• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po zamknięciu tunelu, nie przestawiono świateł

Maciej Korolczuk
29 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 12:59 (30 sierpnia 2017)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum. W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum.

Zamknięcie tunelu pod Martwą Wisłą sprawiło, że początek tygodnia kierowcy jadący przez Letnicę, Zaspę, Brzeźno i Dolny Wrzeszcz spędzili w korkach, tracąc w nich co najmniej kilkadziesiąt minut. Z kilometrowymi zatorami do centrum Gdańska nie był w stanie poradzić sobie także system Tristar. Jak tłumaczą urzędnicy, zielonego światła w Śródmieściu nie da się wydłużyć, bo korekty w sygnalizacji "przyniosłyby więcej szkód niż pożytku".



Aktualizacja 30 sierpnia, godz. 12:59: Ok. godz. 13 drogowcy otworzą jeden z dwóch pasów w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Stogów. Jezdnia będzie częściowo otwarta do godz. 22.00. Wówczas tunel ponownie zostanie zamknięty do czwartku do godz. 6.00.

Otwarto jeden pas w tunelu w stronę Stogów



W czwartek od godz. 6.00 drogowcy znów udostępnią kierowcom jeden z dwóch pasów, a przed północą zostaną otwarte już oba pasy w stronę Stogów.




Czy zaskoczyły się poniedziałkowe utrudnienia na drogach w Gdańsku?

W poniedziałkowe popołudnie wszyscy zwolennicy i przeciwnicy tunelu boleśnie przekonali się, ile podwodna przeprawa znaczy w układzie drogowym Gdańska. Choć zamknięto tylko jedną z dwóch rur, pół miasta utknęło w gigantycznych korkach. I to na długie godziny, także poza szczytem komunikacyjnym i mimo tego, że ruch w wakacje jest mniejszy, niż w czasie roku szkolnego.

W krytycznym momencie najdłuższy korek rozciągał się na 5-kilometrowym odcinku między rondem przy Marynarki Polskiej zobacz na mapie GdańskaHuciskiem zobacz na mapie Gdańska. Przez kilka godzin korki dokuczały też kierowcom na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, a także na Drodze Zielonej zobacz na mapie Gdańska, Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, zatkany był też węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska.

Kierowcy, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej po raz kolejny nie odczuli działania systemu Tristar. Jak się okazało, na żadnym ze skrzyżowań w najbardziej zatłoczonym Śródmieściu Gdańska nie zmieniono programu sygnalizacji, by maksymalnie wydłużyć fazę zielonego światła dla kierowców omijających zamknięty tunel. Dlaczego?

Czytaj także: Urzędnicy twierdzą, że Tristar przyspieszył Trójmiasto.



- Bardzo znaczących zmian w programie świateł na Hucisku rzeczywiście nie robiliśmy - przyznaje Robert Krasowski, p.o. kierownika Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - W poniedziałek sam system Tristar próbował dostosować długość zielonego światła na Hucisku i dodawał w zależności od potrzeb od 3 do 6 sekund. Wydłużenie zielonego światła w centrum wymagałoby przygotowania nowych programów dla trzech lub czterech skrzyżowań. Naszym zdaniem nie było takiej potrzeby. Nad prawidłowym funkcjonowaniem sygnalizacji i tym, jaki program z danego sterownika wybierał system Tristar, czuwał nasz operator. I tak będzie także dziś i w kolejnych dniach. Trzeba podkreślić, że mamy tam bardzo ograniczone możliwości działania, bo czasy są tam i tak mocno "wyżyłowane" na wszystkich relacjach. Tzn. każda zmiana ustawień świateł odbiłaby się na pozostałych relacjach.
Po trzech dniach korki znikają?

Inżynierowie tłumaczą, że tymczasowa zmiana organizacji ruchu np. spowodowana remontem drogi, zazwyczaj trwa dłużej niż obecne kilkudniowe zamknięcie tunelu. 3-4 dni to według nich czas, w którym kierowcy przyzwyczajają się do zmian, szukają alternatywnych tras, przez co ruch się rozkłada, a korki maleją.

- Mając to na uwadze, nie chcieliśmy wprowadzać żadnych drastycznych zmian, właśnie dlatego, że mieliśmy z tyłu głowy, że po trzech dniach będzie "po temacie". Liczymy, że zamknięcie tunelu potrwa krócej niż do czwartku, a utrudnienia dla kierowców będą mniejsze - dodaje Krasowski.
Nasz rozmówca podkreśla, że ta nieco pasywna, zdaniem kierowców, postawa inżynierów ruchu wynika tylko i wyłącznie z tego, że utrudnienia - choć korki są znaczne - potrwają relatywnie krótko, a zmiany mogłyby "wyrządzić więcej szkód, niż korzyści". Dodaje, że celowo tunel został zamknięty właśnie teraz, a więc w ostatnim tygodniu wakacji, gdy "turystyczny ruch" maleje, a jednocześnie nie zaczął się jeszcze rok szkolny.

Kierowcy mają na ten temat nieco inne zdanie. Niestety też, po raz kolejny okazuje się, że system Tristar w kryzysowych sytuacjach na drogach, a z taką mieliśmy do czynienia w poniedziałek, jest zupełnie nieprzydatny. Inżynierowie określają go jako "system wolnonadążny", co w praktyce oznacza, że zanim dostosuje on dany program do sytuacji panującej na drodze, korka w tym miejscu może już dawno nie być. Systemowi pomóc w szybszym i skuteczniejszym działaniu może tylko operator, który z danej biblioteki wgranych programów wybierze ten właściwy.

Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej. Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej.
Dlaczego tunel zamknięto aż do czwartku?

Jeszcze w poniedziałek rano, gdy kontaktowaliśmy się z zarządcą tunelu wydawało się, że prace idą zgodnie z założonym harmonogramem i nitka w kierunku Stogów zgodnie z planem zostanie otwarta we wtorek rano. Kilka godzin później otrzymaliśmy jednak komunikat, że prace gwarancyjne się przedłużą. Jak się okazało, po uszczelnieniu rury w miejscach, gdzie wystąpiły tzw. przesiąki, woda znalazła ujście w innych miejscach.

- Każda tuba składa się z pierścieni, między którymi są uszczelki. W sumie daje to ok. 7 tys. połączeń. Na pięciu z nich - i w jednej, i w drugiej tubie - pojawiły się przesiąki wody. Pierwsze z nich zaobserwowaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Celowo czekaliśmy jednak z ich usunięciem, by po pierwsze zrobić wszystkie za jednym razem, a po drugie wykorzystać zamknięcie tunelu do przeprowadzenia w nim innych prac serwisowych - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Prace w tunelu trwają od soboty.
  • Zawilgocenia w pięciu miejscach zostały zlikwidowane, ale pojawiły się dwa kolejne. Na decyzję o powtórnym otwarciu tunelu trzeba zaczekać do jutra.


- Aby zlikwidować przesiąki niezbędna była iniekcja, a więc wstrzyknięcie w te miejsca uszczelniacza. Niestety po 24 godzinach okazało się, że woda poszukała ujścia i pojawiła się na tych samych uszczelkach, ale w nieco innych miejscach. Zamknięcie tunelu przedłużono aż do czwartku z pewnym zapasem czasowym. Jeśli okaże się, że powtórne uszczelnienie będzie skuteczne, to tunel w kierunku Stogów zostanie otwarty wcześniej - dodaje dyrektor GZDiZ.
Tuba w kierunku Zaspy na razie nie będzie zamykana. Jak tłumaczą urzędnicy, ma to związek z początkiem roku szkolnego i zaplanowanymi na początek września uroczystościami na Westerplatte.

Jeśli nowe przesiąki się nie pojawią, tunel może zostać otwarty w środę.

Poniedziałkowy korek na Jana z Kolna oczami rowerzysty



Zawieszenie linii 258

W związku z zamknięciem Tunelu pod Martwą Wisłą (prace konserwacyjne) od soboty, 26.08.2017 r. od godz. 22:00 do czwartku, 31.08.2017 r. do godz. 24:00 wprowadzone zostaną zmiany na liniach 158 i 258:

Linia 158:
- w kierunku Zimnej między przystankami "Stadion Energa Gdańsk" 05 i "Sucharskiego" 04 autobusy zostaną skierowane objazdem: Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Okopowa - Elbląska - Sucharskiego - ... i dalej po stałej trasie.

Zawieszone zostaną przystanki: "Stadion Energa Gdańsk" 03, "Sucharskiego PKP" (n/ż) 02, "Ku Ujściu" (n/ż) 02, "Andruszkiewicza" (n/ż) 02.

Na trasie objazdowej obowiązują przystanki: "Dworzec Główny" 12 oraz "Brama Wyżynna" 06.

Linia 258:
- funkcjonowanie linii zostanie zawieszone.

Opinie (233) 2 zablokowane

  • korki ? w korkach tylko idiota stoi jest masa sposobów na dotarcie do celu nie stojąc w korku no, ale trzeba posiadać mózg.

    • 0 0

  • Urzędasa do sądu za wywalone miliony na bezużyteczny tristar !!!!

    • 0 0

  • Patrzę na was codziennie rano i popołudniu marne robaki... (4)

    ..lecąc helikopterem UBER!

    • 5 8

    • Helikoptery są u niemców u nas są ŚMIGŁOWCE!!!

      • 0 0

    • Bill i billowa to ta sama głupia krowa (1)

      Do tego dochodzi jeszcze twój nick raduniowy. Jak to jest, że ktoś taki dostał możliwość życia na tym świecie?

      • 2 1

      • to jakiś niepełnosprawny na rencie

        ma dużo czasu to pisze

        • 3 0

    • Amulety dobrze weszły widać

      Jak już helikopterem latasz

      • 3 1

  • Janusz zawsze będzie płakał (35)

    nie rozumie że to przegląd gwarancyjny i zamiast przeboleć te 4 dni, przesiąść się do komunikacji miejskiej itd - to będzie lamentował. Taki naród.

    • 145 218

    • czyżby???

      Dobudowywują ścieżkę rowerową???
      ile to będzie kosztować???
      Kiedy obiecane Autobusy z przyczepką rowerowa?

      • 0 0

    • wystarczyło mysleć przy projektowaniu (2)

      ale to widać poza zasięgiem odpowiedzialnych, wiadomo iż będą naprawy przeglądy i wystaczyło przed wjazdem z jednej i drugiej strony umożliwić przełączenie ruchu - zmianą pasa - i puścić jedną nitką oba kierunki, sygnalizacja świetlna i barierki napewno by to umożliwiły. Tak bywało na obwodnicy więc czemu tu nie można ?

      • 26 1

      • Nie da sie

        Skrzyżowania w tamtych rejonach są tak zrobione, że się nie da.

        • 0 0

      • przy takiej organizacji ruchu janusze by zgłupieli i się pozabijali

        to się nazywa ochrona życia dawno poczętego

        • 10 3

    • czytałeś uważnie pasażerowie komunikacji też odczuwają skutki zamknięcia tunelu (20)

      • 48 16

      • Cieknie z sufitu (2)

        Strach jechać

        • 11 0

        • PO to POtrafi by (1)

          • 0 2

          • Co?

            • 0 1

      • (11)

        Jakby były w tym mieście jakieś buspasy to by nie odczuwali.

        • 20 32

        • Wyprowadż się (1)

          pozbędziesz się korków

          • 1 2

          • Sp...j

            • 1 1

        • PO i wszystko jasne (3)

          • 6 21

          • oczywista oczywistość jest taka, że gdyby u koryta w GD był piSSuar (2)

            to nie byłoby tunelu pod Martwą Wisłą i w zwiazku z tym nie byłoby przedmiotowego problemu, a tak same kłopoty i lamenty faszystów i innych podobnych patriotów wyklętych!

            • 17 9

            • chyba rzadzi 60 letni starzec TuSSk

              • 0 3

            • Lecz się POkurczu.

              • 4 7

        • (2)

          I dobrze wam tak! Ja wiedziałem kiedy urlop brać. Teraz opalam się na RODOS, a wy kisicie się w tych puszkach.

          • 15 18

          • (1)

            Rodzinny Ogród Działkowy Otoczony Siatką?

            • 63 0

            • Lepsze to niż pół dnia na jana z kolana.

              • 19 2

        • (1)

          A gdzie się podziała mądrala "święta przepustowość"?

          • 13 7

          • Pewnie w korku stoi.

            • 18 3

      • (4)

        SKM też zamknęli? A tramwaje?

        • 15 5

        • Jak łosie stają na środku skrzyżowania to tramwaj też nie przejeździe (3)

          • 19 4

          • (2)

            To wina Łosiów, czy komunikacji? Po drugie. Gdzie SKM ma skrzyżowania? No, ale najlepiej jechać wzdłuż torów....

            • 6 6

            • to wina losiow

              bo zakazane jest zatrzymywac sie na torowisku

              no ale jeden janusz z drugim woli stanac na srodku skrzyzowania i zablokowac ruch niz poczekac na kolejne zielone ktore bedzie za minute

              • 9 6

            • Od kiedy skm to tramwaje?

              • 6 4

    • Serio? (2)

      Rok po oddaniu tunelu potrzebne są prace remontowe?
      A po drugie - "bo korekty w sygnalizacji "przyniosłyby więcej szkód niż pożytku"." - czyli "dużo przy tym roboty więc nam się nie chciało, poza tym to "tylko" 4 dni i żaden Nas w tym korku nie stał"

      • 9 1

      • Poczekaj jak zabetonuja juz wszystkie okoliczne wsie i dziury wstydu (1)

        To korki beda takie, ze nawet tristar i tunel pod rzeką nie pomogą. Nie po to miasto zbudowalo nowe linie tramwajowe, zeby jeź dziły nimi dziadki od promocji do promocji a po to bys wstal chwile szybciej i pojechal tramwajem. Gwarantuje Ci ze w tym przypadku powrot ocenisz jako predkosc swiatla.

        • 1 5

        • A co to ma do tematu?

          Do partackiej roboty i opieszałości urzędników? Poza tym regularnie podróżuję komunikacją miejską wiec doskonale wiem jak ona wygląda. Tramwaje od jakiegoś czasu częściej stoją niż jeżdżą a poza tym komunikacją wszędzie nie dojedziesz kolego. Jak masz coś do załatwienia poza miastem gdzie nie dojeżdża skm, tramwaj, ztm czy inny pks, zastanów się zanim coś napiszesz żeby jakiś sens miało.

          • 3 1

    • Czy Tristar naprawde cokolwiek automatyzuje ?

      Z tego co pamiętam to niewiele sterowników świateł którymi miał zarządzać Tristar jest w stanie sterować "online" - zmieniać ich parametry na żądanie.

      Do większości świateł musi przyjechać technik i podłączyć się do nich na miejscu.

      Taki to Tristar za 130mln ;)

      • 9 0

    • Widać że jeździsz rowerem

      A tunelu i korków w ogóle nie doświadczasz

      • 2 1

    • (1)

      Nie chodzi o kwestie zamkniecia tunelu tylko o to, ze system za miliony stworzony na takie wlasnie miecodzienne sytuacje jest niewykorzystywany, bo 4 dni to za krotki czas i wymagalby od operatora zbyt duzego wysilku intelektualnego....

      • 59 1

      • Wolnonadążne to mają mózgi. Wydać 160 mln

        na coś co wydłuża cykl o 3 do 6 selund?

        • 17 1

    • Nie każdy pracuje tak jak ty w osiedlowej biedronce

      • 3 4

    • a w nocy przeglądu i iniekcji nie można zrobić?

      bo ciemno?

      • 10 2

    • Skąd się biorą tacy debile?

      • 3 4

  • "Z kilometrowymi zatorami do centrum Gdańska nie był w stanie poradzić sobie także system Tristar." (3)

    Bo to był w zamyśle system do karnia kierowców. A przepisy na to nie pozwalają, więc de facto jest do niczego.

    • 250 12

    • A więc trzeba pociągnąć do odpowiedzialności (2)

      ojca tego drogiego pomysłu, a który przyniósł raczej baaardzo niewielkie korzyści mieszkańcom. Raczej wykonawcom i komuś jeszcze. Jest to typowe sprzeniewierzenie środków publicznych.

      • 21 1

      • gdański ojciec to ten z wysokim czołem, sympatyk kodomitów

        • 1 0

      • No to musisz wysoko bardzo szukać - bo to na poziomie rządu takie decyzje zapadają

        • 0 3

  • wszyscy psioczą na Tristar (3)

    ale przy takiej liczbie aut, nieprzemyślanym układzie drogowym, niepodjętych przez urzędników odpowiednich kroków, słabej informacji, braku dodatkowej komunikacji, na czas remontu np.: zlikwidowaniu biletów w komunikacji miejskiej, zmianie sygnalizacji i totalnej winie urzędników, to niestety, żaden, nawet najlepszy system świata by nie podołał.
    Niestety, ale jak zwykle zawinił czynnik ludzki. Takie prace powinni robić, ale np w długi weekend sierpniowy, kosztowałoby to więcej, ale utrudnienia byłby o wiele mniejsze.

    • 5 5

    • Prawda - w takim razie po co wywalono kilka ladnych baniek w bloto na ten system?

      • 0 0

    • (1)

      Ale to Tristar powinien dostosowywać sygnalizację do ruchu i wyświetlać informacje na tablicach

      • 2 0

      • przy takiej liczbie samochodów

        nawet droga z 10 pasami ruchu by nie dała rady :)

        • 2 0

  • bzdura !!! jeden kierunek (12)

    dla czego nie mozna bylo otworzyc po jednym pasie w kazdym kierunku ??

    • 159 35

    • A jak to sobie wyobrażasz na rondzie?? (7)

      na rondzie skręcić pod prąd? No nie bardzo ...

      • 13 36

      • Leming nie posiada wyobraźni (3)

        Wierzy w to co mu tvn lub budyń powie..

        • 25 20

        • To Ty nie posiadasz wyobraźni (1)

          Skoro nie widzisz możliwości puszczanie dwukierunkowego ruchu w jednym tunelu, byłoby to możliwe, tylko nikomu nie chciało się przygotować

          • 28 3

          • Nie

            Skrzyżowania w tamtych rejonach są tak skonstruowane, że się nie da!

            • 0 2

        • Dobra zmiana! Uchwalić w nocy ustawę O Ustroju Rondów Powszechnych!

          • 23 12

      • (1)

        Dosłownie zaraz przed wjazdem do tunelu z obu stron jest utworzony przejazd pomiędzy jezdniami, do którego otwarcia wystarczy demontaż barierek oraz ustawienie odpowiedniego oznakowania. Żadnej jazdy na rondzie pod prąd by nie było. Z tego przejazdu korzystały chociażby autobusy zawracając przed tunelem od strony węzła Ku Ujściu w dniu otwarcia tunelu.

        Infrastruktura do puszczenia ruchu w obu kierunkach jedną rurą jest, a osoba która nie wydała decyzji o wykorzystaniu tego rozwiązania powinna zostać zwolniona.

        • 75 2

        • zaprawdę dobrze prawisz

          masz plusa, ale to marne pocieszenie...

          • 20 1

      • Prawdziwych budowniczych Polski potrzeba od zaraz

        Hmmm...przy projektowaniu to trudno przewidzieć różne scenariusze wykorzystania tunelu a taki że zamknie się jedną nitkę to już prawie niemożliwe. A test szczelności jak wypadł ,że w takim krótkim czasie potrzebne są poprawki? Błąd projektowy powodem odkształcenia torów tramwajowych,Ugięcie na Południowej Obwodnicy Gdańska do poprawki,

        • 6 4

    • A Ci co będą wykonywać tam pracować w tym czasie mają wdychać spaliny w zamkniętej przestrzeni, bo niektórzy wszędzie muszą jechać samochodem

      • 0 2

    • Pomyśl, choć przez chwilę...

      a jak jakieś auto się rozkraczy to wahadło ze światłami zrobią...?

      • 0 15

    • przekracza możliwości umysłowe urzedników

      sprawa prosta jak but, matołki nic nie robią , jak policjanci w Łodzi tylko mówią , ze przestawili, a nic nie przestawili , bo nie umieją i sie im nie opłaca bo potem trzeba przywrócić , a nikt tego nie umie.

      • 11 2

    • Bo nie!

      • 3 1

  • Czyli co ? Przecieka ?

    Powiedzcie prawdę

    • 5 0

  • (1)

    Tristar to wielki skandal codziennie jeżdżę z Zabianki do centrum ul grunwaldzka co drugie skrzyżowanie czerwone światło nadmienian ze jeżdżę przepisowo

    • 24 2

    • ZIelona fala

      Ja tam zawsze mam zieloną falę.

      • 1 0

  • A nie można by w jednej tubie zorganizować tymczasowo ruchu dwustronnego ?

    Fakt, że tego nie zrobiono świadczy o wyjątkowej i bezgranicznej głupocie tzw specjalistów od ruchu drogowego. Albo o ich bezgranicznej złośliwości. Osobiście stawiam na chuligańską złośliwość - świadczą o tym inne działania np. strefy ze skrzyżowaniami równorzędnymi w miejscach, gdzie widoczność jezdni po prawe stronie zaczyna się po wjechaniu na środek skrzyżowania !!!! Na miejscu prezydenta miasta wręczyłby im dyscyplinarne zwolnienia.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane