- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (249 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (43 opinie)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (258 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (844 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (81 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (119 opinii)
700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.
Tunel zawsze będzie szary i niewygodny
Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".
Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.
Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy
W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.
Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są
Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.
Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej , a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką . W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje
Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.
Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska
Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.
W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza , Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (359) 1 zablokowana
-
2016-11-07 00:49
chillujcie (2)
ten tunel jest od zawsze ;) dobrze sie tam pilo :) przystanek autobusu R cmentarz itp duzo osob tamtedy chodzi :)
- 3 1
-
2016-11-07 07:21
Ile ci placa za tak slaby trolling? (1)
- 0 2
-
2016-11-08 00:19
chill
Poprostu tu mieszkam :) zalegnij wygodnie w fotelu wez piwko albo smiesznego papieroska :) i wyluuuuuzj :)
- 0 0
-
2016-11-07 23:50
Dzięki
Dzięki autorowi za dobrze napisany artykuł - miałem ostatnio identyczne przemyślenia idąc wzdłuż Wielkopolskiej.
- 0 1
-
2016-11-06 12:02
To jakaś paranoja ! (16)
To się w głowie nie mieści żeby tyle pieniędzy wydawać na nie potrzebny remont.
- 110 48
-
2016-11-07 08:46
z punktu widzenia kolesia co to budował (1)
to bardzo potrzebna inwestycja. Tak samo jak cały Tristar czy przekopywanie nasypów PKM. Wszystko POtrzebne bo to drogie Misie.
- 1 1
-
2016-11-07 22:36
Jarek zbuduje karoserie do samochodów elektrycznych
i odniesiemy globalny sukces
- 0 0
-
2016-11-07 13:43
Sprawdź ile wydano na muzeum 2WŚ, a ile miał kosztować na początku.
- 0 0
-
2016-11-06 21:06
xD
Jak nie potrzebny ??
- 2 0
-
2016-11-06 14:34
(8)
To że anonimowy kajtek stwierdził, że tunel niepotrzebny, wcale nie oznacza że tak jest. Korzysta z niego dużo ludzi i bardzo skraca dojście np do cmentarza.
Bardzo słaby artykuł z zadaną błędnà tezą, pod którym frustraci mogą wylać trochę żółci, tylko co to daje?- 20 7
-
2016-11-06 14:45
(7)
ale tam powinno być po prostu przejście dla pieszych (i skrzyżowanie że światłami ze Spokojną), a nie tunel
- 3 7
-
2016-11-06 15:40
tunel jest spoko (1)
tylko dlaczego przy okazji modernizacji nie zadbano o windę dla osób starszych i niepełnosprawnych? Młodym i sprawnym na prawdę nie zaszkodzi jak się po schodach przebiegną. Niektórym wręcz pomoże.
- 5 1
-
2016-11-06 21:04
wiesz jaki jest koszt takich dwóch wind?
wtedy dopiero byłby jazgot
- 2 2
-
2016-11-06 20:54
Przypominam tylko
że Wielkopolska w tym miejscu ma 8 pasów ruchu.
Byłyby światła to Pan lokalny działacz narzekał by w artykułach, że musi przechodzić na 2 razy.- 7 0
-
2016-11-06 16:23
Coo (3)
Hahaha co? Czemu akurat w tym miejscu ? Chyba tylko po to zeby jeszcze wiecej cwaniaczków mogło omijać korki ul. Olgierda ... . Tunel to idealne rozwiązanie dla wszystkich !
- 1 3
-
2016-11-06 18:36
"tunel jest dla mnie idealnym rozwiązaniem, bo mnie zużywam klocki hamulcowe".
A dla mnie nie, bo mam dziecko w wózku i chcę spokojnie pójść na spacer, a nie wciągać wózek po schodach, żeby tobie było wygodniej.- 4 3
-
2016-11-06 16:31
(1)
Dlaczego uważasz kogoś kto nie chce stać w korkach cwaniaczkiem???
- 1 1
-
2016-11-06 17:20
Korek jest czymś w rodzaju kolejki. Rozumiem, że jak czekasz do kasy i burak wchodzi ci przed nosem to kiwasz głową z podziwu dla jego sprytu
- 1 3
-
2016-11-06 19:59
nie potrzebny?? Ostry koleś z ortografii jesteś.
- 2 0
-
2016-11-06 12:07
Winnego (1)
marnotrawstwa oczywiście nie będzie , dzika Polska !!!!!!
- 13 5
-
2016-11-06 12:13
Dzika Gdynia
- 11 6
-
2016-11-07 17:20
Od 15:30 korek do teraz (17:20) i końca nie widać
Wstawcie jeszcze piętnaście świateł na Wielkopolskiej, to na pewno nikt pod koła samochodu nie wejdzie a z centrum pozbędziemy się samochodów w trybie ekspresowym, geniusze!!!!!
- 1 0
-
2016-11-07 15:05
marne 700 tysięcy
100 milionów zmarnowane na lotnisko im. Szczurka mieszkańcom Gdyni nie przeszkadza a tu jakaś awantura o marne 700 tysięcy. A w następnych wyborach Kim Ir Szczurek znów dostanie 90% głosów i Gdynia znowu będzie zostawać w tyle za Gdańskiem.
- 2 0
-
2016-11-07 11:33
do tych, którzy wybrali w sondzie pierwszą opcję mam pytanie: (2)
Chodzi wam o przepustowość ruchu pojazdów czy ludzi (w tym oczywiście pieszych)?
Jeśli myślicie głównie o pojazdach w mieście, będziecie mieli to co już macie: miasto codziennie zakorkowane w godzinach szczytu, a przez większą część dnia zastawione samochodami, które pozostają bezczynne.
Jak zaczniecie myśleć o ludziach bardziej niż o pojazdach, poprzecie program rozwoju car sharingu i innych rozwiązaniach zmniejszających sens korzystania z samochodów prywatnych w mieście, zwłaszcza na krótkie odległości.
Maksymalizacja "przepustowości" dla pojazdów i ludzi daje się pogodzić z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego głównie przez działania na rzecz uspokojenia ruchu a nie minimalizację liczby skrzyżowań ze światłami i przejść dla pieszych na poziomie jezdni.- 1 1
-
2016-11-07 12:58
O ludziach a nie samochodach
Kto niby Twoim zdaniem jeździ w samochodach?
- 1 0
-
2016-11-07 12:30
Cześć elementarz polityki komunikacyjnej.
Napisz coś jeszcze o Detroit Koley.- 0 0
-
2016-11-07 12:56
Czemu schody
Widziałem trupy na przejściu dla pieszych. Bo nie widził samochodu. Bo myślał że zdąży przebiec. Bo kierowca się zagapił. Jesteśmy ludźmi. A przejście bezkolizyjne jest bezpieczniejsze. Dlaczego schody skoro jest tam miejsce na łagodny spad? Nawet rowerem było by łatwiej.
- 2 1
-
2016-11-07 10:29
(1)
macie swojego Prezydenta który buduję lotniska naraża finanse publiczne na duże straty i dobrze się ma nie ponosi żadnej odpowiedzialności a Gdynia jest miastem w Trójmieście z którego ludzie uciekają zobaczcie w statystyki GUS jak maleją zasoby ludzkie w tym mieście
- 2 1
-
2016-11-07 11:42
Ty odstaw te leki bo Ci wyraźnie szkodzą.
- 0 0
-
2016-11-07 10:16
Bierzmy przykład z Warszawy? (1)
To jest jakiś żart. Warszawa jest nieprawdopodobnie niedostępna dla inwalidów. Nie zapominajmy również o wózkach z dziećmi. Trójmiasto w tym względzie naprawdę nieźle sobie radzi. Mimo wszystko zasypanie tunelu i zrobienie nad nim przejścia dla pieszych napewno byłoby tańszym i lepszym rozwiązaniem dla wszystkich.
- 3 1
-
2016-11-07 11:41
W Warszawie w centrum likwiduje się konieczność korzystania z tuneli
tworzy się coraz większą liczbę przejść dla pieszych na poziomie jezdni, na czym zyskują inwalidzi i ogólnie: mieszkańcy (nawet chcący rozsądnie korzystać z samochodów).
Dynamika tego procesu jest w Warszawie większa niż w Trójmieście - a szkoda.- 0 0
-
2016-11-07 10:09
Psudoekolodzy rowerzyści są za lkwidacja tuneli (1)
Przeszkadzają przy jezdzie rowerem ato że w miejscach gdzie je zbudowano liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych maleje średni o 70 % ich nie obchodzi -piesi i kierowcy to według szalonych ideologów cyklizmu nie ludzie .niech giną na drogach a tunelem dla wygody rowerzystów likwidujmy.
- 5 1
-
2016-11-07 11:39
tabletki odstawione, ironia, czy jeszcze coś?
Liczba wypadków drogowych w Polsce w przeliczeniu na 1000 mieszkańców plasuje nas na "czołowych" miejscach w Europie.
Jak na razie na forach internetowych to piesi i rowerzyści nie są traktowani jak ludzie przez zaślepionych maksymalizacją bezpieczeństwa dla kierowców innych kierowców, myślących (nie jawnie) że uznawanie znaków ograniczenia prędkości za znaki informujące o minimalnej prędkości jazdy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa "mistrzów kierownicy", za których się uważają.
Warto uważać także na poprawność gramatyczną: błędy gramatyczne sugerują występowanie problemów emocjonalnych u autorów słabo przemyślanych tekstów.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.