Jeszcze tej jesieni na Długich Ogrodach zostanie wyburzonych kilkanaście zdegradowanych budynków po dawnych warsztatach, magazynach i kotłowni. Na terenie przy ul. Siennickiej ma powstać nowy węzeł integracyjny z pętlą autobusowo-tramwajową i parkingiem park & ride.
Czy korzystasz z parkingów typu park & ride?
tak, to świetne rozwiązanie
27%
rzadko, w Trójmieście to wciąż raczkująca formuła
34%
nie, zbyt wolne i zbyt często psujące się autobusy i tramwaje mnie do tego zniechęcają
39%
Obecnie na terenie dwóch działek znajduje się kompleks kilkunastu budynków magazynowo-warsztatowych, należących do skarbu państwa. Wcześniej funkcjonowały tam też pomieszczenia biurowo-administracyjne, kotłownia z 19 metrowym kominem i stacje transformatorowe.
Budynki, a w zasadzie pozostałości po nich, są w fatalnym stanie. Teren, na którym stoją jest zarośnięty, zalega na nim gruz i szkło z rozbitych okien, a przez ostatnie lata najczęściej można było tam spotkać okolicznych złomiarzy.
W sumie do wyburzenia zakwalifikowano 13 budynków o łącznej kubaturze 20 tys. m3.
Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych rozstrzygnął właśnie przetarg na wykonanie robót rozbiórkowych tych obiektów. Prace mają rozpocząć się niebawem i pochłoną ok. 200 tys. zł.
Za kilka lat w tym miejscu ma funkcjonować nowy węzeł integrujący komunikację autobusową, tramwajową i ruch samochodowy, generowany przez Nową Wałową, która wciąż znajduje się co prawda w planach, ale przebiegać ma tuż obok.
- Inwestycja ujęta jest w planie inwestycyjnym miasta do 2020 roku na pozycji rezerwowej. Wspomniana planowana rozbiórka związana jest ze złym stanem technicznym obiektów - wyjaśnia Anna Dobrowolska z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdańsku.
Plan zagospodarowania dla tego terenu przewiduje też budowę parkingu (park & ride) na minimum 200 aut. Z racji atrakcyjnego położenia i niewielkiej odległości od centrum Gdańska, nowa pętla, wraz z parkingiem, będzie dobrą alternatywą dla dotychczasowych węzłów na Przeróbce i Stogach.
W sierpniu Biuro Rozwoju Gdańska wyłożyło plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej


Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu. Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.
Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.
- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać inwestycji z listy podstawowej, albo powstaną oszczędności podczas ich wykonywania. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - dodaje Dariusz Wołodźko z Biura Prasowego UM w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką dotację możne liczyć.