- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (32 opinie)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (33 opinie)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (533 opinie)
- 4 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (59 opinii)
- 5 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (550 opinii)
- 6 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (20 opinii)
Tunel pod Motławą. Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy
W planach Gdańska jest budowa kolejnego odcinka ul. Nowej Wałowej. Jej elementem będzie wykonanie przeprawy przez Motławę . Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę. A to oznacza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć żeglugę na Motławie.
Nowa droga, zdaniem planistów, będzie chętnie wybierana przez kierowców. - W 2025 r. ma się tam pojawić od 1300 do 2800 pojazdów na godzinę w zależności od odcinka. 10 lat później ma się tam poruszać już 2,9-3,2 tys. pojazdów na godzinę. Ulica Nowa Wałowa odciąży oś komunikacyjną: Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie - mówi Anna Dobrowolska z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Warto tutaj zaznaczyć, że właśnie powstaje 1,2-kilometrowy szlak ul. Nowej Wałowej wraz z estakadą i wiaduktem (jedna nitka) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na terenach postoczniowych - budowa Młodego Miasta. Inwestorem jest spółka BPTO, planująca również w sąsiedztwie budowę obiektów mieszkalno-handlowych z apartamentami w stylu penthouse i pomieszczeniami biurowymi.
Dawne zakłady Elmor do końca roku ustąpią zaplanowanej do przedłużenia ul. Nowej Wałowej i przyszłemu miejscu budowy przeprawy przez Motławę.
Wszystko zatem wskazuje na to, że będzie to tunel pod rzeką. Również obecne władze Gdańska ku temu się skłaniają. Stąd zapytaliśmy największe biura projektowe w Gdańsku, jak może ten obiekt wyglądać i w jakiej technologii będzie prowadzana jego budowa.
Czy zastosowanie maszyny TBM jest w tym projekcie zasadne? - Raczej nie. Wymagałoby to obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m, co eliminowałoby tramwaj - nie mógłby wyjechać z tego tunelu. Ponadto przy realizacji przeprawy tunelowej w tym miejscu trzeba pamiętać o zabezpieczeniu obiektu na wypadek powodzi. Teren Młodego Miasta znajduje się na poziomie 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a minimalna rzędna przeciwpowodziowa dla tego terenu wynosi 2,5 m - ocenia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
- Budowa tunelu przy użyciu maszyny TBM, pod niewielkiej szerokości rzeką, jest nieopłacalna ekonomicznie. Moim zdaniem, dużo prostszym rozwiązaniem będzie metoda zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu o wymaganym przekroju w tzw "suchym doku", przetransportowaniu tego elementu w miejsce wbudowania oraz zatopienie. Przed tą operacją należy wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby osadzić konstrukcję i ją zasypać. Niewątpliwą zaletą tuneli zatapianych jest dowolność przekroju - niekoniecznie okrągłego, co wymusza np. maszyna TBM - mówi Tadeusz Stefanowski z Transprojektu Gdańskiego, projektant m.in. wiaduktu Trasy W-Z w Gdańsku nazywanego czasem "Okiem Saurona".
To jednak spowoduje zamknięcie na pewien czas żeglugi. Projektanci jednak liczą się z tym mankamentem, ale biorą też pod uwagę pory roku wymuszające znaczną bądź znikomą żeglugę. Stąd można ten problem skutecznie rozwiązać.
Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziła pewne kontrowersje, głównie z uwagi na brak chodnika dla pieszych i drogi dla rowerów. Nikt chyba nie wyobraża sobie, by do tunelu pod Motławą pieszych i rowerzystów nie wpuścić. - W przypadku dopuszczenia ruchu pieszego bądź rowerowego konstrukcja musi być rozdzielona. Tunele zatapiane pozwalają na kształtowanie przekrojów prostokątnych ze ścianami - przeponami oddzielającymi poszczególne środki transportowe - mówi Tadeusz Stefanowski.
Budżet miasta nie jest studnią bez dna i może okazać się, że stać nas tylko na pewną część projektu. Czy w grę wchodzi etapowanie przedsięwzięcia? - Budowę tuneli można etapować, ale jest to w tym wypadku nieopłacalne - mówi Jan Kosiedowski i wtóruje mu Tadeusz Stefanowski: - Wykonanie tunelu w jednym etapie prawdopodobnie będzie korzystniejszym rozwiązaniem w tym konkretnym wypadku.
Miejsca
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2013-12-06 09:28
hura
LEMINGI przkopia łopatami
- 1 1
-
2013-12-06 09:27
Tunel pod pachołkiem
Gdzie pod pachołkiem jest jakiś tunel? Chyba nory lisów a nie tunel?
- 1 1
-
2013-12-05 15:14
na pewno czy raczej? (1)
"Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy".
"Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę".- 6 0
-
2013-12-06 09:03
Kosiedowski to nie projektant
- 1 0
-
2013-12-05 14:06
Wiecie co my robimy tym tunelem ??? (2)
My mówimy to jest nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo !
Szkoda że za miliardy zł, a nie ma 100 -200 mln żeby wyremontować kilku ulic w centrum Gdańska- 64 33
-
2013-12-05 16:20
Mówimy patrzcie to jest przez nas wybudowane, w oparciu o pięć instytucji (1)
i nikt nie ma prawa się przyczepić :)
miś miś świńska rura nie miś- 9 1
-
2013-12-06 08:25
Też w sumie dawno nie drążyłem
Ale żeby martwą?
- 7 0
-
2013-12-05 21:06
Jakie tam tunele zatapaialne... Zamykamy śluzy i mamy suchą Motławę. (4)
Ewentualnie robimy 2 tamy które rozdzielą Motławę na szerokości np. 200 metrów , żaden wielki problem. Naprawdę. Ostatnio przy Stągwiach Mlecznych robiono nabrzeże ta metodą, - znana od kilkudziesięciu lat, stosowana np. przy budowie wiaduktu i trasy AK wiele lat temu - paluje się i zakłada ścianę z profilowanych długich płyt metalowych które zachodzą na siebie przy wbijaniu w grunt , mają one swoją nazwę ale zapomniałem, o filmik był na Trojmiescie o tym nawet jak robili nabrzeże Motławy przy Stągwiach.
Naprawdę byłby to mały koszt jak na taką invwstycję.
Potem robimy sobie co chcemy w suchej Motławie.
Pod Martwą Wisłą też nie wiem po co kupili / wypożyczyli kreta od Hansa za 900 mln.
Polscy górnicy zrobiliby to za 100 mln i szybciej.
-Wykopali już grube tysiące kilometrów na głębokościach 800 metrów bez problemu i to takie chodniki po których harcują górnicze kombajny....
No cóż skoro mamy drogie autostrady to i tunel musi być drogo zrobiony...
Inna sprawa że tereny przy Motławie hen aż po / za Teatr Wybrzeże są położone na mułowo-piaskowo-wodnistym terenie... np. kościół Mariacki musiano usadowić na 1500 dębowych palach... Ten tunel to grubsza sprawa wyjdzie z tego powodu.
I jeszcze jedno, za 20-50 lat i tak zaleje to woda... Cały Gdańsk aż po wzgórza morenowe.- 9 7
-
2013-12-05 23:47
(1)
Nazywa się ścianka Larsena.
- 3 1
-
2013-12-06 00:01
no wałśnie
dzieki
- 0 0
-
2013-12-05 22:33
Gdansk zaleje cofka po Ksawerym,a nastepny bedzie huragan budyn;)
- 1 1
-
2013-12-05 21:09
ale przez te 20-50 lat pare razy zalejemy robaka, może nawet w tunelu
- 2 0
-
2013-12-05 17:14
powariowali z tymi tunelami (3)
Tunele sa dla kretow. Jesli tam ma byc ruch pieszy i rowerowy oraz tramwaj to w gre wchodzi TYLKO WYSOKI MOST! Mosty dobrze zaprojektowane sa piekne i funkcjonalne, wzbogacaja panorame miasta, ludzie chodza na swiezym powietrzu i podziwiaja panorame Srodmiescia. Taki most jest tanszy, odpada problem z zalewaniem w czasie powodzi oraz ulica ma wieksza dostepnosc.
- 7 7
-
2013-12-05 17:17
nie dla mostu! Tylko tunel to porządna inwestycja nie kolidująca z ruchem na Motławie. (1)
- 4 5
-
2013-12-05 23:44
Trzeba zrobić tunel dla samochodów i most dla pieszych i rowerów, a dla tramwaju most obrotowy. I będzie git. Pomożecie? Yes, we can do it.
- 2 1
-
2013-12-05 20:18
Mamy kreta niech kopie inni jak chcą kopać naszym kretem niech płacą.
- 0 3
-
2013-12-05 15:40
Mosty zwodzone w Holandii (4)
Polecam władzom miasta wybrać się na kilka dni do np. Rotterdamu, gdzie mosty zwodzone są co chwilę i funkcjonuje to bardzo dobrze, zarówno dla statków, jak i dla samochodów. To, że czasem trzeba poczekać 5 minut zanim przepłynie barka nikogo tam nie dziwi.
Nawet największy most w mieście, Erasmus Brug, jest zwodzony.- 18 1
-
2013-12-05 23:39
Budyń bierze udział w wielu wycieczkach po całym świecie ale interesują go głównie smaki lokalnego piwa i budyniu.
- 0 2
-
2013-12-05 16:31
(2)
a jezdzi po nim tramwaj?
- 0 0
-
2013-12-05 17:01
tak! (1)
- 5 0
-
2013-12-05 17:26
oto naoczny dowód :
zdjęcie tramwaju na Moście Erazma
http://i1DOTtrekearthDOTcom/photos/60217/erasmusbrug_in_rotterdamDOTjpg
na pohybel skryptom wycinającym linki- 4 0
-
2013-12-05 15:23
(1)
lepiej zajmijcie się mostem w Sobieszewie,to jest obciach dla miasta i GDAŃSKA
- 13 4
-
2013-12-05 23:36
W Sobieszewie mieszka społeczny plebs a w Nowym Mieście zamieszka elita. Musi mieć tunel od Pachołka do wylotu na Warszawe.
- 2 1
-
2013-12-05 14:10
most zwodzony chyba najlepszy! (10)
to nie ma być autostrada a zwykła miejska ulica. a do tego jaka atrakcja tyrystyczna
- 27 51
-
2013-12-05 17:25
racja (3)
most zwodzony lub wysoki - tunele sa tylko dla samochodow. Mosty laczace brzegi rzeki maja funkcje przestrzeni publicznych, wiaza tkanke miejska w sposob przyjazny dla ludzi, w przypadku srodmiescia mozna z nich podziwiac panorame miasta...
Zaprzeczeniem tych wszystkich funkcji jest tunel ktory ma znaczenie czysto uzytkowe dla samochodow, a wjazdy i wyjazdy z niego odcinaja z uzytkowania duza czesc brzegu rzeki- 4 4
-
2013-12-05 20:27
Żaden problem (1)
Można zrobić most z kładką na wysokości 30 metrów, statki będą przepływać pod mostem i wyjdzie taniej niż tunel, no i szlaku wodnego nie trzeba będzie zamykać na czas budowy.
- 2 1
-
2013-12-05 23:29
Jakie statki?
- 0 0
-
2013-12-05 19:25
moja luźna refleksja jest taka że i tak pod koniec tego stulecia kiedy poziom morza będzie o około metr wyższy całe to młode miasto szlag trafi
- 7 3
-
2013-12-05 14:10
bezedura dla 3 tys. samochodów / godzinę ??? (3)
- 11 2
-
2013-12-05 22:28
skad oni w ogole planuje tyle samochodow (2)
Aktualnie Polska ma sie zaczac wyludniac. Niby taka bieda, ale kazdy samochodem jezdzi?
Poza tym - no na pewno bedzie tyle samochodow, jak ludzie od zarzadzania komunikacja miejska beda ja tworzyc tak jak teraz.
1. Budowana linia na Piecki-Migowo. Wspaniale. Jednak brak polaczenia z Wrzeszczem / Oliwa. Studenci i ludzie dojezdzajacy tam do pracy beda mieli 2 przesiadki. Jedna na Bretowie, jedna na Stzyzy. Wniosek - wybiora samochod.
2. Buduja tramwaj na Piecki-Migowo. Wspaniale, W dalszych planach jest Nowa Politechniczna. Swietnie. Ale polaczenie obu bedzie na koncu dziesiejszej Bullonskiej. Dlaczego nie na Nowolipiu?
3. Kolejny przyklad niewlasciwego rozwiazania komunikacji miejskiej w kwestii tramwaju na P-M. Brak polaczenia biegnacego wzdluz Lostowickiej. Zatem wszyscy ludzie z Poludnia musza sie pchac przez Srodmiescie.
Gdyby zrobiono te polaczenia, ktore opisuje to Gdansk poludnie i gorny taras mialby do Wrzeszcza / Oliwy tak samo wygodnie i blisko jak na Glowny.
Jest wiele dobrych rzeczy, ktore sie dzieja w miescie. Jednak widac, ze zarzadzaja tym ludzie, ktorzy maja przyspawany samochod do 4 liter, bo ostatecznie brakuje obycia w tym, ze jak sie na odcinku 5 km trzeba 2 razy przesiadac, to sie nie bedzie korzystac z komunikacji miejskiej. Szczegolnie zima jest to bardzo uciazliwe. A czas, kiedy pogoda nam nie sprzyja w Gdansku stanowi pol roku :/- 6 1
-
2013-12-05 23:28
Nawet z Zaspy i Przymorza nie ma połączenia z uniwerkiem. Trzeba objeżdżać miasto tramwajem dookoła przez Wrzeszcz albo Oliwę. Co wybrałem? Kupiłem dziecku uniacza za 1000 zł, przez 4 lata służył i jeszcze na koniec 800 zł dostałem. Dziecko nie marzło, nie traciło czasu. A koszty podobne. Bo uniacz to solidny samochód. A komunikacja miejska jest do bani.
- 5 2
-
2013-12-05 22:30
jeszcze warto tu pamietac o zapomniancyh terenach wokol stadionu
Tramwaj wzdlug drogi zielonej (III i IV odcinek Trasy Slowackiego) oraz wzdluz Czarnego Dworu, potem JP II z przebiciem nad torami do skrzyzowania Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego.
W Gdansku za wiele linii tramwajowych dubluje SKM. Brakuje natomiast krzyzowych polaczen.- 3 1
-
2013-12-05 15:12
ja jestem za zmianą biegu rzeki. (1)
- 14 0
-
2013-12-05 22:01
i byłoby miejsce na kosmodrom
- 3 0
-
2013-12-05 23:16
Jak nie starczy pieniędzy na cały tunel można wykonać połowę. Od jednego brzegu do połowy rzeki. Sukces połowiczny ale jednak sukces. A o jakich stakach oni mówią? Przecież dalej niż do mostu za Zieloną Bramą nie popłyną. Przystań pasażerską można zrobić przed mostem , dla turystów żaden problem podejść kawałek albo podjechać tym małym autobusem. Dodatkowo ożywi się dalsza okolica wzdłuż nabrzeża Motławy.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.