• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunelem pod Martwą Wisłą pojedziemy dopiero pod koniec roku

Maciej Naskręt
11 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nie trzeba być specjalistą, by ocenić, że dotychczasowy termin udostępnienia tunelu - przełom września i października - jest nierealny. Nie trzeba być specjalistą, by ocenić, że dotychczasowy termin udostępnienia tunelu - przełom września i października - jest nierealny.

Oddala się szansa na przejazd tunelem pod Martwą Wisłą jesienią tego roku. Wykonawca domaga się zgody na przedłużenie prac, inwestor nie chce się na to zgodzić. Realny termin zakończenia prac przypada w październiku, ale wielotygodniowe odbiory sprawią, że samochody pojadą pod Martwą Wisłą na przełomie 2015 i 2016 r.



Czy martwią cię wydłużające się prace w tunelu pod Martwą Wisłą?

Firma OHL, która buduje tunel pod Martwą Wisłą, przedłożyła inwestorowi - miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne - roszczenie o przesunięcie terminu zakończenia prac budowlanych w tunelu pod Martwą Wisłą.

Swój wniosek spółka argumentuje wieloma utrudnieniami, jakie pojawiły się dotychczas w trakcie budowy przeprawy. Wśród nich wymienia dodatkowe badania geologiczne przeprowadzone w trakcie prac, czy problemy związane z zaolejeniem gruntów portowych. Ponadto też pojawiły się problemy z mrożeniem gruntu w celu wykonania przejść poprzecznych między dwiema rurami tunelu.

To wszystko zdaniem wykonawcy ma wydłużyć prace o kolejne pół roku, czyli do końca grudnia 2015 r.

Inwestor nie chce się zgodzić na tak dalekie odsunięcie terminu zakończenia prac.

- Z częścią postulatów wykonawcy się zgadzamy, ale wiele odrzucamy. Dlatego chcemy, by prace najpóźniej zakończyły się w październiku, aby przejazd był możliwy pod koniec roku - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Decyzja miasta w sprawie nowego terminu zakończenia prac to jedno, ale wiele w tej kwestii mają od powiedzenia urzędnicy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, którzy nadzorują inwestycje realizowane z funduszy unijnych. Po ostatnim wniosku inwestora (z maja 2015 r.) już zaakceptowali przedłużenie prac do 10 lipca 2015 r.

- To do CUPT będzie należała kolejna decyzja dotycząca wskazania nowego terminu zakończenia prac. Czy się zgodzą? Trudno teraz na to pytanie odpowiedzieć - podkreśla Bojanowski. Miasto musi jednak złożyć wniosek w tej sprawie.

Tymczasem na placu budowy działa komisja rozjemcza, która wypracowała już raz kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL, dzięki czemu termin zakończenia prac przesunięto właśnie na 10 lipca.

Komisję rozjemczą powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach tzw. systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów. W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku, zamiast doprowadzania ich przed sąd.

Przypomnijmy na koniec, że według pierwotnej umowy na roboty budowlane realizacja podwodnej przeprawy miała się zakończyć w grudniu 2014 r.

Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • tunel

    Łopatami było by szybciej w Londynie od 2012 wykopali 40 km tunel

    • 0 0

  • rok poślizgu ? !!!

    ktoś tu powinien beknąć !!!

    • 0 0

  • Polskie narzekactwo

    Malkontenci ! Widziałem dużo dłuższe opóźnienia -kilkunastoletnie! Chociaż nie mieszkam w Trójmieście, od początku śledzę tę budowę (zwłaszcza w kontekście, też kontestowanej budowy tuneli dla II linii Metra w W-wie). Ale tutaj warunki geologiczne są dużo trudniejsze od strony zwartości i konsystencji, jak i wilgotności drążonego gruntu. Ponadto - nie wiem czy słusznie wybrano budowę aż 7 łączników między obydwoma rurami tunelu (na dł.1072 mb). Eurotunnel między Francją, a Wlk.Brytanią (dł.35 km) na pewno nie ma tak gęsto zbudowanych łączników! Ktoś tu chyba mocno przesadził z tym niebezpieczeństwem - przez co wydłużyła się budowa (długie zamrażanie gruntu 12 tyg. zamiast planowanych 4-ch). Ale budowa ma się ku końcowi- od wakacji zaczną odbiory końcowe- więc może na 1 września 2015r.oddadzą tunele do ruchu! Wtedy rzeczywiście od str. Płd.Obwodnicy (S7) -będzie można szybciej dojechać do Brzeźna, Przymorza, Oliwy i Sopotu! Pożyjemy - zobaczymy!

    • 0 0

  • A ja się pytam gdzie jest bursztyn wydobyty podczas wiercenia tunelu. (3)

    Szanowna pani rzecznik Kaczmarek obiecywała że wszystko trafi do gdańskiego Muzeum Bursztynowego w Katowni.
    Pytałem w muzeum, nic nie wiedzą odsyłaja do GIKu.
    Co ciekawe pracownicy budowy w swoim czasie sprzedawali bursztyn po dobrej cenie, ciekawe to bardzo.
    Może ta informacja zainteresuje redakcję Trójmiasto.pl
    Pozdrawiam

    • 7 0

    • Gdzie jest bursztyn?

      Już dawno sprzedany chińczykom za dobrą kasę

      • 0 0

    • Oficjalnie tam nie bylo bursztynu (1)

      A rzeczywiście żeby nie bylo problemu rozszedl się po ludziach. Tak samo bylo przy budowie autostrady. A oficjalnie to maszyna pomielila w proch. Nawet nie pozwolili przesiac tego piachu

      • 3 0

      • Z dobra cena była by dawać do muzeum

        Poszło miedzy znajomkami królika.

        • 1 0

  • Jedyna sensowna inwestycja

    z tych dużych, a tu jeszcze okaże się, że nic z tego nie będzie. Chyba, że jakiś trybunał.

    • 1 0

  • To sa normalne jaja . Człowiek czeka na ten tunel a tu ciagle jakieś problebmy . Co to ma znaczyć . ? Nie chce tu nikogo oskarzac ale dla mnie ktos kogos naciaga na kase .

    • 1 0

  • No i zdjęli artykuł

    bo nie wygodny a wkrótce wybory

    • 1 0

  • Już myślałem że budyń zacznie jeździć przed wyborami tym nie dokończonym tunelem

    Jak skąpa Hanka z Wawy jeździła nie dokończonym metłem i obiecywała otwarcie 14 grudnia 2014. 3 miechy obsuwy od grunia.

    • 0 0

  • Tak jest ze wszystkimi inwestycjami w Polsce.

    Wykonawca wygrywa przetarg, rozbabrze plac budowy , potem przez długi ...długi czas na budowie jest tylko stróż i kilku statystów zwanych budowlańcami a reszta kończy poprzednią już opóźnioną inwestycję. No i nadchodzi czas kiedy zostaje już tylko pół roku do końca inwestycji . Wykonawca wychodzi z "siecią" na miasto w poszukiwaniu fachowców. Zarzuca sieć i co złowił , wszelkiego sortu "fachowców". Nadmieniam że prawdziwi fachowcy mają kalendarz pełen zamówień więc się nie dadzą złapać w sieć bo w tym czasie są w pracy.
    Najważniejszym kryterium przetargu była oczywiście najniższa cena więc wykonawca "zatrudnia" "fachowców"za najniższe wynagrodzenie jak tylko się da.
    I w tym momencie zaczyna się zabawa , wykonawca udaje że płaci a "fachowcy" udają że pracują . To jest właśnie cała tajemnica opóźnień na budowach z przetargu.

    • 2 0

  • Czyli 1 rok opóźnienia!!! Skandal czy norma, która już nikogo nie razi? (6)

    • 69 21

    • Pierwotnie tunel mial byc na EURO. (2)

      Wychodzi wiec 3 lata...

      • 7 7

      • troche poszukalem

        nie wiem, skad masz takie brednie, ale prosze bardzo:

        trojmiasto . pl/wiadomosci/Statek-z-maszyna-TBM-plynie-juz-do-Gdanska-n62884.html

        Po Euro dopiero plynal statek z czesciami do maszyny. Gdzie i kiedy slyszales, ze mialo byc na Euro?

        Na Euro mial byc przejezdny "lotniskowy" i "miejski" odcinek trasy Slowackiego (miejski fragment dzis nazywa sie Al. Zolnierzy Wykletych).

        • 1 1

      • oj, bardzo sadze.

        Podaj prosze zrodlo :)

        • 0 0

    • lemingów nic nierazi oni sobie wszystkow wytłumaczą!! (1)

      • 9 4

      • mnie razi mialkosc intelektualna ludzi powtarzajacych jak katarynka "leming, leming, leming"

        Czy nie masz niczego ciekawszego do powiedzenia?

        • 1 0

    • Wystarczy zobaczyc, jak przebiega budowa podobnych inwestycji w innych miejscach swiata

      nalezy wtedy dojsc do wniosku, ze to raczej tendencja.

      No coz, przetarg wygrywa sie cena + terminem. Jak juz sie wygra i przedluzy termin (a zawsze znajdzie sie jakies rzekome powody) to zamawiajacy nie ma wyjscia - zmiana wykonawcy w polowie niczego nie poprawi.

      Smutne, ale praktyka stala przy wielu zamowieniach. I nie probujcie sie oszukiwac - nie tylko w Polsce.

      • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane