- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (94 opinie)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (41 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (305 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (13 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Trzeba lubić dzieci
- W lipcu tego roku wprowadzono zmiany w Karcie nauczyciela. Czy są one korzystne dla waszego środowiska? Mówiło się o zwiększeniu liczby godzin wymaganych do otrzymania pełnego etatu...
- To trudno wyważyć. Trzebaby wziąć pod uwagę poziom wymagrodzenia, to za ile faktycznie wypracowanych godzin jakie wymagrodzenie otrzymujemy. Gdyby ten poziom wynagrodzenia był godziwy, gdyby nauczyciele byli sensowniej wynagradzani, to i w środowisku nie byłoby oporów przeciw temu, że ilość godzin przepracowanych przy tablicy musi się zwiększyć. Bo i tak, w rzeczywistości, tych godzin wypracowuje się zdecydowanie więcej niż jest to wymagane na pełny etat. Szczególnie w takich specjalnych placówkach jak nasza, gdzie nauczyciele bardzo się angażują i pracują bardzo dużo, ponad tę wymaganą ilość godzin.
- Ma jednak także zostać wydłużona droga awansu zawodowego - dyplomować się będzie można dopiero po 10, a nie jak dotąd po 7 latach od rozpoczęcia pracy jako nauczyciel stażysta. Wiąże się to też z wydłużeniem drogi do uzyskania wyższych zarobków...
- Tak, ta droga do awansu zawodowego już została wydłużona. Ale myślę, że jeśli zostanie to rozsądnie zrobione, to można się będzie w tym doszukać także czegoś pozytywnego. Taka bardzo szybka droga awansu powodowała, że w bardzo krótkim czasie ludzie dochodzili do najwyższego pułapu i potem - co jest ludzkie i naturalne - troszeczkę się wyłączali, spoczywali na laurach. Jeśli więc ten awans rozłoży się trochę bardziej w czasie, to będzie nie najgorsze. Tylko żeby za tym poszły i inne sensowne rozwiązania - żeby to awansowanie po prostu, najnormalniej w świecie wymiernie się opłacało. Starania o awans wiążą się przecież z dużymi wydatkami finansowymi - ci ludzie podejmują kolejne płatne studia podyplomowe, kursy, a potem to się nie przekłada na zarobki. Dopóki nauczyciele nie będą dobrze wymagradzani, do tego zawodu nie będą trafiali dobrzy specjaliści. Bo trudno jest zdobyć dobrego pracownika z dobrym przygotowaniem teoretycznym i powołaniem za te skromne pieniądze. Nie zapominajmy, że pensja najwyższego stopniem nauczyciela dyplomowanego wynosi 1999 złotych brutto...
- Dziś obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej znany też jako Dzień Nauczyciela. Czy nauczyciel to powołanie czy tylko zawód?
- Moim zdaniem - i tu znowu odwołam się do moich doświadczeń - bez tego "czegoś" co się albo ma albo nie i czego się nauczyć nie można, bez czegoś co można nazwać powołaniem do tego zawodu, nie da się w szkole pracować. Jestem zwolennikiem teorii, która mówi, że dobre przygotowanie, wykształcenie to bardzo istotna sprawa, ale pewnych rzecz nauczyć się po prostu nie da. Powołanie do zawodu musi być.
- Mówi pan "powołanie" do zawodu nauczyciela... Jakie zatem cechy trzeba mieć, żeby być dobrym nauczycielem? Co, pana zdaniem, powinno charakteryzować dobrego pedagoga?
- Taki ktoś musi lubić dzieci. Myśleć o nich z troską, szanować je, umieć intuicyjnie określać pewne granice w kontaktach swoich z dziećmi i między dziećmi. To jest chyba najważniejsze. Wiem, że jeżeli dzieci się akceptuje, nawet te najgorsze, takie jakimi bywają podopieczne naszego ośrodka, to one potrafią właściwie się zachowywać i odpłacić nauczycielowi przywiązaniem. Tylko wtedy można liczyć na jakieś sensowne efekty swojej pracy. Chociaż oczywiście trzeba brać pod uwagę i to, że nie zawsze na serce odpowiedzą sercem. Czasami trudno na to liczyć.
- Taki dobry kontakt z dzieckiem pięknie opisywał Janusz Korczak. Pan się zgadza z jego teoriami - że dziecko to "mały dorosły" i że należy go tak traktować?
- Nasz ośrodek jest placówką "korczakowską", Korczak jest naszym patronem. W naszej pracy z młodzieżą staramy się bazować na jego pomysłach, ideach. W tym swoim sposobie myślenia o wychowaniu dzieci Korczak miał dużo racji. On był zwolennikiem teorii rozsądnego traktowania dziecka. Czasami był dość oschły, nawet ostry, stawiał bardzo mocno zarysowane wymagania - ale tak chyba być powinno. Nie można rozczulać się nad dziećmi - trzeba im rozumnie pomagać.
Opinie (23)
-
2004-10-13 23:07
3:2 z Walia
Super Frankowski !!!
- 0 0
-
2004-10-13 23:15
najlepsza trojmiejska strona...
... i nic nie pisze o tym, ze chca studentow wyrzucic z DS nr 1, UG? :/
- 0 0
-
2004-10-14 08:46
"Z Marianem Pietrusiakiem, dyrektorem jedynego w Polsce Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego dla dziewcząt niedostosowanych społecznie i upośledzonych w stopniu lekkim, rozmawia Olga Krzyżyńska"
Czy tylko ja nie mogę znaleźć w artykule gdzie jest ten osrodek?- 0 0
-
2004-10-14 09:57
gdzie znajduje się ów ośrodek?-
- 0 0
-
2004-10-14 10:21
Artykuł opisuje ogólne problemy nauczyciela z każdej szkoły, zachowując w tajemnicy, gdzie jest wymieniony w pierwszym akapicie Osrodek.
- 0 0
-
2004-10-14 10:23
Oj tak, oj tak,
trzeba baaaardzo lubić dzieci, by w obecnych warunkach wykonywać zawód belfra.
Wszystkim belfrom - DUŻO ZDROWIA I WYTRWAŁOŚCI w ich ciężkiej i niewdzięcznej pracy!- 0 0
-
2004-10-14 10:54
MOW - Kwidzyn
Tak znalazłam w wyszukiwarce.
A już myślałam ze to "żart".- 0 0
-
2004-10-14 14:24
"dla dziewcząt niedostosowanych społecznie i upośledzonych w stopniu lekkim,
co to znaczy?
moze mi ktoś wytłumaczy
czy to coś na wzór szkoły obok urzędu wojewódzkiego gdzie uczęszczają największe menele z Gdańska?- 0 0
-
2004-10-14 14:45
uposledzone umyslowo w stopniu lekkim czyli konczace szkole specjalna (prostsza nauka polskiego, matematyki i innych przedmiotow) i uczace sie zawodu
niedostosowane spolecznie to - przypuszczam - np. uciekajace z domu
w zyciu doroslym uposledzenia lekkiego mozna nie zauwazyc :))) naprawde!- 0 0
-
2004-10-14 14:50
niech autor artykułu wyjaśni!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.