• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajowa Brama Wyżynna będzie dłuższa

Krzysztof Koprowski
24 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień. Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień.

Przy przeciążonym przystanku tramwajowym Brama Wyżynna wkrótce będą mogły się zatrzymywać dwa tramwaje jednocześnie. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie dodatkowej części peronów - do 60 metrów długosci.



Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy. Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy.

Co sądzisz o podwójnych przystankach tramwajowych?

Obecnie na przystanku Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska zatrzymują się pojazdy aż ośmiu regularnych linii tramwajowych (2, 3, 6, 7, 8, 9 - tylko w kierunku dworca głównego, 11, 14 - tylko w kierunku przystanku Centrum). Niejednokrotnie w godzinach szczytu zdarza się więc, że drugi tramwaj czeka za pierwszym pojazdem, z którego właśnie wysiadają pasażerowie.

- Przyczynia się to do niepotrzebnego wydłużenia czasu podróży komunikacją miejską. Ponadto sygnalizacja świetlna na Hucisku zobacz na mapie Gdańska oraz Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska jest tak zaprogramowana, by na jednym cyklu przejeżdżało kilka pojazdów szynowych - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Wydłużony w obu kierunkach przystanek będzie w stanie "przyjąć" pasażerów z dwóch tramwajów jednocześnie, a jego nowa długość - 60 metrów - jest wystarczająca, by wjechać mogły na niego w każdej konfiguracji taborowej dwa pojazdy.

- Nowe fragmenty przystanków będą wykonane z takich samych materiałów jak istniejące części peronów. Obecnie nie planujemy jednak postawienia wiat na przedłużonym fragmencie przystanków - mówi Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, odpowiedzialnego za infrastrukturę tramwajową.

Niestety, nie planuje się także utworzenia, bardzo niskim nakładem finansowym, łatwego dojścia do przystanku od strony Huciska - od strony przejścia dla pieszych zobacz na mapie Gdańska wystarczy ułożyć płyty chodnikowe, dzięki czemu nie trzeba byłoby pokonywać tunelu podziemnego.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - tłumaczy Jaźwińska.

W najbliższym okresie nie planuje się również przedłużenia kolejnych peronów tramwajowych, które wraz z niektórymi remontami zostały... skrócone - tak stało się m.in. w obrębie Węzła Kliniczna. Obecnie "standardowa" długość peronów wynosi 35 metrów i taka też istnieje na nowej trasie wzdłuż ul. Witosa - al. Havla.

- Wyjątek stanowią perony tzw. przesiadkowe, które służą zarówno dla tramwajów i autobusów. Mają one po 55 metrów długości - dodaje Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora tej trasy tramwajowej.

Przystankami, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje jednocześnie są: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, Centrum zobacz na mapie Gdańska oraz Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Specyficznym przystankiem jest Opera Bałtycka z peronem dedykowanym pojazdom jadącym wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Wydłużony w ubiegłym roku peron liczy obecnie 55 metrów długości, co pozwala na jednoczesny postój tylko wybranych tramwajów - np. dwóch "Dortmundów" (ok. 26 m długości) albo "Dortmunda" i składu "stopiątek" (2x ok. 13,5 m). Niemożliwy jest natomiast postój dwóch Pes jednocześnie, bo te liczą ok. 30 m długości.

- Obecnie na przystanku tym niemożliwe jest, by zatrzymały się dwie Pesy jednocześnie także ze względu na fakt przypisania pojazdów do linii tramwajowych - przy Operze skręcają głównie Pesy na linii 2, zaś pozostałe linie w kierunku al. Hallera obsługiwane są innym taborem - tłumaczy Zomkowski.

Specyficzną linią, która może zatrzymywać się na przystankach wraz z innymi tramwajami jest "czwórka". Ta linia obsługiwana jest przez pojedynczy wagon typu 105Na. Wyjątkiem stanowią wspomniane wcześniej, świeżo wyremontowane przystanki na Węźle Kliniczna.

- Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy. W sytuacji, gdy pierwszy tramwaj stoi już od dłuższego czasu na przystanku i lada moment zamknięte zostaną w nim drzwi, prowadzący drugi tramwaj powinien odczekać te parę sekund i dojechać do początku przystanku zamiast natychmiast otwierać drzwi i wypuszczać pasażerów - kończy zastępca dyrektora ZTM.

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • brawo panie Adamowicz (1)

    • 17 47

    • Widać, że wypowiedź jest ironiczna.

      • 0 0

  • STOGI (11)

    Wy sobie powiększajcie przystanki dla wygody, a tymczasem na STOGACH tory dosłownie LEŻĄ w częściach. Są tak stare i zniszczone, że można ich kawałki DOSŁOWNIE WYCIĄGAĆ. Byście je wyremontowali, bo to grozi poważnym wypadkiem. Widać jak miasto Gdańsk dba o ŻYCIE ludzi. Beznadzieja...

    • 110 15

    • Zgadzam się!! (1)

      Tory na moście siennickim grożą poważnym wypadkiem, a tymczasem pieniądze ładuje się w niepotrzebne inwestycje. Podwójny przystanek jest już przy dworcu głównym i z tego co widzę żaden motorniczy z tego nie korzysta!!! Wiem, bo stoję tam codziennie po około 20 minut w oczekiwaniu na linię 3 lub 8, podczas gdy wszystkie inne jeżdżą z częstotliwością co 3-4 minuty...Skandal. Jużz daleka wiem, kiedy "mój" tramwaj jedzie - to zawsze najstarszy rupieć, nigdy SWING. ZTM nie puszcza nowych tramwai na most siennicki bo wiedzą czym to grozi...

      • 7 1

      • swing ma zwyczajnie za niskie wózki

        minimalny dopuszczalny prześwit. Jedna kostka brukowa oznacza dla niego katastrofę. Do 2014 nie ma co liczyć na remont tej trasy.

        • 2 0

    • STOGI są do wyorania! (3)

      Tam żyje patologia! To taka 13 dzielnica!

      • 20 29

      • może Tygrys się dołoży?

        • 2 0

      • (1)

        jedyną patologią to jesteś ty sam!

        • 16 8

        • bolo życzy stogom porażki

          czekam na zaoranie stogów

          • 11 11

    • W stogi nie warto inwestowac, i tak ukradna nowe tory. Petla na stogach jest jedynym miejscem w ktorym kilkukrotnie probowano okrasc motorniczych z biletow!!! TO jest jakis dramat.

      • 9 6

    • Budyń tam nie jeździ to ma gdzieś.

      • 10 4

    • (2)

      Przypominam, że w zeszłym roku na Stogach skradziono cały wagon typu Konstal, podczas postoju na pętli koło plaży...
      Inwestycje w tamtym regionie są wyjątkowo ryzykowne...

      • 20 9

      • HAHA (1)

        Jak można skraść wagon? Wątpię żeby w minute rozebrali cały tramwaj albo jakimś cudem odjechać, a motorniczy niczego nie zauważył.

        • 8 6

        • Nie lekceważ Stogów tam przy wjeździe stoi śmigłowiec, a po u licach chodzą dziki...

          • 26 2

  • Mam kilka dobrych rad (3)

    1) na wąskich przystankach tramwajowych należało by zamontować wiaty bez ścian bocznych, albo długie wiaty, jak przy centrum handlowym Manhattan. Ułatwiło by to poruszanie się po przystanku i dobieganie do drugiego tramwaju (gdy mamy do czynienia z przystankiem podwójnym)

    2) Jeżeli już myślimy o przystankach podwójnych, dużym ułatwieniem było by zamontowanie jakiegoś typu informacji, w której części przystanku zatrzyma się tramwaj danej linii, skoro mamy przystanki na dwa pojazdy, wystarczyły by dwie tablice które, mogły by nawet 30sec wcześniej wyświetlić numer linii.

    • 7 1

    • (2)

      a jak ten pierwszy się spóźni i wjedzie najpierw drugi i stanie jako drugi to ten pierwszy będzie musiał czekać

      • 0 1

      • nie do końca zrozumiałeś

        już od skrzyżowania wiadomo w jakiej kolejności podjeżdżają tramwaje, a na przemieszczenie się bez biegania wystarczy kilkanaście sekund. Jeszcze lepsza sytuacja była by np. w ciągu Grunwaldzkiej, tam już kilka minut wcześniej wiadomo jak podjadą tramwaje.

        • 0 0

      • A po co cały system lokalizacji tramwajów na trasie?

        • 0 0

  • To serce miasta. a pod nim ELDORADO .

    "Miasto" = Kotlowski , Lisicki, są chojni co dla niektórych...

    Waszym kosztem.

    • 1 0

  • (3)

    Dlaczego linia 9 w kierunku Przeróbki jedzie ul. 3 Maja??? Przez to jedzie praktycznie pusta, a ludzie cisna się w liniach 3 i 8 jadących koło LOTu.

    • 10 2

    • Bo 9 ma krótką trasę

      • 0 0

    • Żeby ludzie mogli dojechać do Urzedu Pracy, Aresztu , Komendy, Urzedu Miejskiego, Szpitala Wojewódzkiego...

      dlatego

      • 3 2

    • no właśnie dlaczego?

      • 1 1

  • Strasznie długo nad tym myślano, może w tym stuleciu powstaną prawdziwe windy przy Głównym?

    Wózek dziecięcym, walizka. Innowacja metropolitalna - dłuższy peron:)

    • 4 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • no akurat z tym się zgadzam że te dwustronne tramwaje to porażka...

      • 0 0

    • a propo... bo ja sie nie rientuję, o co chodzi z tym budyniem?
      Czemu na adamowicza tak ludzie mówią, skąd to się wzięło?

      • 1 0

  • Za krótki...?

    Nie rozumiem tego artykułu... przecież na tym przystanku nie raz zatrzymują się 2 tramwaje... i spokojnie się mieszczą więc po co je przedłużać?
    Pozatym i tak ludzie zajmują tylko 1/3 przystanku i dalej nikt nie stoi więc poco go przedłużać...?
    Kasy mamy za dużo? nie mozna pieniędzy mądrzej wydać?

    • 1 1

  • Niewiem czy to dobry pomysł...

    Gdy rano o ok 6:30 wchodze na ten przystanek w stronę wrzeszcza/N.Portu to musze przedrzeć się przez tłum ludzi żeby stanąć w dalszej częsci przystanku. Zdarzało się że musiałem przejść kawałek torami.
    I teraz jak cały tłum stoi zawsze przy schodach i staną 2 tramwaje to sie zrobi taki Sajgon że nie wnikam. Ludzie się będą taranować...
    Jeżeli na ten przystanek można by wejść z 2 stron , to wtedy jeszcze byłoby ok, może wtedy nie byłby to zły pomysł i może jakoś by to wypaliło, ale tak jak jest teraz to jakoś nie za dobrze to widze...

    • 3 0

  • dobzre i źle (1)

    dobre to ze dorobią ten przystanek drugie to że euro i poszczają takie stare tramwaje podczas euro 2012 jak dla mnie wstyd dla polski i miasta (a na plakatach jest swing i zmieniamy twoje miasto ja widzę jak zmieniają ze takie stare tramwaje puszczając a nie które to już wo gole strach jeździć

    • 0 3

    • co ty pitolisz, kibolom obrzyganym nowe skłądy mają puszczać?

      ja chcę do pracy nowym jeździć a nie na mecz!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane