• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego. Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego.

Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.



Czy na ul. Nowej Świętokrzyskiej powinna powstać trasa tramwajowa?

Brak tramwaju na ul. Nowej Świętokrzyskiej to kolejne cięcia w programie transportowym Południa. Wcześniej z komunikacji szynowej zrezygnowano w ramach ul. Nowej Jabłoniowej oraz - na poziomie studium - na ulicach Nowej Małomiejskiej - Podmiejskiej.

Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.

Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.

- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami zobacz na mapie Gdańska.

Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska podzieli Południe na dwie części.

Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej. Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej zobacz na mapie Gdańska (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla zobacz na mapie Gdańska.

Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej zobacz na mapie Gdańska i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.

W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej zobacz na mapie Gdańska, która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej zobacz na mapie Gdańska.

Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.

Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.

- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.

Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Tramwaje to nie jest żadna przyszłość... Jak mam jechać tramwajem to mnie szlak trafia co sekunda przystanki stado ludzi co chwila awaria tramwaju
    Autobusu to jest przyszłość gdyby nie autobusy które muszą jeździć za tramwaje to ludzie by do pracy lub do domów nie dojechali by

    • 11 11

  • :(

    :(

    • 3 0

  • Jak nie ma być tramwaju, to niech jest bezpośrednie połączenie autbusowe z Gdańskiem i Wrzeszczem

    Ale takie przez cały tydzień, a nie jak 262 który nie jeździ w weekend i trzeba się przesiadać bez sensu.
    Wieczorem w zimę te przesiadki jak trzeba kwitnąć po kwadrans na przystanku są megasłabe.

    • 19 2

  • Tramwaje na grunwaldzką i do Sopotu!

    Już głupotą największą są tramwaje jadące do oliwy od strony galerii bałtyckiej. Wjeżdżają w osiedle, zamiast sunąć główną grunwaldzką. Porażka...

    • 0 11

  • Mam nadzieje, ze Bojanowski nie zrezygnuje z GPW (1)

    Czy weźmie się za zdiz aby poprawili sygnalizację na Hucisku? Tramwaje sie ślimacza ...A na świętokrzyskiej potrzebna dodatkowa komunikacja.

    • 9 2

    • W obecnym ksztalcie trzeba zrezygnowac jak najszybciej. Szkoa kasy.

      • 1 3

  • (1)

    Ziobro wsadza Adamowicza w tym tygodniu

    • 18 5

    • W koncu !!!!!!!!!!!!!

      • 11 2

  • czlek ktory nie wie ile ma mieszkan i tyle

    • 7 3

  • Czy powstaną jeszcze jakieś linie tramwajowe?

    Tak się buduje linie tramwajowe w Gdańsku. Na Nowej Świętokrzyskiej nie, na Nowej Jabłoniowej nie, ale gdzieś w lesie i na działkach już tak!

    • 27 4

  • Podsumowując, Gdańsk Południe nie nadaje się do życia i mieszkania. (2)

    Linia tramwajowa mogła dać szansę na usprawnienie komunikacyjne, ale włodarze stawiają na intensyfikację korków i spalin. Szkoda. Dodając do tego sąsiedztwo Szadółek, zmarnowany potencjał dużego obszaru Gdańska.

    • 78 10

    • Nie cały południowy Gdańsk jest blisko szadółek. (1)

      Ale racja, z takimi imbecylami jak u rządzą to ta dzielnica za szybko komunikacyjnie się nie rozwinie

      • 12 1

      • no chyba jednak nie cały

        zaczynając od tego, że Szadułki znajdują się na zachodzie, a nie na południu, to bliżej jest z Szadułek do Jasienia, niż do np. Łostowic (o prawdziwym Południu, czyli np. Św. Wojciechu nie wspominając)

        • 7 1

  • Biuro projektowe.

    Oczywiście biuro projektowe z Katowic wie o wszystkich niuansach tego terenu!

    • 29 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane