• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzymajmy kciuki za tramwaje, bo ich zapas jest coraz mniejszy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po ostatnich kolizjach i wypadkach, liczba sprawnych tramwajów GAiT znowu się zmniejszyła, więc pracownicy przewoźnika mają powód do zmartwień. Po ostatnich kolizjach i wypadkach, liczba sprawnych tramwajów GAiT znowu się zmniejszyła, więc pracownicy przewoźnika mają powód do zmartwień.

Seria stłuczek i kolizji sprawiła, że gdański przewoźnik dysponuje 112 sprawnymi tramwajami. By obsługiwać połączenia w godzinach szczytu potrzeba 109 wozów. Prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów trzyma kciuki, by pechowa passa się skończyła, nim do miasta dotrą trzy zmodernizowane tramwaje.



Czy wypadki i awarie tramwajów mogą skłonić pasażerów do rezygnacji z komunikacji miejskiej?

Gdański przewoźnik dysponuje łącznie 124 tramwajami. Trzy wozy przechodzą jednak modernizację, a kolejnych dziewięć wymaga remontów. To oznacza, że każdego dnia na ulice miasta może wyjechać 112 pojazdów.

- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. W związku z tym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Gdy przed miesiącem pytaliśmy GAiT, ile sprawnych tramwajów jeszcze pozostało, spółka podawała, że dysponuje w sumie 127 tramwajami. Teraz już tylko 124. Okazuje się, że różnica wynika z innego liczenia tramwajów 105n, których wagony wykorzystano w składach trzywagonowych.

Od tamtej pory liczba sprawnych tramwajów jeszcze spadła, do czego przyczyniły się dwa ubiegłotygodniowe wypadki na al. Hallera. Najpierw na skrzyżowaniu Mickiewicza z Hallera zderzyły się czołowo dwa tramwaje, a kilka dni później w pobliżu skrzyżowania z Kościuszki uszkodzony w zderzeniu ciężarówki z trzema osobówkami został kolejny skład.



Władze spółki przyznają, że sytuacja jest trudna, ale zapewniają jednocześnie, że jest pod kontrolą. Przekonują, że na razie nie ma zagrożenia, że motorniczowie nie będą mieli czym wyjeżdżać z zajezdni.

- Większość ostatnich kolizji powodowali inni kierowcy. Dopiero ten ostatni wypadek na Hallera, gdzie zderzyły się czołowo dwa tramwaje, obciąża GAiT. Działania wyjaśniające komisji jeszcze trwają, ale wiadomo, że wina leży albo po stronie człowieka, albo infrastruktury - w tym przypadku zwrotnicy - przyznaje Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Faktem jest, że zapas sprawnych tramwajów się skurczył, ale jesteśmy dobrej myśli, bo systematycznie wracają do nas zmodernizowane tramwaje.
I faktycznie:

  1. w ubiegłym tygodniu do miasta wrócił zmodernizowany tramwaj typu NGd99 w kremowo-niebieskich barwach Wolnego Miasta Gdańska,
  2. wkrótce dołączą do niego trzy kolejne z zakładu Modertrans,
  3. do końca czerwca wróci z zakładu w Bydgoszczy jedna z PES,
  4. w lipcu ruszą wymiany napędów w "dortmundach" i "kasselach".


Trójmiejscy kpiarze dworują sobie jednak z tej sytuacji i już sugerują (m.in. w komentarzach pod artykułami na Trojmiasto.pl), że spółka powinna zmienić nazwę na "Gdańskie Awarie i Tramwaje" albo z GAiT na GTA (tytuł popularnej gry komputerowej, w której jedną z atrakcji jest "bezkarne" powodowanie wypadków na ulicach miasta).



Na pytania o to, czy GAiT ma plan "B", gdyby - nie daj Boże - liczba sprawnych tramwajów jeszcze spadła, usłyszeliśmy, że nie.

- Takiego planu nie ma, bo co tu można wymyślić? Naciskamy na Modertrans, by przyspieszył prace nad modernizacją trzech tramwajów, które już powinny do nas trafić, ale są opóźnienia. Mówi się, że bezpieczny zapas taboru wynosi 10 proc. stanu posiadania, a więc w naszym przypadku to powinno być ok. 10-12 tramwajów. W tej chwili mamy tylko trzy, ale tak jak mówiłem wcześniej, wkrótce będzie lepiej - dodaje Lisicki.
Co by się stało, gdyby zabrakło sprawnych tramwajów do obsługi zakontraktowanego rozkładu jazdy?

- Wówczas ZTM będzie nakładał na nas kary umowne wynikające z niewykonania usługi przewozu i nie zapłaci nam za nią. Dla pasażerów będzie to oznaczać, że z rozkładów znikną niektóre kursy, ale jest to ostateczność, której na razie nie przewidujemy. Tramwajów z innych miast pożyczać nie zamierzamy, bo w innych miastach wcale nie jest lepiej niż u nas, a bywa, że i gorzej - przekonuje prezes GAiT.


Radykalnie sytuacja może się poprawić dopiero w przyszłym roku, gdy do Gdańska przyjadą pierwsze z 15 nowych tramwajów (we wtorek ma zostać rozstrzygnięty powtórzony przetarg na ich zakup). Więcej wolnych składów GAiT będzie miał do dyspozycji, gdy ruszy planowany remont torowiska na Stogi. Wówczas z eksploatacji wyłączone zostanie torowisko między Trasą Sucharskiego a Nowotną.

13:27 9 CZERWCA 17

Zderzenie tramwaju i samochodu na granicy Przymorza i Żabianki (91 opinii)

Wypadek na skrzykiwaniu przy przystanku Osiedle Wejhera. W stronę Jelitkowa nic nie pojedzie - na torach stoi zgnieciony samochód.
Wypadek na skrzykiwaniu przy przystanku Osiedle Wejhera. W stronę Jelitkowa nic nie pojedzie - na torach stoi zgnieciony samochód.

Miejsca

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • szukam inwestora, można zarobić na sprowadzeniu bimbaji i wynajmie;)

    • 1 0

  • (11)

    To i ja trzymam kciuki za was tramwaje. Nie dajcie się opanować złu.

    • 182 2

    • ale ilość limuzyn jest wystarczająca?

      • 3 0

    • Gdańsk się zwija, to widać gołym okiem.

      • 1 0

    • Nie jedźcie tą drogą! (3)

      • 23 1

      • jako gdynianin w sobotę testowałem gdanskie tramwaje- pesy są wspaniałe dortmundy też (1)

        gdańsk ma wspaniałą flotę tramwajów, która z czasem staje sie coraz lepsza

        • 7 2

        • Ale podoszywanie się gdańszczanina pod gdynianiana i wazeliniarstwo.

          Fuuujjj.

          • 0 0

      • ch to od frędzel?

        • 1 4

    • (1)

      A na trójmiasto.pl co tydzień news że Gdańsk kupuje nowe tramwaje.... i trole mają pożywkę o wielkich inwestycjach. A tu proszę może za rok przyjedzie 15 sztuk co nie jest pewne.

      • 8 0

      • Powiedzcie ile kosztowała zmiana nazwy GAIT

        Ile kosztowała zmiana wszystkich szyldów, znaków, pieczątek ,logi innych i wymiana nawet kamizelki Pana z nadzoru ruchu na GAIT? To było w pierwszej kolejności potrzebne czy zbieranie środków na nowe tramwaje? Nie dziwcie się że nie macie pieniędzy!

        • 13 0

    • Trzymajmy kciuki za tramwaje, bo ich zapas jest coraz mniejszy (2)

      ten tytul jest na poziomie tytułów artykolow z FAKTU! Masakra, co to za idiotyczny tytuł??

      • 9 11

      • Trójmiasto nie sięga do pięt Faktowi.

        To był, jest i będzie szmatławiec. A ludzie i tak będą zaglądać, żeby zobaczyć kogo obsmarowali.

        • 4 2

      • dobry, życiowy, na czasie i mowi wszystko. Nie czepiaj się.

        • 15 2

  • haha

    Trzymają kciuki że się uda. To się nazywa sprawna organizacja i zarządzanie! A jak kolejne trajtki wypadną z obiegu to poprostu zmniejszą liczbę kursów i tyle. Ludzie będą sie kotłować i walczyc o miejsce w tramwajach a prezesi siedzieć niewzruszeni w swoich klimatyzowanych samochodach i mówić jak im jest przykro. Viva GAiT. Nie ma co, tak bardzo zachęcaja do przesiadki na komunikację miejską...

    • 4 0

  • (1)

    sprzedali teren po zajezdni to niech inwestują w nowy tabor ! Tak żle jeszcze nie było od kiedy nastał Lisicki pachnie katastrofą .POwskie króliki kicają wszędzie czas polowanie zacząć !

    • 9 1

    • Teren po zajezdni sprzedali nie po to, żeby kupować nowy tabor.

      Zrobili to po to, żeby wykazać większy zysk spółki a co za tym idzie wziąć większe premie.

      • 3 0

  • BHP

    Tak obserwuje na tych filmikach pracę ekip usuwających uszkodzone tramwaje i zastanawiam się czy firmie GAiT przepisy BHP dopuszczają pracę przy dźwigu bez hełmu ochronnego? Jedynie strażacy są w odpowiedni sposób zabezpieczeni. Reszta to trzeci świat.

    • 7 1

  • Efekt podłej zmiany widoczny jak stan tych tramwajów...

    • 6 2

  • STATYSTYKA DURNIU

    Jeszcze dziś kolejny wypadnie z obiegu. A tramwajów zostało 111.

    A tego prezesa Lisickiego pożegnajcie bo skoro facet jest takim przegrywem który kciuki trzyma zamiast działać to się nie nadaje.
    A co ty byś zrobił? Nooo wicie rozumicie towarzyszki i towarzysze z PO za wiedzę to się płaci.

    ZABRONIŁEM ŻONIE NAWET PODCHODZIĆ DO TRAS TRAMWAJOWYCH!
    GŁUPOTA RODZI GŁUPOTĘ!
    Lisicki - przegryw który nie upilnował łapówek za mieszkania w Gdańsku
    Grzelak - synek tate z solidarności z zawodu absolwent kierunku dla bezrobotnych prezydent ds przeciwpowodziowych buahahahaha
    Adamowicz - absolwent uniwersytetu na którym studiował prawo PRLu zero doświadczeń biznesowych zero doświadczenia w zarządzaniu foirmą przynoszącą zysk zero pieniędzy zarobionych pracą twórczą
    itd...

    • 6 5

  • Każdy

    Prawie każdy kierujący ma telefon w ręku i kasują te wozy ,, a ja się modlę jadąc...

    • 2 4

  • Trawaje

    Jakos w Gdyni trolejbusy sie nie tluka:)

    • 4 2

  • (2)

    To kupicie nowe... Weźcie kredyt i kupicie. Prywatna spółka a płacz jak cholera...

    • 10 3

    • To nie jest płacz

      to nagonka.
      Prezes już jest. Teraz trzeba zagospodarować niższe stanowiska.
      A Trójmiasto jak zawsze pomaga.

      • 4 0

    • Przecież kupują

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane