• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • Co z operą leśną

    Nie potrafią wyremontować opery leśnej a za tunel się biorą. Jak tam termin oddania realizacji. A co do tunelu to jeden już jest tylko autobusy i straż pożarna się nie mieszczą...Powodzenia

    • 7 2

  • brawo dla Gdyni - tam budują (4)

    W Gdyni wybudowali na wzgórzu tunel ! Nie gadali tylko się do roboty wzięli !
    Brać przykład z GDYNI sopockie CIULE

    • 8 12

    • tunel ale dla ludzi, najgorszy wariant

      auta na górze a ludzie do ziemi, masakra

      • 2 0

    • na około (1)

      jeździj na około gdynski ciulu

      • 2 1

      • a kto cię pyta o zdanie wieśniaku z Sopotu - co ty tam masz o****ne molo przez mewy , rozwaloną operę obleśną i wąską niepodległości ?

        miastowy jesteś łoj miastowy !

        • 2 2

    • No, całe 20 metrów!!

      • 2 0

  • tja:-) jak to leciało? dwa razy skuteczniejszy:-) a teraz jeszcze cztery razy bardziej zadłużony

    • 3 0

  • wystarczyloby ustawic swiatla a nie pakowac sie w koszty

    ale ktos musi zarobic bo przeciez za darmo nikomu sie tego nie chce zrobic....

    • 3 1

  • w polityce niedoceniane są marzenia i odwaga

    mam nadzieję, że ten tunel naprawdę powstanie, niech Karnoś weźmie sobie sam za to w ramach rekompensaty za wszechogarniającą zawiść pięć kamienic i 10 samochodów, skoro nikt mu tego nie da oficjalnie

    • 2 1

  • Opłaty za przejazd tunelem?

    To jakas kpina - pomyslcie jakie korki będą się tworzyły na "bramkach".
    Prywatny tunel - co za żenada!

    • 6 3

  • tylko metro

    pamietam jak w latach 50-tych poszerzali obecną aleję niepodległości
    trwało to ładnych pare lat, sporo wyburzeń było, przy okazji odkryto schron plot.
    tunel tak, ale jako fragment metra

    • 4 3

  • proponuję wyburzyć wszystko (1)

    i zbudować od nowa wszystko - biurowce, apartamentowce, tunele, centrum biurowo-kompleksowe, kompleksowce, hotele, biznesowce i betonowce. przemyślcie taką opcję.

    • 6 1

    • Proponuję jeszcze

      wielkokubaturowce, hipermarkety, superhale, centra kongresowe i blokowiska.
      Nie na darmo na wybranego prezydenta Sopotu głosowali mieszkańcy sypialni Brodwina i Kamiennego Potoku.
      Oni lubią beton mieszać łokciem, oni ostrzą juz karnokcie.

      • 3 3

  • dla calego trojmiasta

    jak zaczna kopac to juz z rozpedu pod gdynia i gdanskiem tez.bedziem se jezdzic pod ziemia.fajnie...

    • 0 0

  • Czy tunel jest jedyną alternatywą

    Budowa tunelu jak znam życie spowoduje problemy z pękaniem ścian domów stojących przy jego trasie i będzie trwała bardzo bardzo długo powodując w tym czasie mega korki
    Może jednak zamiast tunelu zrobić nowy porządny 2 pasmowy dojazd do obwodnicy. Taki na którym co sto metrów nie będzie świateł jak na Spacerowej i Słowackiego. Przypuszczam że gdyby na w/w ulicach również nie było korka żeby dostać się na obwodnicę to spora część kierowców omijałaby Sopot.
    Trójmiasto z jednej strony ma morze z drugiej park krajobrazowy. Cokolwiek będą twierdzić różne oszołomy w tym układzie nie ma wyboru i potrzebna jest nowa droga przez park.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane