• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą dla pieszych i rowerzystów?

Maciej Naskręt
7 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg. Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg.

Choć tunel pod Motławą powstanie dopiero za kilka lat, to już teraz warto zastanowić się nad jego kształtem. Rowerzyści pytają o drogę rowerową, my - o chodnik dla pieszych. Miasto: o tym zdecydują względy bezpieczeństwa.



Choć do budowy przeprawy przez Motławę, która będzie przedłużeniem ul. Nowej Wałowej (na wysokości ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska) wciąż daleka droga, wiele wskazuje na to, że powstanie tam podwodny tunel. Wspominał o tym jakiś czas temu Andrzej Bojanowski, a także trójmiejscy projektanci, których poprosiliśmy o odpowiedź na pytanie: jaka przeprawa przez Motławę byłaby w tym miejscu najwłaściwsza. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po sporządzeniu studium wykonalności i przeanalizowaniu zasadności budowy stałego lub zwodzonego mostu.

Mimo to dyskutowanie już dziś o kształcie przyszłej przeprawy wcale nie jest przedwczesne. O "swoje" postanowili już teraz powalczyć rowerzyści.

- Ciekawi mnie, czy miasto planuje zbudować przejazd rowerzystom pod rzeką. W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą, który jest obecnie budowany, zapomniano o tym rozwiązaniu - zastanawia się pan Krzysztof, który codziennie dojeżdża rowerem ze Stogów do pracy w Śródmieściu Gdańska.

My z kolei postanowiliśmy sprawdzić, czy w tunelu znajdzie się chodnik, który pozwoli pieszym bezpiecznie przejść z jednego brzegu Motławy na drugi.

Warto tu zaznaczyć, że zapisy obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczają budowę ścieżek rowerowych na jezdniach po obu stronach tunelu. Jednak te plany nie dotyczą samego tunelu. Dla tunelu planu na razie nie ma.

Czy w tunelu pod Motławą powinna być ścieżka rowerowa i chodnik?

- Budowa przeprawy pod Motławą w formie tunelu jest jedną z opcji i jest też wciąż odległą inwestycją - zastrzega Emilia Salach z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Jeśli zostaną zapewnione dostateczne środki bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów, to ruch rowerzystów i  pieszych podwodną przeprawą zostanie wprowadzony - przyznaje jednocześnie.

Warto tu jednak zaznaczyć, że od 2015 r. rowerzyści będą mogli korzystać z odległej o kilkaset metrów od planowanego tunelu kładki na Ołowiankę. Trwają prace nad jej projektem, a sama budowa ruszy prawdopodobnie za rok. Zdaniem części miejskich planistów zmiana ta wpłynie nie tylko na poruszanie się rowerem po Śródmieściu, ale także zaktywizuje tereny w dzielnicy Długie Ogrody.

Ponieważ ewentualny tunel na pewno nie powstanie przy użyciu maszyny wiertniczej (dlaczego? o tym przeczytasz tutaj) lecz metodą zatapiania gotowych elementów prefabrykowanych, może mieć różne formy.

Pod uwagę brane może być zarówno zestawienie tuneli w poziomie (obok siebie), jak i w pionie (jeden nad drugim). W tym drugim przypadku tramwaje z pewnością zajęłyby wyższe "piętro", ponieważ miałyby one trudności z wyjechaniem z dolnej komory.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • chyba mam jakieś zwidy

    po raz pierwszy czytając tę notkę, a nie mając czasu skomentować, widziałem mapkę z fragmentem planu zagospodarowania przestrzennego, na których pan Naskręt zaznaczył budynki przeznaczone do wyburzenia, właśnie z powodu budowy tego tunelu. Nieco poniżej tych budynków, czyli poza pasem zjazdu do tunelu były na planie budynki objęte ochroną zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Piszę były, gdyż już ich nie ma, po prostu zostały zrównane z ziemią, a nawet głębiej. Jednym z nich była secesyjna willa, w której po wojnie mieściły się biura Elmoru. Była, bo ją rozebrano ponad 3 lata temu. Teraz jest tylko dziura. Natomiast budynki przewidziane w planie do wyburzenia jak na razie stoją ...

    • 1 0

  • Co na Zachodzie jest normalne u nas nie osiągalny kosmos (1)

    W tym przypadku , w przeciwieństwie do tunelu pod Wisła , alternatywa będzie wspomnianą kładką , która jednocześnie będzie fragmentem Rowerowej Wschodniej Obwodnicy Śródmieścia i dzięki niej łatwiej będzie można przejechać ze Stogów do Wrzeszcza , bo ominie się główne miasto . W przypadku tunelu pod Wisłą rowerzystów kompletnie olano , mało tego pozbawi się nas przeprawy promowej , która ułatwiała dostanie się np. z Sopotu na Stogi , zamiast tego chcą zmusić nas do skorzystania ze śmierdzącego i stojącego w korkach autobusu , najśmieszniejsze jest że pan Lisicki zasłania się jakąś pseudo ustawą która na to nie pozwala , ale mam nadzieje że miasto w końcu znajdzie jakiś kompromis i może uruchomi nowy mniejszy prom tylko dla pieszych i rowerzystów. Inny absurd to taki że droga wzdłuż Kanału Raduni w świetle głupiego prawa nie może być drogą rowerową , tylko drogą serwisową do obsługi bo jest na wale , rządzący obudźcie się wreszcie PRL skończył się 25 lat temu a wy ciągle śpicie

    • 2 0

    • a ty ciagle bełkoczesz
      pedalarze to chcieliby zaraz podgrzewane ścieżki w klimatyzowanej osłonie
      chcecie jeździć to się opodatkujcie a nie wiecznie na sępa

      • 0 2

  • Poproszę tam jeszcze lotnisko.

    • 0 0

  • Już dzielą skórę na niedźwiedziu

    Powstanie a może nie powstanie, w koncu pewnie tak, tylko od hasła do czynu to nie są 4 laty u nas tylko 10-15 lat, wystarczy przesledzic plany , zapowiedzi i ich wykonanie. I NIE PODNIECAC SIĘ TAK PRZED WYBORAMI.

    • 0 0

  • Skoro "Dla tunelu planu na razie nie ma" - proponuję coś dodać

    W tym górnym tunelu proponuję zrobić przeszklone panele sufitowe, przez które będzie można obserwować bogactwo rzecznej fauny i flory. W celu zapewnienia długotrwałego efektu transparentności paneli, do Motławy wystarczy wpuścić glonojady.

    • 0 0

  • Czy tunel jest tańszy od

    mostu?

    • 0 0

  • Błąd

    W tekście jest błąd... Rowerzyści będą korzystać z kładki od 2015r. Powrót do przeszłości?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane