Fakty i opinie

Tunel pod Martwą Wisłą droższy, ale miasto do niego nic nie dopłaci

Najnowszy artukuł na ten temat

"Czy ktoś panuje nad remontem Słowackiego?"

W tunelu zostało wylane już kilkaset metrów asfaltu. Wszystkie prace wewnątrz potrwają do końca roku.
W tunelu zostało wylane już kilkaset metrów asfaltu. Wszystkie prace wewnątrz potrwają do końca roku. mat. prasowe

Choć budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska może kosztować prawie 200 mln zł więcej, niż zakładano, to miasto nie dołoży do tego ani złotówki. Jak to możliwe?



Czy tunelami pojedziemy jeszcze w kwietniu 2016?

zaawansowanie prac wskazuje, że jest na to duża szasna 30%
termin tyle razy ulegał już zmianie, że naprawdę trudno przewidzieć 36%
nie, z pewnością otwarcie znowu się opóźni 34%
zakończona Łącznie głosów: 1295
Gdy startowała budowa tunelu pod Martwą Wisłą, żadne miasto w Polsce nie podjęło się wcześniej takiego wyzwania. Dlatego w 2011 r., gdy władze Gdańska decydowały się na rolę przecierającego szlaki pioniera, musiały się liczyć z tym, że droga, którą wybierają, nie będzie prosta.

Budżet znacząco za niski

Jedną z konsekwencji zbierania doświadczeń były problemy z trafnym oszacowaniem kosztów inwestycji i czasu jej realizacji. Co prawda kosztorys inwestorski mówił o kwocie ok 1,1 mld zł, ale miasto miało zarezerwowane w budżecie zaledwie 510 mln zł. Dlatego po otwarciu kopert i zapoznaniu się z ofertami - od 885 do 1,6 mld zł - urzędnikom musiały zrzednąć miny.

Przez Radę Miasta trzeba było przepychać zgodę na zwiększenie budżetu tej największej miejskiej inwestycji i liczyć na dodatkowe środki z ówczesnego Ministerstwa Transportu.

Patrząc z perspektywy czasu widać, że zrealizowanie takiego przedsięwzięcia nawet za powiększoną kwotę i w trzy lata, było zbyt śmiałą deklaracją ze strony wykonawcy. Zresztą podobnie postąpił on w kilku innych inwestycjach, co doprowadziło go do upadku, o czym nieco niżej.

Kontrakt na budowę tunelu zdobyło konsorcjum firm Hydrobudowa, PBG i Aprivia. Gdy te dwie pierwsze firmy popadły w kłopoty, ich miejsce zajęła hiszpańska firma OHL, która zdecydowała się przejąć i dokończyć kontrakt.

Miłe złego początki

Do realizacji tak skomplikowanej inwestycji potrzebne było równie skomplikowane urządzenie. Tunnel Boring Machine (TBM) zwany też "kretem", który miał wydrążyć gdańskie tunele stworzyła firma Herrenknecht. Kolos o długości 91 metrów i wadze 2,2 tys. ton kosztował ponad 80 mln zł.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą. Materiał archiwalny



Budowa pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą rozpoczęła się na początku czerwca 2013 roku i trwała blisko sześć miesięcy. Potem Damroka (maszynie nadano imię pomorskiej księżniczki) powróciła na miejsce startu i rozpoczęła drążenie drugiej rury. Tempo pracy było dobre: wywiercenie drugiego tunelu zajęło już tylko trzy miesiące. Tarcza maszyny TBM zatrzymała się na końcu drugiej nitki tunelu 28 maja 2014.

Wydawało się więc, że budowniczowie najtrudniejsze mają już za sobą. Nic bardziej mylnego. Największym wyzwaniem okazało się stworzenie poprzecznych przejść bezpieczeństwa między istniejącymi już nitkami tunelu. Wiązało się to z koniecznością zamrożenia gruntu i wykucia siedmiu mniejszych tuneli.

W tym momencie pojawiły się problemy, które spowodowały całą serię opóźnień.

Wykonawca chciał zejść z placu budowy

O tym, że tunele nie będą gotowe na czas, czyli w październiku 2014 r., wiadomo było już wiele miesięcy wcześniej. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że w pewnym momencie problemy na placu budowy były tak duże, że generalny wykonawca, firma OHL, chciał zerwać kontrakt. Ostatecznie udało się porozumieć z wykonawcą. Jak do tego doszło?

- Po prostu ich przekonałem - mówi tajemniczo Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Nasi informatorzy twierdzą, że gdyby nie Trykosko, Hiszpanie wycofaliby się z Gdańska, pozostawiając rozgrzebany plac budowy. Na pieniądze machnęliby ręką, bo prowadząc prace i tak dokładają do nich każdego dnia.

W tunelu trwa asfaltowanie jezdni.
W tunelu trwa asfaltowanie jezdni. fot. GIK
Na koniec trzeciego tygodnia listopada założenia są takie, że prace budowlane zakończą się wraz z końcem roku. Potem przyjdzie czas na prace wykończeniowe, rozruch urządzeń i odbiory.

Zgodnie z najnowszymi ustaleniami, OHL ma uzyskać pozwolenie na użytkowanie tunelu do 21 kwietnia 2016 roku. To oznacza, że otwarcie podwodnej przeprawy nastąpi półtora roku później, niż początkowo zakładano.

Mimo to koszta dla miasta mają się nie zmienić. Jak to możliwe, skoro z każdym dniem rosną koszty niedoszacowanej od początku inwestycji?

- Kwota kontraktu jest nieprzekraczalna, wydłużył się tylko czas realizacji - zapewnia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Lista roszczeń była tak duża, że wykonawca chciał przedłużyć kontrakt o kolejne trzy lata. My uznaliśmy tylko cześć z nich i zgodziliśmy się na połowę tego okresu.
Grzechy sprzed 4 lat

Tajemnicą poliszynela jest, że OHL wyjdzie z tego kontraktu ze stratą.

- Pewne jest nie tylko to, że nic na budowie nie zarobią, ale także to, że sporo do naszego tunelu dopłacą - mówi nam osoba, która jest blisko tej inwestycji.
Sporo czyli ile? Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale ta kwota może wzrosnąć prawie do 200 mln zł.

Gotowa płyta jezdna w pierwszej nitce tunelu. Materiał archiwalny



Jak to możliwe? Cofnijmy się do 2011 r., gdy rozstrzygał się przetarg na budowę tunelu. Wśród budowlańców huczało od plotek, że (nieistniejąca już) Hydrobudowa Polska składa niedoszacowane oferty w wielu przetargach w całym kraju (w Gdańsku budowała m.in. wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego). Za budowę tunelu zażyczyła sobie 885 mln zł. Wystarczy przypomnieć, że druga oferta, złożona przez hiszpańską firmę FCC Construccion, była o ok. 300 mln zł wyższa.

Dziś rzeczywistość rynkowa zdaje się potwierdzać tamte szacunki.

Co na to OHL?

- Do momentu oddania inwestycji do użytkowania nie będziemy składali żadnych oświadczeń - ucina Jose Miguel Fernandez Remesal, dyrektor OHL Polska.
Na domiar złego, jeśli okaże się, że wykonawca nie dotrzyma nowego terminu zakończenia prac, miasto będzie mogło nie wypłacić mu ostatniej transzy, która stanowi 10 proc. wartości kontraktu, czyli ok. 88,5 mln zł.

Czy ta gra była warta świeczki?

OHL to potężna, międzynarodowa firma, której zyski w 2013 roku osiągnęły 270 mln euro (ponad 1 mld zł). Dlatego informacje o stratach, jakie może przynieść firmie kontrakt w Gdańsku, tonowano twierdząc, że to "frycowe", jakie firma płaci za wejście na polski rynek.

Tyle tylko, że fakty tego nie potwierdzają. O ile w zeszłym roku OHL brał jeszcze udział w polskich przetargach na budowę dróg (m.in.: na pomorski odcinek S7 do Elbląga), o tyle w tym roku próżno jest szukać hiszpańskiej firmy pośród oferentów.

***

Pod koniec października, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czyli instytucja nadzorująca wydawanie unijnych pieniędzy, opublikowało najnowszą listę takich inwestycji. Okazało się, że dofinansowanie przyznane Gdańskowi na budowę drogi łączącej lotnisko z portem morskim (Trasy Słowackiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) wynoszące 1 mld 143 mln zł, zostało zmniejszone o 84 mln zł.

Czy to kara za niewywiązanie się z terminów rozliczeń? Budowę tunelu należałoby bowiem rozliczyć do końca 2015 roku, co - jak wiadomo - się nie stanie.

Urzędnicy zapewniają, że budżet miasta nie ucierpi z tego powodu.

- Te 84 mln zł musieliśmy zwrócić do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, ale potem zostały one nam oddane z nawiązką w postaci zwiększonego dofinansowania dla Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap III. W sumie zyskaliśmy na tym jeszcze 30 mln zł - przekonuje Bojanowski.
Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Opinie (236) 2 zablokowane

  • (26)

    Czyli jesteśmy na plus.

    • 70 50

    • (3)

      Tylko jest to plus ujemny :)

      • 29 7

      • Spoko, (1)

        Jeszcze bilety zrobią ;))

        • 14 5

        • Ale za to sufit bedziemy mieli przezroczysty

          I jadąc będziemy oglądać rybki :)

          • 4 1

      • Jak powiedział pewien "mędzrzec":

        .. są plusy dodatnie i są plusy ujemne.

        • 10 1

    • (7)

      Po co łączyć lotnisko z portem za tyle forsy?

      • 6 17

      • Żeby imigrantów płynnie przesyłać dalej ;) (1)

        • 24 6

        • Tych co Kopaczowa nam chciała wcisnąć,a potem na nią głosowaliście?

          • 13 12

      • co by był wungiel we wiosce (1)

        To oczywiste. Węgiel z portu trzeba szybko przetransportować na lotnisko aby rozwieźć go do gospodarstw na Kaszubach

        • 13 0

        • Wszystko pięknie ale dlaczego męczysz Kotka.

          • 1 1

      • Nie jest to polaczenie lotniska z portem i nigdy nie mialo byc (sciema dla wyludzenia pienidzy z UE) (2)

        Jest to polaczenie pozwalajace na calkowity zakaz puszczenia jakiegokolwiek tranzytu z portu przez Srodmiescie / Wrzeszcz.

        Tunelem na Sucharskiego, dalej na POG potem S7/A1/S6. Zero ciezarowek z portu w miescie. Czas na przebudowe drog w Srodmiesciu na miejskie aleje.

        • 17 2

        • (1)

          to po co kłamać?

          • 0 5

          • Nie ja klamalem - pytaj urzednikow

            moze po to, ze unia soc-europejska wymagala pieknego hasla dla budowy zwyklej drogi?

            • 6 1

    • Euro 2012+3 (8)

      Czy ta inwestycja jest na liście Euro 2012? Sprawdźcie proszę

      • 13 11

      • No tak w 2013 ruszyli z budową a Ty piszesz jakieś głupoty o Euro 2012+3 (2)

        • 11 7

        • Jesteś debil. Nic nie kumasz i nic nie chcesz kumać

          • 7 5

        • Jeśli ruszyli w 2013 to znaczy że nie mógł być na liście euro 2012? A PKM?

          • 7 4

      • Zobacz zajawkę wyborczą Boodynia.

        http://www.gdansk.pl to jest l ink do tej zajawki z 2009 r. Tunel w planach razem z trasą Słowackiego, czyli od 2009 r za tym tunelem chodzą.

        • 9 3

      • Er (1)

        Najpierw czytaj najlepiej ze zrozumieniem tekstu a później pisz.

        • 1 2

        • A ty już przeczytałeś? I zrozumiałeś?

          • 2 0

      • Pan Trykosko i spółka BIEG2012, powołana na EURO 2012, dalej biegną z inwestycjami w 2015 roku.

        Tylko nazwa spółki miejskiej się zmieniła. Ekipa na stanowiskach ta sama.

        • 7 4

      • KRÓTKO O FAKTACH

        W pierwszych planach inwestycyjnych wszystkie miasta gospodarze EURO 2012 w Polsce miały być połączone siecią szybkiej Kolei oraz Autostradami lub drogami Ekspresowymi to były plany z 2008 roku Po tym jak Tusk przejął władzę.
        Ten tunel był elementem tych planów i miał być gotowy wiosną 2012 roku. Niestety oprócz rządu nieudaczników pana Tuska, gdzie na początku za inwestycje odpowiadał pan Grabarczyk który stracił swój ministerialny stolec z powodu nieróbstwa i opóźnienia na każdej możliwej inwestycji. W każdym mieście gospodarzu powstawały podobne spółki jak Gdański BIEG 2012 które zajmowały się NADZOROWANIEM inwestycji. Te inwestycje były tak wspaniale NADZOROWANE że żadna nie była skończona w terminie (mecz otwarcia stadionu w Gdańsku w czerwcu 2011 roku odbył się na stadionie Legii w Warszawie a mecz otwarcia stadionu Narodowego w Warszawie odbył się w Gdańsku (słynne 2:2 z Niemcami))
        Po panu Grabarczyku ministrem od inwestycji został pan "zegarek" Nowak który dobrze wiedział że nieudacznicy nic nie zbudują więc skreślił co się tylko dało z planów na EURO 2012 ("AUTOSTRADA" A2 została udostępniona kierowcom a po Euro budowano ją jeszcze 2 lata.
        Za to w miastach gospodarzach EURO 2012 takie spółki jak BIEG 2012 tak nadzorowały inwestycje na EURO że wszystkie zostały albo opóźnione albo przeniesione na czas późniejszy tak jak nasz Gdański tunel. Po EURO w atmosferze Euforii po udanej imprezie podzieloną kasę na nagrody za nadzór nad inwestycjami a specjaliści od Nadzoru ze spółki BIEG 2012 przeszli nadzorować inwestycje Komunalne nie dziwmy się więc że są one opóźnione.
        A na koniec roku jak co roku otrzymają nagrody. No chyba że ktoś wreszcie rzetelnie sprawdzi jak to wszystko wyglądało i dlaczego inwestycje które miały być zakończone do wiosny 2012 roku trzeba będzie prowadzić też 2016 roku no i co najważniejsze jakie są koszty tych zabaw popularnie zwanymi inwestycjami.
        Bo trudno jakoś zrozumieć że sprawa majątku pana Adamowicza która według jego zwolenników to zwykła pomyłka którą można w kilka minut wujaśnić i skorygować jakoś tak trwa, trwa, trwa już 3 rok i skończyć się jakoś nie może.

        • 15 8

    • napewno...

      żebyś się nie zdziwił.

      • 4 1

    • zarobimy

      Jak poczekamy jeszcze 3 lara to zarobimy na tunelu

      • 1 2

    • tylko nie wiemy gdzie ten plus dla Hyszpanów.

      Jajako były wam muwie: Wiadomo muszo stracić 200 mln żeby zarobić - ile razy więcej? Niestety muszo porzucić te bódowe bo stracili my wuadzę i nie ma wpływu na nastempny tunel do skrojenia.

      • 2 6

    • Zrobili protokół zmian projektu wykonawczego i 200 mln zaoszczędzili...

      Inwestor się zgodził. Zamiast metalu plastik lub beton cieńszy i jest taniej.

      • 1 6

    • G... prawda

      Jesteśmy na baaardzo dużym minusie. Same kary za niewykonanie z umowy i niedotrzymanie terminu to grubo ponad 100 mln.
      A jeszcze obciach na całą Europę i zakaz udziału w przetargach na 3 lata. I być może to był ten argument, którego użył Trykosko.
      A poza tym, to OHL startowało w tym roku na S-5 )Nowe Marzy - Gniezno

      • 4 1

  • Zejście z budowy dla tak dużej firmy oznaczałoby zły wizerunek W przypadku (8)

    Dalszych starań w innych przetargach nawet w innych krajach.
    Nie mogli sobie na to pozwolić.

    Do tego tak się to kończy wybieranie najtańszej oferty.

    • 193 9

    • Przy tak dużej inwestycji nie możliwym jest bardzo dokładne oszacowanie kosztów. (4)

      Powinien być założny jakis margines błędu w związku z nieprzewidzianymi sytuacjami, np stan dna wisły, gruntu, struktura gruntu itp.

      • 18 4

      • ... (2)

        Wtedy składa się roszczenie. Jeśli jest uzasadnione i dobrze udokumentowane to Zamawiający ponosi koszty robót dodatkowych.
        Jak miałyby być oceniane oferty z takimi marginesami?
        Potem firma która by wygrała, oczekiwałaby wypłaty marginesu, a firma, która przegrała twierdziłaby, że tego marginesu by nie wykorzystała i w rzeczywistości to jej oferta była niższa.

        • 15 2

        • Margines

          Zaczął się rok temu ;))

          • 2 1

        • Jeśli masz ryczałt i klasyczną umowę GW, to słabo widzę Twoje szanse z tym roszczeniem

          Jeśli natomiast jest realizacja na FIDIC-u i jeszcze masz szczęście mieć normalnego Inwestora, to już inna sprawa i wiele tematów da się normalnie załatwić. Niestety moje doświadczenie wskazuje raczej na brak zrozumienia i woli współpracy zarówno ze strony Inwestora (w szczególności zamawiającego publicznego), jak i GW. Standardem jest, że Inwestora nic nie interesuje, bo jest ryczałt i uważa, że GW to złodziej oraz, że i tak sobie dużo zarobi jego kosztem. GW z kolei uważa Inwestora za złodzieja (najczęściej narzucona jest współpraca z konkretnymi "znajomymi Inwestora" - dostawcami i podwykonawcami), sam zaś dusi podwykonawców, żeby jakoś wyrobić, ale i tak zarabia na tym nie najgorzej, a jego podwykonawca płacze, jak to mu źle (bo GW to złodziej), ale najczęściej i tak zarabia całkiem ładnie, czasem lepiej, niż GW (a zatem GW uważa go również za złodzieja). Koło się zamyka, każdy patrzy na siebie wilkiem i ogólnie jest wesoło.

          • 11 0

      • MARGINEST TAK 20% MOŻE 40%

        Margines owszem 20% może 40% ale tu Kosztorys od ofert różni się 3 krotnie. Nikt mi nie wmówi że to pomyłka czy nie dopatrzenie czy okresowy wzrost cen materiałów budowlanych tu jest pomyłka 3 krotna jak gdyby ktoś zrobił Kosztorys innej budowy??? Ciekaw jestem jak po zakończeniu i zbilansowaniu całej inwestycji te 510 milionów to będzie 1/3 czy 1/4 wszystkich kosztów. No to to jest kosztorys czy wróżenie z fusów.

        • 3 7

    • "tak się to kończy wybieranie najtańszej oferty"

      Kolejny Janusz biznesu. Klucz ceny przy dobrze rozpisanych warunkach przetargu i odpowiednim nadzorze inwestorskim nie jest zły. Hydrobudowa zbankrutowała nie dlatego, że Gdańsk wybrał tańszą ofertę w tej konkretnej inwestycji, tylko dlatego, że firma jeździła po całej Polsce i podejmowała się prac nie do zrealizowania w oferowanej przez nią cenie.

      • 28 2

    • Nie ma problemu z wizerunkiem.

      Stawiam na Ryszarda Pornu. To będzie nowa platforma polityczna dla nas.

      • 3 8

    • Nie do końca się z Tobą zgadzam

      To że

      • 0 0

  • a co tam 200 mln zł straty - niezły dar przekonywania ktoś posiada (9)

    "Po prostu ich przekonałem - mówi tajemniczo Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne"

    • 207 7

    • przekonać można też karą przy której 200mln to pryszcz (5)

      Często lepiej jest zrobić coś po kosztach tak by stracić tylko 25 % zysku niż zrezygnować z czegoś i stracić 100% plus straty na wykonanej już pracy czyli np 125%. To jest matematyka która niekiedy trzeba przypomnieć w interesach wykonawcy lub podwykonawcy. Chyba więc lepiej jest mieć 75% z czegoś niż 125% niczego.... ?

      • 35 5

      • Jeśli przekonał ich karą to by tłumaczyło, (2)

        czemu OHL już więcej nie startuje w przetargach.

        • 21 1

        • to dobrze (1)

          lepiej dla krajowych przedsiębiorców

          • 8 7

          • Większość z nich szlag trafił przy budowie autostrad.

            • 10 1

      • (1)

        Rysio szuka następnej posady... Po prostu rozpoczął przekonywanie.

        • 5 2

        • Ryś i jego (???!!!) GIK idzie w odstawkę, więc każdy argument dobry jest.

          • 1 1

    • taki dar (1)

      " kosztuje" 200 mln

      • 5 3

      • Santo Subito? to nie kot a lis raczej. Znam go z wcześniejszej działalności.

        • 3 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • I tak zapłaci podatnik, nie z tej to z innej kieszeni. Urzędnicy to jednak... a zresztą mniejsza z tym. (6)

    • 92 45

    • no tak (5)

      Na Ciebie to tylko hasła PiSu działają. My wam damy to i tamto. A i tak Cię wyruchaja bo w podatkach jakie naloza na banki z Ciebie zedra. I będzie powrót do Gierkowskiego deficytu...

      • 26 21

      • (4)

        Tak ci powiedzieli w tefałenie? Nikogo oprócz banków nie dotkną podatki bankowe, przy obecnej konkurencji każdy bank zabiega o klienta, już widzę jak wszystkie banki podwajają swoje opłaty itd Bredzisz i tyle, gierka to miałeś za rządów po, rozbuchane zadłużenie, zielona wyspa i na siłę wciskany kit o prosperity (wg komora mieliśmy przecież złoty wiek)

        • 14 14

        • obecnej konkurencji ??? (2)

          Tak tak, a to gdzie przeczytałeś.
          tylko się tobie wydaje. Opłaty na pewno wzrosną, ale nawet gdyby nie wprowadzono opodatkowania i tak by wzrosły, ale teraz będą mieli wymówkę.

          Akurat obecnie banki już się nie wyniszczają na wzajem i jeżeli choć trochę bawisz na tym rynku to szybko sobie to uświadomisz. Aktualnie banki zaszywają różnego typu opłaty i dowiadujesz się o nich z czasem, bo przy podpisywaniu umowy 95% ludzi nie zwraca uwagi na cennik opłat dodatkowych, bo jest przekonana, że ich nie dotyczą.

          Po drugie zmiana konta w większości wypadków nie jest taka prosta, więc jeżeli opłata wynosi poniżej 10zł to większość tego nie robi.

          • 9 4

          • (1)

            > zmiana konta w większości wypadków nie jest taka prosta, więc jeżeli opłata wynosi poniżej 10zł to większość tego nie robi

            zmiana konta jest banalna. O czym kilka banków się na moim przykładzie przekonało.. wprowadzając chociażby 2,50 miesięcznej opłaty za cokolwiek.
            Bank, który kosztuje (w obsłudze) więcej niż ZERO złotych, jest zdziercą.
            Niech sobie zarabia na mnie na overnightach. Na tyle mu pozwolę :D

            • 5 1

            • zdziwilbys się co się dzieje z twoją kasą przez 24h/7

              Tak naprawdę to nie masz złotówki. Saldo w banku to fikcja. Tych pieniędzy nie ma. Teoretycznie pieniądza wirtualnego w Polsce jest 4 więcej niż fizycznego... a opłaty to wrzuca Ci do wszystkiego i ty nawet nie jesteś świadomy że płacisz... no ale żyj dalej w niewiedzy i obietnicach PiSu...

              • 3 2

        • bank nie pozwoli sobie na stratę 1 złotówki

          Za to ty zapłacisz. Wiem bo pracuje w tym biznesie.. ale ty ślepo wierzysz w obietnice kaczek...

          • 6 7

  • śmieszne (1)

    To wszystko jest takie śmieszne he he

    • 60 13

    • Czy tylko w tym kraju firmy podczas takich inwestycji idą z torbami, a może wszędzie tak jest?

      • 4 3

  • niedługo się okaże, że jedynym zyskującym na tym tunelu był Rysiek (4)

    • 128 13

    • Rysiek z Klanu też?? (1)

      ;)

      • 1 1

      • ... bo wszyskie Ryśki to fajne chłopaki

        • 1 0

    • prawda (1)

      ciekawe, jak Rysiek przekonywał Hiszpanów, żeby nie schodzili z budowy

      • 4 0

      • Podejrzewam, że Rysiu przekonał Hiszpanów w Rozzi. A że tych nie trzeba prosić...

        to się chłopaki przekonali.

        • 2 0

  • Duże firmy zawsze zarobią stracą tylko podwykonawcy. (1)

    Jak będzie w tym przypadku dowiemy się za kilka miesięcy.

    • 134 8

    • ...

      Zależy jak prowadzony jest kontrakt. Jeśli Zamawiający zawarł w umowie punkt, że nie wypłaci ostatnich 90mln zł, jeśli Wykonawca nie dostarczy oświadczeń od podwykonawców o zapłacie za wszystkie roboty, to kasa zostanie zablokowana, a kontrakt nierozliczony.

      • 14 2

  • dlaczego w tunelu (16)

    Nie ma ścieżki rowerowej. Tyle kasy a brak infrastruktury.

    • 93 151

    • A dlaczego nie ma ścieżki rowerowej na księżyc? i dlaczego na twojej klatce schodowej nie ma jak wjechac rowerem? (2)

      skandal!

      • 65 23

      • No i dlaczego nie ma ścieżki na autostradzie do Łodzi? ;) (1)

        • 43 6

        • To jest skandal I chanba!!!

          Gdzie som scieszki rowerowe?

          • 26 6

    • I może jeszcze mcdrive po drodze. Nikt nie weźmie odpowiedzialności za rowerzystów.

      i tak pewnie znajdą się odważni żeby przejechać.

      • 34 11

    • Brak ciągu pieszo - rowerowego (3)

      to dla mnie największa zagadka tej inwestycji...

      • 18 38

      • Jesteś głupszy niz ustawa przewiduje. (2)

        Pokaż mi jakiś tunel na świecie, który jest dłuższy od 1 km który ma... ciąg pieszo-rowerowy.

        • 38 11

        • A co mnie obchodzą inne miejsca na świecie? (1)

          Jest potrzeba, to powinno się tam taki ciąg zrobić, a nie mydlić oczu "będzie autobus jeździł"

          • 10 25

          • Jasne bo pan pedalarz tak sobie życzy to tak ma być,we łbach wam się już nieźle powaliło.

            • 23 5

    • Ścieżka rowerowa i chodnik w tunelu, a potem (2)

      czemu tak śmierdzi spalinami, tu nie ma czym oddychać i tunel zostaje zamknięty dla ruchu i zamienia się w deptak i zaje#$%^ szeroka drogę rowerowa.... ;)

      • 38 6

      • (1)

        I gratuluje odważnym żeby przechodzić tam w momencie jak przejeżdża tir z ladunkiemniebezpiecznym

        • 8 6

        • skrajni i ADR nikt tunelem nie puści

          takie transporty jeżdżą miastem

          • 14 5

    • tunel pod zatoką wykopać na Hel

      A w nim zrobić ścieżki rowerowe, dwupasmowe najlepiej. Do tego budyń za darmo dla każdego pedałującego mieszkańca!

      • 16 11

    • I nie zrobili jeszcze przejść dla żab i ślimaków.

      • 13 5

    • (1)

      Bo nikt nie lubi śmiesznych spoconych fajansiarzy z brodami w obcisłych trykotach.

      • 15 8

      • spaślaków w 30-letnich mesiach też nie

        • 0 4

    • brak scieżki to obciach dla gdańska i pokazuje nasza zaściankowość. Następna masa krytyczna w tunelu

      • 0 1

  • "Po prostu ich przekonałem" (5)

    I teraz w spokoju dokładają 200mln

    Brawo Rysiu - kimkolwiek jesteś należy Ci się minimum połowa tej kwoty w premi

    ...ja chyba śnię

    • 180 11

    • To była propozycja nie do odrzucenia.

      Jak skończą to się zakładników wypuści...

      • 6 0

    • (1)

      Pan Trykosko to taki Jerzy Ziętek naszych czasów i naszego regionu , tak więc bez wyśmiewania proszę. Kto nie słyszał o Jerzym Ziętku (nazywanym na śląsku Jorgiem) niech zajrzy chociażby to wikipedii. Dziękuję za uwagę.

      • 4 2

      • Daj spokój Rysiu - wystarczy już

        • 4 2

    • Mogl zwyczajnie im pokazac jakie kary groza za zejscie z budowy (1)

      Nie widze niczego niestosownego w takim zdaniu. Tak dlugo jak sie ma glowe na karku i prawo po swojej stronie mozna bardzo spokojnie negocjowac tego typu rzeczy. Bez emocji.

      Zejdziecie - spoko, zwracacie calosc + koszty dodatkowe. Za te pieniadze my zatrudnimy innego wykonawce, a wy dostaniecie i po kieszeni i po renomie.

      • 8 2

      • a Ty myślisz , że podpisali umowę , i nie widzieli wcześniej kar?
        Musiał pan Rysiu pokazać?

        • 3 0

  • (25)

    A tak własciwie to jaki sens mial ten tunel?

    • 62 149

    • ja wiem jaki sens to ma (6)

      chodzi o kompletne zakorkowanie Przymorza i Oliwy w celu odciążenia innych dzielnic, czyli przeniesienie korków na nowe trasy,
      ewentualnie może też chodzić o uzasadnienie niszczenia pasa nadmorskiego tą nową trasą co to ma powstać razem z tunelem obok Pachołka, no bo jak już całe Przymorze stanie w korku to ludziom łatwiej się to paskudztwo wciśnie

      • 29 38

      • Ty tak na prawdę (5)

        Przecież ten tunel to właśnie da możliwość tym dzielnicom ominięcie centrum w drodze na południe. Ta droga właśnie ma odciążyć od lat zakorkowane centrum, które korkują właśnie pojazdy z Marynarki Polskiej i tych dzielnic co wymieniłeś.

        Co do drogi zielonej to może ona powstać, ale na poziomie -1. Tak właśnie teraz buduje się w europie, że drogi w takich miejscach umieszcza się w tunelu dając ludziom swobodne dojście do atrakcji bez konieczności przekraczania jezdni.

        • 24 5

        • -1 bardzo chętnie, ale zobacz jaki fajny jest grunt tuż przy brzegu Zatoki - raczej finansowo jest to nierealny wariant, niestety.

          • 9 3

        • podaj prosze przyklad takiej drogi w Europie (3)

          Gdzie w Europie byles?

          W Londynie, owszem - buduje sie i na -10, ale kolej. A nie drogi dla samochodow indywidualnych.

          • 6 4

          • widze minus, nie widze argumentow.

            Biadolenie polakow. Nie wie, ale sie wypowie.

            Powtarzam - gdzie w Europie sie tak buduje? Nawpychaliscie sobie do lbow jakichs bredni o "Europie" i cokolwiek sie nie dzieje to tkwicie w przeswiadczeniu, ze w Europie to nawet pierdy nie smierdza.

            • 5 4

          • oslo

            • 3 1

          • Bruksela

            • 0 0

    • Nie bardzo rozumiem jaki sens ma to pytanie. (2)

      • 23 6

      • To po co je zadałeś? (1)

        • 6 18

        • Blondynka?

          • 13 0

    • Sens jest taki że Warszawa szybciej dojedzie do Sopotu.

      • 32 10

    • A co ma sens !? wszystko jest bez sensu !Najwazniejsze napchac sie!

      • 8 8

    • ?

      Od lat nie widziano tak głupiego komentarza!!!

      • 16 6

    • otwarcie oczu niedowiarkom?

      • 10 3

    • Pojedź sobie na Marynarki Polskiej i zobacz ile tam jest firm i ile jeździ ciężarówek... (2)

      Większość z nich jedzie potem na południe

      • 28 3

      • sens ? (1)

        Człowieku , mieszkałem w hotelu na przeciwko stadionu w październiku przez około 3 tygodnie i uwierz mi , ja tam korków nie widziałem .Nawet nie można tego ruchu w szczytowych godzinach zaliczyć do ciasnych a przejezdnych , po prostu luz na jezdni . W przeciwieństwie do centrum , Wrzeszcza i etc.

        • 3 2

        • Ale śródmieście się korkuje.

          • 0 0

    • (1)

      Słusznie .A jaki sens ma budowanie autostrad ,obwodnic miast i dróg szybkiego ruchu.Powinniśmy zaorać i zalesić kraj a poruszać się duktami i przecinkami leśnymi

      • 8 3

      • A może tak?

        A jaki sens ma budowanie dróg bez sensu?

        • 6 4

    • ruch z portu (w przygniatajacej wiekszosci) nie bedzie mial prawa wjechac do Srodmiescia

      i Wrzeszcza / Oliwy.

      Tuenl -> Sucharskiego -> Obwodnice -> S7/S6/A1

      • 11 1

    • Dla portu w Gdańsku ogromy. Cały ruch samochodowy od razu jedzie na S7/A1 (1)

      Pytanie tylko czemu to finansuje gmina Gdańsk zamiast Krajowej Dyrekcji DiA

      No ale ulubioną rozrywką Budyniaków jest bycie robionym w człona non-stop więc nie dziwi

      • 6 6

      • Budzet centralny sporo sie dorzucil

        A poza tym, dla Gdanska jest wielkim interesem, aby odzyskac wreszcie Srodmiescie od ruchu tranzytowego.

        • 7 0

    • To jest tunel na miarę naszych możliwości. Im ten Miś droższy tym ... no właśnie nikt nie wie po co, więc liczyliśmy że nikt nie zapyta...

      • 6 1

    • O boze nastepny tuman zobacz mape

      • 0 0

    • Tunel jest bardzo potrzebny!

      Często jeżdżę z Żabianki w kierunku Stogi, Sobieszewo, Elbląg i doskonale widzę potrzebę wybudowania tego tunelu- odciąży zatłoczone centrum Gdańska , gdyż ruch w stronę Zaspy, Przymorza i Sopotu od strony Warszawy będzie omijał Gdańsk Śródmieście!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.