• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (21)

    Aut coraz więcej a obwodnica powinna mieć co najmniej 4 pasy w jedną i drugą...Nie wiem na co czekają...do tego fatalny stan dróg i komunikacji miejskiej i mamy wieczne korki.

    • 65 35

    • Zwiększenie liczby pasów niewiele zmieni (11)

      Bardziej budowa alternatywy - obwodnicy metropolitalnej

      • 7 12

      • Metropolitalna niewiele zmieni, (3)

        bo tranzyt na naszej starej obwodnicy (A1,S7 - Słupsk) to stosunkowo niewielka część ruchu.
        No i trzeba sporo nadłożyć. Trudno też będzie zamknąć starą obwodnicę dla tirów, bo wzdłuż niej znajdują się również miejsca docelowe takich pojazdów.

        • 8 1

        • (2)

          Zawsze można zamknąć drogę dla ruchu tranzytowego w postaci zakazu z dodanym "nie dotyczy dojazdów do miejsca docelowego". Oczywiście wszyscy będą mieli to gdzieś bo jak to sprawdzić ale na papierze będzie się zgadzało i wszyscy będą zadowoleni.

          • 0 0

          • Niestety dojazd do portu w Gdyni wiedzie przez starą Obwodnicę.... (1)

            • 2 1

            • Dokładnie...należałoby zbudować OPAT wraz z Drogą Czerwoną. Czekamy na to dziesiątki lat a tu nawet jeszcze łopata nie jest wbita

              • 1 0

      • Oczywiście ze zmieni (5)

        W każdym kraju zmienia, również w Polsce- zobacz Wrocław, Katowice.... wszędzie szerokie drogi poprawiły sytuacje, ale ktoś kto pisze ze poszerzenie obwodnicy nic nie da pewnie pracuje w zarządzie dróg ;)

        • 8 11

        • W Warszawie wszędzie masz po 3 pasy. (2)

          A jak się władujesz w korek, możesz zamówić i zjeść pizzę...

          • 7 1

          • Sluchaj (1)

            Po pierwsze Warszawa nie ma pełnej obwodnicy. Po drugie przelot przez centrum Warszawy nie jest wcale taki zły. Da się szybko przejechać przez centrum dzieki bezkolizyjnym przejazdom nad skrzyżowaniami. Jeśli chcesz zaprzeczać temu, że więcej pasów ruchu to większa przepustowość to niczym nie różnisz się od antyszczepionkowcow negujących cały dorobek naukowy ludzkości.

            • 3 5

            • Oj, następny z tych co "jak dużo na liczniku to szybko jadę"?

              Przejedź się po Warszawie koło 16 i sprawdź średnią prędkość.

              Z buta bym szybciej przeszedł...

              • 1 1

        • to czemu centrum zapchane skoro jest tunel? (1)

          nie było tunelu były korki, po otwarciu nic się nie zmieniło.

          • 3 1

          • Ty chyba nie pamiętasz

            Jakie korki były na podwalu przedmiejskim przed budową tunelu. Ale nie oczekiwałem nic więcej

            • 3 3

      • Dla większości osób to żadna alternatywa.

        • 0 0

    • (2)

      Dlaczego nie 8 pasów, albo 16 ?

      • 8 8

      • Finanse na to nie pozwalają (1)

        Natomiast takie poszerzenie napewno poprawia przepustowość drogi i tu nie ma pola do dyskusji ponieważ jest udowodnione.

        • 3 4

        • Raczej udowodnione jest coś wręcz przeciwnego, patrz tzw paradoks Pascala

          • 3 2

    • gdansk i gdynia sa nieudolnymi miastami.. + wlodarze z wiejskiej (1)

      wedlug przepisow.. dokladamy dodatkowy pas po przekroczeniu limitu aut na dobe.. tu przekroczony jest znacznie i nie ma nawet mowy o poszerzeniu do 3 pasow

      • 6 6

      • Ta droga jest w zarządzie GDDKiA

        czyli Państwa. I całe szczęście bo miast nie stać na budowę takich dróg

        • 7 0

    • Spoko możecie stać nawet na 24 pasach na obwodnicy

      Ważne że zjazdy będą bez zmian

      • 9 0

    • Nie lepiej 12 pasów?

      • 2 0

    • jeżeli ruch jest taki jak na Grunwaldzkiej to skąd tyle wypadków?

      Bo nikt nie łapie glupich kierowcow na tej trasie

      • 2 0

    • Nie da się

      • 0 0

  • Całe szczęście budowa metropolitalnej niedługo ruszy (3)

    Bo innego ratunku dla obwodnicy nie widzę

    • 33 13

    • ruszy, jak nasza reprezentacja do boju

      • 22 1

    • A co to pomoże

      tylko niewielka część ruchu na istniejącej obwodnicy, przeniesie się na nową.
      Trzeba rozbudować istniejącą. Obecnie mamy 4 pasy łączące aglomerację (2 obwodnica + 2 przez Sopot), to jakiś żart.
      Ale rozbudowa o np. 2 pasy też może wiele nie pomóc bo zjazdy nie przyjmą dużo więcej.
      Czekam na otwarcie Drogi Kaszubskiej/Lęborskiej. Jak wlejemy dodatkowym kanałem dużą liczbę aut na starą obwodnicę to zobaczymy czy ona wytrzyma. Nasza GDDKiA opowiada bajki, ze nie moze rozbudowywać ZOT, bo byłby paraliż i najpierw trzba OMT. Nie podzielam tego argumentu, ale niech tam, OMT będzie gotowa za ile? 3 lata? Czy szanowna GDDKiA pracuje nad papierami na rozbudowę ZOT, żeby móc startować za te 3-4 lata? To było pytanie retoryczne, bo oczywiście, że nie. A przygotowanie papierów to okres dużo dłuższy niż sama fizyczna budowa.

      • 9 2

    • A OPAT, rozbudowa węzłów, poprawa transportu zbiorowego?

      OMT to żaden ratunek dla OT, zabranie ok 10% ruchu z odcinka OT.

      • 1 0

  • Samochodów przybywa expresowo (10)

    A ulic... niestety nie.
    Zginiemy w tych korkach i spalinach

    • 54 20

    • (5)

      Miejsca parkingowe są zbyt tanie. Za krótko kierowcy stoją w korkach. Dlatego komunikacja miejska nadal nie jest konkurencyjna.

      • 17 16

      • "Po co poprawiać komunikację miejską? Wystarczy utrudnić poruszanie się samochodem" (3)

        Na tej waszej logice w UM wszyscy tracimy

        • 6 6

        • Nie da się poprawić komunikacji dopóki musi stać w korkach z samochodami. (2)

          • 8 2

          • Szybka kolej miejska? A co to takiego?

            • 0 0

          • Nową Świętokrzyską budują na papierze już 20 lat

            Gdyby powstała i byłby tam buspas, to wiele osób przesiadłoby się na zbiorkom, bo wtedy byłby realną alternatywą dla samochodu, a to by znacząco zmniejszyło korki na Południu. A bez nowych dróg z buspasami to w żaden sposób komunikacji zbiorowej się nie poprawi. Pomijam te ostatnie pomysły z rozbudową SKM, bo ja raczej nie dożyję ich realizacji.

            • 1 1

      • Dobra.

        Wg Ciebie zamiast jechać do pracy 30min samochodem, mam jeździć tam 1,5h komunikacją. Mam równać w dół a nie w górę. Gratuluję pomysłu

        • 6 3

    • (3)

      Zginelibysmy gdyby i dróg przybywało
      A tak jest pewna granica smrodu

      • 15 4

      • Mówisz o Szadółkach w całym mieście? (2)

        • 1 0

        • Szadółki przy Januszowym dieslu to pikuś.... (1)

          • 1 4

          • To jak morska bryza

            • 0 0

  • (2)

    Gorzej. Na drogach śródmiejskich nie ma takiego ruchu i jest możliwość zjazdu jeżeli coś się stanie. Obwodnica to pułapka.

    • 64 1

    • (1)

      Wypadaloby ograniczyć prędkość do 90? Byłoby mnie wypadków, płynnie i mniej korków. Gnaja po 120...a przy wjazdach jak obwodnica południową w kierunku Gdyni robi się korek bo nikt nie puszcza

      • 2 1

      • Możesz sobie ograniczać

        Nawet do 30 km/h, tylko że wszystkie te ograniczenia można potłuc o kant d...y jeśli nie będzie stałych urządzeń egzekwujących ich przestrzeganie.

        • 4 0

  • OMT nic nie zmieni (1)

    Nie omija Gdyni, nie zapewnia dojazdu do Rumi czy na Hel w sezonie letnim

    • 61 10

    • No dokładnie. Potrzebna OPAT

      • 3 1

  • To już strefa zamieszkania

    Spokojnie można ograniczyć prędkość do 20km/h i zrobić garby

    • 55 3

  • Polowa (4)

    Korków jest przez osoby ciekawskie gapiowicze jak by ich nie nazywać tworzą sztuczne korki !

    • 30 27

    • Jak korki są sztuczne to czym się przejmujesz?

      A może te korki są jak najbardziej prawdziwe?

      • 3 1

    • 90% korków jest przez "mistrzów kierownicy".

      Korki powoduje zmienianie w kółko pasów i jazda z prędkością wyższą niż reszta.

      • 5 1

    • Myślę że znacznie więcej. Około 70% korków powodują gapowicze (1)

      • 3 2

      • A na co oni się gapią?

        Na tych co jechali szybko ale bezpiecznie...

        • 4 0

  • Tylko patrzeć świateł (2)

    i progów zwalniających

    • 46 2

    • Nie trzeba

      Wystarczą mistrzowie prostej i wypadki co 2h

      • 7 1

    • i dobrze cymbale

      • 1 4

  • Opinia wyróżniona

    Budowa dróg potrzebna, ale niewiele zmieni, na zachodzie gdzie infrastruktura drogowa lepsza, tez sa korki (36)

    trzeba pracowac nadzmiana przyzwyczajen ludzi, przekonac czesc z nich do komunikacji publicznej, te nieustannie doskonalic, no i zeby dla ludzi opłacalna była.

    • 121 43

    • (5)

      Najlepszą pracą nad zmianą przyzwyczajeń jest podwyższenie opłat za parkowanie w mieście i to co najmniej o dwukrotną wartość.

      • 28 32

      • Nic to nie da, dopóki wystarczy stanąć obok płatnego miejsca i jesteś bezkarny.

        • 11 1

      • (2)

        Myślisz że kogoś kto jeździ samochodem za 200+ tyś odstraszy parkowanie nawet 10zł godzina? Skończy się na tym że samochodami będą jeździli bogaci a biedni będą jeździć TZ a to nie o to chyba chodzi.

        • 9 4

        • Nie myślę, ja to wiem bo dokładnie to widać na ulicach. Im droższy samochód tym większa słonność do parkowania na chama. Żeby oddać sprawiedliwość gruchoty z drugiego końca sklali też mają skłonność do bycia tak parkowanym. Ci ze środka któzy kupili samochód do jeżdżenia a nadrabiania długości albo piłowania na ręcznym parkują po prostu lepiej i częściej płacą bez marudzenia.

          • 7 2

        • Tak.

          Właśnie w tej chwili koło mojej pracy stoi na chodniku samochód za 300k.
          Obok pusty parking SPP.

          • 3 0

      • Miastowy z centrum

        Głupi pomysł. Jesteś ze wsi to widać, słychać i czuć.

        • 0 1

    • w tokio komunikacja perfekcyjna, a tez masz scisk ludzi i codzienne problemy z przemieszczeniem sie (9)

      nie siej propagandy, bo komunikacja zbiorowa to zlo, a jaskrwao pokazala to "pandemia"

      • 19 34

      • W Tokio mieszka 14 milionów ludzi, w Trojmiescie 750tys (4)

        to Ty nie siej propagandy

        • 34 8

        • tam postawili na transport zbiorowy i tez niedomaga (3)

          a komunikacja adekwatna liczbami do naszych liczb.. a naklady sa wieksze.. wiec nie ma zlotego srodka na transport

          • 8 12

          • niedomaga twoja wyobraźnia (2)

            to w których miejscach w tym Tokio niedomaga transport zbiorowy? Podaj jakieś przykłady i najlepiej opinie tokijczyków o tym jak w ich mieście transport zbiorowy jest niedopracowany

            • 13 4

            • No, czasem potrafi się spóźnić nawet 15s...

              • 11 2

            • Nie wiem czy słyszałeś

              Że tam w metrze jest taki tłok, że specjalni pracownicy muszą dopychać wsiadających, żeby drzwi składu się zamknęły. Ale jeśli chodzi o częstotliwość i punktualność kursowania to fakt, że nigdzie na świecie nie ma lepszej.

              • 0 0

      • Porównaj teraz powierzchnię i liczbę mieszkańców (2)

        • 9 0

        • (1)

          Środki włożone w transport podziel przez iloczyn mieszkańców I powierzchni. Tak wychodzi, że wydają krocie więcej. Co udowodniłeś, że się nie znasz ale się wypowiesz. Nadajesz się do polityki

          • 4 2

          • Pokaż dane, a nie mielesz ozorem po próżnicy.

            • 0 0

      • pandemia pokazała że zbiorkom to zło?

        ale komu pokazała? premierowi co w autobusie od wielu lat nie był a pociągi to dla niego tylko pendolino? normalni ludzie jeździli codziennie przez całą pandemię i nikt się nie zarażał, wszyscy zarażeni których znam zarazili się w pracy od ludzi co przyszli do zakładu z gorączką a w zasadzie przyjechali samochodem z tą gorączką

        • 1 0

    • (6)

      Prawdziwe. W Kalifornii jest osiem pasów ruchu w każdym kierunku. Ich drogi są bardziej zatłoczone. Budowanie większej liczby dróg nie jest rozwiązaniem.

      • 24 6

      • A na biegunie... (4)

        .... Nie ma dróg i nie ma korków może to jest rozwiązanie problemu

        • 11 8

        • (3)

          Więcej i lepszy transport publiczny to jedyne realne rozwiązanie

          • 10 3

          • (2)

            Nie w tym kraju, podaj mi jeden przykład instytucji, przedsięwzięcia państwowego które dobrze działa? Rozkradną, nieudacznicy źle rozplanuja

            • 2 2

            • Kierowca zawodowy

              Czy każda firma musi mieć służbowe samochody dla pracowników i do tego jeszcze te "minutówki" dla młodzieży co krok?

              • 1 0

            • PKO. Dziękuję.

              • 0 0

      • Przez cały stan leci 8 pasów?XD

        A jeśli mówisz o LA to mają 4mln ludzi więc argument z czapy.

        • 1 1

    • (3)

      Jakby komunikacja mogła konkurować z samochodem to by ludzie jeździli komunikacja. Ale nie w Trójmieście.

      • 6 4

      • (2)

        Wniosek: co to za korki które nie skłaniają do przesiaki na SKM. Nie ma korków, jest tylko zamiłowanie do narzekania. Jakby były korki to ludzie szukaliby mieszkań i pracy z łatwym dojazdem a tego nie robią. Przynajmniej jeszcze nie.

        • 3 3

        • Robią, ale nie każdego stać na mieszkanie w centrum (1)

          Mieszkania w pobliżu stacji SKM też są za drogie, a jak trzeba się przesiadać to już szybciej, wygodniej a czasami nawet taniej wychodzi samochodem. I to jest chyba główny problem - wszyscy aktywiści ciasnych gaci mieszkają gdzieś w centrum, i myślą, że skoro oni mogą sobie rowerkiem dojeżdżać do pracy, to każdy może.

          • 5 0

          • Dokładnie odwrotnie.

            To przyspawani do kierownicy nie patrzą zupełnie na dojazd do pracy czymkolwiek innym niż samochodem przy zakupie mieszkania.

            A potem płacz że nie ma autostrady, tylko zakorkowana osiedlowa dróżka...

            • 1 2

    • o czym ty mówisz (2)

      dojazd pks lub liną prywatną zajmuje w jedną stronę z przesiadkami 1,5 godziny, samochód 20 minut widzisz różnicę ?

      • 9 4

      • (1)

        To ty spod Torunia dojeżdżasz?

        • 2 1

        • Zawsze usłyszysz wynalazki jak Kiełpinek - Osowa...

          A że nikt tak nie dojeżdża, to co tam, ważne że autobus wolno jedzie na tej trasie...

          • 0 0

    • podnieść opłaty drogowe (1)

      cene paliwa itp.
      to oduczy blacharzy i przesiądą się na rower jak ludzie

      • 1 6

      • Co to za bełkot? Większych bzdur nie widziałem. koledzy z PO PIS takich informacji ci na wciskali?

        • 1 0

    • Jak patrzysz na zachód jak autorytet

      Jak patrzysz na zachód jak autorytet w kwestii infrastruktury drogowej to szczerze Ci wspolczuje. Zobacz jak to się robi w Chinach na Tajwanie czy w Tajlandii. Tam nie ma możliwości budować nowych dzielnic bez wcześniejszej budowy metra i wielopasmowej dróg z przejściami dla pieszych i osobnymi pasami dla autobusów i rowerów. Nie masz pojęcia o świecie a wypowiadasz się jako ekspert. I jeszcze wyróżniają Twój komentarz. U nas się nic nie zmieni jak ciagle będą nam powtarzać, że kraje z ujemnym rozwojem są jakikolwiek autorytetem w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych

      • 5 1

    • Popierwsze by zmienic przyzyczajenia trzeba zbudowac dobra komunikacje beż szkodliwych kosztownych tramwajów. (1)

      Ale w Gdańsku to niemożliwe bo mamy pseudoekowazeliniarzy miasta.Co pakują miliony w ten tramwajowy złom sprowadzony ze złomowiska w Niemczech.
      Wiec w tym miescie przez najbliższe 10 lat będzie tylko gorzej.
      W Gdańsku urzędnicy robią tylko propagandę w stylu namawiamy do korzystanie z drogiej beznadziejnej komunikacji a robią wszystko by była beznadziejna sami korzystają z aut.

      • 3 2

      • przez ostatnie kilkanaście lat Gdańsk kupił znacznie więcej tramwajów nowych niż uzywanych

        więc może nie kłam że tramwaje to głównie niemiecki złom bo to raczej mniejszość obecnie, konieczne były pilnie bo przez lata biedy nie kupowano nic i gdyby nie te niemieckie to by teraz nie było czym wyjechać na trasy, pojeżdżą jeszcze z 10 lat i będzie wszystko ładne nowe i do tego polskie

        • 3 0

    • Mnie przekona jedynie sansowna sieć metra

      • 1 0

  • Czas najwyższy wprowadzić ograniczenia w przemieszczaniu się prywatnym samochodem po mieście (14)

    • 34 84

    • (6)

      Dokładnie.
      W dni parzyste parzyste numery i odwrotnie na początek a potem jakiś system elektorniczny

      • 8 24

      • (3)

        Jasne, to każdy będzie miał po 2 auta, jedno do jazdy w parzyste i drugie nieparzyste dni ;)

        • 26 3

        • To opodatkować każdy samochód wystarczy (2)

          • 6 19

          • wystarczy zlikwidować dopłaty miasta do komunikacji (1)

            miesięczny 400 zł i niech to sie samo finansuje. A nie wymyślanie kolejnych podatków.

            • 7 2

            • niech każdy kupić samochód i spod bloku nie wyjedziesz

              • 1 1

      • można się śmiać ale takie rozwiązanie funkcjonuje w Paryżu jak smog jest za mocny (1)

        • 3 7

        • A jak samochód za dużo kopci, to go sprzedają na eksport do Polski.

          • 6 1

    • (1)

      Czas najwyższy wprowadzić ograniczenia w pisaniu głupot w internecie.

      • 37 6

      • No to wielu dziennikarzy straci pracę

        • 20 1

    • Cały czas są ograniczenia

      Może zamiast karać jakaś alternatywa? 30 lat i nic do przodu. Trwanie na stołkach i polityka.

      • 15 6

    • (1)

      Warto też monitorować i ograniczyć urzędowo spożycie mięsa,cukru,soli,o alkoholu i tytoniu już nie wspomnę.Pozwolenia na zajście w ciążę powinno być reglamentowane.Generalnie wszystko powinno być monitorowane.

      • 6 1

      • Mam nadzieję, że żartujesz...

        • 0 1

    • takie ograniczenia już obowiązują w historycznym centrum

      nie zauważyłeś? Warto poszerzać obszary wolne od jeżdżących i parkujących samochodów wokół węzłów przesiadkowych (czytaj: stacji SKM)

      • 1 1

    • A jak ze słuzbowymi proponujesz ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane