- 1 Małe kłamstewka serwowane turystom (137 opinii)
- 2 Skąd się wziął hamburger w lesie? (22 opinie)
- 3 Pies pogryzł 9-latkę. Zgłosiła się właścicielka (920 opinii)
- 4 TIR z 18 tonami odpadów zatrzymany (197 opinii)
- 5 W kawiarni jest "zwykła kawa"? (215 opinii)
- 6 Kaplica Królewska mieni się kolorami (26 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą: ruszają badania dla gigantycznego "kreta"
Ruszyły prace geologów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Dzięki nim będzie można zaprojektować pierwszy w Polsce podwodny tunel dla samochodów. Geolodzy pomogą też konstruktorom, którzy specjalnie dla tej inwestycji zbudują gigantyczną maszynę-kreta. To ona przewierci się na drugi brzeg Martwej Wisły.
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 zleciła właśnie badania geologiczne gruntów w okolicach Martwej Wisły, niedaleko ul. Kujawskiej w Gdańsku. Powstanie tam pierwszy w Polsce podwodny i najdłuższy tunel samochodowy, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną.
- Badania geologiczne posłużą projektantom podczas przygotowywania dokumentacji technicznej tunelu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.
Specjaliści z miejskiej spółki podkreślają, że wyniki będą miały też wpływ na konstrukcję maszyny-kreta, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. - Urządzenie, zwane też TBM (Tunnel Boring Machine) będzie skonstruowane odpowiednio do średnicy tunelu i skał znajdujących się pod rzeką. Dane od geologów posłużą konstruktorom - wyjaśniają pracownicy GIKE 2012.
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi o długości od pięciu do sześciu metrów każdego dnia. - Pojawią się pewnie miejsca, w których będzie pracować nieco wolniej - przyznają eksperci.
W ramach prac pod Martwą Wisłą powstaną dwa odwierty. Urządzone zostaną w nich tunele z jezdniami dwupasmowymi.
Zadanie wyznaczone GIKE 2012, oprócz kilometrowego, najdłuższego w Polsce tunelu dla aut, obejmuje realizację dróg dojazdowych. Powstanie ok. 1,2 km trasy dwujezdniowej, zapewniającej dojazd do tunelu.
Koszt realizacji tunelu wraz z drogami dojazdowymi oscyluje w granicach 600 mln zł. Pieniądze zostały zagwarantowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14. Część kosztów - ok. 40 proc. - pokryje Unia Europejska. Nowa Trasa Słowackiego i Sucharskiego figurują na liście projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Już wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku. Zakończenie budowy nastąpi w 2014 roku.
Miejsca
Opinie (205) ponad 10 zablokowanych
-
2010-06-04 16:46
nie jestem ekspertem tylko zwykłym inżynierem
i z tego co wiem TBM używa się do wiercenia w skalach, a u nas takowych nie ma, są jedynie grunty polodowcowe... ale ja się nie wtrącam z tego co wiem w spółkach miasta same sławy i mądrale...
- 8 1
-
2010-06-04 18:12
Niektórzy poczciwcy dali się nabrać i poważnie dyskutują o parametrach technicznych
a to gruntu, a to maszynerii. Tymczasem nie ma to żadnego znaczenia, gdyż tunel wcale nie musi powstać. Wystarczy, że kilku cwaniaków z otoczenia adamowicza urządzi się wygodnie i dostatnio przy liczeniu pieniędzy "na tunel". Po latach wykombinują jakieś lotne piaski na drodze inwestycji i skubną następną kasę na zasypanie dziury. W razie wpadki poniosą odpowiedzialność "polityczną". W międzyczasie adamowicz podniesie podatki, ceny biletów, wody, prądu, gazu itd. więc bilans będzie na zero.
- 14 0
-
2010-06-04 19:05
Śmiechu warte, rzeczywiście na użytek...
kampani wyborczej.Powiesili most donikąd,a teraz będą aż do wyborów łudzić ludzi przekopaniem sto kiilkudziesięciu metrów. Razem z budową mostu wiszącego powinno być to zrobione. Europejczycy przekopali blisko 42 km, a my nie potrafimy i w tym wieku nie pokonamy tych 150m pod martwą Wisła.
- 9 0
-
2010-06-04 19:19
śmiać mi sie chce (5)
jak czytam Wasze pozal sie boże opinie,
co drugi jest specjalistą w dziedzinie lotnictwa, geologi, prawa i repasacji pończoch.- 7 6
-
2010-06-04 21:40
Do devilsplaything (1)
Akurat każdy może łatwo sprawdzić do wiercenia jakiego rodzaju materiału skalnego, przeznaczone są te wielkie, sztuczne dżdżownice. Innego niż ten pod Motławą. Kiepsko sobie radzą z miękkimi skałami.
- 2 1
-
2010-06-04 21:47
" matematyku "... czy dwa dodać dwa .... jest zwsze CZTERY !?! - bo w polandii bardzo czesto.... NIE !
a jesli > mc 2 = E .... to wszystko jest kupa... oprócz siusiu ... pozdro !
- 0 0
-
2010-06-04 21:49
A w szczególności.... (1)
repasacji pończoch.... :) !
- 1 0
-
2010-06-05 06:53
repesacji!
pesa pesa
- 1 0
-
2010-08-24 15:02
to sie śmiej...
a ty na czym się znasz?
- 0 0
-
2010-06-04 19:29
To jest maszyna do wiercenia dziur w budyniu. (1)
- 3 1
-
2010-06-05 17:51
Nie w budyniu, a w budżecie.
- 0 0
-
2010-06-04 19:29
POLAK!!!!
Nie wylapales ironii????Pisza,ze do2014 zakoncza,ale ja smiem w to bardzo watpic i dlatego napisalam 2114!!!ZROZUMIALES POLAK????
- 3 0
-
2010-06-04 20:01
tunel na miarę światową
no,skoro można było coś takiego przewiercić pod kanałem La Manche- to może
i nas się uda,wreszcie miasto było by przejezdne!- 1 0
-
2010-06-04 20:03
dla laików
z góry wiadomo że to przewałka, na polibudzie było już kilka spotkań na temat tego tunelu, taką maszyną w tych gruntach nie da się wiercić, to tylko potwierdzenie że tunel nigdy nie powstanie a kilku kolegów adamowicza się nachapie...
- 7 1
-
2010-06-04 21:09
Czy już są przetargi na powierzchnie handlowe w tunellu? (2)
Oferuje gaci, gary, obrazy z wodospadami i dewocjonalia ze świecącymi oczami.
- 11 0
-
2010-06-04 21:52
kiepsko sie orientujesz kolego.... niestety :( - w tunelach drogowych nie można prowadzić byznesu... (1)
... niestety
- 0 2
-
2010-06-04 22:02
drogowy to jest w planach... reszte życie pokaże;)
Podobnie jak z koleją metropolitalną... na razie można się przejść do lotniska.
- 2 0
-
2010-06-04 21:49
Wróćmy do rzeczywistości,
a co z Łostowicką ?
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.