• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • Pomysł budowy tunelu za 2,3 mld złotych to porażka (4)

    Ile pieniędzy potrzeba na modernizację taboru SKM i jej stacji?

    W Sopocie potrzebne jest przedłużenie tunelu DLA PIESZYCH na przedłużeniu ulicy Chopina a nie inwestycja, która jeszcze zwiększy liczbę samochodów jeżdżących niepotrzebnie na krótkich trasach i zaostrzy problemy parkingowe w całym Trójmieście.

    W Grazu (Austria) burmistrz planujący budowę tunelu pod miastem przegrał wybory.

    Budowa tunelu nie jest w interesie mieszkańców Sopotu, tylko gdańszczan pracujących w Gdyni i gdynian pracujących w Gdańsku. Lepiej, by zamiast samochodami jeździli SKM-ką. Ruch tranzytowy na obwodnicę - po to się buduje południową obwodnicę Gdańska by Trójmiasto odetchnęło.

    Im lepiej dla samochodów, tym trudniejsze życie w mieście.

    • 20 6

    • (3)

      Zadziwia mnie buractwo jak przypuszczam osób z Sopotu.

      "Im lepiej dla samochodów, tym trudniejsze życie w mieście"
      Tylko że samochody nie żyją czyli tłumacząc z polskiego na polski - im lepiej dla mieszkańców 3-miasta posiadających samochody tym trudniej mi się żyje ? Moim zdaniem to idiotyzm.

      Najlepiej niech wszyscy gdańszczanie i gdynianie przesiądą się do SKM a w Sopocie zróbmy skansen tylko czy mieszkańcom Sopotu nie będą również przeszkadzać turyści i ich samochody.

      Skoro korki w Sopocie powoduje tylko i wyłącznie tranzyt Gdańsk - Gdynia to znaczy że mieszkańcy Sopotu właściwie nie używają samochodów czyli światła na skrzyżowaniach można swobodnie wydłużyć dla tranzytu. W tym momencie korki zdecydowanie się zmniejszą i nie będzie problemu.
      A może zamiast wypisywać dyrdymały jak to tranzyt korkuje Sopot warto ruszyć się i zobaczyć ile samochodów z Niepodległości skręca na skrzyżowaniach do Sopotu.

      Budowa tunelu faktycznie nie jest najszczęśliwszym pomysłem ale to pomysł władz Sopotu.

      • 4 2

      • im lepiej dla mieszkańców 3-miasta posiadających samochody tym trudniej mi się żyje ? Moim zdaniem to idiotyzm. (2)

        Nie, nie idiotyzm. Ja samochodu nie mam, a ponoszę koszty rozwoju motoryzacji:
        - coraz większy mam hałas pod oknem
        - coraz trudniej przejść przez ulicę
        - coraz dłużej jadę autobusem. Co ciekawe, "wygodny" dziś dojazd samochodem trwa o wiele dłużej niż jeszcze 7-8 lat temu jechało się autobusem

        • 2 0

        • (1)

          Jak ktoś chce mieć ciszę i spokój to powinien przenieść się na wieś.
          Wydaje Ci się że komunikacja miejska (której Sopot akurat nie posiada) byłaby w Stanie przejąć znaczną liczbę osób które zrezygnowałby z samochodów ?
          Powiedzmy sobie szczerze że nie jest.

          • 0 0

          • dziś przeniosę się na wieś

            A jutro będziesz mi mówił to samo.
            Na wieś - za ciszą - przeprowadzili się ludzie do Kolbud czy Chwaszczyna i teraz im się chce pod nosem autostradę budować

            • 0 0

  • Co za poroniona wizja...

    Dodajmy jeszcze kolejkę gondolową nad monciakiem, lotnisko przy Morskim Oczku i skocznię narciarską w Parku Pólnocnym.

    Czemu w ogóle ma służyć tunel pod istniejącą ulicą? (poza wydaniem olbrzymiej kasy i nieuniknionym naruszeniem konstrukcji okolicznych budynków?). Myślicie, ze rozładuje korki? W momencie jak oddadzą go do użytku ,większość tu piszących królów szos będzie co najwyżej dowożona na zabiegi na oddziale geriartycznym :-/

    • 11 6

  • dokładnie. lepiej już zainwestować w tą kolej linową nad monciakiem !!!!!

    • 5 2

  • Eee tam. Zobaczymy ten tunel i inne cuda jak świnia niebo!

    Teraz czas skonsumować "sukces" wyborczy i zabezpieczać tyły a nie bajki z kampanii realizować.

    • 2 2

  • Nowy tabor dla SKM... (1)

    Piszę NOWY tak, żebym nie musiał pokazywać super pociągów mojemu synkowi na YouTube ... np.

    • 2 0

    • dokladnie

      zeby Polacy przestali otwierac szeroko dzioby widzac pociagi za granica

      • 0 0

  • A może należałoby wprowadzić opłaty, jeśli uda się tunel, za przejazd Niepodległości

    • 4 1

  • Francuzi?

    Francuzi tradycyjnie zrobią nas w ciula jak od setek lat. Niczego nie potrafimy się nauczyć. Lepiej postawić na Niemców - co było to było ale są solidni. Amerykanie nas robią w trąbę i kasa dal nich to najważniejsza rzecz na świecie - tych też olać. Powinniśmy trzymać z sąsiadami.
    A może po prostu ktoś lubi wycieczki na koszt podatnika...

    • 4 4

  • (1)

    U mnie w pracy (centrum Gdyni) dwie osoby, mieszkające 300m od siebie w Gdańsku, codziennie dojeżdżają do pracy swoimi samochodami. Tematem numer jeden są przeważnie korki, zastanawianie się skąd się one biorą i kiedy wreszcie przez Sopot będzie 8 pasów w każdą stronę oraz oczywiście brak parkingów i złośliwość straży miejskiej, która czasem walnie mandat za parkowanie na trawniku. Jak się ktoś kiedyś zapytał czy nie mogliby jeździć razem jednym samochodem, to zrobili takie oczy jakby ktoś im kije od miotły w pupska powsadzał.

    • 11 3

    • Niezła prowokacja paniei anonimie

      • 0 0

  • teraz 2,3mld, a jeszcze 4 lata temu bylo to tylko 900 mln (1)

    no to ladnie, w ciagu 4 lat koszt budowy wzrosl o ponad 100% ?

    kreatywna ksiegowosc czy co?

    • 5 0

    • Spokojnie, na 2,3mld też się nie skończy.

      • 3 0

  • WIĘCEJ TUNELI (1)

    MNIEJ KORKÓW.

    • 4 2

    • więcej tuneli

      mniej WIDOCZNYCH korków.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane