• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • chillujcie (2)

    ten tunel jest od zawsze ;) dobrze sie tam pilo :) przystanek autobusu R cmentarz itp duzo osob tamtedy chodzi :)

    • 3 1

    • Ile ci placa za tak slaby trolling? (1)

      • 0 2

      • chill

        Poprostu tu mieszkam :) zalegnij wygodnie w fotelu wez piwko albo smiesznego papieroska :) i wyluuuuuzj :)

        • 0 0

  • Dzięki

    Dzięki autorowi za dobrze napisany artykuł - miałem ostatnio identyczne przemyślenia idąc wzdłuż Wielkopolskiej.

    • 0 1

  • To jakaś paranoja ! (16)

    To się w głowie nie mieści żeby tyle pieniędzy wydawać na nie potrzebny remont.

    • 110 48

    • z punktu widzenia kolesia co to budował (1)

      to bardzo potrzebna inwestycja. Tak samo jak cały Tristar czy przekopywanie nasypów PKM. Wszystko POtrzebne bo to drogie Misie.

      • 1 1

      • Jarek zbuduje karoserie do samochodów elektrycznych

        i odniesiemy globalny sukces

        • 0 0

    • Sprawdź ile wydano na muzeum 2WŚ, a ile miał kosztować na początku.

      • 0 0

    • xD

      Jak nie potrzebny ??

      • 2 0

    • (8)

      To że anonimowy kajtek stwierdził, że tunel niepotrzebny, wcale nie oznacza że tak jest. Korzysta z niego dużo ludzi i bardzo skraca dojście np do cmentarza.
      Bardzo słaby artykuł z zadaną błędnà tezą, pod którym frustraci mogą wylać trochę żółci, tylko co to daje?

      • 20 7

      • (7)

        ale tam powinno być po prostu przejście dla pieszych (i skrzyżowanie że światłami ze Spokojną), a nie tunel

        • 3 7

        • tunel jest spoko (1)

          tylko dlaczego przy okazji modernizacji nie zadbano o windę dla osób starszych i niepełnosprawnych? Młodym i sprawnym na prawdę nie zaszkodzi jak się po schodach przebiegną. Niektórym wręcz pomoże.

          • 5 1

          • wiesz jaki jest koszt takich dwóch wind?

            wtedy dopiero byłby jazgot

            • 2 2

        • Przypominam tylko

          że Wielkopolska w tym miejscu ma 8 pasów ruchu.
          Byłyby światła to Pan lokalny działacz narzekał by w artykułach, że musi przechodzić na 2 razy.

          • 7 0

        • Coo (3)

          Hahaha co? Czemu akurat w tym miejscu ? Chyba tylko po to zeby jeszcze wiecej cwaniaczków mogło omijać korki ul. Olgierda ... . Tunel to idealne rozwiązanie dla wszystkich !

          • 1 3

          • "tunel jest dla mnie idealnym rozwiązaniem, bo mnie zużywam klocki hamulcowe".
            A dla mnie nie, bo mam dziecko w wózku i chcę spokojnie pójść na spacer, a nie wciągać wózek po schodach, żeby tobie było wygodniej.

            • 4 3

          • (1)

            Dlaczego uważasz kogoś kto nie chce stać w korkach cwaniaczkiem???

            • 1 1

            • Korek jest czymś w rodzaju kolejki. Rozumiem, że jak czekasz do kasy i burak wchodzi ci przed nosem to kiwasz głową z podziwu dla jego sprytu

              • 1 3

    • nie potrzebny?? Ostry koleś z ortografii jesteś.

      • 2 0

    • Winnego (1)

      marnotrawstwa oczywiście nie będzie , dzika Polska !!!!!!

      • 13 5

      • Dzika Gdynia

        • 11 6

  • Od 15:30 korek do teraz (17:20) i końca nie widać

    Wstawcie jeszcze piętnaście świateł na Wielkopolskiej, to na pewno nikt pod koła samochodu nie wejdzie a z centrum pozbędziemy się samochodów w trybie ekspresowym, geniusze!!!!!

    • 1 0

  • marne 700 tysięcy

    100 milionów zmarnowane na lotnisko im. Szczurka mieszkańcom Gdyni nie przeszkadza a tu jakaś awantura o marne 700 tysięcy. A w następnych wyborach Kim Ir Szczurek znów dostanie 90% głosów i Gdynia znowu będzie zostawać w tyle za Gdańskiem.

    • 2 0

  • do tych, którzy wybrali w sondzie pierwszą opcję mam pytanie: (2)

    Chodzi wam o przepustowość ruchu pojazdów czy ludzi (w tym oczywiście pieszych)?

    Jeśli myślicie głównie o pojazdach w mieście, będziecie mieli to co już macie: miasto codziennie zakorkowane w godzinach szczytu, a przez większą część dnia zastawione samochodami, które pozostają bezczynne.

    Jak zaczniecie myśleć o ludziach bardziej niż o pojazdach, poprzecie program rozwoju car sharingu i innych rozwiązaniach zmniejszających sens korzystania z samochodów prywatnych w mieście, zwłaszcza na krótkie odległości.

    Maksymalizacja "przepustowości" dla pojazdów i ludzi daje się pogodzić z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego głównie przez działania na rzecz uspokojenia ruchu a nie minimalizację liczby skrzyżowań ze światłami i przejść dla pieszych na poziomie jezdni.

    • 1 1

    • O ludziach a nie samochodach

      Kto niby Twoim zdaniem jeździ w samochodach?

      • 1 0

    • Cześć elementarz polityki komunikacyjnej.
      Napisz coś jeszcze o Detroit Koley.

      • 0 0

  • Czemu schody

    Widziałem trupy na przejściu dla pieszych. Bo nie widził samochodu. Bo myślał że zdąży przebiec. Bo kierowca się zagapił. Jesteśmy ludźmi. A przejście bezkolizyjne jest bezpieczniejsze. Dlaczego schody skoro jest tam miejsce na łagodny spad? Nawet rowerem było by łatwiej.

    • 2 1

  • (1)

    macie swojego Prezydenta który buduję lotniska naraża finanse publiczne na duże straty i dobrze się ma nie ponosi żadnej odpowiedzialności a Gdynia jest miastem w Trójmieście z którego ludzie uciekają zobaczcie w statystyki GUS jak maleją zasoby ludzkie w tym mieście

    • 2 1

    • Ty odstaw te leki bo Ci wyraźnie szkodzą.

      • 0 0

  • Bierzmy przykład z Warszawy? (1)

    To jest jakiś żart. Warszawa jest nieprawdopodobnie niedostępna dla inwalidów. Nie zapominajmy również o wózkach z dziećmi. Trójmiasto w tym względzie naprawdę nieźle sobie radzi. Mimo wszystko zasypanie tunelu i zrobienie nad nim przejścia dla pieszych napewno byłoby tańszym i lepszym rozwiązaniem dla wszystkich.

    • 3 1

    • W Warszawie w centrum likwiduje się konieczność korzystania z tuneli

      tworzy się coraz większą liczbę przejść dla pieszych na poziomie jezdni, na czym zyskują inwalidzi i ogólnie: mieszkańcy (nawet chcący rozsądnie korzystać z samochodów).

      Dynamika tego procesu jest w Warszawie większa niż w Trójmieście - a szkoda.

      • 0 0

  • Psudoekolodzy rowerzyści są za lkwidacja tuneli (1)

    Przeszkadzają przy jezdzie rowerem ato że w miejscach gdzie je zbudowano liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych maleje średni o 70 % ich nie obchodzi -piesi i kierowcy to według szalonych ideologów cyklizmu nie ludzie .niech giną na drogach a tunelem dla wygody rowerzystów likwidujmy.

    • 5 1

    • tabletki odstawione, ironia, czy jeszcze coś?

      Liczba wypadków drogowych w Polsce w przeliczeniu na 1000 mieszkańców plasuje nas na "czołowych" miejscach w Europie.

      Jak na razie na forach internetowych to piesi i rowerzyści nie są traktowani jak ludzie przez zaślepionych maksymalizacją bezpieczeństwa dla kierowców innych kierowców, myślących (nie jawnie) że uznawanie znaków ograniczenia prędkości za znaki informujące o minimalnej prędkości jazdy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa "mistrzów kierownicy", za których się uważają.

      Warto uważać także na poprawność gramatyczną: błędy gramatyczne sugerują występowanie problemów emocjonalnych u autorów słabo przemyślanych tekstów.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane