• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • ZA TO KARNOWSKI NIE MOŻE ŻĄDAĆ MIESZKANIA

    Może zażąda prywatnej malutkiej drogi?

    • 4 2

  • ja zaczna wiercic pod Niepodeległosci to wszystkie domki letniskowe sie złożą jak domki z kart.....

    chyba o to chodzi ; wówczas nowy kurort bedzie można od podstaw budować

    • 4 3

  • trzeba myśleć realnie

    większość ludzi którzy tu piszą to albo nie rozumie co pisze albo nie ma zielonego pojęcia o tym temacie.Jak mimo takiej niewiedzy ludzi, miasta Gdynia, Sopot i Gdańsk są w czołówce rankingów w kraju jeśli chodzi o rozwój i zadowolenie mieszkańców.
    Czy SOPOT żyje sam w oderwaniu od Gdyni czy Gdańska? Czy to jest miasto które jest połączone z innymi tworzącymi aglomeracje znaną jako TRÓJMIASTO?
    Popieram rozwój Sopotu, Gdyni i Gdanska oraz wizję zarządzających tymi miastami.
    Trzeba budować i tunel i Opere Leśna i Nowy Dworzec, bo wszystko jest potrzebne a nie cofać się w czasie. Połowa ludzi nawet nie wie że już w latach 60-tych i 70- tych opracowano koncepcje budowy drogi Czerwonej z Gdanska do Gdyni. Nawet zarezerwowano tereny wzdłuż SKM na odcinku Gdańskim. Tylko ze władzom Gdanska ciagle brakowało odwagi w podjeciu decyzji o jej budowie. Ile to w NOT zorganizowano konferencji na ten temat i co?. Gdynia w swoich wizjach i realizacji budowy drogi zwanej RÓŻOWĄ już wykonała swoje zadanie doprowadzając ją prawie do granic SOPOTU. A dalej co? czy mamy czekać na to jeszcze 50 a może 100lat. Dlatego popieram działania Karnowskiego którego cenię za odwagę. Projekt koncepcyjny tunelu już istnieje( można sprawdzić w internecie) i nie jest to nic nadzwyczajnego. Badania gruntu też były robione. Więc czas na realizację i wówczas władze Gdanska wreszcie się obudzą i doprowadzą do budowy drogi Ccerwonej, bo w przeciwnym razie do Gdyni pozostanie tylko dojazd rowerem. Trzeba również doprowadzić do wydzielenia osobnego pasa ruchu dla Tirów na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta, bo za 2,3 lata nikt już swobodnie tedy nie przejedzie. A SKM i kolej metropolitalną także należy budować.Odwagi.

    • 7 0

  • KOLEGA KARNASIA>>>> ZA ILE??????????

    • 6 3

  • Podobno Gdansk ma zakupic TBM do tunelu pod kanalem portowym na Trasie Sucharskiego. Moze niech sie ta maszyna nie zatrzymuje i wierci tunel do Gdyni????

    • 4 0

  • juz dawno to powinni zrobic a nie teraz dopiero i tez nie wiadomo czy w ogole te projekt powstanie!

    mysle ,ze powinien powstac bo to co jest obecnie to MASAKRA! a ZLOMU(aut) co roku przybywa i przybywa a drogi waskie jak w 17 wieku w usa!

    • 3 2

  • trzeba postawić na szybką kolej miejską oraz metropolitarną a potem robić tunel.

    • 2 4

  • Może najpierw pilniejsze rzeczy,potem tego typu innowacyjne pomysły....

    1)Al.Niepodległości-budynek Spon(jak ktoś nie wie ,jest tam rehabilitacja i spotkania osób niepełnosprawnych),przez dziesiątki lat tylko spotkania i to nie częste,bo dojazd kiepski,a w środku mało miejsca,a nawet budynek nie powinien nazwać się budynkiem...a przecież można zrobić znacznie więcej,wystarczy dobra wola,trzeba tylko chcieć i dbać o to co najważniejsze,a nie jakiś tam tunel,bo nie długo już nikt nikim się nie zainstresuje i nie będzie chciał odwiedzać tego pięknego miasta jakim jest Sopot.
    2)Dom seniora na osiedlu Mickiewicza- za duże opłaty dla rodzin,dla osób,które by tam chciałby wyjśc-pomyślmy trochę,osoby starsze nie mają takiej emerytury jak osoby zagraniczne-dwa różne światy-odróżnijmy to wkońcu,a nie łączmy,bo potem tak jak tam zostają puste wolne miejsca niewykorzystane,a nie tą rolę miał budynek spełniać prawda?Tylko leczyć ludzi,a tego nie widać...ktoś czeka,aby łapówki dać czy wyłudzić od biednych ludzi pieniądze?Oj chyba nie tędy droga,czas się zastanowić poważnie......
    3)Mało turystów w kawiarniach?Obniżmy chodź trochę ceny,studenci już w ogóle nie przychodzą,niestać....tak samo sklepy-np: Alma?sałata lodowa 10zł?zgroza....
    4)tylko 12 osób na cały sopot dostało stypedia?Chyba coś tu nie tak...a mówi się tyle,ze Sopot ma taką zdolną młodzież,prosze nam to pokazać.Średnia 5,3 to chyba coś znaczy prawda?No niestety dla prezydenta nie...ciekawe kto je dostał-nie dziwi Was to?Mnie i wiele innych osób zdziwiło.Znam osobę,która właśnie tyle ma i niestety nie otrzymała,aż przykre,uczy się oczywiście dla siebie,ale szkoda,ze nie doceniane są takie osoby.Przynajmniej miały by na dodatki do nauki.

    To tylko dwie z wielu rzeczy jeszcze do zrobienia,by Sopot był lepszy,bardziej lubiany,zorganizowany i pomocny dla wszystkich ludzi,nie tylko dla bogatszych-przecież nie oto chodzi nam wszystkim prawda?A co na to prezydent i jego ludzi,jak jeszcze raz został wybrany,to niech się weźmie za prace,bo jeszcze wiele trzeba zrobić-zacznijmy,a nie siedźmy tylko na wysokich stołkach i pozycjach,ale skoro już je mamy,to wykorzystajmy je w dobry,lepszy sposób.
    Jakby ktoś chciał po dyskutować,lub nie wie co jeszcze można zrobić,albo inaczej nie widzi,to chętnie te przypuszczenia,niewiedzę rozszerzę...

    • 6 8

  • A obwodnica ?!

    Obwodnicą nie mogą przejechać przez Sopot ?!

    • 1 3

  • (4)

    A ja cały czas czekam na protokół z wyborów na Prezydenta Sopotu

    na stronie UM Sopot. Cisza - nie zamieścili - ciekawe czego się tak ociągają - to zaledwie 3 strony. Na stronach www wszystkich miast te informacje sa juz od poniedziałku. Ale wystarczy poszukać w internecie.
    Według strony pkw.gov.pl ilość osób "zarejestrowanych" w spisie wyborców prezydenta Sopotu nagle wzrosła z deklarowanych 87 osób o godz.11.30 przez rzecznika Karnowskiego (p. Jachim) do 105 osób w piątek o 15.00.
    Czyli 18 wniosków zatwierdzonych przez Prezydenta Karnowskiego (no bo kto podpisał te wnioski" przed samymi wyborami", po ujawnieniu "afery" równo o 15.00), bowiem w sobotę UM nie działał. Średnio etyczne zagranie.
    Notabene iość osób uprawnionych do głosowania w całym (!!!) okręgu
    ( Wojewódzki Zespół Reumatologiczny Zakład Rehabilitacji Leczniczej, ul.Grunwaldzka 1-3) gdzie rzekomo dopisano 10 osób w jednym mieszkaniu, wzrosła jedynie o 7 osób!
    Wszystko do sprawdzenia na stronie pkw.gov.pl w dziale wybory samorzadowe 2010 - wystarczy porownać ilość osób uprawnionych do glosowania w kazdym z obwodów , jak zmieniła się między I a II turą.

    • 8 7

    • rusz d... i pójdź do Urzędu (3)

      wczoraj jeszcze wisiało na drzwiach Urzędu Miasta Sopotu

      • 4 5

      • Niestety nie mogę chodzić (I gr. inwalidzka) (2)

        Mogę się przyturlać autobusem, ale w mojej okolicy niskopodłogowce nisię nie zatrzymują. Myslałem że strona internetowa Urzędu Miasta służy ułatwieniu komunikacji z urzędem - byłem w błędzie.

        • 3 2

        • Autobusy do Ciebie nie dojeżdżają, bo tunel pod Monciakiem jest zbyt niski : ) (1)

          Żeby tylko nie sknocili na etapie projektowania tunelu pod Niepodległosci.

          • 3 2

          • prezio

            tym to juz sie ze swoja sprawnoscia frulek zajmie jak zostanie preziem.

            • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane