• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzywagonowy tramwaj wraca na tory

Krzysztof Koprowski
22 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Skład został utworzony z wagonów 1349, 1350, 1346, z czego tylko pierwszy posiada kabinę motorniczego.


Po kilku latach przerwy na gdańskie torowiska ponownie wyjedzie trzywagonowy skład tramwajowy. Dzięki temu w tramwajach linii 8 w godzinach szczytu będzie panował nieco mniejszy ścisk. Jednocześnie skład będzie atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej przed całkowitym wycofaniem z ruchu "stopiątek".



Czy w Gdańsku powinny być dłuższe tramwaje?

Jeszcze niedawno tzw. trójskłady były codziennym widokiem na gdańskich torach. Trzy wagony Konstal 105Na łączono na potrzeby obsługi linii m.in. 2, 6, 8, 10, 12, a po 2010 r. już tylko okazjonalnie do obsługi tzw. linii cmentarnych.

"Stopiątki", choć są przestarzałymi konstrukcjami, pozbawionymi niskiej podłogi i klimatyzacji, należą do najbardziej pojemnych tramwajów. Trzywagonowy skład jest w stanie pomieścić ok. 363 pasażerów. Dla porównania, Pesa Swing przewiezie jednorazowo nie więcej niż ok. 245 osób, Pesa Jazz Duo - 207 osób, a tramwaj typu N8C - 213 osób.

I to właśnie zapotrzebowanie na tabor o dużej zdolności przewozowej - szczególnie w sezonie letnim - jest jedną z przyczyn sformowania jednego trzywagonowego tramwaju do obsługi linii 8, kursującej na trasie Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska - Stogi Pasanil zobacz na mapie Gdańska (Plaża zobacz na mapie Gdańska) przez Przymorze - Zaspę.

Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8. Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8.
- Po różnych zdarzeniach drogowych, w których uszkodzeniu uległy pierwsze wagony w składach podwójnych "stopiątek", pozostały nieużytkowane drugie wagony, pozbawione kabin motorniczego. Stąd pomysł, aby wykorzystać je do obsługi pasażerskiej w dłuższych, ok. 42-metrowych składach. Niestety niewielka liczba "wolnych" wagonów [Gdańsk w ostatnich latach sukcesywnie kasuje wysłużone tramwaje - dop. red.] nie pozwala na utworzenie więcej niż jednego "potrójniaka" - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
W ubiegłym tygodniu dokonano przejazdu technicznego nowym - starym tramwajem. Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska oraz Kliniczna Szpital zobacz na mapie Gdańska.

- Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na stałe i nie będzie można z nich korzystać. Na drzwiach tych zostanie umieszczona stosowna informacja - informuje Zomkowski.
Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów. Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów.
"Potrójniak" będzie kursował od najbliższej środy (24 maja) do czasu rozpoczęcia remontu torów na Stogach, co jest planowane pod koniec tego roku. Będzie to przypuszczalnie ostatnia okazja, by sfotografować taki skład przed całkowitym wycofaniem "stopiątek" z ruchu liniowego w najbliższych latach - po zakupie i wprowadzeniu do ruchu 15-30 całkowicie nowych tramwajów.

Wstępnie planowane godziny odjazdu trójskładu 105Na z pętli Jelitkowo: 04:56, 07:11, 09:36, 12:07, 14:41, 17:01, z pętli Stogi Plaża: 08:21, 10:49, 18:05, z pętli Stogi Pasanil: 06:03, 13:26, 15:51. Tramwaj będzie kursował tylko w dni powszednie od poniedziałku do piątku.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Transport na złom wysłużonych tramwajów 105Na.

Trzywagonowe tramwaje już na torach (21 opinii)

fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (234) 4 zablokowane

  • 3 człony! Czekałem na to: trójczłonowy tramwaj, Gdańsk jest wielki !!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Trzy

    człony

    sensacja

    • 11 3

    • Trzeba to opić

      • 2 0

  • I to chyba jedyna praktyczna przewaga tramwajów nad autobusami,

    tylko co z tego, skoro infrastruktura jest niedostosowana.

    Swoją drogą ładnie widać na zdjęciu jak idiotyczne jest całkowite ogradzanie przystanków. Żeby wejść/zejść od drugiej strony trzeba chodzić po torach.

    • 9 2

  • Stare dobre 105tki

    Stopiątki - konstrukcja prosta jak cep, można naprawiać młotkiem i taśmą odnowy na trasie, przewiewny tak, że w uszach gwiżdże, a zimą można rzucać się śnieżkami, pojemny do przewozu ludzi, prosiąt, a i jeszcze krowę by upchnął. Tramwaj idealny. Minus to brak niskiej podłogi.

    • 33 2

  • Uwielbiałam stare tramwaje (1)

    W tych nowych to ani nie ma gdzie sie przytrzymać stojąc ani siedzieć sie wygodnie nie da bo z obcym sie kolanami stukasz i nie wiadomo gdzie trzymać plecak czy siatki z zakupami bo wszystkim przeszkadza. W starych tramwajach było wygodnie stać i siedzieć każdy indywidualnie i przejście duże. Chciałabym zeby wszystkie stare tramwaje wróciły na tory.

    • 39 1

    • TO chyba innymi tramwajami jeździmy. W starych tramwajach siedzenia są tak blisko jeden za drugim, że można kolanami po uchu pasażera smyrać.

      • 1 8

  • (2)

    105 dla milosnikow! Dajcie te trampki na trase 12 a na Stogi cos lepszego. Wybrazmy sobie codzienna podroz z Jelitkowa na Stogi i z powrotem.

    • 6 18

    • Lepsza podróż 105 niż zepsutym N8C, w którym latem jest jak w piekarniku.

      • 15 1

    • taaak

      A jak zawróci na krańcu tj.na bulonskiej????

      • 4 0

  • Zamiast

    Zamiast kupić nowe, to wolą puszczać uszkodzone bez hamulców, aż się wszystkie rozbiją i jeszcze się chwalą, że pozostały im tylko drugie wagony, bo pierwsze rozbite

    • 15 9

  • Motorniczych im brakuje? (2)

    Nikt nie chce brać odpowidzialności za 14PLN brutto/h?

    • 15 1

    • A może 13.90

      • 3 0

    • a może 13,40 !!!

      • 1 0

  • Wypuszczą dodatkowe wagony na wakacje....stare rzęchy bez klimatyzacji.... (1)

    Nie lepiej puścić częściej te nowsze??

    • 6 14

    • Nowe są na pokaz, a nie na krzywe tory

      • 6 0

  • (1)

    Ustawic pare plyt betonowych jak na Hucisku i caly sklad sie miesci a nie kombinowac z dzwiami

    • 13 2

    • Te ostatnie drzwi będą non-stop uszkodzone

      no chyba że je zaspawają

      • 0 0

  • Idioci skrocili przystanki i sie nie bedzie tramwaj miescil. To tylko urzednicy potrafia tak dzialac

    • 24 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane