Fakty i opinie

Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną

Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.
Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk. fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.



Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.

Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.

- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.

O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.

- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.

Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.

W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).

W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.

Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • 3mam kciuki (2)

    • 1 0

    • a szczur stchórzył

      • 0 0

    • Dołączam

      Mam uczulenie na benzynę i wolę jazdę koleją:)
      A ta powinna być szybsza ,bo dodatkowo ominie zatłoczone ulice:)

      • 0 0

  • szkoda ze prezydenci trzech miast trójmiasta nie jednocza sie częściej, dla dobra konglomeracji jaka jest trójmiasto. w promocji turystycznej np. kompletny brak współpracy, kazdy sobie rzepke skrobie, wiadomo ze i Herkules du--a kiedy ludzi kupa.

    • 0 0

  • "Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski." .....wcześniej tez takie było, ale się nieudało.
    mysle, ze to naprawde jeden z najważniejszych projektów dla naszego regionu i jego realizacja naprawde zmieni trójmiasto i w przyszłości kaszuby!!!
    POPIERAM w 100%

    • 0 0

  • Świetnie. Dzięki za ten artykuł. Prosiłem o tą informację w wątku o lotnisku BD

    Mam nadzieję, że budowa kolei metrop. dojdzie do skutku.
    Uważam, ze to bardzo ważna sprawa dla transportu osobowego w trójmieście i zmniejszenia ilości samochodów. Szczególnie lina z okolic Żukowa. Oczywiście ceny biletów grają tutaj rolę, ale kolej powinna być szybsza, szczególnie ta budowana od podstaw, niż jazda samochodem przez "wąskie gardła" dojazdu do Gdyni

    • 0 0

  • (7)

    ale czy linia kolei metropolitarnej bedzie sie na morenie przecinała z projektowaną linią tramwajową? może lepiej od razu kopać metro, bo sie nie wyrobimy na światłach, co?

    • 0 0

    • jest taki wynalazek architektury (3)

      nazywa się wiadukt....ale ty przeciez doskonale wiesz o tym misiek

      • 0 0

      • ale tramwaj pojedzie górą czy dołem, bąbelku?? (2)

        • 0 0

        • to zależy (1)

          nitka w jedną strone bedzie pod, a w drugą strone nad....bedzie takie kilku poziomowe skrzyzowanie cukiereczku:P

          • 0 0

          • a czy tramwaje wodne popłyną rzeką strzyża, pupciu?? bo jak była powódź 1000-lecia, to widziałem jak płynął po niej tapczan

            • 0 0

    • Glusiu (2)

      a niby GDZIE ten tramwaj miałby się krzyżować z SKM? nad tą szeroką czteropasmówką pójdzie wiadukt a tamtędy ma iść tramwaj z Moreny na Wrzeszcz. Tramwaj na lotnisko idzie od Jabłoniowej.

      • 0 0

      • tobie jakby sie tak lekko wysilić, to wszystko pójdzie, tramwaj, metro, kolej szybka, kolej wąską, brakuje tylko wyciągu (1)

        krzesełkowego na niedźwiednik

        • 0 0

        • ale mu powiedziałeś...łał super

          tylko nie bardzo rozumiem o czym ty mówisz

          • 0 0

  • KM-BAJECZKI (2)

    SKORO ME 2012 W POLSCE NIE BĘDZIE TO I KASY Z UE TEŻ,A CO ZA TYM IDZIE KOLEJ METROPOLITARNA POZOSTANIE W PLANACH TAK JAK DROGA CZERWONA ŁĄCZĄCA TRÓJMIASTO(BUDOWĘ PLANOWANO W LATACH;
    70-80-TYCH ZESZŁEGO STULECIA)

    • 0 0

    • czyli co?

      uważasz że region jak i cała Polska nie ma szansy na żaden rozwój i nic nie zostanie zbudowane?

      • 0 0

    • kolej metropolitaLna!

      Naucz się czytać i pisać wizjoner a potem tłucz te swoje głupoty...

      • 0 0

  • Dowcip zamiast komentarza (7)

    Facet wybrał się na ryby. Zarzuca wedkę, czeka, nagle spławik się rusza, więc gość wyciąga rybkę.
    - Powiedz rybko, jesteś może ze złota?
    - Nie. Z PO.
    - Eee, to ty pewnie nie spełniasz życzeń?
    - Nie, ja tylko obiecuję.

    • 0 0

    • dobre, dobre!!!!;-) (4)

      na szczęście to tylko świat twoich urojeń

      • 0 0

      • (3)

        Fakt, teraz to juz nawet obiecywac przestali.

        • 0 0

        • aj tam (2)

          ja to nie oczekuje jakiś cudów...nie bedzie nigdy rządów doskonałych ale tez nikt spełni obietnic w tak krótkim czasie...wazne, że rzeczywiście pracują nad nowymi rozwiązaniami i jescze nie czas żeby oceniać.
          wkurza mnie, że w Polsce tak dużą waga przywiązuje się do ideologi i wizerunku rządzących(to postkomunistyczna przypadłość jescze siedzi w polakach).
          Fajnie ze ten rząd ma chociaż normalne cele...to juz cos na początek...a nie jak poprzedni chciał rozliczać przeszłośc i mówic ludziom co mają myśleć

          • 0 0

          • bez rozliczenia (1)

            nie moze byc przyszlosci.
            Wiem ze ciezko to zrozumiec, bo polacy chca "spokoju", ale ten spokoj tak naprawde osiagnie sie wtedy gdy od wladzy, mediow zostana odsunieci ludzie poprzedniej epoki.

            • 0 0

            • trzeba poczekac az powymieraja... jeszcze jakies 20 lat

              • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • najlepiej

      a co pis zrobił przez 2 lata? ty od PO wymagasz cudu po 100 paru dniach !? walnij se kulke w łeb mocherze albo idz na plaże i przyzwyczajaj się do piasku póki czas.

      • 0 0

  • Trzeba się jeszcze dogadać z PKP (3)

    a to jest jak podróż na Marsa!

    • 0 0

    • skm (1)

      to jedna z niewielu, albo jedyna... która przynosi zyski

      • 0 0

      • taaa, zyski

        kosztem jakości i komfortu pasażerów...

        • 0 0

    • Pankracy

      toż PKP Cargo chce też to budować - poczytaj poprzednie artykuły. Poza tym w 2012 roku nie będzie już pewnie PKP SKM tylko Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej przejmie SKM.

      • 0 0

  • ta jasne !!

    ta jasne !! teraz klepią się po tyłkach, a zaraz znowu będą dołki pod sobą kopać.
    odwieczna prowincjonalna wojna. jak w samych swoich, tudzież w zemście

    • 0 0

  • przeciez Gdynia z Kosciezyna jest polaczona koleja (2)

    tylko zamykaja polaczenia bo sa zbyt rentowne (PKP jako relikt komuny nie moze generowac zyskow)

    • 0 0

    • no zgadza się (1)

      ale co innego jakby było nowoczesne i bezpośrednie połączenie aż do chojnic...a nie tak jak mówisz zabytkowa ciufcia która jest bardziej atrakcją turystyczną niż prawdziwym transportem...
      teraz setki ludzi dziennie dojezdza połączeniem przez tczew

      • 0 0

      • W Wolsztynie takie pociągi kursują w normalnym rozkładzie. Tutaj też by mogły, ale lepiej niech o tym od razu nie mówią, dopiero po uzyskaniu dotacji, bo jednak ciuchcie trochę 'czadu' dają środowisku ;)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.