• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Katarzyna Moritz
9 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej. Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej.

Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.



Władze Gdańska, Gdyni i Sopotu, podobnie jak inne miasta w Polsce, z niecierpliwością czekają na nowy budżet unijny na lata 2014-2020. W piątek do porozumienia doszli członkowie Rady Europejskiej, a to oznacza, że Polska z unijnego tortu może otrzymać 106 mld euro. Teraz trzeba poczekać aż budżet UE stanie się faktem także w Parlamencie Europejskim. Jeżeli tak będzie, środki na politykę spójności dla naszego kraju wzrosłyby w nowym budżecie do 72,9 mld euro wobec 69 mld euro obecnie.

Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.

- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.

Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.

Czy pieniądze z Unii Europejskiej zmieniły twoje miasto?

Gdynia w obecnym okresie aplikacyjnym pozyskała ponad 600 mln zł. O jakich inwestycjach władze miasta myślą w kolejnym?

- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańska - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?

- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.

Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.

Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.

Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera zobacz na mapie Gdańska.

Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.

Opinie (396) 8 zablokowanych

  • Przecież ja na tym nie zarobiłem,

    czyli kto na tym zarobił, komu przypadły te pieniądze ?

    • 0 0

  • Pociecie miasta autostradami (1)

    to najbardziej poroniony pomysl. Gdanskie PO to deweloperka wiec stad to waskie myslenie i chec nabijania kasy kolesiom po budowlanym fachu. Rodzina i znajomi zatrudniani jako biurwy. Dobra dola za ustawione przetargi. Warto jeszcze wspomniec o zakupionych u kolesi ekranach ktorych koszt to 30% budowanej drogi. Na szarym koncu lancucha pokarmowego stoi ubozejacy mieszkaniec Gdanska, ktory za ta zabawe zaplaci..i on i jego nastepne pokolenia.

    • 6 3

    • droga zielona idzie przez park Reagana

      w terenie nadmorskim nigdzie na swiecie niema głównej drogi przelotowej dla tirów!!

      • 0 1

  • Szkoda ze boicie sie linkow do innych stron (1)

    tam sa swietne informacje dotyczace giga PRowskiego oszustwa na temat brukselskiego "sukcesu" hahaha. Oj lemingi, lemingi umrzecie ze swoimi kredytami lub z hipoteka odwrocona. Smutne ale sprawiedliwe.

    • 5 7

    • wcakle sie nieboja bo sie pojawiają ale tylko te Pro POwskie

      • 1 0

  • Pora na zmiany w budżetach (1)

    mamy stadion za 800mln, ECS za niewiadomo ile i po co zbudowane. A ulice są takie, że przy dziurach leżą kawałki od połamanych alufelg i kołpaków.

    • 5 3

    • stadion co roku 20 milionów utrzymania dodatkowo+9milionów dla kolesiów

      budynia co w nim nocują:)

      • 0 3

  • Jeszcze niedostali ,nieprzyznano i nie zatwierdzono,ale Gdańsk juz wydaje:)

    To kolejne cuda Tuska:)

    • 1 3

  • Mam nadzieję że Nowa Małomiejska i Trasa P-P czyli Nowa Sikorskiego są projektowane razem z liniami tramwajowymi.

    • 2 0

  • propaganda sukcesu (4)

    Temat unii dobry dla lemingów.

    • 15 12

    • Żenua, jak tort Tuska (1)

      Bajki dla idiotów...
      Zdobyłem 300 mld zrealizujemy to i tamto.
      Ale tuska nie wie na co te 300 baniek więc skończyło
      się tylko na "Załatwione"

      300 mld na 30000 MiSiów

      • 8 6

      • Co to znaczy "Żenua"?

        • 2 1

    • (1)

      No to pisuarze nie jeżdzij po drogach wybudowanych dzięku unii.

      • 8 8

      • Na kolana! Dziękować unii za drogi darmozjady !.Co to jest pisuarze ?. Mnie kojarzy się z ubikacją .Czyżby ludzie byli kojarzeni z ubikacją? Wyprzedane majątki zakłady państwowe .Płacimy podatki więc pieniądze są i można budować tego typu drogi.Widocznie pieniądze są żle zagospodarowane .

        • 1 2

  • Wspaniale !

    Kraina mlekiem, miodem i milionami z unii płynąca. A słońce peru świeci nad nami.Żyć nie umierać :)

    • 3 3

  • a co kogo obchodzi że Gdanszczanom się coraz trudniej żyje! (6)

    wszystko drożeje , wszystko w co się inwestuje to przepłacone, oficjele się POklepuja ,chyba im cos na mózg padło ,bo nie chce się wierzyć ,że są aż tak pazerni i zadufani w sobie.

    • 6 9

    • (1)

      Czas najwyższy uwierzyć .Najwyższy czas!

      • 0 1

      • czas najwyższy się obudzić !!!po pas siedzisz w bagnie!!

        • 2 0

    • Spadaj przybledo.. (3)

      • 2 6

      • Co to jest "przybledo" ?

        • 2 0

      • brawo Leming bardzo wysoki poziom wypowiedzi prezentujesz!! :) (1)

        • 3 4

        • Ty nie lepszy

          Słowo "Leming" chyba odmienia się przez przypadki jak każde inne w języku polskim, a zdanie zaczyna się z dużej litery.

          • 1 3

  • Grajdoł

    Sopot to grajdoł coraz gorszy, Przychodnie sa nie wyposażone, toalety publiczne, strach wchodzić, szpitala nie ma, ulice i chodniki same dziury wystarczy popatrzec na Małopolska, po chodniku chodzic nie można, bo sobie właściciele domków pobudowali za państwowa kase podjazdy i jak jest ślisko to nie sposob tamtedy isc. Psy lataja luzem po osiedlach i parku północnym a Straży Miejskiej ni śladu, na Kamionce SMOG z domów jednorodzinnych spać nie można przy otwartym oknie!!!!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane