• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną

Jacek Stańczyk
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 14:39 (28 lutego 2008)
Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk. Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.

Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.



Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.

Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.

- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.

O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.

- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.

Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.

W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).

W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.

Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • Najpierw miśki niech zrobią porządek w 3 mieście z brudem na

    ulicach i innymi sprawami a igrzyska niech sobie organizują później, wiadmo ze chodzi o to żeby pokazac że sie starają a i tak wyjdzie jak zwykle czyli wielka kicha

    • 0 0

  • "- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, (1)

    znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski." Same ogólniki, frazesy, banały. A gdzie konkrety.Żadna inwestycja związana z komunikacją nie jest przyjazna środowisku. Linie kolejowe, drogi komunikacji samochodowej etc. powodują powstawanie przyrodniczych eknklaw. Utrudniają naturalną migrację zwierząt, są szczególnie niepożądane w rejonach korytarzy ekologicznych, m.in. na terenie gdzie ta linia będzie przebiegać. Wstyd Panie Marszałku, że karmi Pan mieszkańców takimi banałami i wprowadza ich w błąd. Kłamać też trzeba umieć!

    • 0 0

    • a wolisz zeby wycinali lasy i robili co chwile nowe drogi??to nie jest dewastacja?to chyba lepiej juz zrobic kolej nic nie wycinajac bo nasyp sluzyl juz kiedys kolei.znawca sie odezwal

      • 0 0

  • Ciekawe? (2)

    30 lat budowali super linie tramwajową na Chełm /jak ktoś nie wie to tego jest około 3-ech kilometrów/ a tu przez 4 lata zbudują kilkanaście kilometrów drogiej i technologicznie trudnej lini kolejowei.G I G A N T O M A N I A

    • 0 0

    • Nie ma co porównywać. Mówisz tylko o Gdańsku. Sorry, ale w naszym mieście mieliśmy już wiele przykładów (np. Spacerowa, MP) gdzie kawałek drogi remontuje się przez kilkanaście miesięcy, więc nie ma co się dziwić.
      KM to nie tylko inwestycja Gdańska, tylko woj. pomorskiego. Poza tym terminy z UE po uzyskaniu dotacji będą gonić. Coś nie za gra i kasa może przepaść

      • 0 0

    • W końcu władze Gdańska się przekonały że szybciej połączy się koleją lotnisko z centrum niż tramwajami, chociaż p. Adamowicz nie jest zbytnio tym zadowolony co widać na zdjęciu.W artykule z 19 grudnia 2007 władze Gdańska nie były pozytywnie nastawione na ten projekt.

      • 0 0

  • transport na górne tarasy tak ale w postaci tramwajów a nie (2)

    zdezelowanych skm i tego całego smrodu który sie niesie wokół składów Nowoczesny tramwaj z moreny na lotnisko to jest przyszłość !!!

    • 0 0

    • Aha, jasne, z Moreny tramwaj nowoczesny, bo to pępek świata. Czy Ty myślisz, że KM będzie mieć takie składy, jak obecnie jeżdżą na skm?

      Jechałeś kiedyś tramwajem szynowym z Gdyni do Kościerzyny? Widziałeś tak to wygląda, wiesz jak się tym podróżuję? - Z wypowiedzi wnioskuję, że nie, więc wyłącz już komputer.

      • 0 0

    • dokladnie, jestes chyba troche za murzynami w kwestii znajomosci taboru kolejowego.Kolej na lotnisko (która kiedyś już szła tym nasypem), do gdyni czy do kartuz to dobry pomysl. Teraz żeby dostać zgodę na budowę kolei trzeba spełnić tak rygorystyczne normy,że hałasu praktycznie wogóle nie będzie słychać.a wiekszy syf i smord bylby gdyby wybudowano zamiast kolei droge albo tramwaj ze gestymi przystankami!

      • 0 0

  • szansa 1 na milion (1)

    wg. mnie to świetny pomysł (nie wiem ile razy już to pisałem).
    ostatnio spędziłem dużo czasu śledząc trasy kolei metropolitalnej za pomocą programu google earth. prawie na całej długości trasy jest potrzebna infrastruktura (nasypy, mosty, przejazdy). właściwie jedyny odcinek, który trzeba zbudować to kilkaset metrów od lini na kokoszki do terminalu na rębiechowie (pas startowy przeciął ówczesną linię więc trzeba by ominąc pas, ładnie to widać na zdjęciach satelitarnych).

    jeżeli teraz tego nie zrobimy to nie wiadomo czy w ogóle. gdańsk rozwija się w dużym tępie (co widać po wszędobylskich protestach przeciwko powst. nowych budynków). już niedługo wszystkie wolne przestrzenie w centrum zostaną zajęte i ludzie zaczną osiedlać się na obrzeżach. i wtedy ratunkiem będzie właśnie druga nitka SKM. to nie stanie się zaraz po wybudowaniu, ale w perspektywie 10 lat. czas leci szybko, więc nie mja na co czekać!

    • 0 0

    • racja to oczywiste...

      no własnie to jest przeciez oczywiste!!!nowe dzielnice mieszkaniowe budują się juz dzis w tym kierunku i bedą budować się dalej. ponadto potrzebny jest transport z prawdziwego zdarzenia na lotnisko, które jak wiemy z roku na rok zwiększa ilośc pasazerów i bedzie rozbudowywane(wyobraźcie sobie wysiada pasazer na lotnisku przechodzi na peron obok i ma do wyboru kierunek gdańsk 15 minut i gdynia 20 minut). dalej-kolej bedzie mogła obsłużyć dojazd pracowników i klientów do firm znajdujących się przy obwodnicy(autostradzie A1), firm czyli centrów handlowych/usługowych innych które tam są lub sie tworzą.
      Jeżeli ktoś uważa, że do spełnienia tych funkcji lepszy będzie tramwaj to jest w błędzie!

      • 0 0

  • szlomo

    jak czytam takie opinie jak Twoja, to mi się dykatfon, ekhm, nóż w kieszeni otwiera:)

    zapewne jesteś młodym człowiekiem, a myslisz jak mój sąsiad, stefan komunista.
    tramwaje na osowe?!!! jakie zdezelowane kolejki???!
    nikt już nie kupuje tych trupów, które żrą energii tyle, że by z 5 tramwaji szynowych zasiliło. wszędzie w europie kursują tramwaje szynowe. może nie są tak pojemne, ale przynajmniej nie ma pustych przebiegów, a w godzinach szczytu mozna zwiększyć kursowanie.

    najgorsz co może być, to jak młodzi ludzie gadają jak stare dziady!

    • 0 0

  • jest dobrze (1)

    znaczy lobby "nicnieróbstwa" i "tramwajowe" w defenzywie, doskonale
    tylko można było zacząć co najmniej 5 lat temu albo i wcześniej. Były pieniądze nie tyle z Unii co z jakiegoś funduszu światowego.

    • 0 0

    • :))))

      dokladnie,a pawelek adamowicz ma mine jak pewien kot na puszczy heh,i jeszcze udaje zadowolonego.wolalby pewnie tramwaj,te przetargi,wożonko ZKM i ZTM pan szczyt uhahany i wystEpujacy w dzienniku jak to wiele Gdańsk robi dobrze dla mieszkancow,zal mi ich szczerze hahahaha

      • 0 0

  • Ja także trzymam kciki za nową nitkę SKM

    • 0 0

  • spadaj -to bylo do tego co chce protestowac

    • 0 0

  • drogi Partyzancie jestem z toba, tez jestem

    mieszkanka Strzyzy, chcialoby sie w piatkowy wieczor szybko przemiescic do Kartuz lub Koscierzyny, jestem za i nie moge sie doczekac, kiedy zaczna cos robic, nareszcie cos pozytecznego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane