Fakty i opinie

45 tys. zł kary za przeciążone ciężarówki

Kontrola ITD w Gdańsku na al. Armii Krajowej.
Kontrola ITD w Gdańsku na al. Armii Krajowej. fot. ITD Gdańsk

Inspektorzy w ostatnich dniach kontrolowali ciężarówki na trójmiejskich drogach. Okazało się, że przeciążonych pojazdów nie brakuje. Trzem kierowcom wystawiono kary na łączną kwotę 45 tys. zł.



Czy kary za przeciążone ciężarówki są wysokie?

tak, to duże kwoty, przewoźnicy mogą mieć poważne kłopoty 22%
tak, ale za szczególne wykroczenia powinny być jeszcze wyższe kary 17%
nie, ale dla wielu i tak oznaczają tarapaty finansowe 9%
nie, powinny być jeszcze wyższe, żeby odstraszyć innych 52%
zakończona Łącznie głosów: 1972
W dniach 23-26 października Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska kontrolowali pojazdy przewożące podwójne kontenery na naczepach typu "combitrailer".

Najczęściej pojazdy tego typu przewożą po dwa 20-stopowe kontenery, których łączna masa znacznie przekracza dopuszczalne normy. Działania kontrolne inspektorów prowadzone były w godzinach wieczorno-nocnych. Wtedy wyjeżdża w trasę najwięcej tego rodzaju pojazdów.

Po wytypowaniu ciężarówek do kontroli, z uwagi na podejrzenie przekroczenia parametrów technicznych, pojazdy były kierowane na punkt wagowy na alei Armii Krajowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w celu ustalenia rzeczywistej masy całkowitej. Okazało się, że każdego dnia zatrzymywano przeciążone pojazdy.

- Jednym z zatrzymanych pojazdów przewożono w dwóch kontenerach 20-stopowych granulat z Gdyni do Aleksandrowa Kujawskiego. Kierowca początkowo nie okazał dokumentów dotyczących przewożonego towaru, jednak od razu przyznał, że prawdopodobnie ma więcej ładunku niż pozwalają na to przepisy - mówi Janusz Staniszewski, pomorski wojewódzki inspektor transportu drogowego.
Według kierującego mogło być to maksymalnie 10 ton więcej.

Wynik ważenia przeciążonej ciężarówki.
Wynik ważenia przeciążonej ciężarówki. fot. ITD Gdańsk
15 tys. zł kary dla każdego z trzech kierowców

- Ważenie wykazało, że przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej jest znacznie większe niż początkowo utrzymywał kierowca - całkowita masa wyniosła aż 66 ton - wyjaśnia Staniszewski.
Nadmieńmy, że maksymalna masa całkowita pojazdu nie może przekraczać od 42 do 44, ton w zależności od zestawu.

Nienormatywne ponadto okazały się także naciski poszczególnych osi oraz zespół osi - nacisk potrójnej osi naczepy wyniósł 30,6 tony. W tym przypadku nacisk maksymalny wynieść powinien 27 ton. Również w dwóch innych przypadkach stwierdzono przekroczoną dopuszczalną masę całkowitą, która wynosiła 60 ton.

W każdym z trzech przypadków pojazdy zostały usunięte na parking administracyjny w Gdańsku w celu przeładunku towaru na inne. Wobec przedsiębiorców zostało wszczęte postępowanie administracyjne za naruszenie przepisów ruchu drogowego, określających normatywność pojazdów i wykonywanie przewozów bez zezwolenia. Kara za tego typu naruszenia wynosi 15 tys. zł.

Opinie (150) ponad 10 zablokowanych

  • I bardzo dobrze... (10)

    Karać karać karać. Oni się tylko ITD boją. Policja im może skoczyć i parszywie to wykorzystują.

    • 307 25

    • W d.. byłeś g... wiesz (3)

      Poczytaj post JW

      • 3 16

      • Co to jest 15 tysięcy kary? Drobiażdżek!

        • 6 0

      • a ty w d*pie byles wiec wziales na pake 20 ton wiecej...

        bo przeciez masz wylane potem na droge hamowania i to ze rodzine w osobowce zabijesz!!!

        • 2 1

      • każdy kilogram ciezarówki i po sześćdziesiąt za każdy brakujący kg, a TiRem jesteście no to po siedemdziesiat pięć

        Każdy kilogram ciężarówki z naczepą szczególnym dobrem narodu

        • 0 0

    • kiedy zważycie ciężarówki budowy przy lotnisku?

      • 1 1

    • (1)

      Dokładnie! Potem estakada Kwiatkowskiego jest do remontu... Nic dziwnego jak jeżdżą 60 tonowe ciężarówki..
      Do tego niebezpieczeństwo na drodze.
      Ile to ja opon "Wystrzelonych" poszarpanych widziałem na poboczach polskich dróg...
      Bez wyobraźni.
      Uważam, że kara finansowa dla przewoźnika może być dotkliwa. Natomiast jakby zabierano za to prawo jazdy, to mało który kierowca zdecydowałby się na przejazd z ładunkiem ponadnormatywnym.

      • 15 0

      • zdziwiłbyś się, jak cwanie przewoźnicy potrafią wyprać mózgi młodym kierowcom

        oni wykorzystają chęć zdobycia doświadczenia, by zastraszać karami finansowymi oraz dyscyplinarką do naginania przepisów. młody zwykle zgodzi się podjąć ryzyko, gdyż boi się podskoczyć, zarabia zwykle ochłapy i nie ma z czego płacić potencjalnej kary od pracodawcy, a wie że bez doświadczenia nie ma co szukać w lepszych firmach.

        • 4 0

    • i co to dało, że 3 firmy ukarali? kolejnych sto w tym czasie pewnie się przewinęło obok bezkarnie.

      dlaczego ITD nie pracuje 24/7?
      dlaczego stoją zawsze w tych samych miejscach?
      dlaczego wagi nie są montowane w jezdni i nie cykają zdjęć (jak fotoradary)?

      • 5 0

    • (1)

      A może by tak karać firmy spedycyjne, które importują te kontenery ? Skąd kierowca ma wiedzieć ile wiezie skoro nie ma do tego wagi, a tak poza tym kontenery mają swoją maksymalną ładowność więc czemu są one przeładowane ?

      • 0 0

      • jakoś w Norwegi taki polski kierowca wszystko wie .... i ciężarówkę odśnieży i kg na pace sprawdzi

        no tak - ale tam prawie wszystkich wyłapują i są surowe kary w Euro ... nie takie niskie i w zł

        • 0 0

  • (5)

    WyPisywać im mandaty, niszczą drogi, powodują zagrożenie dłuższą długością hamowania, jeszcze wyprzedzają niebezpiecznie:)

    • 229 20

    • Pewnie jesteś kierowcą BMW (2)

      Z rejestracją GKA lub GKS , to tacy g*wniarze jak ty często łamią przepisy i wymuszają na drodze słychać codziennie młody kierowca kierowca BMW spowodował śmiertelny wypadek.
      Człowiek robi bezpieczną odległość o tu g*wniarz chce przyfisiować i wpieprza się między. Pewnie robisz 5.000 km rocznie, gdzie czi o których pisze tyle robią tygodniowo.

      • 2 19

      • Co Ty nie powiesz?

        Jeździłem dość długo zawodowo i miesięcznie robiłem od 15 do 20 tyś. km. I jedno jest pewne - wśród wszystkich driverów zestawów najgorsi latają z kontenerami, w większości przypadków przeładowanymi. I tablice nic tu nie mają do gadania, bo na GKS też kontenery często można spotkać. Pochwal się ile razy jechałeś cwaniaku na lewej tarczce albo na magnesie? Nie raz widziałem takich w akcji - np. przez Łódź 90 km/h!! A wyprzedź takiego króla szos, dla którego maksimum kultury jazdy jest włączenie kierunku gdy zjeżdża na stację benzynową... Ci, którzy latają z naczepami na międzynarodówce potrafią zjechać na margines żeby umożliwić wyprzedzenie (wiem, że za to można mandat dostać, jednak potrafią), jeśli nie zjeżdżają to chociaż dadzą znać kierunkiem, że można bezpiecznie ich wyprzedzić - a jeśli widzą, że nie zdążysz to zostawiają tyle miejsca, że jest się gdzie schować. Kierowca z kontenerem jeszcze przyśpieszy, żebyś na bank przyj***ał. Na palcach rąk mogę policzyć przypadki, gdzie kontenerowiec się zachował jak przystało na drivera, a nie na frajera. Nie mówię - może znajdziesz się w tym zestawieniu - jeśli tak, to przypatrz się swoim kolesiom po fachu jak jeździsz i sam zobaczysz, jak się zachowują na drodze.

        • 19 0

      • kierowca TiRa w Gdyni na estakadzie - pozabijał ludzi

        bo miał dostawę wody do biedronki a że hamulce mu się blokowały to pozdejmował klocki hamulcowe ... bo mu się śpieszyło zabijać !!!

        • 0 0

    • (1)

      Zgadzam sie wypisywać, ale firmie, a nie kierowcy. Kierowca nie ma nic do gadania, albo bierzesz pudło, albo znajdź sobie inną pracę. Na szczęście pracy coraz więcej i można faktycznie wymagać i wybierać

      • 6 0

      • jakby kierowcy sami nagminnie nie podejmowali się łamania prawa i przepisów

        to i nikt by ich potem nie próbował zmuszać do jazdy niesprawnym czy przeciążonym TiRem

        • 0 0

  • Pogoń za zyskiem... (3)

    ...a nóż się uda ominąć przepisy? Koszmar, co po naszych drogach jeździ...

    • 194 5

    • Słowo którego chciałeś użyć to "nuż" - a nuż... (2)

      A nóż to się w kieszeni otwiera jak się wchodzi na to forum.

      • 13 2

      • (1)

        chciałem użyć ja-nusz

        • 4 0

        • ja JA'nóż - a ty Wi'delec :)))

          • 0 0

  • (2)

    Kontruluja na Trasie Sucharskiego a wszystkie przeladowane i niesprawne jada przez Przerobke. Tu jakos nie kontroluja.
    No i czemu w miejscach gdzie prowadzone sa kontrole kierowcy Tirow urzadzaja sobie noclegownie?

    • 94 22

    • Bo nie ma parkingów na których mogliby w normalnych warunkach przenocować !!

      • 0 0

    • Nie wiesz co to tor to nie pisz.

      • 0 0

  • Pytanie? (5)

    A to nie jest tak, że te kontenery wyjeżdżają z portu i już w momencie załadunku wiadomo, że jest słabo i taki skład nie powinien opuścić portu? A ten co ładował i puścił jest współwinny? Jak barman co polewa kierowcy?

    • 182 13

    • Ładują się dwa razy (1)

      i później z dwoma kontenerami jadą w Polskę.

      • 20 1

      • Czyli przeładowanie to suma dwóch kontenerów o dopuszczalnej masie?

        • 13 1

    • Mądre słowa. Niejednokrotnie jest tak ze kierowca wyjeżdża i nawet na wagę nie pozwolą mu wjechać. Bądź tej wagi w ogóle nie ma .... winni ci co ten towar wysyłają

      • 21 3

    • jestem spedytorem (1)

      czasem zlecamy jednemu przewoźnikowi dwa kontenery 20'. Dostajemy dane dwóch kierowców i faktycznie dwóch odbiera kontenery z portu, potem okazuje się, że przewoźnik u siebie na bazie przeładowuje to na jeden samochód. Kiedyś do klienta zawieźli na jednym samochodzie 2x20' 27 ton towaru każda. Do tego waga kontenerów + samochód = jakieś 75 ton na 40 dopuszczalnych.
      15 tys to mało, bo taki przewoźnik dostaje kasę za dwa kursy, a wykonuje jeden. W skali miesiąca na takiej praktyce zarobi wystarczająco, aby pokryć koszty mandatu i jeszcze wyjść na swoje.

      • 24 1

      • gdyby ITD pracowało w nocy, nie byłoby takich akcji

        poza tym przydałoby się tak jak w holandii zrobić, tzn. gęstą sieć wag wbudowanych w jezdnię, które z automatu strzelają fotkę przeładowanym autom. wtedy skończyłoby się kombinowanie.

        • 4 0

  • Zlapali tych najslabszych bo reszta wie o jalich godzinach jezdzic ;))))

    • 102 4

  • (5)

    Obowiązkowe ważenie na wyjeździe z portu i nie trzba myśleć o temacie.

    • 203 9

    • Re..

      poczytajcie "zasadę działania " naczepy typu combitrailer.

      • 10 6

    • tak to nie byłoby kombinowania - przekroczył nie jedzie, a tak jest możliwość cwaniaczenia (1)

      więcej towaru przewiezionego za jednym razem, mniejsze koszta a faktura dla partner pójdzie i tak z ustaloną ceną

      • 15 0

      • Jest wazenie w porcie, deklaracje VGM.
        Rzecz w tym ze sa 2 kontenery o max wadze na jednej ramie.

        • 11 1

    • stonoga

      ale to są naczepy dwie w jednym najpierw odbiera jeden kontener a potem przyjezdza drugą czescią naczepy iodbiera drugi wagi na wyjezdzie sie zgadzają ale jak sie zepnie to już nie, tzw stonogi

      • 3 1

    • Obowiązkowe ważenie jak najbardziej ma miejsce przy kazdym wyjedzie z terminalu :) Do rozwiania watpliwosci prosze poczytac nt. naczep D-Tec.

      • 1 0

  • Za małe kary (12)

    Przesyłam takich gn...w właścicieli firm transportowych drogi w Polsce wyglądają tak jak wyglądają. Tylko co to dla nich kara 15tys jak na jednym takim transporcie zarabiają oni na czysto od 5 do 10 tys. Kary powinny wynosić 50tys a przy recydywie utrata koncesji. I nie mówię o kierowcach bo oni zazwyczaj boją się odezwać bo jeden Baron z drugim zaraz wywalić ich z pracy.

    • 151 20

    • (8)

      Z wysokością zarobków na czysto to popłynąłeś grubo. Rada pierwsza nie wrzucać postów wyssanych z palca, na forum, po spożyciu!

      • 28 9

      • (3)

        Po spożyciu to są właściciele tych firm transportowych którzy godzą się na przeładowane ciężarówki.

        • 18 4

        • spedycja (2)

          właściciele firm nie mają nic do powiedzenia spedycja daje zlecenie na dokumentach 20t a w rzeczywistości 24t kto odpowiada ? magazynier bo tak dużo załadował czy jego pracodawca który mu kazał tyle załadować a odpowiada biedny kierowca

          • 18 7

          • A slyszales o dyrektywie VGM?

            • 1 0

          • jak Kapitan na Statku ... tam tylko ON odpowiada za ładunek

            jak coś pójdzie nie tak ... tylko ON odpowie przed sądem ... nie Armator i nie Port

            • 0 0

      • Może (3)

        Może i przesadziłem. Tego nie wiem bo nie mam firmy transportowej. Napisalem to co wyczytalem. Niech to będzie nawet 2tys na jednym kursie. To dużo nie zmienia. Drogi jak były rozjezdzane rąk są.

        • 14 2

        • Rada druga nie wierzyć we wszystko co się czyta. Takie czasy, że piblikują też kompletnych dyletantów, którego przykładem jesteś. Ale szanuje, że się przyznałeś.

          • 11 1

        • Do kosztów paliwa dolicz trzecią część - to często cały zysk transportu

          • 6 1

        • Dla twojej wiadomości

          1800 to cena dla klienta za 40' do Warszawy, więc nadal grubo przesadziłeś. Jeżeli na początku założyłeś 5000PLN zysku na zleceniu to przy marżowości NAWET 20% daje to 25000PLN które niby ktoś płaci za transport kontenera do stolicy, gdzie koszt frachtu morskiego to maksymalnie 1500USD.

          Grubo poleciałeś

          • 8 2

    • ITD karze a według prawa często bezprawnie

      Władze polskie potwierdziły, iż samochody ciężarowe o nacisku pojedynczej osi wynoszącym do 11,5 tony mogą poruszać się po 5814 km polskiej sieci drogowej, co odpowiada jedynie 2 − 3% całkowitej długości utwardzonych dróg w Polsce.Dyrektywy Rady nr 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 roku w sprawie określenia maksymalnych wymiarów poszczególnych pojazdów kołowych w ruchu krajowym i popuje: „(…) zwrócono uwagę Komisji na fakt, iż na 97% dróg polskiej sieci drogowej władze polskie nie zezwalają na ruch samochodów ciężarowych o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t.
      Cała unia ma 11,5T i przepisy wyrażnie mówią że kraje unijne powinny spełniać wymogi infrastruktóry drogowej

      więkrzość transportu międzynarodowego najczęściej kontenery mają 11.5t a ITD karze wykópować pozwolenie na gabaryty co nie jest tanie i nie zgodne z przepisami
      dla tego wyłapuja i karzą
      Organy w swej dotychczasowej praktyce ignorowały to, że zgodnie z zasadą pierwszeństwa prawo wspólnotowe ma wartość nadrzędną nad prawem krajowym państw członkowskich. Zasada pierwszeństwa dotyczy wszystkich aktów wspólnotowych, które mają moc wiążącą. Państwa członkowskie nie mogą więc stosować przepisu krajowego, który jest niezgodny z prawem wspólnotowym. Zasada pierwszeństwa gwarantuje nadrzędność prawa wspólnotowego nad krajowymJa
      co nie
      Jednakże Polska przez wiele lat nie dostosowała się do obowiązujących uregulowań. W związku z powyższym stanem faktycznym w dniu 23 maja 2013 r. Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego skierował skargę do Komisji Wspólnot Europejskich w sprawie nieprzestrzegania prawa wspólnotowego

      Podkreślenia wymaga także fakt, iż organy przez wiele lat trwały przy swoim stanowisku i nakładały na przewoźników dotkliwe kary nie zwracając uwagi na sygnały płynące z UE. Zignorowano zarówno informację z kwietnia 2014 jak i stanowisko z 6 grudnia 2013 roku gdzie Komisja informując skarżącego polskie przepisy przewoźnika, stwierdziła co nastędpowiedź od władz polskich i powiadamiają nas o konieczności uruchomienia procedury w sprawie naruszenia przepisów przeciwko Polsce”

      Jednakże Polska przez wiele lat nie dostosowała się do obowiązujących uregulowań. W związku z powyższym stanem faktycznym w dniu 23 maja 2013 r. Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego skierował skargę do Komisji Wspólnot Europejskich w sprawie nieprzestrzegania prawa wspólnotowego

      Podkreślenia wymaga także fakt, iż organy przez wiele lat trwały przy swoim stanowisku i nakładały na przewoźników dotkliwe kary nie zwracając uwagi na sygnały płynące z UE. Zignorowano zarówno informację z kwietnia 2014 jak i stanowisko z 6 grudnia 2013 roku gdzie Komisja informując skarżącego polskie przepisy przewoźnika, stwierdziła co nastędpowiedź od władz polskich i powiadamiają nas o konieczności uruchomienia procedury w sprawie naruszenia przepisów przeciwko Polsce”

      • 2 5

    • chyba kpisz

      W życiu nikt w transporcie nie ma 10 tysięcy na czysto xd chyba żeś spadł z rowerka i widać, że nie masz pojęcia o tym jak to wygląda.

      • 1 0

    • No pięknie :D Mamy ex perta!

      "Tylko co to dla nich kara 15tys jak na jednym takim transporcie zarabiają oni na czysto od 5 do 10 tys." To żeś poleciał z kapelusza człowieku, brawo ty. Nie ma to jak rzetelna informacja, wiedza itp. Jakbyś chciał wiedzieć to w zależności od destynacji (w kraju) obciążają za transport ok. PLN 1000-2000 per kontener. Odlicz sobie z tego paliwo, viatoll-e, zarobek kierowcy, autostradę i jeszcze kilka innych opłat i wyjdzie Ci ich zarobek.

      • 0 0

  • Przecież to norma (7)

    Co mnie do tego. Przyjeżdża taki jegomość raz, bierze jeden kontener i wyjeżdża. Po godzinie po drugi, a potem gdzieś za bramą portu dorzuca ten pierwszy i dalej w drogę.

    • 53 7

    • To za takie działanie powinno sie od razu stosować najwyższe kary

      Skoro wiadomo, że takie zachowanie niesie za sobą największe zło, to sankcje powinny być najdotkliwsze. Odebranie koncesji, a nawet kasacja firmy. Bandytów drogowych trzeba tępić i wytępić, podobnie jak rajdowców w osobówkach. Z tym że Ci pierwsi niszczą jeszcze poważnie nawierzchnie dróg.

      • 21 1

    • Ale czym dorzuca? (2)

      Myślisz że każdy przewoźnik ma bazę koło portu?

      • 16 2

      • Każdy ma układ co sie bawi w takie tematy.!!!!!haha

        • 6 0

      • Raczej nieracjonalny

        A po co od razu baza? Wiesz co to jest 'combitrailer' tzw. 'rozpinka'? Nie? To zanim coś napiszesz uzupełnij swoją wiedzę, tym bardziej, że na samym początku artykułu jest o tym wzmianka. :) Jedzie kolo z pustą naczepą 'rozpinką', ładuje pierwsze pudło po czym wyjeżdża z portu. Staje na byle jakim wolnym placyku, tak aby móc zaparkować. Wychodzi z szoferni, sam rozpina naczepę i odjeżdża z, o połowę krótszą, ale pustą naczepą i wraca do portu po drugie pudło. Wraca, zczepia i leci dalej.

        • 0 0

    • (2)

      Tylko z 20` - kontenerami da się to zrobić. Poza tym czym niby załadujesz, głównie suwnicą bo mało który "forklift" podniesie załadowany kontener 20`

      • 7 4

      • (1)

        Mało wiesz gdzie, Oni wiedzą jak to robić. I gdzie..!!

        • 2 1

        • Są małe firmy przeładunkowe na wylotówkach. Po 20 tirów tam stoi, i układają, i układają.

          • 1 0

  • Kierowca jechał z Gdyni do Aleksandrowa Kujawskiego (6)

    a zatrzymali go na Armii Krajowej .......to którędy on pomykał ??

    • 33 24

    • Waga na Armii Krajowej

      Ściągnęli go na Armii Krajowej na wagę. Jechał zapewne obwodnicą.

      • 22 1

    • bocznymi drogami żeby nie płacić

      Viatoll nikomu nie przepuści

      • 11 2

    • oj

      czytaj ze zrozumieniem pojazdy zostały kierowane na armii krajowej gdzie jest waga

      • 8 2

    • Inspektor jezdzi po obwodnicy na motocyklu inspekcji, albo radiowozem inspekcji i wybiera sobie z szyku pojazd do kontroli ktory wyglada podejrzanie, i sciaga go na wage.

      • 1 2

    • Z obwodnicy zgarneli go na wagę na AK... ;)

      • 0 2

    • Przez centrum je jak. A jakby pije jak PR,aż Orunia to pewnie tym razem znowu by się udało.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.