• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą dla pieszych i rowerzystów?

Maciej Naskręt
7 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg. Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg.

Choć tunel pod Motławą powstanie dopiero za kilka lat, to już teraz warto zastanowić się nad jego kształtem. Rowerzyści pytają o drogę rowerową, my - o chodnik dla pieszych. Miasto: o tym zdecydują względy bezpieczeństwa.



Choć do budowy przeprawy przez Motławę, która będzie przedłużeniem ul. Nowej Wałowej (na wysokości ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska) wciąż daleka droga, wiele wskazuje na to, że powstanie tam podwodny tunel. Wspominał o tym jakiś czas temu Andrzej Bojanowski, a także trójmiejscy projektanci, których poprosiliśmy o odpowiedź na pytanie: jaka przeprawa przez Motławę byłaby w tym miejscu najwłaściwsza. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po sporządzeniu studium wykonalności i przeanalizowaniu zasadności budowy stałego lub zwodzonego mostu.

Mimo to dyskutowanie już dziś o kształcie przyszłej przeprawy wcale nie jest przedwczesne. O "swoje" postanowili już teraz powalczyć rowerzyści.

- Ciekawi mnie, czy miasto planuje zbudować przejazd rowerzystom pod rzeką. W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą, który jest obecnie budowany, zapomniano o tym rozwiązaniu - zastanawia się pan Krzysztof, który codziennie dojeżdża rowerem ze Stogów do pracy w Śródmieściu Gdańska.

My z kolei postanowiliśmy sprawdzić, czy w tunelu znajdzie się chodnik, który pozwoli pieszym bezpiecznie przejść z jednego brzegu Motławy na drugi.

Warto tu zaznaczyć, że zapisy obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczają budowę ścieżek rowerowych na jezdniach po obu stronach tunelu. Jednak te plany nie dotyczą samego tunelu. Dla tunelu planu na razie nie ma.

Czy w tunelu pod Motławą powinna być ścieżka rowerowa i chodnik?

- Budowa przeprawy pod Motławą w formie tunelu jest jedną z opcji i jest też wciąż odległą inwestycją - zastrzega Emilia Salach z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Jeśli zostaną zapewnione dostateczne środki bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów, to ruch rowerzystów i  pieszych podwodną przeprawą zostanie wprowadzony - przyznaje jednocześnie.

Warto tu jednak zaznaczyć, że od 2015 r. rowerzyści będą mogli korzystać z odległej o kilkaset metrów od planowanego tunelu kładki na Ołowiankę. Trwają prace nad jej projektem, a sama budowa ruszy prawdopodobnie za rok. Zdaniem części miejskich planistów zmiana ta wpłynie nie tylko na poruszanie się rowerem po Śródmieściu, ale także zaktywizuje tereny w dzielnicy Długie Ogrody.

Ponieważ ewentualny tunel na pewno nie powstanie przy użyciu maszyny wiertniczej (dlaczego? o tym przeczytasz tutaj) lecz metodą zatapiania gotowych elementów prefabrykowanych, może mieć różne formy.

Pod uwagę brane może być zarówno zestawienie tuneli w poziomie (obok siebie), jak i w pionie (jeden nad drugim). W tym drugim przypadku tramwaje z pewnością zajęłyby wyższe "piętro", ponieważ miałyby one trudności z wyjechaniem z dolnej komory.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • tunel tak...

    ale tylko powinien być dla rowerzystów

    • 2 2

  • Elektrobus (1)

    Niech miasto uruchomi bezpłatny autobus (najlepiej elektryczny - będzie taniej) jeżdżący tam i z powrotem, co 5 minut. Będzie woził pieszych i rowerzystów. Względy bezpieczeństwa zostaną spełnione, niezmotoryzowani będą mogli przejechać i będzie w tunelu np bezdomnych.

    • 2 5

    • względy bezpieczeństwa?

      ten tunel będzie krótki. Ze względów bezpieczeństwa przy ulicy powinny być chodniki oraz korytarze awaryjne. Jeżeli tymi korytarzami puści się mieszany ruch pieszo-rowerowy to nic wielkiego się nie stanie, a dwie grupy dostaną piękny "gratis". To samo tyczy się przypadku "tramwaj górą" .

      • 0 0

  • Bez sensu jest ta kładka skoro ma być tunel

    To tak samo jak z pętlą tramwają na Chełmie koło ul,Cieszyńskiego.Wybudowali pętlę która okazała się niepotrzebna.To jest polityka a'la Budyń

    • 2 4

  • a po co tam samochody, deptak zrobić i przeszklone ściany. Jeszcze 2-3 rekiny

    • 2 0

  • Mam złe zdanie o trójmiejskich rowerzystach. Wystarczy drobny błąd, np. tył samochodu częściowo stoi na ścieżce a już drą mordę nie wiadomo o co zamiast po prostu wyminąć i jechać dalej. To daje wizytówkę miasta pełnego sfrustrowanych i nieprzyjaznych mieszkańców.

    • 7 1

  • Tylko most!!!

    • 1 3

  • Przy polskim stopniu przestępczości (1)

    przebywanie w tunelu osób pieszych (również rowerzystów) jest ze względów bezpieczeństwa ABSOLUTNIE NIE DO PRZYJĘCIA. Tunel stanie się natychmiast meliną dla żuli i miejscem napadów. Prostym rozwiązaniem jest przewóz pasażerów i rowerów miedzy przystankami po obu stronach Motławy,bez pobierania opłaty.

    • 5 1

    • most wysoki

      • 0 0

  • most wysoki

    Bylby ze wszystkich wzgledow lepszym rozwiazaniem.
    Mozna zrobic chodniki, rowerzysci jezdza bez problemu jezdnia lub droga rowerowa, ludzie chodza po swiezym powietrzu, mozna podziwiac panorame Srodmiescia. Brak problemow z menelami, zalewaniem halasem w tunelu..
    Nie wiem skad obecnie taka jazda na tunele - jeszcze do tego drogie i trudne w wykonaniu - nieekonomiczne myslenie. Wszyscy chyba zachlysneli sie tunelem pod Martwa Wisla ale to troche inna sytuacja - inna klasa drogi i lokalizacja.

    • 2 1

  • kolejna dwupasmówka potnie miasto.

    Włodarze nie wyciągnęli lekcji z odcięcia Dolnego Miasta drogą dwupasmową.

    • 3 3

  • i znowu temat pedalarzy zaraz znowu im sie cos nie spodoba bo moze za wąsko będzie co?

    precz z tymi roszczeniowymi pedalarzami zadajacymi sie z pedałami !

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane