• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa montaż "kreta" maszyny TBM

Maciej Naskręt
22 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Kolejne części maszyny TBM trafiały z ładowni statku Deo Volente na Nabrzeże Rudowe Gdańskiego portu.


Coraz więcej elementów maszyny TBM dociera do Gdańska. Generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą sprowadził już połowę mechanicznego kreta. Rozruch urządzenia planowany jest na styczeń przyszłego roku.



Statek Deo Volente wpływa do gdańskiego portu.

W poniedziałek rano byliśmy na Nabrzeżu Rudowym zobacz na mapie Gdańska w gdańskim porcie, gdzie cały czas trwa rozładunek będącego pod holenderską banderą statku Deo Volente. W jego ładowni znajdowało się w sumie dziewiętnaście części maszyny ważących ok. 230 tony, a wśród nich m.in. główny zespół napędowy, koło tnące - podzielone na trzy części i podzielona na cztery części obudowa tarczy.

Każdą część z ładowni statku podnosił żuraw wodny. Ten, z zawieszonym na ramieniu elementem, podpływał do Nabrzeża Rudowego, gdzie czekała już naczepa do przewozu towarów ponadgabarytowych. Po załadunku na ciężarówkę element maszyny przewożony był na plac budowy - kilkaset metrów dalej. Każda taka operacja zajmowało portowcom mniej więcej godzinę.

Czy tunel pod Martwą Wisłą będzie atrakcją Gdańska?

Największe elementy zostaną wyładowane przez żuraw pływający - Maję - w poniedziałek wieczorem. Statek Deo Volente odpłynie z gdańskiego portu we wtorek.

- Maszynę TBM udało się nam przetransportować w ok. 50 proc. Scalenie jej poszczególnych fragmentów ułatwia nam specjalnie skonstruowana na terenie budowy suwnica. Przed nami jeszcze ok. 100 transportów części TBM drogą lądową z Niemiec - wyjaśnia Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu w firmie OHL, która jest głównym wykonawcą tunelu i całego czwartego etapy budowy Trasy Słowackiego.

Przypomnijmy, że w połowie września, w fabryce firmy Herrenknecht, gotowa maszyna TBM została odebrana przez wykonawcę tunelu pod Martwą Wisłą - firmę OHL. Za urządzenie budowlańcy zapłacili 80 mln zł. Wtedy też rozpoczął się jej żmudny proces rozbiórki i transportu do Gdańska.

Tak wygląda zespół pracowników tunelowych, którzy w systemie trzyzmianowym będą pracować przy budowie tunelu:

Maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

- inżynier główny,
- operator TBM (osoba kierująca tarczą TBM, sterująca układem prowadzącym oraz wszystkimi operacjami, kontrolująca przy tym parametry drążenia),
- operator podłoża (odpowiedzialny za uzupełnianie i stabilizację pierścieni poprzez wypełnianie 15 cm odcinka substancjami wiążąco-uszczelniającymi oraz za nawadnianie podłoża u czoła tarczy),
- monter obudowy pierścieniowej (odpowiedzialny za układanie i dostarczanie gotowych elementów do złożenia pierścienia),
- operator zarabiania betonu,
- elektryk (odpowiedzialny za oświetlenie tunelu i maszyny wewnątrz),
- główny mechanik TBM,
- dwóch górników do czyszczenia, konserwacji i przedłużania rurociągów, instalacji oświetleniowej, szyn, kanału wentylacyjnego, etc.,
- osoba na tyle tarczy (odpowiedzialna za transport na tyły maszyny oraz wywóz urobku),
operator przenośnika ślimakowego
- dwóch operatorów kierujących kolejkami transportowymi.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (64) 3 zablokowane

  • Kretów to u nas dostatek, (1)

    pełno ich teczek w IPN, ale ten to chyba największy :)

    • 25 6

    • a jak tam budowa pkm?

      • 0 3

  • trwa.....

    a może przy okazji tunel z Gdyni na Hel.

    • 6 0

  • Te tunele to chyba po to by obecna władza miała którędy przed gniewem mieszkańców uciekać.

    • 2 6

  • Wniosek z komentarzy poniżej:

    Najlepiej nic nie budować.

    • 4 1

  • no to jak wygląda, -nijak, czyli jak przez okno ;) zespół raczej "składa się z" (nie w pół),

    ,chyba że w artykule pokazuje się fotografię rzeczonego zespołu ;)

    "Tak wygląda zespół pracowników tunelowych, którzy w systemie trzyzmianowym będą pracować przy budowie tunelu:"

    • 0 0

  • Co to jest "żuraw wodny"

    Panie redaktorze to po prostu "dźwig pływający". Tego pana "żurawia" nie ma nawet w encyklopedii PWN

    • 2 0

  • Kasa w błoto

    Lepiej było dać Muziołowi albo Guziiewiczowi - oni by lepiej ją spożytkowali;)

    • 4 2

  • spektakl trwa (1)

    teraz przez pięć lat bedzie spektakl który ma pokazać ze coś sie w mieście dzieje. Nie ważny koszt i efekt końcowy, jak coś nie wyjdzie to temat sie zamknie jak ze słowackiego. Teraz jest pompowanie balona i przedstawienie kret. Przynajmniej raz w msc trzeba leminga informować o POstepach prac.

    • 3 11

    • Idz sie przewietrz na spacer albo przespij,dotleń mózg ;)

      • 6 1

  • reklamy

    A czy w tym tunelu będą miejsca na reklamy? bo bym chciał kierowcom swoje towary i usługi przedstawiać żeby wiedzieli gdzie co kupić...

    • 3 2

  • Budować nie marudzić

    Budować, budować
    Ten tunel i zmodernizowana ulica Sucharskiego skrócą drogę na południowe przedmieścia i odciążą ruch przez wrzeszcz i śródmieście.
    Czekam na to z niecierpliwością.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane