• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: ruszają badania dla gigantycznego "kreta"

Maciej Naskręt
4 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków.

Ruszyły prace geologów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Dzięki nim będzie można zaprojektować pierwszy w Polsce podwodny tunel dla samochodów. Geolodzy pomogą też konstruktorom, którzy specjalnie dla tej inwestycji zbudują gigantyczną maszynę-kreta. To ona przewierci się na drugi brzeg Martwej Wisły.



Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą.
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 zleciła właśnie badania geologiczne gruntów w okolicach Martwej Wisły, niedaleko ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Powstanie tam pierwszy w Polsce podwodny i najdłuższy tunel samochodowy, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną.

- Badania geologiczne posłużą projektantom podczas przygotowywania dokumentacji technicznej tunelu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Specjaliści z miejskiej spółki podkreślają, że wyniki będą miały też wpływ na konstrukcję maszyny-kreta, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. - Urządzenie, zwane też TBM (Tunnel Boring Machine) będzie skonstruowane odpowiednio do średnicy tunelu i skał znajdujących się pod rzeką. Dane od geologów posłużą konstruktorom - wyjaśniają pracownicy GIKE 2012.

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi o długości od pięciu do sześciu metrów każdego dnia. - Pojawią się pewnie miejsca, w których będzie pracować nieco wolniej - przyznają eksperci.

W ramach prac pod Martwą Wisłą powstaną dwa odwierty. Urządzone zostaną w nich tunele z jezdniami dwupasmowymi.

Zadanie wyznaczone GIKE 2012, oprócz kilometrowego, najdłuższego w Polsce tunelu dla aut, obejmuje realizację dróg dojazdowych. Powstanie ok. 1,2 km trasy dwujezdniowej, zapewniającej dojazd do tunelu.

Koszt realizacji tunelu wraz z drogami dojazdowymi oscyluje w granicach 600 mln zł. Pieniądze zostały zagwarantowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14. Część kosztów - ok. 40 proc. - pokryje Unia Europejska. Nowa Trasa Słowackiego i Sucharskiego figurują na liście projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Już wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku. Zakończenie budowy nastąpi w 2014 roku.

Miejsca

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • nie jestem ekspertem tylko zwykłym inżynierem

    i z tego co wiem TBM używa się do wiercenia w skalach, a u nas takowych nie ma, są jedynie grunty polodowcowe... ale ja się nie wtrącam z tego co wiem w spółkach miasta same sławy i mądrale...

    • 8 1

  • Niektórzy poczciwcy dali się nabrać i poważnie dyskutują o parametrach technicznych

    a to gruntu, a to maszynerii. Tymczasem nie ma to żadnego znaczenia, gdyż tunel wcale nie musi powstać. Wystarczy, że kilku cwaniaków z otoczenia adamowicza urządzi się wygodnie i dostatnio przy liczeniu pieniędzy "na tunel". Po latach wykombinują jakieś lotne piaski na drodze inwestycji i skubną następną kasę na zasypanie dziury. W razie wpadki poniosą odpowiedzialność "polityczną". W międzyczasie adamowicz podniesie podatki, ceny biletów, wody, prądu, gazu itd. więc bilans będzie na zero.

    • 14 0

  • Śmiechu warte, rzeczywiście na użytek...

    kampani wyborczej.Powiesili most donikąd,a teraz będą aż do wyborów łudzić ludzi przekopaniem sto kiilkudziesięciu metrów. Razem z budową mostu wiszącego powinno być to zrobione. Europejczycy przekopali blisko 42 km, a my nie potrafimy i w tym wieku nie pokonamy tych 150m pod martwą Wisła.

    • 9 0

  • śmiać mi sie chce (5)

    jak czytam Wasze pozal sie boże opinie,
    co drugi jest specjalistą w dziedzinie lotnictwa, geologi, prawa i repasacji pończoch.

    • 7 6

    • Do devilsplaything (1)

      Akurat każdy może łatwo sprawdzić do wiercenia jakiego rodzaju materiału skalnego, przeznaczone są te wielkie, sztuczne dżdżownice. Innego niż ten pod Motławą. Kiepsko sobie radzą z miękkimi skałami.

      • 2 1

      • " matematyku "... czy dwa dodać dwa .... jest zwsze CZTERY !?! - bo w polandii bardzo czesto.... NIE !

        a jesli > mc 2 = E .... to wszystko jest kupa... oprócz siusiu ... pozdro !

        • 0 0

    • A w szczególności.... (1)

      repasacji pończoch.... :) !

      • 1 0

      • repesacji!

        pesa pesa

        • 1 0

    • to sie śmiej...

      a ty na czym się znasz?

      • 0 0

  • To jest maszyna do wiercenia dziur w budyniu. (1)

    • 3 1

    • Nie w budyniu, a w budżecie.

      • 0 0

  • POLAK!!!!

    Nie wylapales ironii????Pisza,ze do2014 zakoncza,ale ja smiem w to bardzo watpic i dlatego napisalam 2114!!!ZROZUMIALES POLAK????

    • 3 0

  • tunel na miarę światową

    no,skoro można było coś takiego przewiercić pod kanałem La Manche- to może
    i nas się uda,wreszcie miasto było by przejezdne!

    • 1 0

  • dla laików

    z góry wiadomo że to przewałka, na polibudzie było już kilka spotkań na temat tego tunelu, taką maszyną w tych gruntach nie da się wiercić, to tylko potwierdzenie że tunel nigdy nie powstanie a kilku kolegów adamowicza się nachapie...

    • 7 1

  • Czy już są przetargi na powierzchnie handlowe w tunellu? (2)

    Oferuje gaci, gary, obrazy z wodospadami i dewocjonalia ze świecącymi oczami.

    • 11 0

    • kiepsko sie orientujesz kolego.... niestety :( - w tunelach drogowych nie można prowadzić byznesu... (1)

      ... niestety

      • 0 2

      • drogowy to jest w planach... reszte życie pokaże;)

        Podobnie jak z koleją metropolitalną... na razie można się przejść do lotniska.

        • 2 0

  • Wróćmy do rzeczywistości,

    a co z Łostowicką ?

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane