• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: trzy odcinki mają zgodę na budowę

Michał Brancewicz
6 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska. Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska.

Trzy z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej mają zgodę na budowę. Na odcinku Chwaszczyno - Szemud, który pierwszy dostał zielone światło, trwają już pierwsze prace. Realizacja ponad 40-kilometrowej drogi ekspresowej ma się zakończyć w drugiej połowie 2021 roku.



Czy będziesz korzystał(a) z Trasa Kaszubskiej?

Pod koniec września wojewoda wydał tzw. ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla pierwszego odcinka Trasy Kaszubskiej Chwaszczyno - Szemud. Za jego realizację odpowiada firma Polaqua.

Prace na tym odcinku zaczynają nabierać tempa.

- Badana prowadzą archeolodzy, toczą są roboty na odcinku próbnym, budowa jest coraz bardziej zaawansowana - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa organizacja ruchu



W piątek podanych zostanie więcej szczegółów na temat tymczasowej organizacji ruchu w rejonie robót.

Ta sama firma zrealizuje również fragment ekspresówki między Gdynią a Chwaszczynem. Zezwolenie na jego budowę zostało wydane w pierwszej połowie października. Wykonawca podzieli bowiem swoje prace na dwa mniejsze zadania.

W sumie za najdłuższy, bo ponad 20-kilometrowy odcinek ekspresówki Polaqua zainkasuje 817 mln zł.

ZRID na odcinek Szemud - Luzino został dwa tygodnie temu wydany także firmie Budimex. Budowa tego 10-kilometrowego fragmentu ekspresówki kosztować będzie 335,8 mln zł.

Ostatni odcinek czeka na ZRID



Na zezwolenie czeka jeszcze PORR - wykonawca ostatniego odcinka Luzino - Bożepole Wielkie. Budowa tego 10-kilometrowego odcinka pochłonie 338 mln zł. Wydanie ZRID-u powinno nastąpić jeszcze w tym roku.

Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.

Na koniec należy dodać, że realizacja Trasy Kaszubskiej została okrojona o odcinek z Bożegopola do Lęborka. Ten fragment ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie wiadomo jednak kiedy.

Trasa Kaszubska: co powstanie


Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:

  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.

Opinie (192) ponad 20 zablokowanych

  • czekam na budowę obwodnicy metropolitalnej (3)

    aktualna obwodnica po prostu niewyrabia

    • 60 13

    • Sama OMT bardzo niewiele Ci da (1)

      Jest tylko częścią obwodnicy obecnej obwodnicy, do tego nadkłada się od groma kilometrów.
      Aby obecna obwodnica wyrabiała należałoby:
      a) rozbudować większość węzłów
      b) udrożnić drogi/alternatywy komunikacyjne z powyższych węzłów do miasta
      c) poszerzyć obwodnicę do 3-4 pasów
      d) nauczyć kierowców płynnej jazdy. Teraz mało kto rozumie, że jazda na zderzaku, szarpanie, brak jazdy na suwak itd, w ostatecznym rozrachunku zmniejsza przepustowość, a nie ją zwiększa
      e) ostatecznie dołożyć OMT która zdejmie 10-20% ruchu wg szacunków, ale nie więcej. W szczycie mało komu jest ona po drodze.

      • 3 3

      • żadna droga pseudoszybkiego ruchu w długim okresie nie przyczyni się do redukcji korków

        jedyne dobre rozwiązanie do postawienie na rozwój infrastruktury kolei regionalnej (SKM do Pruszcza i Tczewa, PKM zelektryfikowana i rozbudowana do północnych dzielnic Gdyni, nie mówiąc oczywiście o bypasie kartuskim.

        • 0 1

    • A ile masz lat?

      Jeśli nie więcej niż 20 to jest szansa, że doczekasz.

      • 9 1

  • A co z przetargiem na Obwodnicę Metropolitalną? Najpierw miał być w czerwcu, potem przeniesiono na jesień i narazie nic. (8)

    Ktoś coś wie?

    • 66 8

    • (4)

      Po co to

      • 9 20

      • a po co była południowa obwodnica Gdańska? (2)

        albo tunel? No - powód ten sam - umożliwienie objazdu pojazdom, zwłaszcza ciężarowym. Nie ma za co...

        • 27 5

        • (1)

          ale to metropolitalne g... ma być czego niby objazdem?

          • 5 4

          • Jak to czego objazdem? Ma omijać metropolię gdańską w kierunku na Warszawę (S7) i Łódź (A1). Obecna obwodnica to w praktyce arteria miejska dla ruchu lakalnego.

            • 2 0

      • I jedyna rzecz umożliwiająca poważny remont/modernizacje aktualnej Obwodnicy.... :P

        • 12 3

    • wybrali Kacpera z Horałą

      i szukaj wiatru w polu, obwodnicy nie będzie

      • 9 3

    • Polityka

      Niestety przed wyborami puścili plotę żeby więcej głosów zdobyć, a projekt na półkę po bo na Pomorzu nie wygrali.

      • 6 5

    • Teraz w rządzie zastanawiają się czy pomoże jest już cacy czy nadal bee

      Nic innego nie decyduje, logiki brak

      • 7 3

  • (1)

    a z osowej do oliwy dalej spacerkiem ?

    • 2 1

    • No przecież to Spacerowa, nazwa zobowiązuje. A poza tym mieszkańcy nie chcą nowej Kielnieńskiej, byłoby trochę lepiej a tak to nie będzie połączenia z węzłem Chwaszczyno nowej trasy tylko jakieś tymczasowe połączenie koło Toyoty.

      • 2 1

  • Będzie lepszy dojazd z koleczkowa do szemudu ... albo gdzieś tam ...

    • 4 1

  • Szok (2)

    dwa pasy ruchu.....moze tak 3 .....po co dwa to nic nie zmieni....oni nic sie nie uczą kto to projektuje.....zero zapasu.....za taką kasę

    • 6 5

    • A co? Jeździsz busem z GPU i ciągle na lewym i ciągle za wolno?

      • 2 0

    • Po co 3?

      Jeśli pod Szemudem będzie taki ruchu, że 2 pasy drogi ekspresowej nie wyrobią, to naprawdę będzie bardzo smutny dzień i zwycięstwo suburbanizacji.
      Na szczęście daleko do takiej katastrofy i 2 pasy zupełnie wystarczą.

      • 3 1

  • (7)

    Trochę to wszystko długo trwa :(

    • 48 10

    • xxx

      a to wszystko rzad blokowal

      • 1 1

    • trochę? (2)

      ku... to się ciągnie jak flaki z olejem. W naszym kraju jest za mało nowych dróg. Zobaczcie jak wygląda mapa dróg i autostrad np w Niemczech!!!! Tutaj budują domki, osiedla, a ulice jak za Gierka. Pogonić tych deweloperów niech ch.. dołożą do nowych dróg.

      • 12 0

      • Deweloperzy mają budować autostrady?

        Nie powiesz mi, że w Niemczech deweloperzy budują autostrady?
        Wiele z tych autostrad zostało wytyczonych za III Rzeszy i w tamtych czasach bardziej zaszkodziły niż pomogły (z militarnego punktu widzenia).
        Nastepnie przez lata były rozwijane. U nas tak naprawdę budowa tego typu dróg ruszyła 15-20 lat temu i już mamy więcej autostrad i ekspresówek niż Wielka Brytania. Tempo budowy jest naprawdę dobre i bym nie narzekał. To, że poprzedniemu rządowi zabrakło 1 roku by ogłosić przetargi na resztę S6 nie znaczy, że się nie buduje dróg w kraju. Tempo trochę zwolniło, ale nadal jest nienajgorsze.

        • 1 0

      • pisuarowe dewelopery nie chca placic i co im zrobisz?

        • 2 3

    • (2)

      trochę to tak skromnie powiedziane, bo przypomnę że to trwa już kilkanaście lat, nie miesięcy. Do tego znacznie bardziej potrzebny byłby ten odcinek omijający tą wieś Żukowo, bo chyba nie ma bardziej zakorkowanej wiochy

      • 13 1

      • Aby ominąć Żukowo wystarczy droga w standardzie GP

        Nie trzeba żadnych ekspresówek, mega drogich węzłow itd.
        Niestety ominięcie Żukowa ma być w ramach OMT, której rząd nie chce budować. Mami nas tylko zmodyfikowanym PPP, którego Unia jeszcze w ogóle nie zatwierdziła, do tego tak skonstruowanym by się nikomu nie opłacało budować.
        Szkoda, bo można już dawno temu było zrobić normalną obwodnicę Żukowa za ułamek tych kosztów.

        • 3 0

      • ale to chyba nie wina zukowa?

        • 1 0

  • Mam 47 lat.... czy dożyję otwarcia? Bo mam wrażenie że od dzieciństwa coś się robiło w tym temacie:) (25)

    Chińczycy robią taką inwestycje w 3,5 miesiąca:)

    • 135 63

    • (1)

      nic dziwnego jak samorzad wojewodztwa walkuje papiery latami i nie ma czasu na zajecie sie przygotowaniem to tak jest

      • 0 3

      • chyba wojewoda

        • 1 0

    • tyle, że nie płacą wykonawcom

      • 1 0

    • To przeprowadź się do chin

      • 0 0

    • (5)

      Byłem na wycieczce w Chinach w lato, jechałemm autokarem obejrzeć mniejsze (na marginesie kilku milionowe) miejscowości, jadąc widzieliśmy jak rozpoczyna się budowa autostrady, za 2 tygodnie wracaliśmy ale już nową 8 pasmową autostradą.

      • 27 26

      • Dobre jaja. W 2 tygodnie to nawet beton Ci nie zwiąże, aby móc kontynuowac prace na danym obiekcie ;)

        • 7 1

      • (1)

        Jeśli się zgodzisz pracować za miskę ryżu z batem reżimu nad głową, to będziemy mieli szansę dorównać Chinom.

        • 9 7

        • Mit Chińczyka pracującego za miskę ryżu należy odłożyć do lamusa.

          Przeciętny Chińczyk mieszkający w mieście (58,5 proc. populacji Państwa Środka) w 2018 roku miał do dyspozycji dochód rzędu 3033 juanów miesięcznie, czyli 1695 zł - wynika z danych chińskiego urzędu statystycznego.

          W najbogatszych miastach dochód jest jeszcze wyższy, np. w Szanghaju wynosi 5216 juanów (ponad 2900 zł) miesięcznie.

          W 2018 roku kilku chińskich prowincjach władze podniosły poziom najniższego wynagrodzenia pracowników.
          Minimalne wynagrodzenie wzrosło o 5% do poziomu 2420 juanów (1313 zł) miesięcznie przy jednoczesnej podwyżce stawki godzinowej z 20 do 21 juanów (11,4 zł).

          Obecnie płaca minimalna na Ukrainie wynosi 3 723 hrywny, co odpowiada wartości ok. 443 zł brutto.

          Minimalne wynagrodzenie w Chinach 1313 zł, minimalne wynagrodzenie na Ukrainie 443 zł.
          I kto pracuje za michę ryżu?

          • 9 2

      • jakie leki

        zażywasz ? Tez bym takie chciała...

        • 1 4

      • a potem się obudziłem...

        • 13 10

    • W Chinach nie ma prywatnej własności ziemi, (2)

      więc nie potrzebują wykupywać gruntów. Panuje tam totalny zamordyzm i nie muszą z nimkim robić żadnych uzgodnień i konsultacji. Partia każe to robią.

      • 6 1

      • zgadza się

        Nie muszą robić uzgodnień środowiskowych, ekspertyz, nie ma ekologów, niekt się nie przejmuje archeologią (jeśli władze powiedziały budowac - to budują), nie czekają miesiącami na papierek. Nie ma przetargów i odwołań.

        • 5 0

      • to kasciol nie moglby tam byc najwiekszym obszarnikiem

        • 7 0

    • Opinia wyróżniona

      (2)

      Trochę optymizmu szanowny. Ja czekałem 50 lat na most w Sobieszewie. Pierwsze prace były jak miałem 17 lat. Skończyłem 68 lat to i skończyli budować most. Można. Tylko cierpliwość wynagradza.

      • 66 1

      • a ja w pierwszej klasie dowiedziełem się ze bedzie przystanek SKM w mojej szkole (1)

        to było 45 lat temu. Więc do pół wieku może zdążą z SKM południe.

        • 11 1

        • Jakbyś wybrał szkołę koło SKM

          to marzenie by się spełniło szybko. Czyli, ważny jest cel, a środki do jego osiągnięcia to rzecz wtórna.

          • 1 0

    • (1)

      Polska jest 100 lat za Chinami.
      Chińczycy w 4 lata wybudowali 164,8 kilometrowy most po którym śmiga 90 pociągów dziennie z prędkością 350 kilometrów na godzinę.

      Trwającą cztery lata i kosztującą 8,5 miliarda dolarów budowę,
      przy której pracowało 10 000 ludzi, ukończono w 2010 roku

      Szybka kolej Pekin-Szanghaj. 1060,6 km, czyli 80,5% długości tej linii, stanowią 244 wiadukty. Most pomiędzy Danyang i Kunshan ma 164 km i jest najdłuższą budowlą tego typu na świecie. Linia przebiega również przez 22 tunele o łącznej długości 16,1 km.

      Źródło. Wikipedia: Wielki Most Danyang-Kunshan

      • 12 2

      • Szybka kolej Pekin-Szanghaj. 1318 kilometrów długości. Koszt 32 mld dolarów.
        18 kwietnia 2008 rozpoczęto budowę, 19 lipca 2010 układać szyny. 15 listopda 2010 zakończono układanie 1318 kilometrów torów. 3 grudnia 2010 ustanowiono rekord prędkości na odcinku tej linii, 486.1 km/h. 10 stycznia 2011 pobito kolejny rekord na innym odcinku tej linii: 487.3 km/h. 4 lutego 2011 ukończono budowę.

        W budowę tej 1318 kilometrowej linii zaangażowanych było 130,000 (!!!) budowlańców.

        24 czerwca 2011 o godzinie 09:00 rozpoczęto sprzedaż biletów, które wyprzedano w przeciągu jednej godziny.
        W marcu 2013 roku pociągi na tej linii przewiozły 100 millionów pasażerów.

        Spędziłem statkiem miesiąc czasu w Chinach. Stocznia Beihai w prawie 4 milionowym mieście Qingdao. Tysiące stoczniowców jak w mrowisku i praca zmianowa na okrągło 24h na dobę.

        Nie wiem jak jest na chińskiej prowincji, ale przy takim małym jak na Chiny Qingdao, centrum Warszawy to wiocha zabita dechami.

        • 15 1

    • Chińczycy nie siedzą w necie, tylko pracują (1)

      Chińczycy to inna mentalność, już jesteśmy skasowani, jesteśmy zbyt wygodni.

      • 15 9

      • i prawie

        siła niewolnicza, ogarnijcie się, nie chcecie żyć jak ich klasa robotnicza.

        • 5 3

    • zamieszkaj w Chinach i zostań jednym z roboli. Może nawet w 3 miesiące ogarniesz

      • 8 1

    • A potem... (1)

      ...wiadukty walą się na samochody zabijając ludzi.

      • 13 7

      • Na tyle tysięcy km autostrad

        jeden wiadukt w tą czy w tamtą stronę nie ma znaczenia.

        • 7 5

    • Tam nie ma socjalu, to wiele wyjaśnia.

      • 15 3

    • Hmm, coś mi się wydaje, że już coś u nas budowali i nie zbudowali:)

      Widać, w Polsce chińczyk nie taki mocny, z A1 nie dali rady:)

      • 19 1

  • A gdzie wjazd w kierunku Cisowej? (1)

    Bez tego wjazdu to chyba porażka, jeśli będzie przesunięty to czy zostanie oddany wcześniej/później.
    Czyli będzie dodatkowe blokowanie mieszkańców jadących w kierunku Dąbrowy

    • 4 1

    • chyba zakładają że wjedziesz tym dodatkowym węzłem albo przeoczenie. inna kwestia że to ponoć nie jest ostateczny plan węzła

      • 1 0

  • Na zjeździe z obwodnicy stoi już sporo betonowych zapór, ciekaw jestem nowej organizacji ruchu. A jeżdżę przez węzeł codziennie do i z pracy. Już się boję.

    • 4 0

  • (1)

    Już mi się podobają ustawiane znaki na obwodnicy przy zjeździe na Karwiny :)

    • 7 0

    • Za Karwinami na Gdańsk też aczkolwiek dzisiaj pędziłem 110 więc nie przyjrzałem się dokładnie, jutro sprawdzę lepiej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane