- 1 Teren przy plaży w Orłowie na sprzedaż (39 opinii)
- 2 80. urodziny Lecha Wałęsy w ECS (477 opinii)
- 3 Gdańsk na grobach zbudowany. Część 2 (58 opinii)
- 4 W pogoni za znikającym Mevo (191 opinii)
- 5 Tajemnicze literki na jedzeniu w sklepach (104 opinie)
- 6 Przystanki tramwajowe, które zniknęły (101 opinii)
Poniedziałkowe popołudnie w radzie miasta w Gdańsku upłynęło na nadzwyczajnej sesji poświęconej rowerowi Mevo. Zdaniem radnych opozycji miała być ona merytoryczną dyskusją o problemach z wdrożeniem roweru metropolitalnego. Radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ocenili, że była to raczej próba odwrócenia uwagi od pyłu węglowego w Gdańsku.
Kryszewski już na początku sesji wskazał, że jej zwołanie to działanie polityczne i próba przykrycia tematu pyłu węglowego.
Wszystko o rowerach w Trójmieście
- Chcieliście grillować temat Mevo, a tak naprawdę to będziemy promować tę ideę. Niedawno odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa, na której opowiedziano o szczegółach wdrażanego projektu roweru metropolitalnego. Jeśli mowa o nieudolności, to bardziej są nią działania upolitycznionej prokuratury, która po blisko trzech latach nie jest w stanie podjąć skutecznych działań, by ustalić winnych upadku systemu Mevo 1.0 i pociągnąć ich do odpowiedzialności.
Dlaczego upadło i ile kosztowało Mevo 1.0?
Na pytania radnych PiS i obecnego przez chwilę posła Kacpra Płażyńskiego odpowiadał Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego i jego zastępca Krzysztof Perycz-Szczepański.
Glaser w pierwszej kolejności opowiedział o przyczynach upadku systemu Mevo 1.0. Jego zdaniem przyczyniło się do tego zadłużenie operatora (Nextbike Polska) i jego nieuregulowanie płatności za wyprodukowane rowery w innych miastach w kraju.
Jak dodał, do dziś Nextbike nie oddał przywłaszczonych środków 1760 osobom, które wpłaciły na konto więcej niż 50 zł. Kolejnych 79 tys. osób w chwili upadku systemu miało na koncie mniejsze sumy. Łącznie spółka Nextbike zalega użytkownikom ok. 435 tys. zł.
Jednocześnie wspomniał o umorzonym przed rokiem postępowaniu w sprawie popełnienia przestępstwa przez władze spółki Nextbike i nakazie sądu, który kilka tygodni temu polecił wznowić działania prokuratury, nazywając dotychczasowe śledztwo niedbałym i powierzchownym.
- Po trzech latach wszystko ma zacząć się od początku - przyznał prezes Obszaru.
Mevo 1.0 kosztowało gminy zrzeszone w Obszarze 6,8 mln zł (z czego 3,7 mln zł z budżetu Gdańska).
Co z Mevo 2.0?
W trakcie dyskusji: radni PiS pytali m.in. o:
- brak konsekwencji wobec osób pracujących przy wdrożeniu systemu Mevo 1.0 (prezydent Kryszewski odesłał radnych do pisemnego uzasadnienia wyroku sądu z maja 2023 roku)
- prace nad nową aplikacją do wypożyczania rowerów (podpisano w tej sprawie umowę z firmą Urban Sharing z Oslo)
- różnice między trudnością we wdrożeniu roweru Mevo a łatwością utrzymywania komercyjnych systemów elektrycznych hulajnóg
- nadmierną wagę roweru (ok. 40 kg), w tym przypadku o komfort jazdy zadbać ma silna bateria, która zapewni optymalne wspomaganie w czasie jazdy
- prędkość roweru (wspomaganie wyłączy się po przekroczeniu 25 km/h)
- brak kar umownych dla operatora za opóźnienie wdrożenia systemu Mevo 2.0 (z opinii prawnej wynika, że opóźnienie nie wynika z działania wykonawcy, lecz z wad konstrukcyjnych zamówionych rowerów)
- możliwość ładowania rozładowanych baterii do rowerów w domu przez użytkowników (nie będzie takiej możliwości)
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery do kupienia w Trójmieście
W trakcie sesji wniosek o zamknięcie listy mówców złożył radny Piotr Dzik, wskazując że sesja jest niepotrzebna, bo "rowery będą, pieniądze nie przepadły, a sesja to zwykłe bicie piany". Wniosek został poddany pod głosowanie, ale przepadł.
Później, w podobnym tonie wypowiadała się też radna Emilia Lodzińska i Łukasz Bejm. Ten ostatni wskazał, że kwestie podnoszone przez radnych PiS można omówić np. poprzez interpelacje.
- Tymczasem w całej kadencji o Mevo pytaliście dwa razy. To pokazuje wasze zainteresowanie tą sprawą - mówił, zwracając się do radnych opozycji.
Ile będzie kosztować Mevo 2.0?
Sześcioletnia umowa na obsługę Mevo 2.0 będzie kosztować 159 mln zł. Pierwsze rowery (440 sztuk) do Trójmiasta mają przyjechać ze Słowacji na przełomie czerwca i lipca. Pozostałe 3260 rowerów w czterech partiach dojedzie pociągami z fabryki w Chinach do końca sierpnia. Także pod koniec wakacji mają ruszyć testy wewnętrzne, a we wrześniu - testy zewnętrzne (na połowie floty).
Inaugurację całego systemu zaplanowano na wczesną jesień.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-05 20:06
(8)
Takiego cyrku jak z Mevo to dawno nie było, zbyt skomplikowana sprawa "rower", w tylu miejscach działa normalnie, a tu się nie da, za trudne.
- 247 11
-
2023-06-05 20:10
Nie za trudne ale zbyt dużo krewnych i znajomych królika chce przy okazji przytulić kasę i robi się bałagan.
- 56 6
-
2023-06-05 21:20
Na pewno jest to skomplikowana sprawa. (1)
Sęk w tym, że oni nie wiedzą jak ją zrealizować. Nie wiedzą też czy da się to zrealizować a potem utrzymać. Nie wiedzą nawet czy jest w ogóle sens żeby taki system roweru istniał.
Niestety najwiekszy problem polega na tym, że mają dostęp do publicznych pieniędzy i nie muszą się pytać nikogo o zgodę czy i jak je wydawać, nie musza się liczyć zSęk w tym, że oni nie wiedzą jak ją zrealizować. Nie wiedzą też czy da się to zrealizować a potem utrzymać. Nie wiedzą nawet czy jest w ogóle sens żeby taki system roweru istniał.
Niestety najwiekszy problem polega na tym, że mają dostęp do publicznych pieniędzy i nie muszą się pytać nikogo o zgodę czy i jak je wydawać, nie musza się liczyć z niczyim zdaniem. Nie ponoszą też praktycznie żadnego ryzyka (poza ryzykiem zmarnotrawienia publicznych środków) ani odpowiedzialności (cywlinej czy zawodowej).- 36 6
-
2023-06-05 22:44
Przy takich wyborcach jest komfort pracy
- 30 3
-
2023-06-05 21:36
Będzie jeszcze większy już niedługo - nazwali to fala ;)
- 25 2
-
2023-06-05 21:47
Na mevo I i II, fali Podatnicy stracili kilkaset milionów złotych
Kiedy ktoś za to odpowie??
- 32 4
-
2023-06-06 08:37
Gdańsk - miasto złodziejstwa i parad gejowskich
- 17 3
-
2023-06-06 10:11
Całe PO...
- 6 2
-
2023-08-09 07:23
Jaki morał
Jaki z tego morał. To nie problem z rowerem i firma wdrażająca tylko z odbiorcą obszarem metropolitalnym . Jak w innych miastach rowery działają i systemy są uruchamiane na czas?
Np. W Warszawie , system dużo większy i działa od lat .
Na mevo 1.0 może urzędnicy nie dostali ... Więc teraz płacą 4x więcej .
Tak się zastanawiam kto tu kogo oszukał ?- 0 0
-
2023-06-06 11:05
Szkoda kasy (1)
I kto będzie jeździł tym rowerem jesienią? Rower dla miasta turystycznego powinien być uruchomiony na sezon a nie po. Kolejna urzędnicza kompromitacja.
- 47 9
-
2023-06-11 21:13
mieszkańcy będą wykorzystywali te rowery w skali masowej
każdy rower będzie wykorzystany kilka razy dziennie
- 1 0
-
2023-06-05 23:39
A gdyby tak wprowadzić samochody elektryczne bez ulicznych ładowarek. (9)
Tylko serwisanci rozwoziliby na telefon naładowane baterie po mieście. Bzdura? Możliwe, ale ile można by na tym zarobić...
- 69 5
-
2023-06-05 23:55
Dalej chcecie na PO głosować? (6)
- 13 9
-
2023-06-06 04:14
Tak, chcemy. ******** (5)
- 9 16
-
2023-06-06 07:42
Te 2 miliony w Warszawie mnie przekonały (3)
Holowania i Kosiniak zostali zamknięci w WC na dworcu?
- 8 3
-
2023-06-06 08:04
A gdzie był Prezes? (2)
Czemu znowu spał do południa zamiast przyjąć obywateli?
- 6 4
-
2023-06-06 10:10
On ze szwabami nie rozmawia, jest Polakiem (1)
- 3 5
-
2023-06-06 21:58
Raczej Wolakiem.
- 1 0
-
2023-06-06 07:42
U nas 8 gwiazdek na audi w nocy się spaliły
- 0 2
-
2023-06-06 08:04
Jak te hulajnogi sobie radzą bez ulicznych ładowarek? (1)
Na pewno stoją wszystkie rozładowane, prawda?
- 5 1
-
2023-06-06 09:42
A to tanie rozwiązanie?
Nie licząc pierwszych 30 minut gratis.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.