- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (218 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (128 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (61 opinii)
- 4 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (14 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (18 opinii)
- 6 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (60 opinii)
Tunel pod Motławą. Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy
W planach Gdańska jest budowa kolejnego odcinka ul. Nowej Wałowej. Jej elementem będzie wykonanie przeprawy przez Motławę . Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę. A to oznacza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć żeglugę na Motławie.
Nowa droga, zdaniem planistów, będzie chętnie wybierana przez kierowców. - W 2025 r. ma się tam pojawić od 1300 do 2800 pojazdów na godzinę w zależności od odcinka. 10 lat później ma się tam poruszać już 2,9-3,2 tys. pojazdów na godzinę. Ulica Nowa Wałowa odciąży oś komunikacyjną: Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie - mówi Anna Dobrowolska z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Warto tutaj zaznaczyć, że właśnie powstaje 1,2-kilometrowy szlak ul. Nowej Wałowej wraz z estakadą i wiaduktem (jedna nitka) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na terenach postoczniowych - budowa Młodego Miasta. Inwestorem jest spółka BPTO, planująca również w sąsiedztwie budowę obiektów mieszkalno-handlowych z apartamentami w stylu penthouse i pomieszczeniami biurowymi.
Dawne zakłady Elmor do końca roku ustąpią zaplanowanej do przedłużenia ul. Nowej Wałowej i przyszłemu miejscu budowy przeprawy przez Motławę.
Wszystko zatem wskazuje na to, że będzie to tunel pod rzeką. Również obecne władze Gdańska ku temu się skłaniają. Stąd zapytaliśmy największe biura projektowe w Gdańsku, jak może ten obiekt wyglądać i w jakiej technologii będzie prowadzana jego budowa.
Czy zastosowanie maszyny TBM jest w tym projekcie zasadne? - Raczej nie. Wymagałoby to obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m, co eliminowałoby tramwaj - nie mógłby wyjechać z tego tunelu. Ponadto przy realizacji przeprawy tunelowej w tym miejscu trzeba pamiętać o zabezpieczeniu obiektu na wypadek powodzi. Teren Młodego Miasta znajduje się na poziomie 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a minimalna rzędna przeciwpowodziowa dla tego terenu wynosi 2,5 m - ocenia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
- Budowa tunelu przy użyciu maszyny TBM, pod niewielkiej szerokości rzeką, jest nieopłacalna ekonomicznie. Moim zdaniem, dużo prostszym rozwiązaniem będzie metoda zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu o wymaganym przekroju w tzw "suchym doku", przetransportowaniu tego elementu w miejsce wbudowania oraz zatopienie. Przed tą operacją należy wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby osadzić konstrukcję i ją zasypać. Niewątpliwą zaletą tuneli zatapianych jest dowolność przekroju - niekoniecznie okrągłego, co wymusza np. maszyna TBM - mówi Tadeusz Stefanowski z Transprojektu Gdańskiego, projektant m.in. wiaduktu Trasy W-Z w Gdańsku nazywanego czasem "Okiem Saurona".
To jednak spowoduje zamknięcie na pewien czas żeglugi. Projektanci jednak liczą się z tym mankamentem, ale biorą też pod uwagę pory roku wymuszające znaczną bądź znikomą żeglugę. Stąd można ten problem skutecznie rozwiązać.
Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziła pewne kontrowersje, głównie z uwagi na brak chodnika dla pieszych i drogi dla rowerów. Nikt chyba nie wyobraża sobie, by do tunelu pod Motławą pieszych i rowerzystów nie wpuścić. - W przypadku dopuszczenia ruchu pieszego bądź rowerowego konstrukcja musi być rozdzielona. Tunele zatapiane pozwalają na kształtowanie przekrojów prostokątnych ze ścianami - przeponami oddzielającymi poszczególne środki transportowe - mówi Tadeusz Stefanowski.
Budżet miasta nie jest studnią bez dna i może okazać się, że stać nas tylko na pewną część projektu. Czy w grę wchodzi etapowanie przedsięwzięcia? - Budowę tuneli można etapować, ale jest to w tym wypadku nieopłacalne - mówi Jan Kosiedowski i wtóruje mu Tadeusz Stefanowski: - Wykonanie tunelu w jednym etapie prawdopodobnie będzie korzystniejszym rozwiązaniem w tym konkretnym wypadku.
Miejsca
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2013-12-05 22:54
Żegluga w tej części Motławy i tak jest niczym. W porównaniu z czasami, gdy Gdańsk rządził na morzu.
Nikt nie zauważy różnicy, na czas budowy. Jakby Bałtyk zniknął, też. Gospodarka morska jest fikcją.
- 4 1
-
2013-12-05 21:49
Czy to babranie w Motławie nie zniszczy jej przyrody? (1)
to nie jest martwa rzeka....
- 3 1
-
2013-12-05 22:35
W tym scieku jest przyroda?chyba kielbie w twoim lbie!
- 2 1
-
2013-12-05 14:23
tydzien temu jechalem tunelem w Liverpoolu pod ZATOKA (3)
To jest przedsięwzięcie a ci tu mają problemy z małą Motlawa.
IIRP była przodownikiem w realizacji wielkich projektów, IIIRP to trzeci świat- 42 40
-
2013-12-05 15:04
(2)
Chyba masz na mysli IVRP
- 5 10
-
2013-12-05 15:47
IV RP wbrew pozorom nie wygląda źle przy obecnej PRL III Bis (1)
- 11 7
-
2013-12-05 22:03
za IV RP stocznie sprywatyzowali :)
- 2 1
-
2013-12-05 18:21
I jak zwykle portalowe śmieci mają używanie. (1)
Budują - źle
Nie budują - żle
Spadać smieci i nie udzielać się w dyskusji.
Wasze miejsce jest na śmietniku historii.- 8 11
-
2013-12-05 22:00
przydupas
- 3 1
-
2013-12-05 14:16
Nie w tą stronę wiadukt "Nowej Wałowej" postawili (3)
Przydałby się wjazd od Jana z Kolna z kier Nowego Portu a nie droga donikąd na najbliższe kilka lat.
- 46 8
-
2013-12-05 16:31
(1)
kurczę skąd oni mają tą szklaną kulę, jak dokładnie widzą za ile lat będzie ile samochodów przejeżdżało daną drogą, no szok, a tak na poważnie nie potrafią przewidzieć co będzie jutro i za tydzień, ogólnie śmiech na sali , to tak jakby w 2000r przewidzieć ile będzie dziś aut na drogach, - nie wykonalne
- 5 4
-
2013-12-05 21:23
plany
Statystyka się kłania
- 3 1
-
2013-12-05 17:38
Z NP już budują tunel, po co drugi ?
ten tunel będzie dla jadących od Wrzeszcza i Sopotu, by nie musieli przeciskać się przez śródmieście.
- 7 1
-
2013-12-05 21:08
Naskręt swoje
Oko saurona!!!! Buahahahaha
- 4 1
-
2013-12-05 21:06
panie maćku brawa za artykuł
teraz czyta się pańską pracę z przyjemnością, a projektantom polecam most obrotowy, atrakcja i funkcjonalność
- 4 1
-
2013-12-05 14:36
(2)
Czy w tunelu da sie zrobic centrum handlowe?
- 17 2
-
2013-12-05 21:04
a nie lepiej biura i banki?
- 0 0
-
2013-12-05 20:23
oczywiście "passage panties"
podobnie jak w tunelu pod Dworcem Głownym
- 1 1
-
2013-12-05 14:39
podoba mi sie tunel (3)
I faktycznie uwagi fachowców jakoś dziwnei się zgadzaja z rzeczywistością. Chyba nie konsultowano ich wypowiedzi z "odpowiedzialnym" wiceprezydentem B. :) Tak, z tym co to budzi "mieszane " uczucia.
Teraz tylko należy się bać akcji spowalniających działania - takich jak z budową kolejki do Osowej. Ja wiem, ze Gdańsk jest na pograniczu zdolności kredytowej, ale przygotowania do finalnej budowy to jeszcze można sfinansować. Sam przejazd przez Motławę w tym miejscu jest niezbędnym elementem odciążenia Śródmieścia.
Na wstępne prace przygotowawcze można przeznaczyć pieniądze ze sprzedaży pusto jeżdzących po Głównym Mieście autobusów Pana Lisickiego.- 6 5
-
2013-12-05 18:25
Faktem jest, ze Gdańsk ma kształt długiej kiszki, ale Śródmieście to właściwie odcinek od mostu Błędnik do wiaduktu przy WZ. Samo nasycenie światłami regulującymi ruch mówi samo za siebie. W lecie spaliny - pomimo przewiewności samego Gdańska, drapią w gardło.
Co do autobusów Pana Lisickiego to widocznie mam pecha i to w różnych godzinach. Jeszcze nie widziałem w takim autobusie więcej niż 3 osoby i to w różnych porach dnia. Czy to opłaca sie dla miasta ?- 4 1
-
2013-12-05 16:57
Na wszystkich ulicach Gdańska poza godzinami szczytu komunikacyjnego wszystkie jezdnie są puste,a kierowcy domagają się jeszcze szerszych ulic.Właśnie tutaj należy szukać oszczędności,a nie w autobusach.Nawet jak nie jeżdżą w 100% zapełnione to komuś służą.
- 4 1
-
2013-12-05 15:44
Ale przecież ta droga ma iść przez Śródmieście
więc jak ma je odciążyć?
- 2 2
-
2013-12-05 17:14
Robią drogi do nikąd a nie mogą zrobić do istniejących już osiedli...
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.