• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Katarzyna Moritz
9 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej. Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej.

Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.



Władze Gdańska, Gdyni i Sopotu, podobnie jak inne miasta w Polsce, z niecierpliwością czekają na nowy budżet unijny na lata 2014-2020. W piątek do porozumienia doszli członkowie Rady Europejskiej, a to oznacza, że Polska z unijnego tortu może otrzymać 106 mld euro. Teraz trzeba poczekać aż budżet UE stanie się faktem także w Parlamencie Europejskim. Jeżeli tak będzie, środki na politykę spójności dla naszego kraju wzrosłyby w nowym budżecie do 72,9 mld euro wobec 69 mld euro obecnie.

Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.

- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.

Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.

Czy pieniądze z Unii Europejskiej zmieniły twoje miasto?

Gdynia w obecnym okresie aplikacyjnym pozyskała ponad 600 mln zł. O jakich inwestycjach władze miasta myślą w kolejnym?

- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańska - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?

- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.

Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.

Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.

Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera zobacz na mapie Gdańska.

Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.

Opinie (396) 8 zablokowanych

  • Gdyński magistrat do wymiany. (1)

    Może czas na zmiany kadrowe w magistracie. Dać szansę młodym ludziom, to oni wolni od obciążeń przeszłości pozwolą Gdyni na rozwój. Ale te stare komuchy na to nie pozwolą :( Tymczasem ostatnie inwestycje drogowe w Gdyni w zasadzie nadają się do remontu. Czy ktoś za to odpowie ????????????

    • 14 4

    • To jeszcze za mało tam młodych ludzi ?

      • 1 0

  • zapomniane (1)

    A co ze Stogami , Przeróbką,Starą Orunią?

    • 10 2

    • Kto pyta nie błądzi.Proszę kolejne pytanie za dwa punkty i niespodziankę .

      • 0 0

  • Znowu żle?? (4)

    No i zowu widzę te placzliwe teksty ,że żle ,że dostaliśmy kasę z unii.
    Placzą też jak jadą po ulicach wybudowanych za unijne pieniadze.
    Polacy was to trzeba kopnąc w d... bo nie ważne co bedzie to zawsze jest żle.
    Juz sie niedobrze robi jak to sie czyta te wasze pierdoły

    • 14 6

    • Popatrz jak są wykonane te inwestycje po jednej zimie wszystko nadaje się do remontu (2)

      • 6 5

      • (1)

        A jakby wogóle nie bylo dróg to byś też plakał.Jak widac zawsze żle.Żenada

        • 5 2

        • Jakby nie było dróg,to po czym miałby płakać? Żyłoby się lepiej,spokojniej.

          • 0 2

    • Gdybys niebył głupi jak typowy leming to bys wiedział ze ma prawo wymagac bo placi podatki!!

      Podatki placi poto by drogi za nie budowali !!Poto placi tysiacom urzedasom specjalistom ispektorom nadzoru i politykom oraz rzadowi by budowali wszystko tak by robili to jak najlepiej.Kazdy ćwierć inteligent wie ze ze jak sie robi cos robi to raz a porzadnie a to dlatego ze potem remonty kosztuja 2 razy wiecej!Ale W Rajskiezj zielonej wyspie własnie oto chodzi bo podatnik za wszystko placi!!Dlatego ma prawo wymagac by nie marnowali podatków tylko je wydawali jak najbardziej efektywnie!Gdybys niebył typowym zasciankowic lemingiem z prowincji to bys wiedział jak ludzie sie zachowuja zagranica wiedział bys jak bardzo Niemcy narzekają mimo ze w porównaniu do Biedolandu zyja jak w bajce!

      • 1 2

  • propozycja (1)

    Może most w Sobieszewie wybudują. Aktualny jest cały czas remontowany... Suma sumarum to zapewne ogromne kwoty na niego idą. Czy nie można zrobić mostu za jakieś 10-20 mln zł tylko trzeba tak jak proponowali za kosmiczną kwotę. Pytam. Czyżby tu też była zmowa cenowa?

    • 4 2

    • Jak ze wszystkim.Skoro remontują tzn.że nie wybudują .Logiczne ?

      • 1 0

  • Wszystko Super.... (1)

    ... ale czy zbudujecie OPAT?????

    • 7 1

    • Nawet dwa OPATY a trzeci malutki z pilnikiem dla Ślusarzy

      • 0 0

  • Przybledo. (1)

    Nie komentuj. Wracaj do siebie.

    • 2 2

    • Przybledo czy przybłędo ?

      • 1 0

  • czemu te zdjecia/mapki do artykułu zawsze są takie małe? (1)

    Nic nie widać nawet po powiększeniu...

    • 2 0

    • A poco ?Zaglądać możemy do gara.

      • 0 0

  • Czy wy na prawde myślicie, że Polska dostanie 400 mld złotych ZA DARMO ? (1)

    • 11 1

    • Aby dostać te 400mld ,Polska musi zadłużyć się kredytem w 1/3 tej wartości.Wkład własny nie jest brany pod uwagę ,gdyż byłby równoznaczny z dysponowaniem własnymi środkami pieniężnymi.Zaś zadłużenie kredytem to dodatkowe odsetki do spłaty.To tylko początek tej kombinacji do spłat.

      • 1 1

  • Środki pozyskane (3)

    w mijającej perspektywie budżetowej 2007-2013
    Gdańsk 2,4 mld zł
    Gdynia 160 mln zł

    Pytam dlaczego Gdynia tak słabo uzyskuje pieniądze unijne?

    • 8 3

    • bo szczurek (2)

      to zakompleksiony człowiek który nie potrafi się dogadać absolutnie z nikim! Nawet drugie lotnisko musi budować tylko dlatego, że ma jakiś niezrozumiały wstręt do nazwy Gdańsk. To jest chore, że taki człowiek ma 90% poparcia... albo miał, bo głęboko wierzę, że przed następnymi wyborami ludzie się obudzą! przez 7 lat Gdynia zdobyła 160 mln złotych podczas gdy Gdańsk 2400 milionów! Brawo... zazdroszczę takiej skuteczności i takiej skali inwestycji! Samo lotnisko w Gdyni to 100 mln złotych a póki co nawet ATR42 (najmniejszy samolot Eurolotu) tam nie wyląduje. I po co to wszytsko? Ile mieszkańców Gdyni ma prywatną awionetkę? Może mieszkańcy getta Suchy Dwór albo najwyższych pięter SeaTowers mają, ale czy na pewno wszyscy podatnicy powinni się zrzucać na taki pomnik próżności?

      • 8 0

      • to że taki człowiek ma 90% poparcia oznacza, że 90% głosujacych mieszkańców Gdyni (1)

        ma takie same kompleksy względem Gdańska i żyją nienawiścią oraz chorym współzawodnictwem z tym miastem

        • 6 0

        • i to ich doprowadza do zguby

          Taka prawda. Mogłoby być zupełnie inaczej. Wspólne cele, inwestycje (zwłaszcza te niepowielające się). Może kiedyś to do Gdynian dotrze.

          • 5 0

  • nie tak hop

    nie tak hop. Problem w tym, ze przyszły unijny budżet musi zaakceptowac Parlament Europejski, a jego szef Martin Schultz uznał, że jest on "nie do przyjęcia przyjecia dla eutoposłów". zagroził wetem.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane