Wyburzenia budynków na Długich Ogrodach. Będzie nowy węzeł przesiadkowy


Jeszcze tej jesieni na Długich Ogrodach zostanie wyburzonych kilkanaście zdegradowanych budynków po dawnych warsztatach, magazynach i kotłowni. Na terenie przy ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska ma powstać nowy węzeł integracyjny z pętlą autobusowo-tramwajową i parkingiem park & ride.



Czy korzystasz z parkingów typu park & ride?

Zobacz wyniki (516)
Nowa pętla autobusowa i tramwajowa przy Siennickiej ma być częścią planowanej Nowej Wałowej, która ma przebiegać nieopodal.

Obecnie na terenie dwóch działek znajduje się kompleks kilkunastu budynków magazynowo-warsztatowych, należących do skarbu państwa. Wcześniej funkcjonowały tam też pomieszczenia biurowo-administracyjne, kotłownia z 19 metrowym kominem i stacje transformatorowe.

Budynki, a w zasadzie pozostałości po nich, są w fatalnym stanie. Teren, na którym stoją jest zarośnięty, zalega na nim gruz i szkło z rozbitych okien, a przez ostatnie lata najczęściej można było tam spotkać okolicznych złomiarzy.

W sumie do wyburzenia zakwalifikowano 13 budynków o łącznej kubaturze 20 tys. m3.
Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych rozstrzygnął właśnie przetarg na wykonanie robót rozbiórkowych tych obiektów. Prace mają rozpocząć się niebawem i pochłoną ok. 200 tys. zł.

Za kilka lat w tym miejscu ma funkcjonować nowy węzeł integrujący komunikację autobusową, tramwajową i ruch samochodowy, generowany przez Nową Wałową, która wciąż znajduje się co prawda w planach, ale przebiegać ma tuż obok.

- Inwestycja ujęta jest w planie inwestycyjnym miasta do 2020 roku na pozycji rezerwowej. Wspomniana planowana rozbiórka związana jest ze złym stanem technicznym obiektów - wyjaśnia Anna Dobrowolska z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdańsku.
Nowa pętla tramwajowa ma powstać w ramach przedłużenia Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą.
Nowa pętla tramwajowa ma powstać w ramach przedłużenia Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą. graf. Trojmiasto.pl

Plan zagospodarowania dla tego terenu przewiduje też budowę parkingu (park & ride) na minimum 200 aut. Z racji atrakcyjnego położenia i niewielkiej odległości od centrum Gdańska, nowa pętla, wraz z parkingiem, będzie dobrą alternatywą dla dotychczasowych węzłów na Przeróbce i Stogach.

W sierpniu Biuro Rozwoju Gdańska wyłożyło plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.

Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu. Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.

Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.

- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać inwestycji z listy podstawowej, albo powstaną oszczędności podczas ich wykonywania. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - dodaje Dariusz Wołodźko z Biura Prasowego UM w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką dotację możne liczyć.

Opinie (113) 10 zablokowanych

  • Najlepszy park & ride powstaje przy galerii Metropolia (22)

    Zaprzecza on jakiejkolwiek logice budowania takich obiektów, które powinny być na obrzeżach miasta, a nie w jego centrum.

    • 100 35

    • Jaka logika ? Detroit w latch 70 tych XX wieku ? Teraz takie obiekty buduje sie w centrach miast w miejscach dobrze skomunikowanych jak wrzeszcz ( SKM, PKM, pociagi dalekobierzne , autobusy , tramwaje ) ..

      • 16 14

    • (19)

      Szanowny Panie Menelu, Wrzeszcz Dolny i Górny, Strzyża, Zaspa, Przymorze to wielkie dzielnice mieszkaniowe. Dlaczego mamy jeździć na zakupy poza miasto?
      Dlaczego mam blokować drogi wyjazdowe z Gdańska ? O klientów tej galerii niech Pan się nie martwi. Jak ich zabraknie to galerie przekształcą się w Domy Kultury, tak jak ma to miejsce w dzisiejszym Manhattanie. Wrzeszcz był zawsze dzielnicą handlową i niech tak zostanie. Pozdrawiam

      • 32 9

      • Sznowny Panie Mirku, (16)

        Wrzeszcz, Strzyża, Zaspa, Przymorze to dzielnice o dużej koncentracji mieszkań i usług, doskonale skomunikowane transportem publicznym. Do tego większość celów jest w strefie dogodnego dojścia pieszego i naprawdę nie ma potrzeby wszędzie pchać się samochodem. Ja swój niedawno sprzedałem, bo przez większość czasu stał - nie było potrzeby go używać. A monstrualne parkingi przy CH Metropolia są prezentem dla mieszkańców podgdańskich gmin oraz przedmieść, którzy zakorkują nam miasto bo panisko przecież wszędzie musi karetą jechać.

        • 30 8

        • jak robi się duże zakupy (2)

          Całe wózki dla 4-5 osobowej rodziny, to trzeba przyjechać samochodem.
          Hipsterzy po apaszke oczywiście przyjeżdżają tramwajem lub rowerem...

          • 24 10

          • Błąd planistyczny (1)

            Po takie zakupy powinno sie jeździć do wielkich sklepów (marketów lub delikatesow) a nie galerii handlowych. Poza tym tam powstaje parking typu Park&Ride czyli zostaw auto i korzystaj z komunikacji miejskiej. Na zachodze takie parkingi i węzły buduje się poza scislym centrum.Nawet w Warszawie tak jest. U nas za to pcha sie auta do centrum a tam nie ma sensu się juz przesiadac na komunikację miejską. Dobre węzły moglyby powstac w okolicach Kowal, Lotniska, Osowej, Rudniki, Przerobka,Św. Wojciech. Ale dla włodarzy Gdańska i Trójmiasta to Science Fiction

            • 14 8

            • Chcąc skorzystać z SKM do Gdyni lub dalej

              jadąc z Brzeźna lub Nowego Portu, należałoby szukać parkingu w centrum, czyli np. przy Metropolii. Dojazd tramwajem mija się z celem.
              Albo parkować na Żabiance lub przy stacji Politechnika. Tam już tramwaje lub autobusy dojeżdżają, choć zajmuje im to sporo czasu. No i mimo wszystko to nie jest na obrzeżu miasta.

              • 3 2

        • (7)

          Szanowny Panie Zuo, niech przyjeżdżają, kupują i bogacą nasze miasto. Każdy przyjezdny jest przeze mnie bardzo mile widziany.

          • 15 4

          • nie bogacą - nie okłamuj samego siebie (3)

            • 5 4

            • (2)

              Nie mam takiej potrzeby. Statystyki jednak nie kłamią. Wiem, że teraz niezbyt popularne są naukowe argumenty i korzystanie z naukowych narzędzi. Bardziej na czasie są takie argumenty jak "powszechnie wiadomo", "przecież każdy to wie" "każdy to widzi". Ja jednak jestem staroświecki i bardziej ufam rocznikom statystycznym. Z nich jednoznacznie wynika że Gdańsk jest jednym z najlepiej rozwijających się i zarządzanych miast w Polsce.

              • 2 1

              • to jest jeden fakt (1)

                Jak z tego wywnioskowal Pan, ze to przyjezdni parkujacy na P&R przy PKP wrzeszcz sa glowna skladowo sukcesu?

                • 1 1

              • Mój komentarz odnosił się do umiejscowienia Galerii Metropolia a nie parkingu. Jestem zwolennikiem aby wszystkie miejsca parkigowe w Gdańsku były płatne. Godzinowo lub w postaci abonamentu.

                • 0 2

          • xxx (1)

            duzo kupują, jest zbyt=ceny rosną=pan Mirek płaci wiecej za buty-myslenie nie boli.

            • 3 4

            • Panie Marku, ekonomia nie jest tak prosta jak Pan sobie wyobraża. Jeżeli myślenie nie boli to nie narażę Pana na zbytni uszczerbek. Proszę rozważyć dwa warianty. Pierwszy, ograniczonej podaży. Tu zapewne miałby Pan rację. W przypadku jednak prawie nieograniczonej podaży i ostrej konkurencji, raczej nie muszę się martwić o ceny butów. Obecnie to nie produkcja jest problemem, tylko zbyt. Pozdrawiam

              • 3 0

          • ...zwłaszcza ci przyjezdni z Syrii?

            • 0 3

        • czyli @zuo chce galerii handlowej (3)

          do której się jeździ tramwajem? I co potem z tymi kupionymi tam gratami zrobić? Wieźć w ścisku, smrodzie i duchocie, bo się panu obcisłogaciemu coś wydało? To czemu nie super-sam? Albo takie targowisko jakie było w miejscu obecnego Manhattanu? Jak przaśnie, to na całego.

          • 6 8

          • W Londynie to w sumie norma

            malo kto w bogatym Londynie ma samochod, a jeszcze mniej ludzi korzysta z niego na co dzien.

            Co do sklepow... Miasto malych odleglosci. Ale chocby na rozmowe o tym w Polsce jest za wczesnie.

            • 16 1

          • Nawroc sie

            Proponuję krótki wyjazd z woj. Pomorskiego by rozszerzyć swoje horyzonty. Najlepiej kierunek południowy lub zachodni. Po dokładnym zaobserwowaniu różnic i ich analizie powrót i zaprzestanie pie*rz3nia glup0t.

            • 6 1

          • ...nie mam samochodu...

            ...i daję sobie radę z zakupami... i nie jestem obrośnięty tłuszczem jak jakieś monstra epoki konsumpcyjnego kapitalizmu "samochódmoimBogiem-bezniegokażdewyjściezdomutracisens"

            • 3 1

        • Mieszkańcy np Skarszew nie mają wyjścia i muszą jechać autem skoro rozebrano im linie kolejową - Podobnie z innymi zamkniętymi. Są miejscowości które po prostu preferują samochody albo rowery po rozebranych szlakach kolejowych

          • 1 0

      • Miras nie czaisz bazy więc nie wypowiadaj się. (1)

        • 2 8

        • Przypominasz mi partyjnego urzędnika sprzed trzydziestu lat. Tak samo mnie pouczał :) Sądziłem, że to wymierający gatunek. Nie myślałem, że wrócicie tak szybko.

          • 13 1

    • niekoniecznie

      jeśli ktoś pracuje w gdyni, bądź gdziekolwiek dalej, ale w zasięgu skm, a mieszka od niedźwiednika po brzeźno, to jest to całkiem atrakcyjna opcja. jeśli ktoś jest w stanie znieść jazdę skm oczywiście. dojazd do przystanków skm komunikacja miejską jest żałosny, pogódź się z tym.

      • 5 1

  • Budyniowe priorytety (9)

    Widzę, że węzeł Siennicka (dla odcinka Nowej Wałowej, którego na razie nie ma!) jest w Budyniowie ważniejszy od Nowej Świetokrzyskiej, obiecanej przed wyborami w 2014 r., i która już teraz obsługiwałaby kilkanaście tysięcy osób...
    A może teren, po uporządkowaniu za miejską kasę, komuś się przyda na lepsze cele niż węzeł przesiadkowy? :)
    Vivat Developer!

    • 62 52

    • Jaki deweloper??? (3)

      To nie jest chyba 'pod nikogo' robione, trzeba to zbudować żeby ożywić te tereny, tam jest masa pustego miasta, budować tam a nie wille kartongips na Szadółkach-Zdrój

      • 36 7

      • Polac mu

        • 7 1

      • sam sobie przeczysz (1)

        z jednej strony mówisz, że to nie pod developerów robione, a z drugiej, że trzeba tam budować. schizofrenia?

        • 5 2

        • pod nikogo konkretnego

          Tylko pod nowa dzielnice, blisko srodmiescia, a nie na smietnisku.

          Im wiecej nowych, dobrych lokalizacji do mieszkania tym cent nizsze

          • 1 0

    • Gdańsk miastem tuneli (4)

      Jeśli uda się zrealizować wszystkie planowane tunele ( tunel pod Pachołkiem, tunel pod Motławą czy budowany tunel pod Forum Gdańsk ) to wraz z tunelem pod Martwą Wisłą będziemy mieli nieźle ztunelizowane miasto istny kreciogród :-)

      • 5 4

      • ten jest z nich wszystkich najrozsadniejszy, bo otwiera Dlugie Ogrody na miasto (2)

        A _dobrze_ zabudowane dlugie ogrody moga stac sie jedna z przyjazniejszych dzielnic miasta.

        Oby bylo im blizej do Garnizonu czy Wajdeloty niz wiezowcow, ktore wlasnie zaczyna sie stawiac na Mlodym Miescie.

        • 11 2

        • wystarczyłby most (1)

          Po co drogi tunel. Most stylizowany na stary, z kutymi balustradami i latarenkami byłby ladniejszy

          • 1 2

          • zegluga

            Nie wiem, po co ta droga ma byc tak szeroka. Za malo samochodow tloczymy do wrzeszcza?

            Po co P&R i szeroka arteria?

            • 1 1

      • Co mają powiedzieć mieszkańcy miast w których są metra ? Daleko nam do kreciogrodu.

        • 0 3

  • (4)

    Jaka to Przerobka???

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi na oczywisty błąd. Treść została poprawiona.

    • 72 4

    • Trójmiasto.pl wie lepiej amatorszczyzna

      • 15 1

    • Zrobi sie przeróbkę i będzie Przeróbka.

      • 20 2

    • przeróbka kasy - bokiem

      • 9 4

    • Długie Ogrody?

      A nie Polski Hak czy Stary Dwór?

      • 9 0

  • wreszcie (1)

    taki ładny kawaełek miasta tak zaniedbany że wstyd wstyd wstyd

    • 60 5

    • Inna sprawa że będą dwie pętle kilkaset metrów od siebie - przecież zaraz za mostem jest pętla na Przeróbce (świeżo przebudowana zresztą). Dziwne to trochę.

      • 7 1

  • I dobrze (1)

    Wyburzac bo w takich starociach tylko kręcą się menele i podjeżdża lewe samochody...

    • 55 4

    • wszystko wyburzyć i zabetonować

      • 3 3

  • Przeróbka przecież to jest ŚRÓDMIEŚCIE (3)

    Przeróbka jest po drugiej stronie Martwej Wisły !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 86 2

    • A dokładnie Rudno choc obecnie rzadko używana (2)

      • 9 0

      • (1)

        a nie Knipawa?

        • 4 1

        • Polski hak ?

          • 2 0

  • (1)

    Panie Macieju, gdzie według Pana zaczyna się Przeróbka? Mieszkałem tam 22 lata i zawsze wydawało mi się, że za mostem, a kończy się obecnym Mostem Wantowym - co ja tam jednak mogę wiedzieć...

    • 72 3

    • to samo ze Strzyżą i Oliwą

      nawet mieszkańcy się pogubili i nie wiedzą na jakiej dzielnicy mieszkają

      • 3 1

  • To nie przeróbka (2)

    Kolega z redakcji Pan Naskręt chyba nie bedzie zadowolony z takiego babola...

    • 74 1

    • będzie (1)

      babol był planowany, bo to więcej komentarzy na temat babola, więcej komentarzy to więcej odsłon, więcej odsłon strony to więcej reklamodawców, więcej reklamodawców to więcej kasy...

      • 13 0

      • wiecej komentarzy o topografii niz o samej inwestycji

        zalosne

        • 4 0

  • Polska w ruinie

    I jeszcze ta muzyka ... rany jaki dół.

    • 29 1

  • Od czasu przejęcia władzy przez PiS Przeróbka jest wszędzie! I musicie się z tym pogodzić! Kiedyś faktycznie była za Mostem Siennickim.

    • 39 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.