• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska?

Szymon Zięba
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.
 Natężenie ruchu powyżej 90 tys. pojazdów w ciągu doby to pewne korki w wielu miejscach na obwodnicy.

Obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża ponad 85 tys. aut. To niewiele więcej niż na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego w GdańskuMapka (73 tys.) czy na ul. Morskiej w Gdyni Mapka (ok. 50 tys. aut).



Którą trasę wybierasz częściej, jeżdżąc między Gdańskiem a Gdynią?

- Jedyny czas, kiedy Obwodnica Trójmiasta była wolna od korków, to moment wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Ale wówczas wszystkie drogi były puste. Wyczekujemy z niecierpliwością na budowę Obwodnicy Metropolitalnej, która oddzieli ruch tranzytowy od "prywatnego" i trochę rozładuje korki - napisał do naszej redakcji pan Krzysztof, który codziennie pokonuje trasę między Gdańskiem a Gdynią.
Przypomnijmy: trójmiejska obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S6. Ma 38,6 km długości, przebiega w kierunku północ-południe: od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Ma status drogi ekspresowej, choć nie ma pełnowymiarowych pasów awaryjnych.

Obwodnica na całej długości ma dwupoziomowe skrzyżowania i dwie jezdnie. Każda z nich posiada dwa lub (na niektórych odcinkach) trzy pasy ruchu. Ekspresówka, obok warszawskiego mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego, jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tą trasą ok. 85 tys. pojazdów.

Co ciekawe, to liczba aut niewiele większa od tych, które dziennie przejeżdżają przez "wewnętrzne" miejskie drogi w Gdańsku czy Gdyni.

Przykładem jest al. Zwycięstwa i Trakt Konny (w rejonie skrzyżowania z ul. Chodowieckiego). Zgodnie z pomiarami z 25 maja 2021 roku z pętli indukcyjnych wybranych sygnalizacji włączonych do systemu Tristar, przejechało tam ponad 73 tys. pojazdów.

Z kolei na al. Grunwaldzkiej (w rejonie skrzyżowania z al. Wojska Polskiego) wyliczono ponad 59 tys. aut. Niewiele mniej było ich na ul. Słowackiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Złota Karczma) - 53 tys. pojazdów.

W Gdyni rekordowa jest ul. Morska na odcinku obwodnicy do ul. Owsianej (ok. 50 tys. pojazdów) czy al. Zwycięstwa od ul. Przebendowskich do ul. Wielkopolskiej (ok. 47 tys. pojazdów).

Z założenia natężenie ruchu powinna rozładować trójmiejska ekspresówka. Sęk w tym, że trasa w godzinach szczytu "ekspresowa" jest tylko z nazwy. I choć już teraz aut przejeżdża nią bardzo dużo, to będzie ich jeszcze więcej - bynajmniej nie dlatego, że "przejmie" samochody z zatłoczonych centrów miast.

  • Po pierwsze: trwa dynamiczna rozbudowa południa Gdańska. Obwodnica dla wielu osiedli w tej części miasta (położonych m.in. na Karczemkach, Kiełpinku, w Kowalach, Szadółkach czy nawet Borkowie) jest drogą wyjazdową - i to zarówno dla kierowców, którzy np. pracują w Gdańsku, jak i Gdyni.
  • Po drugie: podniesiono ograniczenie prędkości do 50 km/h na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Niezależnie od słuszności tego rozwiązania kierowcy, którzy chcą dostać się do Gdyni, jeszcze częściej wybierają ekspresówkę, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 100-120 km/h i nie ma ryzyka trafienia na "czerwoną falę". Systematycznie rośnie także liczba samochodów, których do tej pory nie udało się skutecznie "wyprowadzić" poza miasta.

"Obwodnica dla obwodnicy" rozwiąże problem?



Rozwiązaniem problemu kierowców będzie zapewne ukończenie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która de facto będzie "obwodnicą dla obwodnicy".

Ma ona prowadzić od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Projektanci OMT założyli, że droga przejmie tranzyt, który zmierza do Trójmiasta autostradą A1 i drogą S7 od południa i wschodu i kieruje się na zachód, w stronę Słupska i Szczecina.

Być może, o ile na gdańskim odcinku Obwodnicy Trójmiasta wprowadzony zostanie zakaz poruszania się TIR-ów, z OMT skorzystają też ciężarówki jadące do i z portu w Gdyni, przez węzeł Chwaszczyno i gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej.

Trasa będzie kosztowała prawie 1,5 mld zł. Korki w Trójmieście pomoże jednak rozładować najwcześniej za cztery lata - według zapowiedzi ma być ona gotowa dopiero w 2025 roku.

Tak wygląda przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.



Opinie (435) 8 zablokowanych

  • Obwodnica jak miejska ulica (4)

    W godzinach szczytu jedzie się wolniej obwodnicą niż nie jedną w mieście ulicą.

    • 45 3

    • Pewnie to przez przejścia naziemne na niej :D

      • 5 4

    • Przez rowerzystów, pieszych i światła (2)

      • 5 2

      • i zmiany na piramowicza (1)

        • 2 1

        • Nie. Przez brak alternatyw. I w centrum też są korki przez brak wystarczających alternatyw i wąskie gardła.

          • 1 0

  • Nie będzie żadnej obwodnicy metropolitarnej (2)

    Będzie obwodnica metropolii trójmiejskiej.
    A na ssc znów widzę wybuch dyskusji.

    • 5 6

    • Co to za różnica panie czepialski. (1)

      GDDKiA sobie wprowadza nazwy jak chce, to jej sprawa. Na razie w dokumentach tej szacownej instytucji jest zamieszanie co będzie S6 a co S7, ale to dyskusja dla pasjonatów, a nie istotna sprawa dla mieszkańców.

      • 3 0

      • Różnica taka, żeby wiedzieć, jaką ma pełnić funkcje.

        Dla OT jest jeden ratunek: ograniczenie 80kmh i odcinkowy pomiar prędkości między każdym węzłem.

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Już około 5lat temu było wiadomo, że zaraz się zapcha (46)

    Ale rozbudowy o 3 pas nie było i nie będzie pewnie, będziemy jeździć obwodnicą 40km/h i to będzie standard.

    • 297 43

    • I bardzo dobrze (12)

      Teraz jeździcie 140 i co chwilę wypadek i paraliż miasta

      • 52 45

      • W krajach z normalnymi zarządcami dróg, mamy bramki z radarami, ale i znakami zmiennej treści, (5)

        żeby zarówno kontrolować ruch jak i nim sterować. U nas nie do pomyślenia. Ale GDDKiA ma się dobrze.

        • 26 9

        • W krajach z normalnymi kierowcami nikt nie siedzi na zderzaku drugiemu przy 140km/h (4)

          • 87 16

          • (1)

            A co ty możesz wiedzieć? Jak obwodnicę to jedynie na google maps widziałeś

            • 15 48

            • Nie odpowiada Ci to na rowerek

              Odezwał się ten co widział albo jechał z kolegą 160 na ograniczeniu do 100 km/h.

              • 9 8

          • Jazda na zderzaku (1)

            To większy problem niż samo przekraczanie prędkości, ale biorąc pod uwagę, że na obwodnicy nie ma dnia bez kilku dzwonów, to należy zadać pytanie, komu zależy żeby nadal tak było, bo skądś się chyba bierze ta totalna niechęć do wprowadzenia odcinkowej kontroli prędkości i wyłapywania amatorów całowania zderzaka. W przyszłym roku zamierzam zmienić samochód i już postanowiłem, że specjalnie dla takich dekli zamontuję sobie porządny hak, bo na pomyślunek GDDiK raczej nie ma co liczyć.

            • 15 3

            • Powtarzam: nie ma społecznego przyzwolenia na tępienie piratów. Jest za to oczekiwanie że policja nie będzie przeszkadzała w "szybko ale bezpiecznie" i pozwalała "sprawdzić możliwości samochodu".

              • 12 2

      • Mówię za siebie (4)

        140km/h?? To chyba w nocy jak jest pusto ;)
        Osiągalna prędkość maksymalna w ciągu dnia to maksymalnie 100km/h, a ostatnio to głównie 40 :)

        • 18 3

        • Jak jedziesz 100 lewym pasem, masz jakieś 30s zanim jakiś frustrat będzie próbował Cię zepchnąć... (3)

          • 27 4

          • (2)

            Tak, tak. Jak ktoś jedzie szybciej i siada Ci na zderzaku to najwidoczniej widzi, że niepotrzebnie spowalniasz ruch

            • 6 24

            • I przegrywa test na moją życzliwość.

              Jak widzę że ktoś się zbliża - zjeżdżam. Jak mi wjedzie na zderzak zanim zdążę zjechać - zwalniam i zrównuję się z wyprzedzanym pojazdem.

              I niespodzianka, PORD mi tego nie zabrania :)

              • 15 6

            • I tacy mistrzowie prostej powinni utknąć w korkach permanentnie

              dla dobra całej ludzkości

              • 6 2

      • Bardzo się mylisz jeżeli uważasz że to jedyny powód wypadków. Idąc tym tropem można zakazać aut to i wypadków nie będzie. Owszem prędkość i brawura to duża część problemu, ale jeszcze dochodzi to że polskim kierowcom brakuje myślenia, przegladu sytuacji dookoła siebie, zdolnosci przewidywania pewnych rzeczy i życzliwości. nie zjeżdżanie na prawy bo 400m przede mną będę chciał wyprzedzić kolejny pojazd i później dziwienie się że ktoś siedzi na zderzaku i się irytuje. Wystarczy skoczyć na moment na prawy, to nie boli. Czy włączanie się do ruchu z prędkością 70-80. Tak samo stanowi zagrożenie ponieważ inni kierowcy albo hamują, albo szukają ucieczki na inne pasy. Nagrywanie i oglądanie kolizji/wypadkow na przeciwległej jezdni. Stańcie najlepiej i ze statywem i kamerą nagrywajcie. Mijanie zdarzeń typu ktoś zjechał na pobocze no się coś zepsuło. Ostatnio jechałem dobry odcinek z prędkością 5km/h co chwilę się zatrzymując. Jak się okazało auto stało na poboczu. W taki sposób że dwa tiry by spokojnie obok siebie przejechały. Tylko trochę zwolnić zjechać na maksa do lewej żeby spokojnie dwa pasy szły to nie. Zero myślenia. Jak z ruszaniem na światłach, byle bym ją przejechał, reszta to *#$_&... Ehhh

        • 11 2

    • Rozbudowa Obwodnicy możliwa jest tylko po budowie Metropolitalnej. Inaczej całe Trójmiasto stanie na czas prac budowlanych.

      • 23 3

    • Bedzie 3 pas to będzie stanie na 3 pasach. (21)

      • 45 21

      • Mit (20)

        To jest największy mit rozpowszechniany przez ignorantów jaki widziałem. Zawsze dodatkowy pas zwiększa przepustowość choćby nie wiem co.

        • 18 26

        • (2)

          Zwiększałby gdyby ilość samochodów była stała. Ale jak dodasz trzeci pas (+50% dla szerokości drogi) a samochodów przybędzie o 60% to co wtedy? A doświadczenie ze świata pokazują, że tak się właśnie dziele albo odrazu albo w niedługim czasie).

          • 18 7

          • Gdynianka (1)

            A czy Ty zdajesz sobie sprawę , że obwodnicą jeżdżą tiry do portu w Gdyni i Gdańsku. Konieczny jest trzeci pas , bo obecnie jeden jest zawsze zapchany przez tiry. Co powoduje , że jadący 80 km/h przemieszczają się lewym pasem i blokują cały ruch.

            • 17 6

            • Ty w ogóle wiesz, którędy się dojeżdża i skąd do portu w Gdańsku?

              • 3 7

        • To przeczy logice co napisałeś. (10)

          To przeczy prawą fizyki co napisałeś, czym większa rura tym więcej wody popłynie, grubszym przewodem popłynie więcej prądu a nie mniej...
          To zobacz jak wygląda ruch od zjazdu Słowackiego do zjazdu Karczemki, ja tam korków nie widuje, korek się robi przy zwężeniu do 2 pasów przy moście na Stężyckiej.

          • 6 8

          • "prawą fizyki" jprd (1)

            gość o logice i fizyce próbuje, a wysłowić się nie potrafi nie kalecząc. Mało masz przykładów z całego świata? więcej pasów = więcej korków. Temat maglowany od 70 lat

            • 12 14

            • Typowy lewak, .uj z logiką, nauką, fizyką i badaniami. Przykłady z całego świata ... HAHA

              • 6 5

          • Tylko myślicielu, na końcu tej rury (6)

            Jest zaworek, który swojej przepustowości nie zmienia i zmienić nie ma jak. Miasto nie jest z gumy.

            • 19 3

            • (4)

              Co nie zmienia faktu, że lepiej postac chwile na końcu niz co chwile przyspieszac i hamować

              • 5 7

              • Postoisz dokładnie tyle samo czasu (3)

                Jak ci zaworek przepuszcza 5 litrów wody na minutę i chcesz puścić 1000 l wody, to nieważne jaka gruba jest rura, zajmie to tyle samo czasu

                • 16 2

              • (2)

                Dlatego zakładasz większy zawór i uzyskujesz większy przepływ. Jak nie ma miejsca to zwiększasz ciśnienie co za tym idzie prędkość przepływu. Czyli zwiększenie prędkości z jednoczesnym zmniejszeniem dystansu jest rozwiązaniem.

                • 3 3

              • zakładaj sobie pod domem

                • 3 0

              • zmniejszenie dystansu przy zwiększonej prędkości zwiększa ryzyko dzwonu

                każdy dzwon na obwodnicy to przyczyna megakorku.

                • 1 1

            • Tylko myślicielu zaworków po drodze jest od cholery i mało kto jedzie do samego końca.

              • 0 0

          • na tych rurach są (bo muszą) zawory

            to one decyduja ile wody przepłynie - nie srednica rury

            • 4 0

        • Nie dodatkowy pas, a dłuższe i bezkolizyjne zjazdy (3)

          Obwodnica się nie korkuje dla tego, że brakuje jej pasów, a dlatego, że zjazdy z obwodnicy nie wszystkie są bezkolizyjne i nie wszystkie umożliwiają szybkie włączenie się do innych dróg. Przez to auta często czekają na poboczu, bo sam zjazd jest już zakorkowany.
          Do tego bardzo krótkie pasy włączania się do ruchu na obwodnicy. Powinny być one dłuższe o 100m, tak aby umożliwić spokojne rozpędzenie auta i włączenie się do ruchu przy prędkości 80-100km, a nie 50-80km

          • 14 2

          • (1)

            Z normalnym silnikiem a nie jakieś 1.0 nie ma problemu z rozpędzeniem, Może zakaz wjazdu bez 120km/tone masy pojazdu z pełnym załadunkiem, nie dotyczy pojazdów uzytkowych powyżej 3.5 tony.

            • 1 1

            • Następny teoretyk. Na takim np. węźle Szadółki często jest problem z rozpędzeniem włączając się w kierunku A1. Pas włączania krótki, wąski i wjeżdża się na niego pod dość ostrym kątem (więc nie da się zacząć rozpędzać już wcześniej) a do tego ilekolwiek koni byś nie miał to jak spróbujesz się tam włączyć nie czekając aż Ci zrobią miejsce na prawym pasie to i tak wyjeżdzając z butem w podłodze, kogoś nastraszysz albo sprowokujesz do hamowania bo nie każdy wie, że dasz radę się wcisnąć. No i tak, jeśli dopiero ruszyłeś to na pewno będziesz skory do katowania zimnego silnika żeby się tam włączyć do ruchu. Węzeł powinien być zaprojektowany aby można się było sprawnie i bezpiecznie włączać do ruchu każdym dopuszczonym tam do ruchu pojazdem a nie tylko rozgrzanymi wcześniej uturbionymi 2.0+. A tam nigdy nie jest ani sprawnie ani bezpiecznie, chyba że w nocy gdy droga pusta.

              • 1 0

          • Akurat przy prawym pasie wiecznie zajętym przez ciężarówki to obwodnicy brakuje pasów.

            • 0 0

        • zobacz drogi pod Houston. Korek na 16 pasach (1)

          • 3 0

          • Houston, mamy problem! Kolejny z "przykładów z całego świata"! Odbiór!

            • 0 0

    • I jeszcze jakiś sycylijczyk na umyśle wykombinuje kontrapas rowerowy... (2)

      • 15 16

      • juz nie wymyślaj, koneic kawusi wracaj do pracy

        • 11 7

      • To tylko Ucyk potrafi w Gdyni.

        • 0 0

    • nie będzie, bo rozbudowa oznacza przebudowę wszystkich obiektów

      wyobrażasz sobie teraz zamknięcie AK, Słowackiego, Spacerowej, Wielkopolskiej, Chwaszczyńskiej na powiedzmy rok? Nie wspominając w ogóle o kosztach...

      • 17 0

    • to nic nie da

      problemem są zjazdy i to że miasta nie zadbały odpowiednio o drożność na drogach od nich odchodzących. One korkują się przez słabe sterowanie sygnalizacją świetlną i samą formę tych drug. Spacerowa do modernizacji - po dwa pasy w każdą stronę + droga zielona, dokończona przebudowa Chwaszczyńskiej, nowy zjazd na Charznieńskiej + droga czerwona i korków nie będzie.

      • 7 15

    • 15 lat temu chyba..

      • 4 0

    • Trzeba jeszcze bardziej zabetonowac miasta i okoliczne tereny.Trochę intensywniejsze opady deszczu i wszystko zakane.

      • 10 1

    • To było wiadomo i 30 lat temu!!!

      • 2 1

    • Rozbudowa o 3 pas spowodowałaby masę utrudnień, niezależnie czy miałaby miejsce 5 lat temu czy teraz. Analizując natężenie ruchu na obwodnicy trzeba wziąć pod uwagę, że w ciągu ostatnich 10 lat pojawiły się na niej (lub zostały mocno rozbudowane) trzy nowe węzły: połączenie z obwodnicą południową, zjazd na trasę W-Z oraz nowy dojazd do lotniska. A kolejny węzeł (połączenie z Trasą Kaszubską) jest w trakcie budowy.

      • 1 1

    • 666

      Pani oli trzeba dziękować w następnych wyborach

      • 1 2

  • Pora puścić autobus obwodnicą.
    Wzdłuż alei Zwycięstwa tramwaj co minutę a tutaj nic.
    A natężenie aut podobne.
    Nie wiem jak urzędnicy dobierają trasy komunikacji ale nie w ten sposób że sprawdzają gdzie kto jedzie!

    • 14 6

  • Czy bedzie przebudowa wezla Owczarnia? (5)

    W zwiazku z wydanym przez Prezydent Aleksandre pozwoleniem na budowe parku rozrywki?
    1.000.000 osob tam bedzie rocznie

    • 23 7

    • Tak na węźle budują miasteczko wesołe

      • 5 1

    • Chyba bedzie (1)

      Obok powstanie duży plac zabaw

      • 1 1

      • Nie powstanie bo Karyna napisała że jej

        Bąbelek nie lubi huśtawek nagrzanych od słońca

        • 2 1

    • a czy Toto mysli?

      • 0 1

    • Park rozrywki przenieść w okolicę rafineri!!!! Terenu dużo, nie zamieszkany,obwodnica pod bokiem!!! Co się uparli aby zablokować owczarnie!!!!!!?

      • 0 0

  • OMT to nie rozwiązanie! pomoże tylko na bardzo krótką chwilę! (3)

    Kolejna obwodnica tylko przyspieszy suburbanizację, a tym samym przybędzie osób bez sensownej oferty komunikacji zbiorowej (bo oczywiście mało kto bierze to pod uwagę) więc dojazdy jeszcze bardziej się zapchają, a kolejne wylotówki niewiele zmienią. Pierwszą sprawą powinno być poprawienie węzłów na ZOT, szczególnie przy połączeniu z POG i kilka newralgicznych węzłów tak by samochody czekające na zjazd nie stały już na obwodnicy.
    Tylko radykalne zmiany w myśleniu o lokalizacji mieszkania, sensowna oferta TBSów w skomunikowanych dzielnicach i szybkie uzupełnienie brakujących linii szynowego transportu będą w stanie powstrzymać to szaleństwo

    • 26 4

    • Ja (2)

      I nie budowanie biurowców w jednym miejscu ( patrz Oliwa ) tylko porozrzucanie ich po osiedlach tak aby do pracy można było łatwiej się dostać . I wybierać prace bliżej domu.

      • 2 0

      • po części prawda

        skoro już mleko i tak się rozlało to oczywiście warto zdywersyfikować funkcje w poszczególnych częściach miasta, bo pełna zgoda, że monokultury są fatalne. Z biurowcami niestety problem jest taki, że mocno liczy się dla najemców dogodny dojazd z możliwie każdego punktu, główne osie komunikacyjne, a do tego widoczność, reprezentacyjność lokalizacji, więc poza mniejszymi projektami raczej klasy B, B+ za dużo na peryferiach nie powstaje. Druga strona, że dobrze by było przewidywać a nie później leczyć i już w MPZP uwzględniać bardziej różnorodne funkcje w dzielnicach dopiero co kiełkujących (patrz Letnica - kolejna zmarnowana szansa na porządny kawałek miasta - obecnie powstaje coś na wzór przedmieść Irkucka, czy innego dużego miasta byłego bloku wschodniego...).
        I przede wszystkim budować miasto! a nie poodrywane od siebie osiedla nijak nie kształtujące miasta!!!! Do roboty Gdańsk! Deweloperzy to już nie święte krowy, albo się dostosują albo do widzenia, chętnych na ich miejsce nie zabraknie!

        • 1 0

      • w ogole to fabryka przy kazdym osiedlu.I fryzjer.

        • 0 0

  • Korki będą większe (10)

    Nowe drogi sprawiają, że ludzie kupują więcej aut, bynajmniej nie po to, żeby stały na parkingu

    • 24 39

    • Potwierdzam (1)

      Mam trzy samochody i zawsze jadę wszystkimi naraz, oczywiście sam :)

      • 25 3

      • I pewnie każdym inną drogą

        Ja wyrabiam kolejne prawo jazdy, żeby to robić.

        • 14 0

    • i**ota! (1)

      2025r, gdy ma powstać nowa obwodnica nie będzie mnie stać na kupno nastepnego samochodu, to chociaż dwa używane rowery kupię,
      Nowa droga,to nowy sprzęt,skąd tacy się biorą....albo co biorą?

      • 1 3

      • Glupich nie sieją. Ja budują nowe drogi to ja zawsze kupuję nowy samochód I daje bezdomnym, bo po co ma stać I nie robić korków. Niektórzy intelektualnie są ciut wyżej od...

        • 2 1

    • (3)

      więcej dróg to tylko więcej samochodów

      • 3 4

      • (2)

        Gość znalazł sposób na produkcję aut, wystarczy wylać asfalt a wzdłuż samochody wypączkują. No geniusz, normalnie geniusz

        • 4 4

        • A tak nie jest?

          Pierwszy z brzegu przykład: nowo wybudowana al. Adamowicza i już regularnie stoi w korku.

          • 4 1

        • pod martwą wisłą nie było samochodów jak nie było asfaltu pod nią

          a teraz są.

          • 1 1

    • Tak. Zawsze czekam na informacje o oddaniu kolejnej nowej drogi W Gdańsku (1)

      Bo wtedy zawsze kupuje sobie kolejny, nowy samochód. :-) Skąd wy bierzecie takie śmieszne teksty? Więcej aut bierze się stąd, że jest coraz więcej ludzi w Trójmieście, a nie dlatego, że buduje się nowe drogi.

      • 6 3

      • Bzdura.

        Co raz więcej ludzi to mieszka pod Żukowem i na Żuławach. W mieście przyrost jest marginalny, na obrzeżach po 400%. Ale wy oczywiście nie wiążecie tego z przyrostem liczby aut na drogach (czyli de facto przejazdów :D ) . Co roku tysiące dorastających dzieciaków z przedmieść robią prawko i jeżdżą do miasta na zabawy swoimi dezelami za kieszonkowe - tego wzrostu podróży tez nie widzicie. Śmiejcie się dalej :)

        • 3 1

  • i jeszcze trochę a towarzystwo od rodżera i błauta zażąda przejść naziemnych na obwodnicy

    wspomnicie moje słowa

    • 12 6

  • Budowa kolejnych dróg tylko zwiększa korki (2)

    Trzeba ograniczać ruch samochodowy, a pieniądze przeznaczać na komunikację miejską

    • 19 28

    • Jakie pieniądze

      Utrzymanie tego badziewia sporo kosztuje.

      • 3 3

    • Kup sobie rikszę i sandały.

      • 4 6

  • Trójmiejska obwodnica to już droga śródmiejska? (5)

    Niebawem zostanie zwężona do jednego pasa, na przemian staną na niej betonowe kwietniki, środkiem zostanie wytyczona ścieżka rowerowa, powstanie plac zabaw na skrzyżowaniu i strefa relaksu. Co kilometr trasę tę będzie przecinać torowisko tramwajowe. Tak miasto Gdańsk zamierza wprowadzić europejskie standardy.

    • 37 4

    • I bardzo dobrze. (1)

      • 3 8

      • Ja proponuje zaoranie obwodnicy I posadzenie ziemniaków. Niech miasto zostanie zagazowane.

        • 3 2

    • rowerzystom tak się projektuje główne trasy i jakoś nie narzekają (1)

      • 2 4

      • Rowerzyście na coś nie narzekają?

        Jakoś za często widzę w komentarzach słowa "kierofczyki" i "blachosmrody", pisane przez narzekających rowerzystów

        • 6 1

    • Woonerf, proponuję woonerf...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane