• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną

Jacek Stańczyk
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 14:39 (28 lutego 2008)
Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk. Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.

Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.



Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.

Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.

- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.

O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.

- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.

Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.

W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).

W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.

Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • popieram kolej (2)

    a ci, którym się ona nie podoba, ZAWSZE MOGĄ SIĘ WYPROWADZIĆ. Nikt im nie każe tam mieszkać. Nie może być tak, żeby przez wygodę jednych uniemożliwiać innym rozwój. Dużo sobie możecie protestować, nikt was i tak słuchał nie będzie. A jeśli prawo pozwala takim oszołomom jak wy blokować inwestycje, to powinno się je ZMIENIĆ.
    Rozwój się nie podoba, to WYNOCHA z miasta!!
    Kolej jest znacznie wygodniejsza i bardziej ekologiczna od dróg samochodowych. I wreszcie zapewni normalną komunikację...

    • 0 0

    • (1)

      a przy okazji to myślę że NORMALNIE MYŚLĄCY mieszkańcy Strzyży itd. będą się cieszyć z kolei, bo dzięki niej i oni będą mogli się szybciej i wygodniej przedostawać.

      • 0 0

      • Masz całkowitą RACJE

        Nareszcie przeforsowano nieróbstwo i prawdziwą METROPOLIE. Choć tak sie zastanawiam czy ten usmieszek Adamowicza nie jest fałszywką i dla zmylenia przeciwnika udaje zadowolonego. Za pewne jako lobbysta niemieckich tramwajów wolałby pewnie ten środek lokomocji, bo i przetargi, wożono by go TV Gd. filmowała i ten ciągły - PiR a na dodatek to ZKM i ZTM oraz niezatapialny Pan Antoni Szczyt "fachowiec od komunikacji" i ciągle rozbieranych ścieżek rowerowych(przy kolejnym remoncie Hallera, Klinicznej):), bo wcześnie nie przewidział budowy tam gdzie są potrzebne i będą służyły ludziom a nie wybrańcą, ale widać proc. od ciągłych inwestycji przeważa.

        Tylko co dalej z tym trójmiejskim planem ścieżek PAnie Szczyt???

        Gdańsk przez to "nadmierne robienie dobrze" dla mieszkańców, tylko można im współczuć.
        Ciekawe czy Kozłowski też faktycznie popiera, czy to nie zabieg marketingowy, ponieważ notacje jego zaczęły spadać.

        Ja osobiście zawsze wierzyłem i wierze i całym sercem popieram kolej metropolitalną dla rozwoju naszego kochanego TRÓJMIASTA.

        • 0 0

  • drogi Partyzancie jestem z toba, tez jestem

    mieszkanka Strzyzy, chcialoby sie w piatkowy wieczor szybko przemiescic do Kartuz lub Koscierzyny, jestem za i nie moge sie doczekac, kiedy zaczna cos robic, nareszcie cos pozytecznego

    • 0 0

  • Ja też będę protestował (13)

    Budowa tej kolei nie ma głębszego sensu. Pod pretekstem poprawy komunikacji jest do zarobienia kupa szmalu. I to jest główny powód planów budowy. Decydenci nic nie robia dla rewitalizacji miasta. Czekaja aż budynki same rozsypia się, zabierane są tereny zielone, wszędzie wciska się wysoką zabudowę. Każde wolne miejsce zajmują samochody. Budowa nowych dzielnic na wysoczyźnie to poroniony pomysł.To pójście na rękę inwestorom, a nie szarym mieszkańcom Gdańska.Za granicą w państwach rozwiniętych obecnie wiele dzielnic jest pustych, bo ludzie uciekają z miasta. A my bedziemy budować nowe dzielnice, by za kilkadziesiąt lat uderzyć się w piersi i stwierdzić, że popełniono błąd. Obecnie Gdańsk i tak jest zbyt rozległym miastem, stąd problemy komunikacyjne, pogłębiane przez zbyt dużą ilość pojazdów prywatnych.
    Konkludując: to jest chora wizja, bardzo chwytliwa, bo nie niosąca żadnych konkretów w sferze socjologicznej i ekologicznej. "Mądry Polak po szkodzie" - wątpię i w tę mądrość.
    Solidaryzuję się z mieszkańcami Strzyży, którzy wskazują na negatywne nastepstwa budowy kolei, a właściwie reanimacji kolejowego trupa.

    • 0 1

    • (12)

      no to przecież oczywiste, że ta kolej musi być rentowna. Po co wkładać kasę w coś, co przyniesie straty.

      Kompletnie nie rozumiem Twojego toku myślenia. Ta kolej jest potrzebna, choć być może nie Tobie.
      Chyba nie masz potrzeby korzystania z lotniska lub przemieszczania się z Gdyni do Gdańska. Jednak większość ma i ta kolej będzie dla nich świetnym rozwiązaniem.

      • 0 0

      • do tt ile osób jeździ na lotnisko tylko dla nich bedziesz budował? (11)

        bez przesady taka inwestycja zeby ludzie mogli dojechac na lotnisko pomyśl i przestań marzyć tu chodzi o coś innego adamowicz i s ka chcą zbić polityczny kapitał że niby sie starją a i tak wyjdzie jak zwykle

        • 0 0

        • (10)

          To Ty rusz głową i pomyśl. Przecież ta kolej nie będzie wozić tylko ludzi z lotniska i na lotnisko. Będą z niej korzystać mieszkańcy chcący po prostu przemieścić się z górnych tarasów, z Gdyni do Gdańska, a jest ich sporo.

          A jeśli chodzi o lotnisko. Jakbyś nie zauważył, to z roku na rok korzysta z niego coraz więcej pasażerów.

          Według Ciebie - niech całe 3 miasto korzysta z skm gdzie później musi się przesiadać często parę razy na autobusy, mieszkańcy Gdańska niech sobie jeżdża zakorkowaną Słowackiego na lotnisko, to czysta przyjemność.

          • 0 0

          • na transport do górnych części miasta jest odp w postaci tramwaju (8)

            a nie smierdzadzej skm i jej całej śmierdzacej otoczki życze ci skm pod oknami mądralo

            • 0 0

            • jaki tram??? (4)

              Wole od tramwaju sto razy szybka bezoposrednią kolej na lotnisko (która kiedyś już szła tym nasypem), do gdyni czy do kartuz niż jakiś śmieszny tramwaj. Teraz żeby dostać zgodę na budowę kolei trzeba spełnić tak rygorystyczne normy,że hałasu praktycznie wogóle nie będzie słychać.nasza narodowa przypadlosc.wszystko oprotestowac negowac a potem narzekac ze jest zle bo sa korki,slow po prostu brak i tyle!

              • 0 0

              • (3)

                Może się trochę wykaż, a nie wklejaj tego samego wszędzie.

                Tramwaj szynowy to nie jest tramwaj, jaki sobie jeździ po torowiskach w Gdańsku. Najpierw zobacz i się tym przejedź, a później komentuj. W tym jest właśnie rozwiązanie, a w lochach typu skm, ociężałych i powolnych.

                • 0 0

              • (2)

                no wlasnie sam sobie zaprzeczasz. tramwaj szynowy jezdzi juz do koscierzyny ale...po torach PKP!ten ma byc dodatkowo zelekrtyfikowany,cichy i przyjazdny srodowisku.myslisz,ze na lotnisko maja jezdzic takie zolte SKM?a moze chcesz zmusic gdynie zeby tez sobie tramwaj pociagnela?albo do koscierzyny tez zrobmy tram pod patronatem prezydenata gdanska :).a co do czystosci to czysciej jest z pewnoscia na dworcach pkp niz tramwajowych.
                a wogole to poczytaj troche o planach TKM,popytaj sie madrzejszych,a nie sie madrujesz chociaz niewiele wiesz

                • 0 0

              • (1)

                Tak, chce zmusić Gdynię, żeby sobie tramwaj pociagnęła z dworca PKP prosto do Twojego domu i z pewnością myślałem, że stare zółte skmki będą jeździć na lotnisko. Gratuluję.

                Sam się nie wymądrzaj cwaniaczku, w końcu nie użyłeś ctrl c , robisz postępy

                • 0 0

              • wiec juz wogole nie wiem o co ci chodzi i ty chyba sam tego nie wiesz.ale nie przejmuj sie bedzie lepiej;-)

                • 0 0

            • Jakiś zabobon czy co? Proponuję przejechać się tramwajem szynowym, który kursuje z Gdyni do Kościerzyny. Nowoczesny skład, cicho się przemieszcza, czysto i wygodnie, a w dodatku estetycznie wygląda.

              • 0 0

            • (1)

              Tak mądralo, dojedziesz tramwajem do górnych części miasta, dojedziesz tramwajem do Osowej, na Karwiny i do Wielkiego Kacka ;p

              • 0 0

              • a dlaczego nie trasa powinna iść przez dzielnice gęsto zaludnione

                a nie przez las i pola chyba że chcesz zające wozić Więcej taktu młody

                • 0 0

          • Heh, w ogole tematu nie ma. Ile ludzi korzysta codziennie z skm, a nastepnie przesiada sie na tramwacje, autobusy, zeby dojechac do pracy, domu, znajomych? Cale mnostwo.
            Za kazdym razem, gdy jest zamieszczany artykul o skm, to mozemy przeczytac, ze sklady sa przepelnione.
            Poza tym wystarczy spojrzec na mape na linie kolejki skm biegnacej wzdluz morza. A reszta Trojmiasta? Ci ludzie jakos dojezdzaja do i z kolejki.

            Wedlug mnie KM to bardzo dobry pomysl. Ja osobiscie bede z tej kolei korzystac

            • 0 0

  • spadaj -to bylo do tego co chce protestowac

    • 0 0

  • szansa 1 na milion (1)

    wg. mnie to świetny pomysł (nie wiem ile razy już to pisałem).
    ostatnio spędziłem dużo czasu śledząc trasy kolei metropolitalnej za pomocą programu google earth. prawie na całej długości trasy jest potrzebna infrastruktura (nasypy, mosty, przejazdy). właściwie jedyny odcinek, który trzeba zbudować to kilkaset metrów od lini na kokoszki do terminalu na rębiechowie (pas startowy przeciął ówczesną linię więc trzeba by ominąc pas, ładnie to widać na zdjęciach satelitarnych).

    jeżeli teraz tego nie zrobimy to nie wiadomo czy w ogóle. gdańsk rozwija się w dużym tępie (co widać po wszędobylskich protestach przeciwko powst. nowych budynków). już niedługo wszystkie wolne przestrzenie w centrum zostaną zajęte i ludzie zaczną osiedlać się na obrzeżach. i wtedy ratunkiem będzie właśnie druga nitka SKM. to nie stanie się zaraz po wybudowaniu, ale w perspektywie 10 lat. czas leci szybko, więc nie mja na co czekać!

    • 0 0

    • racja to oczywiste...

      no własnie to jest przeciez oczywiste!!!nowe dzielnice mieszkaniowe budują się juz dzis w tym kierunku i bedą budować się dalej. ponadto potrzebny jest transport z prawdziwego zdarzenia na lotnisko, które jak wiemy z roku na rok zwiększa ilośc pasazerów i bedzie rozbudowywane(wyobraźcie sobie wysiada pasazer na lotnisku przechodzi na peron obok i ma do wyboru kierunek gdańsk 15 minut i gdynia 20 minut). dalej-kolej bedzie mogła obsłużyć dojazd pracowników i klientów do firm znajdujących się przy obwodnicy(autostradzie A1), firm czyli centrów handlowych/usługowych innych które tam są lub sie tworzą.
      Jeżeli ktoś uważa, że do spełnienia tych funkcji lepszy będzie tramwaj to jest w błędzie!

      • 0 0

  • 3mam kciuki (2)

    • 1 0

    • Dołączam

      Mam uczulenie na benzynę i wolę jazdę koleją:)
      A ta powinna być szybsza ,bo dodatkowo ominie zatłoczone ulice:)

      • 0 0

    • a szczur stchórzył

      • 0 0

  • jest dobrze (1)

    znaczy lobby "nicnieróbstwa" i "tramwajowe" w defenzywie, doskonale
    tylko można było zacząć co najmniej 5 lat temu albo i wcześniej. Były pieniądze nie tyle z Unii co z jakiegoś funduszu światowego.

    • 0 0

    • :))))

      dokladnie,a pawelek adamowicz ma mine jak pewien kot na puszczy heh,i jeszcze udaje zadowolonego.wolalby pewnie tramwaj,te przetargi,wożonko ZKM i ZTM pan szczyt uhahany i wystEpujacy w dzienniku jak to wiele Gdańsk robi dobrze dla mieszkancow,zal mi ich szczerze hahahaha

      • 0 0

  • transport na górne tarasy tak ale w postaci tramwajów a nie (2)

    zdezelowanych skm i tego całego smrodu który sie niesie wokół składów Nowoczesny tramwaj z moreny na lotnisko to jest przyszłość !!!

    • 0 0

    • dokladnie, jestes chyba troche za murzynami w kwestii znajomosci taboru kolejowego.Kolej na lotnisko (która kiedyś już szła tym nasypem), do gdyni czy do kartuz to dobry pomysl. Teraz żeby dostać zgodę na budowę kolei trzeba spełnić tak rygorystyczne normy,że hałasu praktycznie wogóle nie będzie słychać.a wiekszy syf i smord bylby gdyby wybudowano zamiast kolei droge albo tramwaj ze gestymi przystankami!

      • 0 0

    • Aha, jasne, z Moreny tramwaj nowoczesny, bo to pępek świata. Czy Ty myślisz, że KM będzie mieć takie składy, jak obecnie jeżdżą na skm?

      Jechałeś kiedyś tramwajem szynowym z Gdyni do Kościerzyny? Widziałeś tak to wygląda, wiesz jak się tym podróżuję? - Z wypowiedzi wnioskuję, że nie, więc wyłącz już komputer.

      • 0 0

  • "- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, (1)

    znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski." Same ogólniki, frazesy, banały. A gdzie konkrety.Żadna inwestycja związana z komunikacją nie jest przyjazna środowisku. Linie kolejowe, drogi komunikacji samochodowej etc. powodują powstawanie przyrodniczych eknklaw. Utrudniają naturalną migrację zwierząt, są szczególnie niepożądane w rejonach korytarzy ekologicznych, m.in. na terenie gdzie ta linia będzie przebiegać. Wstyd Panie Marszałku, że karmi Pan mieszkańców takimi banałami i wprowadza ich w błąd. Kłamać też trzeba umieć!

    • 0 0

    • a wolisz zeby wycinali lasy i robili co chwile nowe drogi??to nie jest dewastacja?to chyba lepiej juz zrobic kolej nic nie wycinajac bo nasyp sluzyl juz kiedys kolei.znawca sie odezwal

      • 0 0

  • Ja także trzymam kciki za nową nitkę SKM

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane