• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa W-Z będzie sporo tańsza, niż planowano

rb
21 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Taką drogą już niedługo dojedziemy do samej obwodnicy. Taką drogą już niedługo dojedziemy do samej obwodnicy.

Poznaliśmy oferty w przetargu na ostatni etap Trasy W-Z. Najtańszą złożyła Skanska, która za 2,2 km drogi do nowego węzła Karczemki chce 89 mln zł. To dwukrotnie mniej niż planowało wydać miasto.



- Spodziewaliśmy się oszczędności, ale nie aż takich - przyznaje "Gazecie Wyborczej" Ryszard Trykosko, prezes spółki GIKE2012, która nadzoruje inwestycję. Budowa ma zakończyć się w maju 2012 roku, jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Europy.

Jest jednak jedno "ale" - jeśli nie będzie odwołań i prace ruszą zgodnie z planem, czyli za kilka tygodni. Kontrkandydaci Skanskiej, przegrali bowiem - biorąc pod uwagę zakres prac - zaledwie o włos. Oferta Wakozu opiewała na na 91 mln zł, MTM na 93,3 mln zł, Eurovii 93,7 mln zł, a Budimexu na 93,8 mln zł.

Teraz oferty są sprawdzane przez komisję, takie samo prawo mają jednak przegrani w przetargu, którzy mogą przeanalizować dokumenty zwycięzcy i szukać w nich nieścisłości.

Mimo dwukrotnie niższej ceny, Gdańsk oszczędzi na inwestycji maksymalnie 20 mln zł. Sporą część finansowania stanowiły bowiem fundusze Unii Europejskiej.

Ostatni fragment trasy W-Z powstanie między skrzyżowaniem z ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a Obwodnicą Trójmiasta na węźle Karczemki i ul. Otomińską zobacz na mapie Gdańska, która znajduje się nieopodal osiedli Kiełpino i Karczemki. Projekt zakłada też przebudowę południowej części ul. Kartuskiej z budową wiaduktu nad Trasą W-Z.
rb

Miejsca

Opinie (159) 2 zablokowane

  • To świetnie, ze firmy na rynku się wzajemnie zażynają i robią wszystko po kosztach (15)

    Ale wolał bym w końcu jeździć po tej drodze niż czytać o niej od 10 lat.

    • 250 9

    • jakie mamy gwarancje, że nie rozsypie się po 3 miesiącach, czy miasto się zabezpieczyło? (4)

      jak wybrano technologię, jakie są kryteria,
      nazwisko ustalającego kryteria
      i odpowiadającego potem głową

      • 26 18

      • Zawsze obowiązuje rękojmia budowlana, 2 czy 3 lata od odbioru. (1)

        • 7 4

        • 20 milionów zaoszczędzimy? Super, no to odkorkować

          Słowackiego, budując albo tunel albo objazd przy lotnisku. I to migiem!

          • 1 0

      • jak wybrano technologię, jakie są kryteria,
        nazwisko ustalającego kryteria
        i odpowiadającego potem głową

        Domyślam się, że przetarg jest publiczny więc samemu możesz to sprawdzić.
        W dzienniku budowy masz kierownika odpowiedzialnego przez 10 czy 20 lat za budowę.
        W dzienniku budowy masz notatki nadzoru budowlanego - z nazwiskami.
        W protokole odbioru masz nazwisko odbierającego - odpowiada za odbiór zgodny z zamówieniem.

        To nie są tajne dane, do wszystkiego jest dostęp. Tylko tępi ludzie nie mają o tym pojęcia i wszędzie węszą spiski i łapówki.

        • 64 3

      • Skanska

        akurat o Skanske bym sie nie martwil ich dziela rozsypuja sie najmniej i sa bardzo solidne...patrz remont obwodnicy, A1, remont drogi do wladka/pucka, wlocik do slupska od strony GD i wiele wiele innych...mam tylko nadzieje, ze nie beda budowali ECS bo bedzie stalo wiecznie a licze, ze sie szybko rozsypie

        • 40 5

    • czapka (6)

      widze, ze nie masz na czym czapki nosic. z czego tu sie cieszyc ze firmy wygrywaja przetargi za 50 czy 60 % kosztorysu inwestorskiego, ktory liczony jest z dolu?

      z tego ze firmy maja w glowie to zeby bezusterkowo uplynal okres gwarancji. poza tym za takie ceny nie oszukujmy sie firmy mysla gdzie tu na czym oszukac, a inspektorzy szczegolnie ci pracujacy w instytucjach panstwowych/samorzadowych nie wnikaja za bardzo (poza tym inspektor nie bedzie caly dzien spedzal na budowie).

      inna rzecz kryzys i prywaciarska konkurencja, ktora jakims cudem dochlapala sie referncji, skutkuje spadkiem cen a to odbija sie na jakosci niestety.

      reasumujac... polska nie jest przygotowana na pieniadze ktore dostajemy z unii. za kilka lat bedziemy sie wstydzic

      • 2 17

      • (3)

        to nie do końca tak, kosztorys wykonuje najczęściej biuro projektowe a nie wykonawca. Projektant nie koniecznie zna się na wycenie, poza tym kosztorys inwestorski specjalnie się zawyża tak aby nie zabrakło pieniędzy Inwestorowi. Budżetowanie takiej inwestycji jest planowane odpowiednio wcześniej. Kosztorys inwestorski musi uwzględnić to że od projektu do realizacji upłynie czasem kilka lat, a kosztorys pozostaje najczęściej bez zmian. Poza tym jeżeli kosztorys inwestorski będzie za nisko wyceniony i Inwestorowi zabraknie kasy to znalezienie dodatkowych pieniędzy trwa sporo czasu i opóźnia lub w ogóle wyklucza budowę. A jak kasy zostanieto wszyscy się cieszą że tanio, i jest czym się pochwalić.

        • 15 0

        • proste?

          proste.:)

          • 5 1

        • myslenie czlowieka za biurka (1)

          tak jak w tytule... kazda osoba z branzy powi ci, ze kosztorys inwestorski nie jest liczony po rzeczywistych cenach. tak sie sklada, ze coraz rzadziej biuro projektowe daje obmiar a kosztorys robi kto inny. poza tym patrzac na przekroj 5 lat ktory kosztorys wbij sie prawidlowo w zmieniajace sie ceny np. ropy (a tym samym asfaltu, kruszywa, piaskow, prefabrykatow, betonow, podwyzki dla pracownikow, koszty headhunterow itp itd). czyzby zaden ??

          • 2 0

          • mało wiesz o inwestycjach jak wynika z tego co piszesz

            • 0 1

      • prywaciarska konkurencja

        DOMIAREM ICH! DOMIAREM!

        • 1 0

      • Jak taki mądry jesteś, to powiedz mi i reszcie gawiedzi od czego jest inżynier kontraktu?

        A może nie wiesz?

        • 0 1

    • tanio budują-źle (1)

      drogo budują też źle

      • 4 0

      • nie budują też źle

        • 2 0

    • chciałeś chyba powiedzieć, że czekać od 30 lat

      • 0 0

  • :)))))) (1)

    jupii, to bedziemy śmigać :D

    • 32 8

    • jeżeli za pół ceny to pytanie czy na prawdziwym asfalcie czy na żwirze?!

      • 0 0

  • I tak nie zdążą do EURO2012 (1)

    Przez ciepłe lato, śnieg zimą i pył z wulkanu

    • 93 39

    • jaki śnieg zimą? Przecież wg ekologów i innych oszołomów mamy globalne ocieplenie!

      • 6 2

  • A moze za "zaoszczędzone" zbudować estakady na skrzyżowaniu z chełmem? (7)

    Jakoś tak dziwnie zniknęły z planów, mimo że asfalt na "podjazd" jest już wylany i są nasypy z jednej strony.

    • 135 9

    • hej (1)

      czy ktos moze podac linka do miejsca gdzie mozna zobaczyc wersje planow z estakadmi w poblizu chelmu?

      • 0 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • ECS !!! (2)

      Wszystkie zaoszczedzone srodki nalezy natychmiast skierowac na dofinansowanie najbardziej potrzebnej inwestycji w Trojmiascie - czyli ECS - miejsca popasu politycznego dla kolesiow i ich kolesiow...tylko ECS ochroni Tri-City przed korkami, brudem na ulicach, dziurami w jezdniach a takze wydajnie wspomoze nowe inwestycje w infrastrukture oraz miejsca pracy !!!

      • 26 5

      • jooo i na świątynie opaczności koniecznie

        • 6 1

      • oszczednosci

        za oszczednosci trykosko dostanie premie, z biegu dostaje to i gike sie nalezy ;)

        • 1 2

    • za zaoszczędzone będą budować (1)

      MUZEUM BOLKA!!!

      • 3 11

      • bzdury piszesz

        powstaną apartamenty do zagospodarowania

        • 1 0

  • MOŻE (4)

    To może reszte przeznaczyć na remont lini skm z gdańska głównego do nowego portu .....?! I zakup nowego taboru ........... bo ten to się już supie !!

    • 28 20

    • skm to prywatna firma (1)

      Nie będzie dotowana z podatków.

      • 6 5

      • Pleciesz bzdury...

        Jak SKM została sprywatyzowana to ja ogłaszam się nowy prezydentem Miasta Gdańska wybory są niepotrzebne!

        • 3 0

    • 20mln (1)

      to mało kasy - mniej więcej na 1 skład dla SKM

      • 2 0

      • To wciąż o jeden nowy skład więcej

        • 1 0

  • Teraz czekamy na odwołania i w rezultacie na przeciąganie sie sprawy przynajmniej o rok. (1)

    Dam sobie paznokieć uciac, że tak własnie sie stanie.

    • 25 10

    • masz nowe procedury - nie ma przeciagania przez rok - jesli sie odwolaja to rozpatrzy to komisja i jej decyzja jest koncowa - mozna sie odwolac do sadu - ale to juz nie przeszkadza - bo umowa jest podpisywana i realizowana pomimo sprawy w sadzie

      • 8 0

  • JA TRZYMAM KCIUKI

    Ale rzeczywiscie już trochę się o tym czyta :) No nic za pare tygodni będzie wiadomo czy zdążymy do euro czy przywitamy gości rozkopaną obwodnicą :D

    • 19 4

  • Zaoszczędzone pieniądze pójdą na premię budynia i innych (3)

    można jeszcze cześć przeznaczyć na drugie ecs

    • 51 14

    • zaoszczędzone? (2)

      Zaoszczędzone? Inwestor nie ma rozeznania w zakresie zlecanych robót, zakłada ceny z sufitu. Można się pomylić, ale o 100% ? Teraz przyzna sobie premie za "oszczędności". Równie dobrze można dać cenę wyjściową 5-krotnie większą od realnej. Jaki efekt (premia za oszczędność)!
      Ciekawe na co pójdą te "oszczędności". Nie wystarczy na estakady WZ-Łostowicka?

      • 5 4

      • (1)

        nie masz z kosmosu - tylko z okresu boomu budowlanego gdzie ceny byly kosmiczne

        nie mozesz se ot tak walnac kosztorysu bo to jest dofinansowane z ue i ue se nie pozwoli

        • 5 0

        • Nie boomu budowlanego, tylko na maksa windowanych cen. Połowa to były marże firm wyciągających kasę. Pojawiła się konkurencja, to i z zyskami pofolgowali.

          • 0 1

  • Mam nadzieję, że wraz z niską cena nie pójdzie niska jakość

    Szału można dostać jak się jedzie odcinkami remontowanymi kilka lat temu i sie podskakuje jak na CAMEL THROPY, dziury wykopy itd

    • 43 5

  • Fajnie (4)

    No to super ta inwestycja plus obwodnica południowa gdańska jeszcze tylko tunel pod martwą Wisłą i połaczenie z nową Słowackiego i bedzie sie fajnie śmigać po gdańsku no oczywiście są jeszcze potrzebne realizacje komunikacji miejskiej w gdańsku, tory tramwajowe niech budują tory.

    • 41 3

    • Owszem to ważne inwestycje, ale... (3)

      ... po Gdańsku nadal nie będzie się "śmigać", bo w większości są to tzw. inwestycje w drogi tranzytowe. Ja Ci wymienię, gdzie się nie "śmiga", tylko często stoi w korkach, a Ty mi powiedz, czy te inwestycje w jakikolwiek sposób rozładują ruch w tych miejscach:

      - Spacerowa
      - Marynarki Polskiej
      - Elbląska
      - Toruńska
      - Małomiejska/Świętokrzyska

      i wiele innych... Tam się nie śmiga, tylko porusza z prędkością 2km/h w pewnych godzinach.

      • 8 5

      • (1)

        Tunel pod Wisłą rozładuje Marynarki Polskiej
        Obwodnica Południowa i Sucharskiego rozładuje Elbląską i Toruńską
        W-Z rozładuje Małomiejską

        Zostaje Spacerowa

        • 11 1

        • W-Z nie rozładuje Małomiejskiej,

          bo już teraz do osiedli południowych da się jechać W-Z a nie Małomiejską i żadnej poprawy nie ma, ponieważ duża część ruchu odbywa się zrzutem z Traktu Św. Wojciecha, a cały ruch i tak wpada potem na wąziutką Małomiejską/Świętokrzyską.

          Elbląska i Toruńska też nie zostaną rozładowane, bo gro ruchu na nich to ruch lokalny z centrum i do centrum.

          Korki na Marynarki Polskiej do centrum też nie znikną, bo nikt o zdrowych zmysłach nie będzie wracał z portu do domu w centrum lub dzielnicach południowych trasą Sucharskiego nadkładając 10km i na koniec i tak lądując w korku w centrum, na Elbląskiej lub na Małomiejskiej...

          Osobiście wcale nie jestem takim optymistą... Układ drogowy pochodzi sprzed 30 lat i jego poprawa wymagać będzie jeszcze lat pracy i bilionów złotych.

          • 3 7

      • Toruńska i Podwale Przedmiejskie

        rozładuje się gdy powstanie obwodnica południowa.

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane