• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego: zobacz już dziś, jak pojedziesz za cztery lata

Maciej Naskręt
23 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak będzie wyglądała Trasa Słowackiego.


Trasa Słowackiego w Gdańsku będzie budowana do roku 2014. Tylko na Portalu Trojmiasto.pl już dziś możesz zobaczyć, jak zmieni się miasto po wybudowaniu 10-kilometrowej drogi z lotniska do gdańskiego portu.



Czy w miastach powinny powstawać dwujezdniowe i wielopasmowe arterie?

Budowa Trasy Słowackiego to jedno z największych przedsięwzięć drogowych w historii Gdańska. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,29 mld zł. Kwota ta stanowi ok. 60 proc. rocznych dochodów miasta. Drogowe przedsięwzięcie dofinansuje Unia Europejska, która zwróci 37 proc. kosztów.

Budowę Trasy Słowackiego miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 podzieliła na cztery zadania - ich szczegółowy opis w ramce poniżej. Na każde z nich został ogłoszony w lipcu przetarg ograniczony. Jeszcze w sierpniu zakończy się I etap przetargów - wtedy poznamy firmy, które mają ochotę budować poszczególne fragmenty Trasy.

- Kryterium wyboru wykonawcy stanowi w 90 proc. cena i w 10 proc. termin wykonania inwestycji - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Pod koniec lipca tego roku spółka GIKE 2012 rozstrzygnęła przetarg na wyburzenia budynków, znajdujących się w świetle nowej Trasy Słowackiego. Wygrała spółka budowlana z Luzina - Wakoz. Za rozebranie m.in. 12 budynków mieszkalnych i 28 obiektów budowlanych zaproponowała kwotę 608 tys. zł. Teren pod budowę nowej trasy ma być uporządkowany do połowy przyszłego roku.

Już wiadomo, że drogowcy nie zdążą z budową całej Trasy Słowackiego na Euro 2012, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w przyszłym roku. Zakończenie budowy nastąpi po 2014 r. Wtedy zostanie otwarty tunel dla aut pod Martwą Wisłą - ostatni element Trasy Słowackiego.

Poważny problem tuż po realizacji czterech zadań drogowych przez GIKE 2012 będzie generować brak łącznika drogowego między Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, a ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Przez to kierowcy pojadą w kierunku PGE Areny Gdańsk wąskim gardłem - jednopasmową ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Na rozwiązanie tego utrudnienia będzie trzeba poczekać, bowiem inwestycja - realizacja dalszego ciągu ul. Nowej Kościuszki - nie znajduje się w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta Gdańska - nie ma zagwarantowanego finansowania.

Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych. Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych.
Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz. Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz.
Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk. Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk.
Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel. Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel.
Plan budowy Trasy Słowackiego:

Zadanie 1 - odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych (tzw. odcinek lotniskowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,8 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, chodniki, ścieżki rowerowe.

Zadanie 2 - odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej (tzw. odcinek środkowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 3,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 3 tunele dla pieszych, chodniki, ścieżki rowerowe, estakada i wiadukt nad torami kolejowymi.

Zadanie 3 - odcinek od al. Gen. J. Hallera do węzła na ul. Marynarki Polskiej.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 2 wiadukty nad torami kolejowymi.

Zadanie 4 - odcinek od węzła na ul. Marynarki Polskiej do Węzła na ul. Ku Ujściu.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2014
- długość odcinka - 2,4 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, tunel drogowy pod Martwą Wisłą.

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • kolejny element dzielący miast na części (4)

    poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej

    może przez te kilka lat budowy decydenci i mieszkańcy coś skumają
    W USA się likwiduje estakady dróg szybkiego ruchu (por San Francisco i Nowy Jork ponieważ dzielą miasto i degradują przestrzeń publiczną

    chciałbym przeczytać niedługo tekst o kolei metropolitalnej, porównaniu kosztów i zdolności przepustowej kolei i drogi szybkiego ruchu

    • 9 3

    • (2)

      W Cisco już 40 lat temu powiedziano stop budowie estakady w ciągu Embarcadero i to była bardzo dobra decyzja. W NY zwęża się ulice, odzyskane chodniki chroni od samochodów słupkami i ustawia ławeczki, a niektóre ulice zamyka się w całości. Zachód, do którego tak bardzo aspirujemy, już dawno się przekonał, że samochody w mieście to ślepa uliczka. My mamy szansę to zrobić (przekonać się) dużo mniejszym kosztem, bo wystarczy naśladować mądrzejszych od siebie. Za te pieniądze lepiej by było zbudować nowe linie tramwajowe i wyremontować drogi, którymi jeżdżą autobusy.

      • 6 3

      • (1)

        Tramwaje jeżdżą z prędkościa rowerów i zajmują 30% Grunwaldzkiej!!! Zamienić ten przeżytek na szybką kolejke i wpuścić ją pod ziemię!!

        • 2 0

        • A pieniądze na to dasz? Bo nie wiem czy wiesz, ale problemem jest nie brak pomysłów tylko brak środków na ich realizację.

          • 2 1

    • Kononowicz na prezydenta Gdańska. Przypomnijcie sobie jego wypowiedź:

      potrzebne sa plany budowy dróg :)

      • 1 0

  • Super

    Super, że to w końcu ruszy! Na jesieni wyboru, więc zobaczymy już na placu budowy koparki, spychacze. Już nie mogę się doczekać kiedy przejadę się nową trasą... Trwało to 15 lat...ale w końcu staje się faktem.

    • 2 0

  • ładnie (5)

    ale czy starczy czasu na realizacje planu? zima,deszcze itp trzymam kciuki może sie uda ale raczej trzeba ruszyc z kopa żeby zdąrzyc.

    • 33 3

    • Cztery lata na 10km to faktycznie mało czasu (1)

      te wizualizacje to już ze dwa lata temu widziałem...

      • 2 2

      • zwłaszcza, ze zimą pewnie zaskoczy drogowców zima i takie tam... Pożyjemy zobaczymy

        • 1 1

    • oczywiście miało być 'zdążyć' (1)

      Brak odpowiedniej interpunkcji chyba mi wybaczycie?

      • 4 0

      • Wybaczam

        • 3 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • UCZNIOWSKA (2)

    "Dwie jezdnie,dwa pasy ruchu na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej".
    Rozumiem,ze przez Uczniowska?A gdzie tam sZie zmieszcza dwa pasy ruchu?
    Z jednej strony budynki,z drugiej Stadion.

    • 6 26

    • (1)

      a nie zauważyłeś że miedzy uczniowską w stadionem masz masę przestrzeni po wyburzeniach?? Poza tym wybudują nową drogę, uczniowska zostanie po staremu równolegle do nowej jezdni...widać wszystko na animacji malkontencie!

      • 11 0

      • Szkoda tylko parowozowni, poszła w drzazgi

        • 5 0

  • Czy to aby na pewno?

    Co roku dowiadujemy sie, że prace ruszą w przyszłym roku. To świetna taktyka władz. To już nastepna tura wyborów a my już słyszymy to samo. czyli mozna obiecywać w sumie przez dwie tury wyborów to samo. Ze wstydu władze miasta powinny zapaść się pod ziemię. Chociaż co do Wyspy Spichrzów to obiecanki trwają już czwarta kadencję. W Gdańsku wskaźnik obiecywalności jest chyba najwyższy w Trójmieście. Panie Prezydencie jak tam można, gdzie się kończy honor a gdzie zaczynają się polityczne gierki z własnymi wyborcami, to jest lekceważenie nie tylko gdańszczan ale i własnego elektoratu.

    • 3 0

  • a budowlanych co??

    piękne wizualizacje i obliczenia natężenia ruchu były, wyszło jak wyszło, każdy wie, ale było minęło i z bani, to nie my.

    • 2 0

  • A co z e zjazdem z Moreny??? (1)

    A rondo de la salle bez zmian?? Jak tam nie będzie estakady to nic sie nie poprawi dla zjeżdżających z Moreny a może pogorszy jak ruch ze Słowaka się zrobi większy..

    • 1 1

    • Powiększą rondo. Albo dodadzą drugie.

      • 2 0

  • (3)

    problem braku odcinka drogi można łatwo i prosto rozwiązać ... za torami za galeria droga niech skreci ostro w Hynka,potem w JP2, przy okazji moga ten odcinek przebudowac, a miejsce jest, za torami tramwajowymi na tamtym odcinku JP2 wstawic z 3 tunele dla pieszych, troche zmodernizowac, na końcu skreci droga w kierunku hallera i prosze jak pieknie, wszystko sie ladnie łączy tam gdzie powinno i nie trzeba nic burzyc, ani kombinowac ...

    • 6 0

    • (2)

      Ale brakujący odcinek jest już w planach zagospodarowania przestrzennego...

      • 0 0

      • (1)

        Mimo to puścic dalej ten odcinek przez JP2 chyba jest najlepszą opcją. Fakt, że trzeba by było zrobić kilka tuneli dla pieszych i przedewszystkim wywalić to nasze genialne skrzyzowanie z kładkami. Na końcu JP2 i tak ma być droga zielona łącząca BA i Hale Widowiskową. Według mnie idealnie by sie to skonponowało, a tak to będą burzyć ludzi przesiedlać, komfort jazdy i tak do zadu a JP2 z tymy wiaduktami i tak będzies traszyć

        • 1 0

        • JP2 właśnie obcinają do jednej jezdni. Po jednym pasie w każdą stronę.

          • 0 0

  • dwa pasy w każdą stronę

    dwa pasy w każdą stronę toż to autostrada postawić jeszcze bramki na obu końcach i pobierać najwyższe opłaty w europie

    • 5 0

  • Czegos nie rozumiem... (2)

    Pilkarskie euro jest w roku 2012 a trasa slowackiego bedzie budowana do roku 2014:) Wiec w 2012 bedzie jedna duza budowa:) Gratuluje pomyslu, gdyz teraz korki sa ogromne gdzie rozkopane sa mniejsze ulice:) Znow ktos wzial grube pieniadze. Fajnie ze bedzie taka trasa i wogole, najlepszy bedzie tunel pod martwa wisla:) Ale nasze przygotowanie do euro 2012 jest mizerne no oczywiscie nie liczac stadionow, choc i one zniszczeja po Euro :)

    • 4 2

    • Jak dojadą kibice? (1)

      Na Matarni już postawili drogowskaz kierujący jadących z lotniska na obwodnicę. Pewnie liczą, że zdążą skończyć węzeł Karczemki i trasę AK tylko co mamy dalej? Kolizyjny węzeł Okopowa, Podwale, Jana z Kolna, walący się wiadukt na Zielonym Trójkącie i TIRy na Marynarki Polskiej. Już bardziej naokoło przegonić kibiców się nie da, więc w czasie EURO sparaliżują pół Gdańska a drugie pół stanie samo chcąc dojechać do tej zakorkowanej połówki. Tylko po co w takim razie się biorą za Uczniowską?

      • 1 0

      • Uczniowska dla tych co przylecą na drugie lotnisko za Gdynią.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane