• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po zamknięciu tunelu, nie przestawiono świateł

Maciej Korolczuk
29 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 12:59 (30 sierpnia 2017)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum. W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum.

Zamknięcie tunelu pod Martwą Wisłą sprawiło, że początek tygodnia kierowcy jadący przez Letnicę, Zaspę, Brzeźno i Dolny Wrzeszcz spędzili w korkach, tracąc w nich co najmniej kilkadziesiąt minut. Z kilometrowymi zatorami do centrum Gdańska nie był w stanie poradzić sobie także system Tristar. Jak tłumaczą urzędnicy, zielonego światła w Śródmieściu nie da się wydłużyć, bo korekty w sygnalizacji "przyniosłyby więcej szkód niż pożytku".



Aktualizacja 30 sierpnia, godz. 12:59: Ok. godz. 13 drogowcy otworzą jeden z dwóch pasów w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Stogów. Jezdnia będzie częściowo otwarta do godz. 22.00. Wówczas tunel ponownie zostanie zamknięty do czwartku do godz. 6.00.

Otwarto jeden pas w tunelu w stronę Stogów



W czwartek od godz. 6.00 drogowcy znów udostępnią kierowcom jeden z dwóch pasów, a przed północą zostaną otwarte już oba pasy w stronę Stogów.




Czy zaskoczyły się poniedziałkowe utrudnienia na drogach w Gdańsku?

W poniedziałkowe popołudnie wszyscy zwolennicy i przeciwnicy tunelu boleśnie przekonali się, ile podwodna przeprawa znaczy w układzie drogowym Gdańska. Choć zamknięto tylko jedną z dwóch rur, pół miasta utknęło w gigantycznych korkach. I to na długie godziny, także poza szczytem komunikacyjnym i mimo tego, że ruch w wakacje jest mniejszy, niż w czasie roku szkolnego.

W krytycznym momencie najdłuższy korek rozciągał się na 5-kilometrowym odcinku między rondem przy Marynarki Polskiej zobacz na mapie GdańskaHuciskiem zobacz na mapie Gdańska. Przez kilka godzin korki dokuczały też kierowcom na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, a także na Drodze Zielonej zobacz na mapie Gdańska, Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, zatkany był też węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska.

Kierowcy, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej po raz kolejny nie odczuli działania systemu Tristar. Jak się okazało, na żadnym ze skrzyżowań w najbardziej zatłoczonym Śródmieściu Gdańska nie zmieniono programu sygnalizacji, by maksymalnie wydłużyć fazę zielonego światła dla kierowców omijających zamknięty tunel. Dlaczego?

Czytaj także: Urzędnicy twierdzą, że Tristar przyspieszył Trójmiasto.



- Bardzo znaczących zmian w programie świateł na Hucisku rzeczywiście nie robiliśmy - przyznaje Robert Krasowski, p.o. kierownika Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - W poniedziałek sam system Tristar próbował dostosować długość zielonego światła na Hucisku i dodawał w zależności od potrzeb od 3 do 6 sekund. Wydłużenie zielonego światła w centrum wymagałoby przygotowania nowych programów dla trzech lub czterech skrzyżowań. Naszym zdaniem nie było takiej potrzeby. Nad prawidłowym funkcjonowaniem sygnalizacji i tym, jaki program z danego sterownika wybierał system Tristar, czuwał nasz operator. I tak będzie także dziś i w kolejnych dniach. Trzeba podkreślić, że mamy tam bardzo ograniczone możliwości działania, bo czasy są tam i tak mocno "wyżyłowane" na wszystkich relacjach. Tzn. każda zmiana ustawień świateł odbiłaby się na pozostałych relacjach.
Po trzech dniach korki znikają?

Inżynierowie tłumaczą, że tymczasowa zmiana organizacji ruchu np. spowodowana remontem drogi, zazwyczaj trwa dłużej niż obecne kilkudniowe zamknięcie tunelu. 3-4 dni to według nich czas, w którym kierowcy przyzwyczajają się do zmian, szukają alternatywnych tras, przez co ruch się rozkłada, a korki maleją.

- Mając to na uwadze, nie chcieliśmy wprowadzać żadnych drastycznych zmian, właśnie dlatego, że mieliśmy z tyłu głowy, że po trzech dniach będzie "po temacie". Liczymy, że zamknięcie tunelu potrwa krócej niż do czwartku, a utrudnienia dla kierowców będą mniejsze - dodaje Krasowski.
Nasz rozmówca podkreśla, że ta nieco pasywna, zdaniem kierowców, postawa inżynierów ruchu wynika tylko i wyłącznie z tego, że utrudnienia - choć korki są znaczne - potrwają relatywnie krótko, a zmiany mogłyby "wyrządzić więcej szkód, niż korzyści". Dodaje, że celowo tunel został zamknięty właśnie teraz, a więc w ostatnim tygodniu wakacji, gdy "turystyczny ruch" maleje, a jednocześnie nie zaczął się jeszcze rok szkolny.

Kierowcy mają na ten temat nieco inne zdanie. Niestety też, po raz kolejny okazuje się, że system Tristar w kryzysowych sytuacjach na drogach, a z taką mieliśmy do czynienia w poniedziałek, jest zupełnie nieprzydatny. Inżynierowie określają go jako "system wolnonadążny", co w praktyce oznacza, że zanim dostosuje on dany program do sytuacji panującej na drodze, korka w tym miejscu może już dawno nie być. Systemowi pomóc w szybszym i skuteczniejszym działaniu może tylko operator, który z danej biblioteki wgranych programów wybierze ten właściwy.

Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej. Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej.
Dlaczego tunel zamknięto aż do czwartku?

Jeszcze w poniedziałek rano, gdy kontaktowaliśmy się z zarządcą tunelu wydawało się, że prace idą zgodnie z założonym harmonogramem i nitka w kierunku Stogów zgodnie z planem zostanie otwarta we wtorek rano. Kilka godzin później otrzymaliśmy jednak komunikat, że prace gwarancyjne się przedłużą. Jak się okazało, po uszczelnieniu rury w miejscach, gdzie wystąpiły tzw. przesiąki, woda znalazła ujście w innych miejscach.

- Każda tuba składa się z pierścieni, między którymi są uszczelki. W sumie daje to ok. 7 tys. połączeń. Na pięciu z nich - i w jednej, i w drugiej tubie - pojawiły się przesiąki wody. Pierwsze z nich zaobserwowaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Celowo czekaliśmy jednak z ich usunięciem, by po pierwsze zrobić wszystkie za jednym razem, a po drugie wykorzystać zamknięcie tunelu do przeprowadzenia w nim innych prac serwisowych - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Prace w tunelu trwają od soboty.
  • Zawilgocenia w pięciu miejscach zostały zlikwidowane, ale pojawiły się dwa kolejne. Na decyzję o powtórnym otwarciu tunelu trzeba zaczekać do jutra.


- Aby zlikwidować przesiąki niezbędna była iniekcja, a więc wstrzyknięcie w te miejsca uszczelniacza. Niestety po 24 godzinach okazało się, że woda poszukała ujścia i pojawiła się na tych samych uszczelkach, ale w nieco innych miejscach. Zamknięcie tunelu przedłużono aż do czwartku z pewnym zapasem czasowym. Jeśli okaże się, że powtórne uszczelnienie będzie skuteczne, to tunel w kierunku Stogów zostanie otwarty wcześniej - dodaje dyrektor GZDiZ.
Tuba w kierunku Zaspy na razie nie będzie zamykana. Jak tłumaczą urzędnicy, ma to związek z początkiem roku szkolnego i zaplanowanymi na początek września uroczystościami na Westerplatte.

Jeśli nowe przesiąki się nie pojawią, tunel może zostać otwarty w środę.

Poniedziałkowy korek na Jana z Kolna oczami rowerzysty



Zawieszenie linii 258

W związku z zamknięciem Tunelu pod Martwą Wisłą (prace konserwacyjne) od soboty, 26.08.2017 r. od godz. 22:00 do czwartku, 31.08.2017 r. do godz. 24:00 wprowadzone zostaną zmiany na liniach 158 i 258:

Linia 158:
- w kierunku Zimnej między przystankami "Stadion Energa Gdańsk" 05 i "Sucharskiego" 04 autobusy zostaną skierowane objazdem: Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Okopowa - Elbląska - Sucharskiego - ... i dalej po stałej trasie.

Zawieszone zostaną przystanki: "Stadion Energa Gdańsk" 03, "Sucharskiego PKP" (n/ż) 02, "Ku Ujściu" (n/ż) 02, "Andruszkiewicza" (n/ż) 02.

Na trasie objazdowej obowiązują przystanki: "Dworzec Główny" 12 oraz "Brama Wyżynna" 06.

Linia 258:
- funkcjonowanie linii zostanie zawieszone.

Opinie (233) 2 zablokowane

  • refkeksja : tunel wybudowany dzięki Unii /80%/ (3)

    tak z tymi korkami wyglądalibyśmy gdyby wygrali przeciwnicy wejścia do Unii i tak będziemy wyglądać w innych rzeczach jak z tej Unii wystąpimy a wcześniej z nią pokłócimy

    • 14 20

    • (1)

      a te 80% wg Ciebie to za darmo ?

      Wiesz w ogóle że płacimy składki do budżetu UE ?

      W UE nie ma nic za darmo ... najlepiej widać też po naszym przemyśle ... a raczej jego braku

      • 2 3

      • sprawdź sobie dane, indeks produkcji przemysłowej od 28 lat rośnie z krótkimi przerwami na kryzys fnansowy i zadłużeniowy, dzisiaj jest znacznie wyższa niż w 1990, znacznie wyższa niż jak wchodziliśmy do UE w 2004 r.

        • 2 0

    • święta przepustowość

      A "święta przepustowość" dalek milczy.

      • 3 3

  • (3)

    Czyli co? Wybulili kilkadziesiąt baniek, żeby paru krewnych i znajomych królika miało robotę jako operatorzy, a kierowcy i tak muszą radzić sobie sami, bo "zmiana sekwencji nie ma sensu"??? Najlepsze jest to, że dla urzędasów wszytko da się wytłumaczyć.

    • 165 15

    • tak się naciąga frajerów

      Ktoś wierzył w to, że tristar kogoś zbawi?
      Cyt.: "mamy tam bardzo ograniczone możliwości działania, bo czasy są tam i tak mocno "wyżyłowane" na wszystkich relacjach". Przecież to było jasne jak system zamawiali, że to ściema. Jak korek jest w obu kierunkach, to komu mają przedłużyć?

      • 0 3

    • cały ten tristar to lipa

      Takie zdarzenia jak poniedziałek pokazują że nie ma znaczenia czy sygnalizacją steruje Tristar, czy nikt nie steruje. Efekty są takie same.

      • 9 1

    • Bo nie ma.

      • 0 2

  • !!!!! (4)

    Otwarcie tunelu niestety spowodowało za to korki w Brzeźnie na Przymorzu i ul. Czarny Dwór w kierunku tunelu. Wiem że to odciążyło Centrum, ale za to blokuje Brzeźno i Przymorze. Jak jest otwarty tunel to przejazd ul. Czarny Dwór zajmuje mi czasami nawet 10 minut. Dzisiaj jechałem ul. Czarny Dwór a tu było kompletnie pusto. Dlaczego? Bo tunel zamknięty. I tu jest powód codziennych straconych minut na ul. Czarny Dwór.

    • 13 8

    • (1)

      jestem tego samego zdania, odkorkowac centrum zakorkować Przymorze, jak tunel otwarty to przy dobrych wiatrach poruszać na czarnym dworze się można 5km/h, a od momentu zamknięcia tunelu można sobie spokojnie przejechać, jedzie zaledwie kilka samochodów. Miasto musi jak najszybciej ten problem rozwiązać!

      • 2 0

      • i rozwiąże. Tam ma iść droga szybkiego ruchu.

        • 1 1

    • Bravo

      • 3 1

    • Przestań histeryzować

      • 5 2

  • Czy dzisiaj otworzą tunel w stronę stogów?

    Wczoraj zawracałem bo artykuł, że nie otworzą jednak pokazał się za późno.

    • 3 0

  • ta sytuacja i tlumaczenia, po raz kolejny obnażyła nieudolność Tristara

    kto odpowie za taką niegospodarnosc urzędników odpowiedzialnych za funkcjonalności tego systemu versus koszty?
    ano jak zwykle podatnicy... ech...

    • 3 1

  • Tyrac dzień i noc jutro rano życzę sobie mieć tunel otwarty nie mam zamiaru jeździć do pracy wcześniej i dookoła (11)

    • 57 38

    • weź urlop

      • 0 1

    • (3)

      Jazda komunikacją miejską poniżej godności, Wasza Wysokość?

      • 18 14

      • zdecydowanie

        syf, brud, tłok i niepunktualność
        i cenowo też nie wychodzi dobrze...

        dziękuję za taką "usługę" po której cały dzień śmierdzę "komuną miejską"...

        wolę samochód i rower...przynajmniej do czasu aż ta komunikacja przestanie przypominać wagony do transportu bydła...

        • 6 3

      • Tak

        • 0 5

      • Kozystałem z autobusu i co,

        teraz jeździ do okoła, wymoażony scenariusz dla komunikacji miejskiej

        • 9 1

    • Frajer

      To rowerem dygaj Janusz

      • 2 4

    • polecenia wydaje ten kto placi (3)

      ty za tunel nie placisz wiec zamknij paszcze

      • 6 17

      • (1)

        To kto zapłacił za ten tunel?

        • 6 1

        • krasnoludki

          • 5 0

      • przypomnij mi zatem kto płacił i ile to popuszczające cudo inżynierii budowlanej kosztowało?

        • 9 4

    • Ale to nie jest koncert życzeń...

      • 3 2

  • Kiedy powiedza prawde? (6)

    • 79 9

    • (1)

      Co tam się dzieje?Wpuszczają tam jakieś stare bmw co zadymiają tunel,a potem takie efekty.

      • 10 6

      • Bzdury piszesz!!!

        • 1 0

    • Nigdy

      Nigdy

      • 0 1

    • przecież w końcu napisali prawdę: PRZECIEKA (2)

      Wcześniejsze informacje uspokajały ze to tylko przegląd, sprzątanie a komentujacy dorzucili swoje, że niby pucują tunel bo obchody Westerplatte i delegacja rzadowa przyjedzie więc to dla nich(!) - akurat Budyń by dla nich cokolwiek kazał czyścić.
      Tak wiec dziś dowiadujemy się, że jednak bubel wydłubali pod Martwą Wisłą i muszą pacykować, silikonować, żeby do tragedii nie doszło

      • 33 6

      • Cieknie

        Uszczelnione budyniem. Dlatego cieknie

        • 14 2

      • Pane łeda to je diabeł. Nima rady.

        • 5 1

  • tunele

    Gdańsk jak na natężenie ruchu ma słabą infrastrukturę , powinno być kilka tuneli z różnych stron żeby można było łatwo wjechać i wyjechać z gd , obwodnica z 3 pasami w każdym kierunku, usprawniona komunikacja miejska z dogranymi rozkładami no i na koniec najtrudniejsze zmiana mentalności .

    • 4 0

  • Beton (2)

    Żeby tunel był szczelny -podobnie jak zbiornik LPG w Świnoujściu- to musi być ciągłość lania betonu a że pewnie jakaś firma "spóźniła się" z płatnościami to i beton "spóźnił się" na budowę i nie związało tak dobrze jak powinno ale nikt się do tego nie przyzna bo mamy takie chore prawo,że w sądach sprawy ciągnęłyby się latami

    • 9 4

    • ciaglosc lania przy budowie tunelu

      dobre

      • 2 0

    • Jaka ciągłość lania? Zbiornik składa się z prefabrykowanych pierścieni żelbetowych (a każdy pierścień o ile pamiętam z 5 kawałków). I przesiąki są na połączeniach. Zresztą źadne wielkie halo. Normalna sprawa.

      • 3 0

  • Tristar (4)

    Przeciez ten tristar wasz taki swietny i wogole. odkorkował cale miasto.
    Teraz widac ze tunel odkorkowal miasto a nie tristar za 2489123749324 mil zl ....

    • 153 8

    • podobno Tristar chodzi na pentium 2

      i windowsie 98

      • 5 1

    • (1)

      W ogóle *

      • 2 5

      • W ogóle

        To cie chyba bili za młodu

        • 3 3

    • a za Tristar jakie koszty były? tani raczej nie był

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane