (2)

    • 5 14

    • Nowa Bulońska

      Myślisz, że jak będzie Nowa Bulońska, która zabierze tereny zielone tak potrzebne

      miastu to Tobie będzie lepiej? Mylisz się, wpadniesz w jeszcze większe korki i nici

      z szybkiego dojazdu...Ludzie nie mają pojęcia, że Nowa Bulońska będzie się

      łączyła z Bulońską (starą) i będą mega korki.....życzę Wam powodzenia

      • 2 1

    • Zgadzam się. A nie od tylca Świętokrzyską.

      • 4 3

  • sd

    Od 6 lat mieszkam na południu tj.Guderskiego i widzę cały czas rosnące bloki wokół mnie.Jeszcze kilka lat i cały teren dosyś mocno się dogęści.I jak znowu przyjdzie atak zimy a przyjdzie to całą dzielnica będzie mogła wysłać do swoich pracodawców wniosek o urlop na żądanie bo nie będzie w stanie się przemieścić autobusem do pracy które zakopią się na swoich bus pasach.I niech nie pier..ą że nie ma kasy na tramwaj,

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane