• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem

Maciej Naskręt
16 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu wraz z instalacją do mrożenia gruntu w przejściach poprzecznych.
  • Trwają prace w budynkach technicznych po obu stronach tuneli.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Roboty przy przejściu poprzecznym.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą - okolica przejścia poprzecznego.
  • Betonowanie ścianek pod płytę jezdni.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Montaż otuliny ognioodpornej na ścianach tunelu.
  • Prace przy betonowaniu ścianek pod płytę jezdni.

Już nie w czerwcu, ale nie później niż we wrześniu zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą. Powód? Wciąż trwa wykonywanie przejść poprzecznych między dwiema nitkami przeprawy. A przed budowlańcami trudne procedury odbioru obiektu.



Czy opóźnienie w budowie tunelu jest dla ciebie problemem?

Pod ostatnim naszym artykułem na temat postępu prac na budowie tunelu pod Martwą Wisłą pojawiły się krytyczne komentarze na temat planowanego na czerwiec otwarcia przeprawy. Czytelnik o pseudonimie "były OHL-owiec" napisał: - Tak się składa, że podwykonawcy już mają przedłużoną umowę do 31 października 2015 r. i na pewno nikt nie otworzy tego tunelu w czerwcu. Zobaczycie jak za kilka miesięcy spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie zrzucała winę na trudne odbiory, na straż, że to pierwszy tunel w Polsce itd. W  międzyczasie oczywiście będą kończyć robotę. I tak fajnie, że w październiku lub listopadzie nim pojedziemy i się z tego cieszę tak jak i wy, ale nie lubię jak ludziom się kit wciska.

Tymczasem według GIK w tym tygodniu powinno rozpocząć się betonowanie ostatniej części przejścia poprzecznego nr 1 - od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. To oznacza, że niedługo prace przy nim zostaną zakończone.

Wykonawca pracuje przy każdym z siedmiu przejść poprzecznych: w przejściu numer dwa betonowana jest belka górnej ramy portalowej, zaś w strefie środkowej zbrojona jest dolna obudowa. Podobne prace toczą się przy przejściach numer trzy, cztery i pięć. W przedostatnim i ostatnim z przejść zakończono drążenie pomiędzy oboma tunelami i wykonano obudowę tymczasową.

- Prace przy przejściach łączących oba tunele trwały jednak dłużej, niż zakładał harmonogram wykonawcy. Wynikało to z potrzeby zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i bardzo trudnych i różnorodnych warunków gruntowych w każdym z przejść, które wymusiły dłuższy okres zamrażania gruntów - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zakładano, że zamrażanie każdego z przejść potrwa około czterech tygodni. Na pierwsze z nich potrzeba było jednak 12 tygodni, a na każde kolejne osiem. To uniemożliwia otwarcie tunelu w czerwcu, tak jak zakładano. - Szacujemy, że prace budowlane zakończone zostaną do końca czerwca, co pozwoli na rozpoczęcie testów i prób urządzeń systemów wentylacyjno-nawiewnych oraz przeciwpożarowych i końcowych odbiorów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

  • Na czas prac przy montażu szalunków i zbrojenia ścian pod płytę jezdni do wnętrza tunelu wjeżdża ciężki sprzęt.
  • Prace przy zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni na ścianach.
  • Zbrojenie płyty jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie płyty jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Ściana dzieląca dwie nitki tunelu.
  • Na zdjęciu widać poziom, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Prace przy przejściach to jednak nie wszystko, co dzieje się na budowie. Ponad 450 osób pracujących na trzech zmianach wykonuje prace przy budowie konstrukcji jezdni w obu tunelach, przy czym w kluczowym dla robót tunelu T2 jest kolejne usuwanie instalacji mrożących, które znajdują się obecnie przy każdym z przejść.

Ogromne agregaty chłodzące blokują betonowanie ścian, na których w połowie wysokości tunelu powstanie jezdnia. Ale pierwszy - około 180-metrowy odcinek jezdni w tunelu już jest i stopniowo w obu rurach powstają kolejne odcinki.

W piątek i sobotę zabetonowany zostanie ostatni strop nad komorą startową. Intensywnie toczą się prace związane z układaniem obudowy ognioochronnej.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz przejście tunelem mieszkańców w październiku 2014 r.

Opinie (256) 9 zablokowanych

  • (1)

    Czekam kiedy gik zniknie . Czas najwyzszy, bo tak spowolnili roboty, zeby jeszcze premie pobrac. Do roboty, bo prace opoznione. Zobaczcie jak robota wrze na pkm.

    • 3 4

    • ciekawe

      A mógłbyś powiedzieć w jaki sposób spowolnili w GIK ? To mogłoby być ciekawe

      • 3 1

  • (12)

    E tam , tajemnica poliszynela jest fakt , że do "zarządzania i obsługi" tunelu zostanie powołana kolejna spółka miejska gdzie zatrudnienie znajdą "zasłużeni" m.in. z GIK-u.

    • 7 4

    • (10)

      A to nie ZDiZ miał się tym zająć?

      • 3 0

      • (8)

        Słusznie piszesz - "miał" -czas przeszły niedokonany :) jednak ktoś wpadł na "cudowny" pomysł i powołana zostanie kolejna miejska spółka - argument : ZDiZ nigdy nie zarządzał takim obiektem... :)

        • 2 4

        • (6)

          No to pięknie:)
          Stanowiska juz pewnie zaklepane dla wybitnych, wiernych pracowników.

          • 3 2

          • (1)

            Tajemnicą poliszynela jest fakt, że ZDiZ od jesieni ur. zatrudnia już osoby do eksploatacji tunelu, który nie został zbudowany (sic!). Takie rzeczy tylko w POlsce...

            • 0 2

            • biedna Polska

              Ale nie dlatego, że ZDiZ zatrudnia, ale że ma swoich Witków. Jest oczywistym, że tunelu należy się "nauczyć" przed eksploatacją. Trzeba wiedzieć, a najlepiej widzieć, co gdzie jest, zani m zostanie zakryte. Potem nie ma łaski i nikt nie pomoże, jak się coś będzie dizało

              • 1 2

          • (3)

            Dajcie źródła tych rewelacji.

            • 1 0

            • (2)

              Chyba nie liczysz że zostanie to ogłoszone Uchwałą Miasta - dowiesz się o tym już po fakcie...

              • 1 1

              • No tak, zdradzą mnie o świcie pod osłoną mgły helskiej.

                • 1 1

              • Więc czekamy na ustalenia dziennikarskie panie Macieju...

                • 1 0

        • Idiotów nie sieją

          Już dawno jest decyzja w sprawie ZDiZ, po co robić z siebie głupców ?

          • 3 0

      • tak jest

        Ale internauci wszystko wiedzą, a dodatkowo nikt ich za pisanie bzdur nie rozliczy

        • 4 0

    • ci sami

      a wiadomo ile już zarobią

      • 0 0

  • JA TAM ZADNYCH 180 METRÓW JEZDNI NIE WIDZIAŁEM TYLKO KONSTRUKCJĘ PRZYGOTOWYWANĄ POD JEZDNIE CZYLI ŚCIANY BETONOWE,
    A CO DO PRZEJŚĆ POPRZECZNYCH TO ZOSTAŁY DO WYCIĘCIA 4 SZTUKI Z JEDNEJ STRONY CZYLI 8 TYGODNI NO I OCZYWIŚCIE PUPUZNIEJ TRZEBA TO OBRONIĆ

    • 2 0

  • Czy otwarcia dokona Paweł A.? Dadzą mu przepustkę ? (31)

    • 262 44

    • Nie podaliście którego roku....

      Zaczęliście od września 2012..

      • 0 1

    • Paweł A. z Gdańska przecież już otwierał... (1)

      ile razy będzie otwierał to samo?

      • 7 4

      • Oj tam zaraz otwieral. Podpisywal pocztowki na wyjsciu z tunelu podczas otwartego dnia. Oczywiscie to nie byla kampania wyborcza

        • 2 1

    • jego nie zamkną. (1)

      bęxzie go bowiem sądził sędzia Milewski, który już odebrał telefon i uzgodnił co trzeba. Ces't la vie. Pologne.

      • 25 6

      • C'est

        Jak juz

        • 2 1

    • A gdzie (7)

      kary za wydłużenie terminu?
      Termin realizacji był jednym z elementów wyboru oferty w przetargu i teraz jego przedłużanie jest bardzo problematyczne i grozi odebraniem CAŁOŚCI lub
      CZĘŚĆI dotacji unijnej.
      Czy "redaktur" nie powinien o to zapytać zamiast pisać laurki zamiast prawdy?

      • 26 15

      • Uuu Pan Szpecjalista od prowadzenia projektów budowlanych się odezwał. (6)

        Przykro mi Cię uświadamiać ale umów na takie projekty nie formułuje się na zasadzie "wygraliście przetarg i teraz macie to wybudować w terminie choćby nie wiem co". Te umowy opierają się na założeniach, że warunki będą takie a takie. Jeśli nagle się okazuje że warunki geologiczne są trudniejsze to nie jest to wina Wykonawcy, więc dlaczego ma on za to odpowiadać? Ale co ja tu sie wysilam - dla Ciebie budowa tunelu pod rzeką to najprostsza i najbardziej przewidywalna pracą na świecie.

        • 26 17

        • Ech (4)

          Jakoś dziwnie na " świecie " mogą takie rzeczy przewidzieć wygrywając przetarg Panie Specjalisto. Kopią - wiercą w skałach, różnorakich gruntach np. w błocie pod Kanałem La Manche... Pooglądaj trochę filmów. Gdyby u nas tak było, nie byłoby aneksów, przekrętów itd. Inwestycja wszak to miejska, czyli nie ma obaw o kasę. Ludziska tak czy siak za to muszą zapłacić ( podwyższenie podatków ). Ech.

          • 17 20

          • I jak zwykle... (2)

            na Świecie nie ma opóźnienień, rosnących kosztów itp. ;)

            • 17 4

            • (1)

              Co za bzdury piszesz że tylko w Polsce tak jest!! Przykład lotnisko w Berlinie!!!!! Poczytaj i zobaczysz jakie tam są opóźnienia i przekręty. Co fakt to fakt dali d*py ponownie z kolejną inwestycją.

              • 13 6

              • Pytanie czy tak musi byc i dlaczego nikt nie obrywa za przekrety ?
                Norma jest ze zaniza sie kwoty w przetargu tylko po to zeby pozniej walczyc o wieksza kase... a bo tutaj jest inna gleba, a bo tutaj jest glaz a bo tutaj ziemia sie osypuje itd
                Niestety w tych czasach liczy sie tylko kasa

                • 2 3

          • Tak... Big Dig w Bostonie na przyklad... Poszukaj,m poczytaj, odrzuc kompleks "swiata".

            Na tym swiecie tez bywaja robione buble.

            • 8 1

        • Szanowny anonimie

          Takie projekty są budowane w oparciu o tzw. kamienie milowe i tam można też ustalić wstępną estymację czasową, która będzie też podstawą do ewentualnych korekt.
          To jest dosyć podstawowa wiedza w zarządzaniu projektami.
          Ale rozumiem, że nie chodziło Panu o merytoryczną rozmowę tylko chęć pokazania, że każde opóźnienie urzędnik może uzasadnić.

          PS.
          Oczywiście, że opóźnienia się zdarzają, ale to nie powód, żeby się na nie zgadzać bez szemrania i próby działań sanacyjnych.

          • 4 3

    • Czy otwarcia dokona Paweł A.? Dadzą mu przepustkę ?

      czlowieku znasz prawo jesli pawla A, skarza prawomocnym wyrokiem to ma g.... do otwarcia i jest nikim traci caly im un itet czytaj prawo a potem pisz

      • 1 1

    • że nie było kasy na tunel to wszyscy wiedzieli (3)

      ale PO celebruje i świętuje każdy kilogram betonu zalanego.

      • 3 4

      • skoro nie bedzie, to jakim cudem wybudowano? (1)

        • 5 2

        • dostali nową kaskę z unii na szkoły i przedszkola

          pójdzie na tunel

          • 2 8

      • PO tylko celebruje, PIS modliłby się do każdego metra betonu wylanego na budowie.

        • 6 4

    • Nie- otworzy prezydent Duda-czlonek byly Uni Wolnosci. (9)

      • 32 39

      • uważaj bo dotykasz Żydów... (2)

        Takie osobistości jak Geremek Mazowiecki Tusk byli w Unii Wolności...

        • 6 5

        • (1)

          Daduda też był

          • 7 1

          • i dlatego uważaj

            • 4 1

      • (2)

        Jarosław z Warszawy mówił że to człowiek głębokiej wiary i słucha episkopatu.

        • 19 5

        • Donald z Brukseli mówił że Sienkiewicz do września 2014 wyjaśni aferę taśmową...

          • 20 6

        • Jeśli Jarosław tak mówi, to to musi być oczywista oczywistość!

          • 17 4

      • moze jednak prezydent wszystkich wsi (1)

        • 16 7

        • chyba WSI ?

          • 18 4

      • Taki z niego prezydent jak byly czlonek.-)

        • 40 8

    • Czyżby za realizacje odpowiadał Trykosko

      Ktory położył Polnord Budvi nawet do izby sie nie nadawał ?

      • 5 3

    • czy otwarcie będzie przed wyborami? tzn. chciałem napisać "przed wyrokiem"?

      a redaktor jak to bywa - nielogiczny. tytuł mówi przed wrześniem (czyli najpóźniej sierpień), a pierwsze zdanie "najpóźniej we wrześniu". tradycyjne przekłamanie lub propaganda sukcesu

      • 12 2

    • Taka uroczystość musi być tuż przed wyborami

      • 15 1

  • Lepiej zeby sie nie spieszyli .. wole poczekac ... i zeby byla to konkretna konstrukcja tunelu niz szybki bubel ktory trzeba odpierd....

    • 0 1

  • Pod leniwką !!! (1)

    To jest pierwotna, POLSKA nazwa !

    • 1 1

    • Leniwka to było określenie zachodniego ramienia Wisły od śluzy w Białej Górze (czyli jeszcze powyżej Tczewa) z czasów przed przekopem Wisły w Świbnie. Po przekopie od śluzy w Przegalinie była już Martwa Wisła bo Leniwka uchodziła prosto.

      • 0 0

  • Budyn ma problemy

    kase z tunelu wpakuje wiadomo gdzie :)

    • 1 1

  • (2)

    Nikt nie będzie nim chciał jeździć, tak jak autostradami - bo będzie bardzo drogi koszt przejazdu
    do tego wciąż nie rozwiązana jest sprawa przejazdu rowerów, przejścia pieszych, darmowego przejazdu służb ratunkowych..
    Piłsudski dobrze powiedział - wam to kury szczać prowadzać....

    • 1 5

    • (1)

      Powtarzasz się z tymi bredniami.

      • 3 0

      • zobaczysz, uwierzysz

        • 0 2

  • pisali już przecież, że tunel będzie płatny. Ale szybko zdjęli artykuły, bo wybory... a po wyborach hulaj dusza, piekła nie ma.

    pisali już przecież, że tunel będzie płatny. Ale szybko zdjęli artykuły, bo wybory...
    a po wyborach hulaj dusza, piekła nie ma.

    • 0 3

  • Wrzesień 2015 (7)

    PKMka plus tunel PMW: powiem tak, jeśli te dwa projekty "odpalą" przede wszystkim Gdańsk się mega odciąży drogowo.
    Paradoks sytuacji może być taki,że tylu letni prezydent może nie wyczekać tego momentu na stołku...

    • 88 8

    • w jaki sposób PKM odciąży drogowo Gdańsk? (6)

      • 9 17

      • (1)

        Może część ludzi z obrzeży miasta przesiądzie się z autek do PKM...

        • 21 8

        • TAK, PRYSZCZ I ZUKOWO PRZYJADĄ PKM :) BRAWO

          I RUMUNIA

          • 2 2

      • Poza tym pamiętaj (3)

        Znacząco spadnie ruch autobusów na Słowackiego( PKMka) a to też ma znaczenie.Poza tym TIRy jadące w kierunku obwodnicy też uciekną w stronę tunelu PMW

        • 9 4

        • Przecież tych autobusów po Słowackiego to jeździ tyle co kot napłakał. Z przystanku Srebrzysko do góry przez najbliższe pół godziny odjedzie raptem 5 autobusów różnych linii. A PKM co najwyżej ograniczy linię 110, bo ta przestanie mieć sens.

          • 4 1

        • (1)

          Tiaaa, bo to autobusy i TIRy zapychają słowackiego.

          Śmiechłem.

          • 13 7

          • No przecież że autobusy zapychają, bo ja jadę samochodem!

            Podpisano,
            wąsaty Janusz Nowak w tediku od Helmuta.

            ;)

            • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane