• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzywagonowy tramwaj wraca na tory

Krzysztof Koprowski
22 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Skład został utworzony z wagonów 1349, 1350, 1346, z czego tylko pierwszy posiada kabinę motorniczego.


Po kilku latach przerwy na gdańskie torowiska ponownie wyjedzie trzywagonowy skład tramwajowy. Dzięki temu w tramwajach linii 8 w godzinach szczytu będzie panował nieco mniejszy ścisk. Jednocześnie skład będzie atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej przed całkowitym wycofaniem z ruchu "stopiątek".



Czy w Gdańsku powinny być dłuższe tramwaje?

Jeszcze niedawno tzw. trójskłady były codziennym widokiem na gdańskich torach. Trzy wagony Konstal 105Na łączono na potrzeby obsługi linii m.in. 2, 6, 8, 10, 12, a po 2010 r. już tylko okazjonalnie do obsługi tzw. linii cmentarnych.

"Stopiątki", choć są przestarzałymi konstrukcjami, pozbawionymi niskiej podłogi i klimatyzacji, należą do najbardziej pojemnych tramwajów. Trzywagonowy skład jest w stanie pomieścić ok. 363 pasażerów. Dla porównania, Pesa Swing przewiezie jednorazowo nie więcej niż ok. 245 osób, Pesa Jazz Duo - 207 osób, a tramwaj typu N8C - 213 osób.

I to właśnie zapotrzebowanie na tabor o dużej zdolności przewozowej - szczególnie w sezonie letnim - jest jedną z przyczyn sformowania jednego trzywagonowego tramwaju do obsługi linii 8, kursującej na trasie Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska - Stogi Pasanil zobacz na mapie Gdańska (Plaża zobacz na mapie Gdańska) przez Przymorze - Zaspę.

Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8. Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8.
- Po różnych zdarzeniach drogowych, w których uszkodzeniu uległy pierwsze wagony w składach podwójnych "stopiątek", pozostały nieużytkowane drugie wagony, pozbawione kabin motorniczego. Stąd pomysł, aby wykorzystać je do obsługi pasażerskiej w dłuższych, ok. 42-metrowych składach. Niestety niewielka liczba "wolnych" wagonów [Gdańsk w ostatnich latach sukcesywnie kasuje wysłużone tramwaje - dop. red.] nie pozwala na utworzenie więcej niż jednego "potrójniaka" - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
W ubiegłym tygodniu dokonano przejazdu technicznego nowym - starym tramwajem. Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska oraz Kliniczna Szpital zobacz na mapie Gdańska.

- Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na stałe i nie będzie można z nich korzystać. Na drzwiach tych zostanie umieszczona stosowna informacja - informuje Zomkowski.
Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów. Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów.
"Potrójniak" będzie kursował od najbliższej środy (24 maja) do czasu rozpoczęcia remontu torów na Stogach, co jest planowane pod koniec tego roku. Będzie to przypuszczalnie ostatnia okazja, by sfotografować taki skład przed całkowitym wycofaniem "stopiątek" z ruchu liniowego w najbliższych latach - po zakupie i wprowadzeniu do ruchu 15-30 całkowicie nowych tramwajów.

Wstępnie planowane godziny odjazdu trójskładu 105Na z pętli Jelitkowo: 04:56, 07:11, 09:36, 12:07, 14:41, 17:01, z pętli Stogi Plaża: 08:21, 10:49, 18:05, z pętli Stogi Pasanil: 06:03, 13:26, 15:51. Tramwaj będzie kursował tylko w dni powszednie od poniedziałku do piątku.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Transport na złom wysłużonych tramwajów 105Na.

Trzywagonowe tramwaje już na torach (21 opinii)

fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (234) 4 zablokowane

  • Trawaje

    Mogliście zrobić żeby Trawaje jeździły co 3 minuty a nie trzeba czekać na nie bo ja będe się śpieszyła jutro co się spóźnię się i co nie dojadę .

    • 0 0

  • super

    tylko na przystanku koncowym stogi plaza trzeci wagon nie miesci sie na przystanku WCALE.

    • 0 0

  • Bardzo dobrze! (12)

    Więcej pijanej patologii z wózkami dziecięcymi pomieści.

    • 168 128

    • (1)

      NIE !!!! Już było dobrze, gdy te złomy niewygodne i hałaśliwe zniknęły ze Stogów!!!!!!!
      Żadna atrakcja - przybysze tylko z nas się śmieją, że taki złomy jeżdżą!!!

      • 1 5

      • 105N to złomy... mówisz

        a po Warszawie i w kilku innych dużych miastach (np. Kraków) do niedawna jeździły jeszcze 102N - "opływowe cyklopy"; to te wydające charakterystyczny wyjący dźwięk nawet przy niewielkich prędkościach.

        • 1 0

    • nie mam o czym

      nudzę się więc piszę głupoty gdzie popadnie

      • 2 2

    • Tym bardziej, że przecież 105 to pojazdy niskopodłogowe (1)

      • 16 7

      • I oczywiście klimatyzowane

        • 4 2

    • patologią to jesteś ty sr*dunio (1)

      • 33 44

      • Nie wiesz, że tutaj jest dużo osób, które używają nick For. Radunia ?

        F-orum Ra d u nia

        Ja używam Nick: Forum Radunia - Danzig Online.
        Nie słyszałeś o nagrodach ?!

        • 2 11

    • forum radunia przygłupie

      Nie karmić tego trolla niedorozwoja

      • 12 4

    • odp. post 1: a ty kubusiu

      nie pijesz?

      • 4 3

    • boisz sie ze dal takiej gimbazy jak ty nie wystarczy miejsca??

      • 9 1

    • Każdy mierzy swoją miarą.

      • 12 4

    • brakuje sprawnych pojazdów, więc kombinują w ten sposób, będzie się psuł jak te inne

      • 16 6

  • NIE 105 na zlom turysci beda znowu nas wytykac palcami sredniowiecze!!!

    • 1 6

  • Ciekawe czy jeszcze gdzieś na świecie tak jeżdżą? nie spotkałam się! (9)

    • 14 53

    • (2)

      Wrocław, Katowice/GOP, Łódź (wersja wąskotorowa), Toruń (wąskotorowa), Elbląg (wąskotorowa), Bydgoszcz (wąskotorowa), Poznań, Częstochowa, Szczecin, Warszawa, Grudziądz (wąskotorowa), Gorzów Wielkopolski, Kraków.

      • 19 0

      • W Toruniu nie spotkałem się jeszcze z 3 wagonowym składem 805Na (wąskotorowa wersja 105 Na) (1)

        • 0 1

        • Były w latach 80tych

          • 0 0

    • Tak (2)

      Takw Warszawie, Elblągu i Szczecinie

      • 18 2

      • guzik prawda warszawa zrobiła przetrag na wymiane wszystkich tramwajów

        • 0 1

      • pytal o swiat nie o wschodnia europe?

        • 5 5

    • Bardzo chcieli we wsi NEB (u ciebie?) ale nie wyszło w NEBrasce...

      • 6 2

    • XXI wiek a tramwaje stare trupy,sukces Gdańska wysłać 3 połączone trupy.

      • 4 23

    • u naszych wschodnich sasiadow jezdza jeszcze starsze zlomy

      nie boj zaby ;)

      • 21 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przejazd techniczny trzywagonowym składem 105Na

    No cóż, mało podróżujesz, o ile w ogóle..

    • 0 0

  • Brak

    Miały być 3 wagony 105-tek a nie bylo żadnego.

    • 1 1

  • Super! (5)

    Będę jeździł ta ósemka. Pamiętam, jak w dzieciństwie jeździłem 6 na Lechię. Siedziałem zawsze w trzecim wagonie z tyłu na poręczach.

    • 70 7

    • Napisz jeszcze, że jeździłeś na lechie z sebą i siedziałeś mu na kolanach

      • 1 1

    • potrójna szóstka \m/ (1)

      • 3 0

      • Do rąbałkowa

        • 0 0

    • Łał, super. fajnie że nam o tym napisałeś.

      • 8 6

    • I dobrze! Każdy wie, że w ostatnim wagonie, tak jak w ostatnich sankach w kuligu, zawsze trzęsie i ,,rzuca'' najbardziej i największe wrażenia.

      • 16 0

  • 3 i 8

    A może wreszcie nowe tramwaje pojadą na Stogi i do Brzeżna,a nie te klekoty co na złom się nadają,ZZZZZz

    • 2 2

  • Ludzie na co liczycie ? (4)

    Co rusz 105-tka zjeżdża uszkodzona, podniesie sie o 30% prawdopodobieństwo awari. Wyjedzie i zaraz zjedzie uszkodzony.Takie są realia

    • 3 2

    • Niekoniecznie, bo awaria jednego wagonu w potrójnym to strata tylko 33%, a nie 50%. (2)

      Nadmiarowość w praktyce.

      • 0 1

      • Trzeci wagon jest doczepny

        doczepnyi w nim nie działają hamulce, tylko w drugim i pierwszym wagonie to samo z silnikami, jak nawali choć jeden wagon to masa zrobi swoje, gdyż pewnie zamiast wieźć 300pare osób, właduje się pół tysiąca na ściskał

        • 0 0

      • To ma jechać

        mając 33% awarii hamulców czy z 50% niedziałających hamulców?

        • 0 0

    • E - tam :)

      Awaria tramwaju to też zawsze jakaś przygoda :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane