• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusem w nowe miejsca

(boj)
19 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Nowa linia trolejbusowa rusza dzisiaj w Gdyni. Trolejbus z numerem "24" będzie kursował ze Stoczni na Dąbrowę. Mieszkańcy tej dzielnicy będą mieli łatwiejsze życie również dzięki Unii Europejskiej, która w połowie sfinansowała inwestycję. I kto powie, że w Gdyni nie wykorzystuje się funduszy unijnych?

Z trolejbusem nie jest tak łatwo, jak z autobusem. By ruszyła nowa linia, trzeba wybudować nowy odcinek sieci trakcyjnej, by "szelki" miały po czym sunąć. To wszystko kosztuje. Dzięki temu, że miasto dostało unijne dofinansowanie do tej inwestycji, zamiast wykładać z budżetu 40 mln zł, Gdynia wyłoży tylko połowę.

O nową linię od lat dopominali się mieszkańcy Dąbrowy. Co zyskają? Przede wszystkim wygodne połączenie ze Śródmieściem.

- Trasa nowej linii będzie przebiegać ze Stoczni Gdynia al. Solidarności, ul. Wiśniewskiego, pl. Konstytucji, ul. Jana z Kolna, pl. Kaszubskim, ul. Świętojańską, al. Zwycięstwa, Wielkopolską, Chwaszczyńską, Nowowiczlińską i Miętową do pętli Dąbrowa-Miętowa - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Nowa linia trolejbusowa będzie funkcjonowała przez wszystkie dni tygodnia i będzie obsługiwana głównie nowoczesnymi trolejbusami niskopodłogowymi.

Ważny jest także fakt, że "24" będzie kursowała często: w porannym szczycie co 12 minut, w godz. 8 - 19 co 15 minut, w godz. 19 - 21 co 20 minut, a w godz. 21 - 23 co pół godziny. Ostatni "trajtek" odjedzie z Dąbrowy o godz. 23.28, a więc o wiele później niż kursująca tu linia autobusowa 172.

Oficjalne otwarcie nowej linii nastąpi dzisiaj, o godz. 11. Chwilę później trolejbusy linii 24 wyruszą na trasę. Pierwszy odjazd ze Stoczni nastąpi o godz. 11.43, a z ul. Miętowej na Dąbrowie o godz. 12.47. W związku z uruchomieniem nowej linii zmienią się rozkłady jazdy linii 23, 27, 133, 160, 172 (272), 180, 192 (292) oraz kursów zjazdowych 700 i 730. Warto zapoznać się ze szczegółami, bo np. linia 23 nie będzie funkcjonować w niedziele i święta. To jeszcze nie koniec nowości - zgodnie z postulatami mieszkańców oraz Rad Dzielnic zmienione zostaną nazwy niektórych przystanków. Teraz np. nie będziemy już jeździć do pętli Karwiny Tesco, ale Dąbrowa Tesco.

Warto przypomnieć, że projekt "Proekologiczny rozwój transportu w Gdyni" oznacza również budowę nowej zajezdni trolejbusowej przy ul. Zakręt do Oksywia (w przyszłym roku), zakup dziesięciu nowych trolejbusów i budowę nowej pętli trolejbusowej przy ul. Chwaszczyńskiej.
(boj)

Opinie (27)

  • A mi sie w trajtkach tych starszych zawsze nidobrze robi :PPP

    • 0 0

  • I co już narzekadła włączyliście - malkontenciki????

    • 0 0

  • Tak, Gdynia bogate miasto i dobrze zarządzane. Jeszcze troche i do Oliwy trolejbusem dojedziemy! :P

    • 0 0

  • Czy nas na to stać ? ? ?

    Może to i fajnie,tylko że:
    - koszt wozokilometra trolejbusu jest średnio o ok. 20 % wyższy niż autobusu ( powód - utrzymanie pogotowia sieci )
    - koszt zakupu: nowoczesny,niskopodłogowy trajtek to wydatek rzędu 1200 tys. zł netto, gdzie za 1 mln zł możemy kupić nowy autobus przegubowy.
    - uniwersalność tego środka transportu pozostawia wiele do życzenia,w wypadku powodzi,konieczności ewakuacji większych grup ludności,uszkodenia zasilania linii trakcyjnej są to pojazdy bezużyteczne,bez możliwości zorganizowania prowizorycznego objazdu.
    - przy normach silników autobusowych Euro 4 czy zasilaniu gazem mówienie o zanieczyszczeniach jest zwykłą demagogią.
    Powyższe argumenty każą traktować trajtki jako lokalny folklor a nie jako alternatywę dla autobusów,zwłaszcza wielkopojemnych. Świat mając na wzgędzie cytowane wyżej argumenty odchodzi od transportu trolejbusowego,traktując go jako atrakcję turyst. niż rozwiązanie komunikacyjne.

    • 0 0

  • Były pracownik PKM

    Pracowałem kiedyś w zajezdni i zrobiłem kilka zdjęć i kto za to płaći Pan płaci Pani płaci. Społeczeństo! NO to może tyle na początek?

    • 0 0

  • Pf

    Ten 24 se możecie wsadzić... nie lepiej było puścić inną linie autobusu? Albo częściej 172? Po co w ogólne piszecie, że ludzie cieszą się z tego trajtka... ja takiego nie spotkałem. Jakoś nie chcę mi się jeździć transporterami moherowych beretów...

    • 0 0

  • Przedłużyć 23?

    Żeby tłoczyć się w nim? Bardzo dobrze, że zrobili nową linię!
    Poza tym nie robi mi różnicy czy jadę trajtkiem czy busem.

    • 0 0

  • Co za baran pisze, że przyszsłość to autobusy??

    Autobus jest najprymitywniejszym srodkiem komunikacji miejskiej, stoi w korkach, smrodzi (nawet euro 10;]). Trajtek ma tąprzewagę, że jest tańszy w ekspolatacji!, nie truje i ma lepsse przyspieszenie, ale w korkach stoi tak samo. Sens nowoczesnej komunikacji miejsckij jest w tym, żeby być konkurencyjna wobec komunikacji indywidualnej, czyli szybkość i wygoda. To może dać tylko transport szynowy tudzież nowoczesna kolej nadziemna (w poznaniu kombinują z tym). NA kack i karwiny jest linia, wyystarczyloby puścić częste autobusy szynowe i dorobićprzystanek na karwinach.

    • 0 0

  • Nowa droga

    Wymienić i unowocześnić droge na Dąbrowę, bo trajtki w szybkim czasie bedą kaputt.

    • 0 0

  • Trajtki - nowe wrażenia

    Wczorajszy chaos komunikacyjny spowodowany zerwaniem " nowoczesnej " sieci w okolicy pętli " Tesco " jest dowodem na to,że trajtki to tabor ryzykowny, tam,gdzie nie ma możliwości zorganizowania objazdu jest wręcz niebezpieczny !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane